اهمیت برند و برندینگ در کسب و کار
به عنوان مثال، لوگو یا همان نشان تجاری، عبارات شعاری، تمامی محصولات تبلیغاتی و بازاریابی، سر برگ ها، پالت رنگ، تمامی علائم و نشانه ها، ارتباطات و پیام رسانی و … از عناصر برندینگ به شمار می رودند که ایجاد هویت حسی و عاطفی را در ذهن مشتریان برعهده می گیرند تا بتوانند یک تجربه بی نقص را به مشتریان ارائه دهند.
آژانس های ارائه دهنده خدمات بازاریابی با استفاده از اطلاعات و علم خود مشتریان را به سمت ایجاد برند شخصی راهنمایی می کنند. همه ما می دانیم که هر جا صحبت از یک برند باشد نام لوگو نیز در کنار آن می آید. در ادامه مطالب شما را با انواع عناصر برند آشنا خواهیم کرد.
۱۰. نشان تجاری (لگو)
تعریف لوگو به علامتی تجاری گفته می شود که با استفاده از یک طراحی ویژه برند را معرفی کند، به عنوان مثال نشان تجاری برند Nike به اندازه ای شهرت یافته که در بسیاری از مواقع کنار هم قرار گرفتن نام برند و لوگو ضروری نمی باشد، یا با دیدن یک سیب روشن در پشت صفحه کامپیوتر دیگر احتیاجی به مشاهده نام تجاری آن ندارید، زیرا به خوبی متوجه هستید آن کالا متعلق به شرکت Apple است..
۹. ظاهر برند
شکل ظاهری بعضی از محصولات بسیار عجیب است که به عنوان عناصر برندسازی از آن یاد می شود، به عنوان مثال به شکل بطری های Coca_Cola یا فرم ظاهری بدنه اتومبیل Wolkswagen Betie اگر توجه کنید متوجه ماهیت برند خواهید شد.
۸. اسم برند
نام برند به کلمات یا عباراتی گفته می شود که برای شناسایی شرکت، محصولات، خدمات، مفهوم و یا دیگر ارزش های برند به کار گرفته خواهد شد، انتخاب اسم برند در ابتدا امری بسیار ساده به نظر می رسد، اما انتخاب یک اسم خلاقانه کار بسیار سختی است.
اگر برند هایی مثل Target,chevy,coca_cola,Häagen را در نظر داشته باشید، متوجه خواهید شد این اسامی در زندگی روزمره ما جایگاه ویژه ای یافته اند و به یک قسمت جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده اند.
بسیاری از مشتریان مشتاق هستند که برای خرید محصولات این برند های افسانه ای هزینه بیشتری پرداخت کنند، در جهان امروزی همین کلمات و نام های به ظاهر ساده ارزش بالایی یافته اند.
۷. عبارات شعاری
این عبارات همان جملات کوتاهی هستند که در کنار نام تجاری و نشان برند قرار می گیرند که در ذهن مخاطبان و مصرف کنند گان ثبت می شوند، این شعارها اغلب دنباله روی همان خط فکری و پیش فرض اصلی برند هستند و آن را به مخاطبان خود منتقل می کنند.
شعار هایی مانند « من عاشقش هستم » برای برند Mc Donald’s یا « فقط انجامش بده» برای برند Nike جملاتی هستند که همه ما بارها آن ها را شنیده ایم و برای ما تداعی کننده جایگاه ویژه برند موردنظر می باشند که از عناصر انتخاب برندینگ به شمار می رود.
۶. طعم
طعم ازجمله عوامل اصلی ایجاد و تفاوت با رقیبان و از عناصر مهم و تعیین کننده ماهیت برند به شمار می رود، به عنوان مثال، برند Kfc با لحاظ کردن دستور العملهای خاص و ساخت چاشنی های بی نظیر تشکیل شده از ۱۱ نوع گیاه مختلف و استفاده از ادویه های متنوع، طعمی بسیار عالی را در بازار مواد غذایی ارائه کرده است و میزان رضایت مشتری را بالا برده است.
از طرف دیگر می توان Mc Donald’s را نام برد که برای طعم سیب زمینی های متفاوتش معروف شده است، همچنین برخی اشخاص، تفاوت طعم نوشیدنی های برند Cocal وPepsi را به سهولت از هم تشخیص می دهند.
۵. حرکت
حرکت از عناصر برندسازی به شمار می رود که شامل نحوه تغییر و دگرگونی محصول، گسترش یا متراکم شدن ذاتی و کاربردی برند می باشد. به طور مثال، می توان برند Lamborghini را مشاهده کرد که حرکت بی نظیر و صعودی درهای اتومبیل های ساخته شده توسط این برند از علائم تجاری آن است.
شرکت Apple نیز در حرکتی غیر منتظره، صفحه نمایش هایی را به بازار ارائه کرد که این امکان را برای کاربران خود ایجاد می کند تا با استفاده از حرکت دو انگشت شست و سبابه، تصاویر موردنظر را بر روی دستگاه های iphon و ipod به آسانی بزرگ نمایی کنند که یک تجربه عالی برای مشتریان بود.
۴. عطر و بوی
عطر و بوی برند هم از عوامل اثرگذار در ایجاد هویت برند در نظر گرفته می شود، به عنوان مثال، می توان به رایحه گل سرخ عطر Chanel No.5 ، یا عطر ویژه محصولات آرایشی برند Lush اشاره کرد که از علائم تجاری بارز این برند به شمار می روند.
۳. گرافیک و طراحی
گرافیک و طراحی به عنوان یکی از عناصر برندینگ معرفی می شود که در نگاه اول توجه ما را به خود جلب می کند، به طور مثال، طراحی به کار رفته در فونت های شبیه روبان برند کوکاکولا و الگوی منحصر به فرد آن ، همچنین برند Louis Vuitton و الگوی بی نظیر آن نیز از مثال های آشکاری است که یک برند شناخته شده را می توان از بین هزاران برند شناخت.
هیچکدام از این الگو ها، لوگو یا علامت تجاری نیستند، بنابراین می توان گفت که گرافیک از جمله موارد مهم بصری است که با به کارگیری آن به راحتی برند را شناسایی خواهند کرد.
۲. رنگ
عایق های فایبرگلاس Owens_ Corning با رنگ صورتی شناسایی خواهند شد، کامیون ها و پوشش های یک دست قهوه ای رنگ خدمات پستی آمریکا (Ups) نماد این برند به شمار می رود.
صندوق دارهای فروشگاه با پوشیدن دستکش های سیاه رنگ از عناصر برند مورد نظر را نشان می دهند، به این منظور اگر از ویژگی های بالقوه رنگ در جای مناسب و به شیوه درست استفاده شود مصرف کنندگان می توانند یک برند را به راحتی از روی رنگ آن شناسایی کنند.
۱. لحن یا صدا
لحن مجموعه ای از آواهای منحصر به فرد است که در شکل گیری یک برند نقش به سزایی دارد؛ به طوری که با شنیدن لحن یا آوای مذکور نام برند در ذهن مشتری تداعی می شود، به طور مثال، می توان موسیقی منحصر به فرد برند Intel Inside را نام برد.