طراحی و ساختمان

10 عجایب مهندسی دنیای مدرن

خلاصه نوشته

  • امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی شاهد تحولاتی در صنعت ساختمان سازی هستیم که سبب به وجود آمدن آسما ن خراش های متعدد در بیشتر شهرهای دنیا شده است. این سازه های جدید را می توان به عنوان عجایب مهندسی جهان دانست که موجب حیرت همگان شده است.

آشنایی با عجایب مهندسی جهان

علاقه انسان ها به ساخت و ساز قدمتی دیرینه دارد به طوری از گذشته های دور تاکنون شاهد ساخت سازه های بسیار متنوعی توسط انسان ها هستیم. امروزه با پیشرفت تکنولوژی تحول عظیمی در سازه ها نیز به وجود آمده است و در سراسر نقاط دنیا ساختمان های عجیبی به چشم می خورد که جایگیزین عجایب هفتگانه قدیمی شده اند. با استفاده از تکونولوژی های جدید ساخت آسمان خراش ها و سازه های غول آسا افزایش یافته و در زندگی روزمره به وفور آن ها را می بینیم. با ما همراه باشید تا با برترین عجایب مهندسی جهان بیشتر آشنا شوید.

استادیوم ملی پکن لانه پرنده,عجایب مهندسی جهان,عجایب مهندسی دنیا,

10. رصدخانه ستارگان پان | Pan-STARRS

این مجموعه با نام Pan-STARRS به جدیدترین سیستم های عکسبرداری مجهز است و واقع در انستیتو نجوم دانشگاه هاوایی می باشد. ایده این نام برگرفته از عبارت ” تلسکوپ کاوشی پاناروما و سیستم پاسخ سریع ” می باشد. مهندسین در ساخت این مجموعه از تعداد فراوانی آینه های نسبتا کوچک و دوربین های بزرگ دیجیتال استفاده کرده و توانسته اند محصولی قدرتمند جهت بررسی حداکثری از فضای آسمان تولید نمایند. این محصول ضمن دقت و قدرت بالایی که دارد از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه می باشد. هم اکنون از نخستین مدل تک آینه تلسکوپ ps1  بر روی کوه هالیکالا استفاده می کنند و تیم تحقیقاتی بزرگی که از 10 موسسه و از 4 کشور مختلف  هستند تحقیقات و پژوهش هایی را از طریق این تلسکوپ انجام می دهند. از اهداف ساخت این مجموعه می توان به بررسی و کشف اجرام آسمانی و به ویژه شهاب سنگ ها که ممکن است به زمین برخورد نمایند، مشاهده اجرام آسمانی خارج از محدوده منظومه شمسی، شناخت بهتر کهکشان ها، بررسی سایر زمینه های علم نجوم و .. اشاره نمود.

عجایب مهندسی عمران,عجایب هفتگانه مهندسی,عجایب هفتگانه مهندسی دنیا,

9. تونل اروپا | Eurotunnel

تونل Eurotunnel موجب اتصال انگلیس به فرانسه شده است و می توان از آن به عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی مدرن نام برد. آنچه که باعث تمایز این سازه با سایر سازه ها شده است زیر آب بودن آن می باشد. این تونل دارای 50 کیلومتر طول بوده که از این مقدار حدود 37.7 کیلومتر در زیر دریا واقع شده است.

استادیوم ملی پکن لانه پرنده,عجایب مهندسی جهان,عجایب مهندسی دنیا,

8. سد سه دره | Three Gorges Dam

این سد از عجایب مهندسی عمران و در نزدیکی شهر ساندوپینگ چین و روی رود یانگ تسه واقع شده است و در اصل یک سد به همراه نیروگاه برق آبی می باشد. سد سه دره یا سه دهانه  بزرگترین نیروگاه و از عجایب مهندسی جهان می باشد و ظرفیت آن 22500 مگا وات است. ساخت این مجموعه از سال 1994 آغاز شد و در سال 2008 به اتمام رسید و مورد بهره برداری قرار گرفت. از مزایای این سد می توان به تولید برق، کاهش احتمال وقوع سیل از طریق ایجاد فضایی جهت ذخیره سیل، بالابردن ظرفیت کشتی رانی رودخانه یانگ تسه و … اشاره نمود.

عجایب مهندسی عمران,عجایب هفتگانه مهندسی,عجایب هفتگانه مهندسی دنیا,

7. جزیره های نخلی | Palm Island

این جزیره ها در شهر دبی از امارات متحده دبی واقع شده است و از آن به عنوان بزرگترین جزیره های مصنوعی جهان یاد می کنند. این جزیره نخل که از عجایب هفتگانه مهندسی دنیا می باشد مانند به نخل دیره، نخل جمیرا، نخل جبل علی شهرت یافته است و در آن 1500 ویلا با ساحل مصنوعی واقع شده است و می توان گفت از نمونه های برتر خلق شده توسط  مهندسی  مدرن می باشد.

استادیوم ملی پکن لانه پرنده,عجایب مهندسی جهان,عجایب مهندسی دنیا,

6. استادیوم ملی پکن لانه پرنده | National Stadium Beijing

استادیوم ملی پکن که بزرگترین سازه فولادی دنیا محسوب می شود در پایتخت چین واقع شده است و به لانه پرنده شهرت دارد. طراحی بسیار زیبایی که بر روی این سازه انجام شده است  موجب شده که شبیه یک اثر هنری باشد نه یک استادیوم المپیکی. این استادیوم با هدف استفاده در المپیک تابستانی 2008 پکن توسط دو معمار سوئیسی به نام  Pierre de Meuron و Jacques Herzog ساخته شد.

این مطلب را از دست ندهید
فرش‌ طرح‌ افشان‌ نقشه‌ پر‌فروش‌‌ فرش‌ ماشینی

عجایب مهندسی عمران,عجایب هفتگانه مهندسی,عجایب هفتگانه مهندسی دنیا,

5. ناو یو اس اس جورج اچ دبلیو بوش | USS George H.W. Bush

این ناو هواپیمابر که امروزه در نورفوک ویرجینیا نگهداری می گردد ساخت آن از سال 2001 تا سال 2009 طول کشید و در کشتی سازی نظامی نیوپورت ساخته شد. ساخت این سازه که از عجایب مهندسی دنیا بشمار میرود 6.2 میلیارد هزینه داشت. امروزه از این ناو هواپیمابر به عنوان بزرگترین کشتی جنگی دنیا یاد می کنند که داری 333 متر طول و صد هزار تن وزن می باشد. در ساخت یو اس اس جورج اچ دبلیو بوش از برترین و آخرین تکنولوژی های دنیا استفاده گردیده است. انرژی مورد نیاز این ناو با استفاده از دو راکتور هسته ای تامین می گردد و سرعت آن 30 گره دریایی می باشد. سوختگیری این ناو با استفاده از سوخت هسته ای موجب شده که هر 25 سال یکبار نیاز به سوختگیری داشته باشد.

استادیوم ملی پکن لانه پرنده,عجایب مهندسی جهان,عجایب مهندسی دنیا,

4. بالابر بایلونگ | Bailong Elevator

ساخت بالابر بایلونگ در سال 1999 آغاز شد و در سال 2002 مورد بهره برداری قرار گرفت. این بالابر شیشه ای به عنوان بلند ترین و سنگین ترین بالابر خارج از ساختمان در دنیا و از عجایب مهندسی محسوب می شود که در کشور چین و نزدیکی ژانگجیاجی واقع شده است. در واقع این بالابر در منطقه توریستی ولینگ یانگ و در نزدیکی صخره ای بزرگ قرار گرفته است و دارای 326 متر ارتفاع می باشد. بالابر بایلونگ به آسانسور صد اشتها شهرت دارد و تنها در عرض دو دقیقه افراد را به بالای صخره منتقل می کند و دارای 50 نفر ظرفیت می باشد. بالابر بایلونگ روزانه می تواند 18 هزار نفر را جابجا نماید.

عجایب مهندسی عمران,عجایب هفتگانه مهندسی,عجایب هفتگانه مهندسی دنیا,

3. خط گاز اروپایی شمالی | North European Gas Pipeline

این خط گاز طبیعی دور از ساحل از وایبورگ در روسیه آغاز شده و تا گرایفسوالد در آلمان ادامه دارد و به نام خط گاز جریان شمالی شناخته شده است. پروژه خط گاز اروپای شمالی با 1222 کیلومتر طول متشکل از دو خط لوله موازی می باشد که نخستین خط آن در ماه می سال 2011 نصب شد و در همان سال مورد بهره برداری قرار گرفت و خط دوم نیزسال 2011- 2012 نصب گردید و در 8 اکتبر 2012 مورد استفاده قرار گرفت. از این خط گاز به عنوان بلندترین خط لوله کشی  زیر دریا در جهان یاد می کنند.

استادیوم ملی پکن لانه پرنده,عجایب مهندسی جهان,عجایب مهندسی دنیا,

2. پل میلو | Viaduc de Millau

این پل بر روی رودخانه تارن در جنوب فرانسه واقع شده است و در آنجا به نام Le Viaduc de Millau شهرت دارد. این پل – جاده با 343 متر ارتفاع و 36 هزار تن وزن و 4.2 عمق طولانی ترین و مرتفع ترین پل – جاده های جهان محسوب می گردد. پل میلو در 14 دسامبر 2004 مورد بهره برداری قرار گرفت و به دلیل ویژگی های بی نظیری که دارد در سال 2006 موفق به دریافت جایزه سازه فوق العاده IABSE گردید.

عجایب مهندسی عمران,عجایب هفتگانه مهندسی,عجایب هفتگانه مهندسی دنیا,

1. پل آکاشی کای کیو | Akashi-Kaikyo Bridge

این پل به پل مروارید شهرت دارد و از برترین نمونه های مدرن مهندسی عمران دنیا می باشد. پل مروارید که بزرگترین پل کابلی دنیا است در کشور ژاپن قرار گرفته است و به نحوی ساخته شده که هیچگونه ستونی بر روی آن پیاده سازی نشده است. در میان پل های معلق دنیا این پل با دهانه مرکزی به طول 1991 متر دارای بزرگترین دهانه مرکزی می باشد. پل آکاشی کای کیو از روی تنگه آکاشی می گذرد و بخشی از بزرگراه هونشو – شیکوکو می باشد شهر کوبه در جزیره هونشو را به شهر ایوایا  در جزیره آواجی متصل می کند. پل مروارید در سال 1998 مورد بهره برداری قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا