کسب و کار

10 اشتباه رایج در مدیریت زمان

خلاصه نوشته
  • زمان به عنوان ارزشمندترین گنجینه در زندگی همیشه به شیوه های مختلف مورد بی توجهی قرار گرفته و به سادگی از دست می رود. اگر به دنبال کسب موفقیت هستید باید قوانین مدیریت زمان را بیاموزید، تا از بروز اشتباهات کوچک و بزرگ ممانعت به عمل بیاورید.

چگونه اشتباهات رایج در مدیریت زمان را شناسایی کنیم؟

افرادی که به پیشرفت های بزرگ رسیده اند، مهمترین عامل را غنیمت شمردن زمان می دانند.

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما آنچه در واقعیت اتفاق می افتد، این است که شما در چه مدت از روز، هفته یا سال چه مقدار فعالیت را انجام داده اید. میزان کار و فعالیت به سرانجام رسیده بعلاوه زمان سپری شده برابربا نتیجه غایی خواهد بود.

پس اگر زمان را از دست بدهید تلاش فایده ای چشمگیر به ارمغان نمی آورد. با نگاهی به سرگذشت بزرگان تاریخ در می یابید که آن ها اوقات ناچیزی را صرف امور معمولی و پیش پا افتاده نموده و در اکثریت زمان همت خود را به کار می بسته اند.

حال بیایید کمی در مورد 10 اشتباه رایج در مدیریت زمان بخوانیم تا از بروز خطاهای ریز و درشت جلوگیری کنیم.

10 اشتباه رایج در مدیریت زمان,اشتباهات رایج در مدیریت زمان,اشتباهات فنی در مدیریت زمان,

10. تعیین نکردن اهداف

به طور قطع یکی از ده اشتباه رایج در مدیریت زمان نداشتن هدف های درست و متمرکز می باشد. شخصی که زندگی را بر پایه ی هرچه پیش آید خوش آید قرار بدهد نمی تواند به فردی موفق تبدیل گردد.

هر فعالیت اجتماعی، کاری یا حتی روزمره باید در چارچوب اهداف کوتاه یا بلند مدت تعریف شود. زمانی که برنامه ریزی می کنید بخشی را به وقت اختصاص داده و همین امر تلاش و انگیزه برای رسیدن به نتیجه ی درست را دوچندان می نماید.

9. ناکامی در مدیریت حواس پرتی ها

همه ما در میان امور جاریه زندگی بخش های فراوانی از زمان را هدر داده و به امور غیر ضروری می پردازیم.

در دنیای امروز و با پیدایش انواع وسایل ارتباط جمعی همچون تلویزیون، ماهواره، موبایل، رایانه و هر ابزار دیگری بشر روزانه اوقات کثیری را در جهت رسیدگی به هرکدام از موارد یاد شده به باد می دهد.

چنانچه نمی توانید حضور ذهن داشته و بر کارها تمرکز نمایید، مکانی جدا از هر وسیله ی ارتباطی را برای انجام فعالیت ها در نظر بگیرید. یا اینکه برنامه خود را برای چک کردن پیام یا ایمیل ها محدود کنید.

اشتباهات مدیریت زمان,ده اشتباه رایج در مدیریت زمان,10 اشتباه رایج در مدیریت زمان,

8. پذیرفتن بیش از حد مسئولیت ها

به یاد داشته باشید نداشتن مدیریت زمان و هدر دادن وقت همیشه به معنای منفعل بودن و نپرداختن به وظایف نیست.

بلکه در برخی موارد قبول بیش از حد مسئولیت ها می تواند زمان مفید شما را از بین برده و نتوانید به نحو احسن به تمام امور محوله رسیدگی نمایید.

مدیریت در انجام فعالیت ها به تقسیم وظایف نیز مربوط می گردد، در کارها از سایر همکاران یا کارمندان نیز کمک بگیرید، اینکه به تنهایی بار تمام مسئولیت ها را به دوش بکشید نه تنها موفقیتی در پی نخواهد داشت بلکه در کوتاه مدت شما را به فردی خسته و از پا افتاده بدل می سازد.

این مطلب را از دست ندهید
10 مهارت گفت و گو که برای یادگیری بسیار ضروری است

از جمله مهارت هایی که باید بیاموزید قانون ” نه” گفتن است. وقتی حجم زیادی از کارها بر سرتان ریخته لزومی ندارد بخشی از وظایف دیگران را نیز به دوش بکشید، گاهی با گفتن یک ” نه ” ساده مسیر مقابل خود را برای رسیدن به پیشرفت ها هموار ساخته اید.

7. عملکرد چند وظیفه ای

عملکرد چند وظیفه ای بودن نیز از جمله اشتباهات رایج در مدیریت زمان می باشد، که معمولا نادیده گرفته می شود.

مدیر یا کارمندی که چندین وظیفه را بر عهده گرفته به طور قطع نمی تواند تمام تمرکز خود را بر یک کار معطوف ساخته و نتیجه ای درست و مطلوب کسب نماید.

طبق بررسی های به عمل آمده حدود 20 دقیقه طول می کشد تا شما تمام افکار خود را بر یک مسئله متمرکز کنید و در ست در همین لحظه موضوعی دیگر ذهن تان را به خود درگیر می کند و همین یعنی باز ماندن از هر دو کار.

اشتباهات رایج در مدیریت زمان,اشتباهات فنی در مدیریت زمان,اشتباهات مدیریت زمان,

6. زمانبندی نادرست

در ادامه بررسی 10 اشتباه رایج در مدیریت زمان به مقوله زمانبندی نادرست می رسیم که از اهمیت بالایی برخوردار است.

هر فردی متناسب با سیستم فیزیولوژیکی بدنش ساعات مختلفی از روز می تواند بالاترین کارایی ذهنی و جسمی را داشته باشد.

اگر شخصی هستید که اوایل صبح تمرکز و انرژی کافی ندارید، توصیه می کنیم زمان دیگری برای انجام امور محوله در نظر بگیرید.

5. پر مشغله بودن پیشرفت نیست

خیلی از افراد گمان می کنند اگر پرمشغله باشند پس حتما فردی موفق به شمار می روند. اما فراموش نکنید هر کاری به زمان و تمرکز خاص خود نیاز دارد.

موقعی که شما چنان سرتان شلوغ است که نمی توانید به همه امور مهم زندگی و کاری خود برسید؛ پس باید در اولین فرصت با یک برنامه ریزی درست طبق اولویت بندی به فعالیت بپردازید.

خیلی ها به کار اعتیاد پیدا می کنند و این را موفقیت می شمارند، به جای سردرگمی و ازدحام وظایف به یک موضوع در کمال آرامش و با نهایت تلاش رسیدگی نمایید.

ده اشتباه رایج در مدیریت زمان,10 اشتباه رایج در مدیریت زمان,اشتباهات رایج در مدیریت زمان,

4. اولویت بندی نکردن

هر وظیفه یا مسئولیتی از بخش های مختلفی تشکیل می شود، که باید متناسب با اهمیت شان به آن ها پرداخت.

برای موفقیت در مدیرت زمان اولین اقدام دسته بندی کارها بر اساس اولویت ها است.

با کمی دقت برنامه ای مدون از مهمترین فعالیت ها را نوشته و برای هر کدام زمانی مشخص را تعیین نمایید، سپس با تمرکز کافی به نوبت هر مرحله را به سرانجام رسانده و ضمن کسب موفقیت در زمان صرفه جویی کنید.

3. فهرست بندی کنید

یکی دیگر از اشتباهات مدیریت زمان نداشتن فهرستی جامع و کامل از همه مسئولیت ها می باشد. هر فعالیت یا کاری را که در نظر دارید ابتدا در یک جدول بنویسید و بعد به ترتیب اهمیتشان آن ها را به سراجان برسانید.

این مطلب را از دست ندهید
 هوش مالی و تاثیر آن در ثروتمند شدن

به طور مثال زمانی که قصد خرید کلی برای منزل گرفته اید بهترین روش فهرست برداری از تمام لوازم مورد نیاز بوده تا هم وقت شما تلف نشود و هم چیزی از قلم نیوفتند.

اشتباهات فنی در مدیریت زمان,اشتباهات مدیریت زمان,ده اشتباه رایج در مدیریت زمان,

2. به تعویق انداختن کارها

از قدیم شنیده ایم که گفته اند ” کار امروز را به فراد نیانداز”. فعالیت های خود را به بخش های مختلف دسته بندی نموده و هر مسئولیت را به ساعات خاص یا روزی مشخص اختصاص دهید.

سپس امور هر روز را درست در زمان تعیین شده به اتمام برسانید هرگز مسئولیتی را نیمه رها نکرده و به زمانی دیگر موکول نکنید، این کار تنها ثمری که دارد حجمی عظیم از کارهای مختلف است که بر هم انباشته شده و موجی از سردرگمی را برای شما به ارمغان می آورند.

1. استراحت نکردن

هر شخصی پس از یک روز پرمشغله کاری به زمانی برای رفع خستگی نیاز دارد. حتی برای افرادی که در مشاغل سخت به فعالیت می پردازند، باید بین تایم های کاری اوقاتی کوتاه را به استراحت خود اختصاص بدهند.

بدن با بروز خستگی مفرط در پایین ترین سطح بهره وری خود قرار می گیرد و نه تنها نتایج مطلوبی را کسب نخواهد نمود بلکه موجبات اشتباه و خطاها را فراهم می آورد. گمان نکنید استراحت و رسیدگی به خودتان به معنای هدر دادن زمان است.

گاهی یک فعالیت لذت بخش مانند ورزش، پیاده وری دوستانه، تماشای یک فیلم، خوابیدن یا به دیدار دوستان رفتن می تواند انرژی مضاعف را برای انجام بهترکارها به ارمغان بیاورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا