آشپزیراهنمای سفر به ایران

10 تا از بهترین غذاهای شیراز

افزایش بازدید در گوگل

غذاهای معروف شیراز

شیراز یکی از مشهور ترین و محبوب ترین شهرهای گردشگری در ایران است که با توجه به آثار تاریخی معروفی که دارد حتی گردشگران و توریست های خارجی هم از سرتاسر دنیا برای بازدید از این شهر راهی ایران می شوند.

در فصل بهار و اردیبهشت ماه شیراز یکی از بی نظیرترین شهرهای ایران به شمار می رود و عطر بهار نارنج باغ های آن حسی لذت بخش را برای مردم ایجاد می کند. بدون شک در شهری مثل شیراز تست غذاهای سنتی و رفتن به رستوران ها خاطره ای به یاد ماندنی برای شما رقم می زند.

امروزه غذا هم حکم جاذبه های گردشگری را دارد! و تعداد زیادی از جهانگردان برای تست غذاهای اصیل راهی کشورهای مختلفی می شوند. ایران معمولا با انواع کباب ها، برنج اعلا، خورشت و زعفران شهرت پیدا کرده، اما لازم به ذکر است که بگوییم شیراز غذاهای محلی مخصوصی دارد که شاید قبل از تست کردن آن ها تا به حال چنین غذایی را نچشیده باشید.

مخصوصا اینکه در تهیه غذاها از مواد اولیه تازه استفاده می شود؛ بنابراین در این مقاله سعی کرده ایم که برای شما ۱۰ مورد از بهترین غذاهای شیراز را شرح دهیم و شما را با غذاهای سنتی شیراز آشنا کنیم.

بهترین غذاهای شیراز,خوشمزه ترین غذاهای شیراز,غذاهای محلی شیراز

۱۰. کلم پلو

مطمعئنا اسم کلم برای شما جذابیت خاصی ندارد مخصوصا اگر پخته هم باشد! افراد ساکن تهران بیشتر با گل کلم و کلم پیچ آشنایی دارند امروزه کلم بروکلی هم به یکی از کلم های پر طرف دار بین مردم تبدیل شده است، اما باید بگوییم هیچ کدام از این کلم ها با کلم سنگی و کلم قمری شیرازی قابل مقایسه نمی باشند.

عطری که این نوع کلم دارد و طعم منحصر به فردش شبیه به هیچ چیز دیگری نیست. شیرازی ها از این نوع کلم که دارای خاصیت های بی شماری است برای پختن کلم پلو غذای محلی شیراز استفاده می نمایند.

گاهی اوقات هم مردمان خوش سلیقه شیرازی کلم پلو را با کوفته های ریزی که در شیراز معروف هستند سرو می کنند. یکی از سالاد هایی که در شیراز محبوبیت دارد، سالاد کلم شیرازی می باشد و آن را از رنده کردن کلم قمری با ترکیبات نعنا و ماست و فلفل سرو خواهند کرد.

کلم قمری خوراکی بدون چربی و بدون کلسترول به شمار می رود که برای سلامتی بسیار مفید واقع می شود. این نوع کلم منبع مفیدی برای فیبر به حساب می آید و نیاز روزانه شما را به پتاسیم رفع می کند؛

اما مهم ترین خاصیت کلم قمری وجود ویتامین سی است که با استفاده روزانه می توانید ویتامین سی مورد نیاز خود را به دست بیاورید مخصوصا در فصل های پاییز که سرماخوردگی هم رواج دارد. این کلم در کشور آلمان بسیار محبوب و مشهور می باشد.

غذاهای محلی شیرازی ها,غذاهای معروف شهر شیراز,غذاهای معروف شیراز

۹. آش سبزی

مردم ایران معمولا عاشق آش هستند و در تمامی شهرهای ایران می توان انواع مختلفی از آش را تست نمود که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. از معروف ترین این نوع غذا می توان آش شله قلم کار، آش رشته و آش دوغ را نام برد که در بین مردم از محبوبیت خاصی برخوردار هستند.

آش را معمولا برای عصرانه یا شام های سبک مورد استفاده قرار می دهند؛ اما مردمان شیراز آش های مخصوص را به خود را طبخ می کنند که آن را آش سبزی نام گذاشته اند.

همان طور که از نام آش مشخص است آن را با سبزیجات تازه و معطر می پزند، سبزیجاتی مثل تره، شوید، ترخون از مواد اولیه و اصلی تشکیل دهنده این نوع آش هستند.

مردمان شیرازی گاهی اوقات آش سبزی را از مغازه هایی که مشغول پختن هستند تهیه می کنند، مخصوصا صبح جمعه ها در کنار این مغازه ها صف هایی را ایجاد می کنند که غیر قابل وصف است.

بعد از این که آش سبزی یکی از غذاهای معروف شیراز را تهیه نمودند به سوی بابا کوهی راهی می شوند و در دامن طبیعت از خوردن آش سبزی نهایت لذت را می برند.

اگر از افرادی هستید که به آش علاقه دارید شهر مناسبی را انتخاب کرده اید چرا که علاوه بر آش سبزی، آش انار از دیگر غذاهای سنتی شیراز به شمار می رود.

برای درست کردن این آش از موادی مثل نخود، لپه سبزی و کوفته استفاده می شود همچنین از مواد اصلی تشکیل دهنده آش انار رب انار، دانه های انار و یا آب انار ترش می باشد.

کسانی که عاشق غذاهای ترش مزه هستند می توانند با خیالی آسوده این نوع غذا را تست نمایند. در فصل لیمو این آش را با لیمو هم درست می کنند که بدون شک یکی از بهترین غذاهای شیراز است.

غذای محلی شیراز,غذای معروف شیراز,معروف ترین غذاهای شیراز

۸ . قنبر پلو

از دیگر غذاهای معروف شهر شیراز می توان قنبر پلو را نام برد که اسم آن به خاطر رنگ تیره غذا می باشد. هنگام پختن قنبر پلو از دانه های انار یا رب انار استفاده می کنند و با کوفته ریزه مخصوص شیرازی ها آن را سرو می کنند.

استفاده از آرد نخود چی در این غذا با توجه به این که لطافت و نرمی خاصی دارد لذت خوردن قنبر پلو را چند برابر می کند.

گاهی اوقات برای اینکه طعم این پلو را شیرین کنند از خرما، کشمش و شیره انگور استفاده می کنند، شیرین و یا ترش بودن غذا بستگی به سلیقه شما دارد که چه طعمی را دوست دارید.

هنگام مراجعه به رستوران های شیراز معمولا از شما سوال خواهند پرسید که طعم شیرین را دوست دارید یا ترش تا بتوانند غذای مورد نیاز شما را آماده کنند. اکثر پلوهای شیراز را همراه با سالاد میل می کنند و همان طور که گفته شد سالاد کلم قمری همراه با زیتون و لیموی تازه یکی از منحصر به فرد ترین سالاد های ممکن می باشد؛

اما نباید از طعم بی نظیر سالاد شیرازی بگذرید، بدون شک خود شما بارها سالاد شیرازی را تهیه کرده اید اما هنگامی که سالاد شیرازی اصیل را تست کنید با طعمی متفاوت رو به رو خواهید شد. سبزیجات خشک که به این سالاد اضافه می کنند طعم آن را دگرگون می کند.

بهترین غذاهای شیراز,خوشمزه ترین غذاهای شیراز,غذاهای محلی شیراز

۷. رنگینک شیرازی

یکی از دسرهای شیرازی که از محبوبیت خاصی در بین مردم برخوردار هست رنگینک نام دارد و آن را بیشتر در ماه های مبارک رمضان استفاده می کنند. در شیراز انواع مختلفی از رنگینک را می توانید تست کنید.

بهترین رنگینک را می توان با خرماهای شیراز امتحان کرد. رنگینک نوعی حلوا است که چاشنی آن هل و زعفران می باشد، اما باید بگوییم که درست کردن حلوا در شیراز فقط به رنگینک محدود نمی شود بلکه در قسمت هایی دیگر از این شهر حلوای نارنجی رنگی را با خارک و خرما درست می کنند که نام آن را حلوای خارک گذاشته اند.

چاشنی های این نوع از حلوا هم هل و دارچین هستند و آن را به عنوان دسر یا میان وعده میل می کنند این نوع از حلوا در ماه رمضان طرفداران خاص خود را دارد.

بهترین غذاهای شیراز,خوشمزه ترین غذاهای شیراز,غذاهای محلی شیراز

۶. کوفته هلو

بدون شک همگی با کوفته تبریزی آشنایی دارید و احتمالا از طرفداران آن هم هستید؛ اما تردید نداریم که اسم کوفته هلو را تا به حال نشنیده اید، بر عکس اسمی که برای این غذا انتخاب کرده اند هنگام پختن آن از هلو، یا آب هلو و یا هر چیزی دیگری که مربوط به هلو می شود استفاده نخواهند کرد. فقط شکل هلویی آن باعث نامگذاری عجیب این نوع غذای معروف شیراز شده است.

کوفته هلو یکی از خوشمزه ترین غذاهای شیراز است که با سوپ مخصوص کوفته سرو می کنند. مواد اولیه ای که برای کوفته استفاده می کنند بیشتر گوشت چرخ کرده است. تنها کوفته ای که در شیراز طبخ می شود به کوفته هلو محدود نمی شود.

گاهی اوقات با اضافه کردن نخود به مواد کوفته هلو یک نوع کوفته جدید درست خواهند کرد و حتی ممکن است کوفته هلو و کوفته سبزی را با هم درست کنند، در نهایت برای مزه دار کردن کوفته سسی را با لیموی تازه و شیره درست می کنند.

بهترین غذاهای شیراز,خوشمزه ترین غذاهای شیراز,غذاهای محلی شیراز

۵. شیرازی پلو

بدون شک یکی از غذاهایی که هنگام مهمانی به خانه شیرازی ها برای شما درست خواهد شد شیرازی پلو است که یکی از محبوبت ترین و بهترین غذاهای شیرازی به شمار می رود.

این غذا می تواند به تنهایی خستگی راه را از تن شما بیرون بیاورد و اشتهای شما را باز کند. به طور کلی می توان گفت شیرازی پلو یکی از غذاهای مهم و اصل شیرازی ها می باشد که با یک بار تست کردن آن هرگز نمی تواند طعم بی نظیر این غذا را فراموش کنید.

مواد اولیه ای که برای پخت شیرازی پلو به کار می برند بیشتر ماست و مرغ و برنج است که هر کدام به تنهایی مزه بی نظیری را برای غذا خلق می کنند؛ اما به این نکته توجه داشته باشید که اگر قصد خوردن شیرازی پلو را دارید حتما آن را با سالاد شیرازی میل کنید.

بهترین غذاهای شیراز,خوشمزه ترین غذاهای شیراز,غذاهای محلی شیراز

۴. شکر پلو

از معروف ترین غذاهای شیراز که طعمی بسیار شیرین دارد شکر پلو است. حتی اگر این غذا را تا به حال تست نکرده باشید با توجه به اسم آن متوجه خواهید شد که غذایی با طعم شیرین است.

اگر از کسانی هستید که به غذاهای شیرین علاقه دارید، شکر پلو می تواند بهترین گزینه ممکن برای شما باشد. شکر پلو را با ترکیبی از برنج و خلال پسته و زعفران طبخ می کنند، بنابراین طعم فوق العاده این غذا بیشتر به خاطر وجود زعفران است و رنگ بی نظیری را به غذا می بخشد.

توجه داشته باشید هنگامی که یک غذا دارای طعم و بویی لذیذ باشد بدون شک خوردن آن هم لذت بخش است، باید بگوییم که تمامی غذاهای سنتی شیراز از این ویژگی برخوردار هستند.

شکر پلو در ماه مبارک رمضان و در مجلس های مختلف از اصلی ترین غذاهای نذری به شمار می رود که آن را به همراه خورشت قیمه سرو می کنند. به یاد داشته باشید در صورتی که به شیراز سفر کردید تست شکر پلو را فراموش نکنید.

بهترین غذاهای شیراز,خوشمزه ترین غذاهای شیراز,غذاهای محلی شیراز

۳. اشکنه شیرازی

از دیگر غذاهای اصیل و محبوب شیرازی ها اشکنه شیرازی نام دارد که در تمامی شهرهای ایران با روش های مختلف آن را می پزند، اما این غذا در شیراز دستور خاص خود را دارد، تنها ماده اولیه ای که برای پخت این غذا به کار می رود تخم مرغ می باشد.

این غذای سنتی شیراز برای افرادی که رژیم دارند گزینه بسیار مناسبی است و آن را هنگام شام میل می کنند، چرا که غذایی سبک به شمار می رود و در کم ترین زمان ممکن آماده می شود. اشکنه شیرازی را معولا بعضی افراد با نام آب پیازک هم می شناسند.

بهترین غذاهای شیراز,خوشمزه ترین غذاهای شیراز,غذاهای محلی شیراز

۲. لوبیا پلو شیرازی

لوبیا پلو را می توان از دیگر غذاهای سنتی و اصیل شیراز معرفی نمود که طعمی بی نظیر دارد. این غذا را در اکثر شهرهای ایران درست می کنند اما لوبیا پلو شیرازی دستور خاص خود را دارد و آن را با لوبیای چشم بلبلی طبخ می کنند.

لوبیا پلوی شیرازی را همراه با گوشت و سبزیجات درست می کنند چرا که برای درست کردن به این دو مواد وابسته است؛ بنابراین با وجود این که مواد اولیه آن کاملا مقوی است می توان گفت غذایی سالم به شمار می رود.

این نوع از غذا را می توانید همراه با سالاد شیرازی و یا ترشی بنه میل نمایید چرا که طعمی فوق العاده به آن می بخشد. در این جا باید  بدانید با توجه به این که مواد اصلی تشکیل دهنده این غذا گوشت می باشد بعضی از افراد به جای گوشت از مرغ استفاده می نمایند.

بهترین غذاهای شیراز,خوشمزه ترین غذاهای شیراز,غذاهای محلی شیراز

۱. هویج پلو

به احتمال زیاد اسم هویج پلو را شنیده باشید و گاهی اوقات هم آن را درست کرده اید، اما باید بگوییم هویج پلو یکی از غذاهای شیرین و سنتی شیرازی ها می باشد که طرفداران خاص خود را دارد؛ هنگام تست این غذا در شیراز متوجه طعم متفاوت آن خواهید شد.

اگر فقط یک بار هنگام سفر به شیراز کلم پلو را تست کنید بدون شک مزه آن را هیچ وقت فراموش نخواهید کرد.

تهیه این غذا کار سختی نیست اما نیاز به زمان زیادی دارد. هویج از مهم ترین مواد برای طبخ این غذا است و استفاده از زعفران در پخت هویج پلو بویی لذیذ را به آن خواهد بخشید. این غذای اصیل را می توانید همراه با سالاد شیرازی میل نمایید.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا