سلامت

10 خاصیت شگفت انگیز برنج و مضرات آن

خلاصه نوشته

  • بر خلاف تصور اکثر مردم خواص برنج، آنقدر زیاد است که اگر به هر دلیلی تصمیم به حذف آن از برنامه غذایی خود بگیرید، بدون شک آسیب های جدی به سلامتی خود وارد خواهید کرد. برنج یکی از محبوب ترین غذاهای ایرانی هاست که می توان با آن تنوع غذایی بی شماری به وجود آورد.

برنج قهوه ای بهتر است یا سفید؟!

برنج از دیرباز غذای محبوب ایرانی ها بوده و هست و لذت بیشتری در مهمانی ها، جشن ها و دورهمی ها با پلویی خوش پخت در کنار خورش یا کبابی دلچسب را به همراه دارد. در این میان برنج ایرانی سر آمد برنج های مناطق دیگر دنیا است. عطر و طعم فوق العاده آن بی نظیر است که این نعمت خدادادی نصیب ما ایرانیان شده است. برنج ایرانی نه تنها از لحاظ عطر، طعم و خوش پختی در دنیا معروف است بلکه از نظر بهداشت و سلامت نیز جزء با کیفیت ترین برنج ها در سطح دنیا محسوب می شود.

برنج غذای اصلی روزانه نیمی از مردم دنیا و ایران است. در ایران مخصوصا مردم شمال کشور حداقل یک وعده در روز برنج می خوردند. پس به خاطر سلامت مان سعی کنیم برنج مرغوب و با کیفیتی تهیه کنیم. برنج از نظر ارزش غذایی یک غذای کامل است ولی بهتر است با غذاهای دیگر خورده شود. این ماده خوراکی به دو نوع برنج سفید و برنج قهوه ای (سبوس دار یا همان کامل) تقسیم می شود و سرشار از مواد معدنی و ویتامین ها می باشد که ما به معرفی و خواص برنج سفید ایرانی و خواص برنج قهوه ای برای شما عزیزان می پردازیم.

از نظر ترکیبات برنج قهوه ای به دلیل داشتن سبوس و جدا نشدن پوست و شلتوک دارای مقادیر بیشتر ویتامین ها و مواد مغذی نسبت به برنج سفید است. کالری هر دو نوع تقریبا به یک میزان می باشد.

بررسی برنج سفید و قهوه ای

در پروسه تهیه برنج سفید و روانه کردن آن به بازار ابتدا، پوسته های برنج سفید را مرحله کوبیدن جدا می کنند اما در برنج قهوه ای فقط لایه اول را جدا می شود.س فرق برنج قهوه ای و سفید به این به دلیل است که برنج قهوه ای سبوس دار است و علاوه بر خواص برنج سفید دارای مواد معدنی و ویتامین های بیشتر و منحصر به فردی است. مواد مغذی برنج قهوه ای شامل منگنز، سلنیم و منیزیم می باشد. منگنز برای بهبود سلامت اعصاب و روان مفید است. وجود سلنیم باعث بهبود بیماری های قلبی شده و از سرطان پیشگیری می کند. منیزیم نیز خطر ابتلا به دیابت نوع دو را بسیار کاهش می دهد. پس توصیه نی شود در کنار مصرف برنج سفید در برنامه خود از برنج قهوه ای نیز استفاده کنید.

برنج سفید یا قهوه ای,برنج قهوه ای بهتر است یا سفید,خواص برنج,

10. موثر برای کسانی که دچار سندروم IBS (روده و معده تحریک پذیر) هستند

برنج حاوی مقداری نشاسته مفید بوده که پس از مصرف و رسیدن به روده ها، سبب می شود که باکتری هایی مفید در آن شروع به تولید شود. این باکتری ها در عملکرد روده ها بسیار مفید هستند و برای آن دسته از کسانی که دچار بیماری IBS هستند مناسب است.

9 . سلامتی قلب و عروق

از دیگر خواص برنج این است که سلامت قلب و عروق را تضمین می کند چون در ساختارش چربی و کلسترول وجود ندارد و همچنین دارای فیبرهای زیاد و آنتی اکسیدان ها است برای بهبود عملکرد قلب و عروق و سلامتی آن ها موثر است.

8. بهبود سوخت و ساز بدن یا متابولیسم

وجود مواد مغذی مانند کلسیم، ویتامین د، آهن، ریبوفلاوین ( ویتامین ب۲ )، نیاسین ( ویتامین ب۳ ) و… برای داشتن یک ساختار و مکانیسم سالم در بدن ضروری است. برنج سرشار از این مواد مغذی و ویتامین ها می باشد.

خواص برنج برای پوست,خواص برنج سبوس دار,خواص برنج سفید,

7. تقویت سیستم گوارشی

از دیگر خواص برنج سفید می توان به بهبود عملکرد سیستم گوارشی و معده اشاره کرد. محققان معتقد هستند که برنج باعث می شود آب اضافه بدن دفع شود که این کار باعث دفع سموم از بدن می شود. این ماده غذایی مانند یک داروی موثر خانگی برای درمان اسهال خونی نیز موثر است.

این مطلب را از دست ندهید
10 روش موثر برای جلوگیری از افزایش وزن در زمان کرونا

6. پیشگیری از آلزایمر

مواد مغذی در برنج سفید و قهوه ای باعث شده تا نورن های مغزی و انتقال دهنده های عصبی تحریک شوند و به فعالیت بپردازند. از این رو برنج نوع قهوه ای تاثیر موثری در پیشگیری از آلزایمر دارد.

5. پوستی سالم

از خواص برنج برای پوست می توان به آنتی اکسیدان های موجود در برنج اشاره کرد که سرعت پیر شدن پوست را کندتر می کنند، همچنین سرشار از ریبوفلاوین بوده که ضد قرمزی و التهاب پوست را در بر میگیرد. حتی بر اساس برخی از یافته های پزشکی گفته می شود که گذاشتن پودر برنج بر روی پوست باعث بهبود برخی از بیماری های پوستی می شود.

4. چاقی

از دیگر خواص برنج جلوگیری از چاقی است زیرا، در ساختار خود فاقد کلسترول و چربی های مضر می باشد. کسانی که می خواهند وزن کم کنند از برنج در برنامه غذایی خود غافل نشوند. البته حواس تان باشد که به اندازه بخورید چون مصرف زیادی آن به دلیل داشتن کربوهیدرات باعث چاقی و اضافه وزن می شود. حدودا خوردن 150 گرم برنج 197 کالری دارد که این کالری با تغییر آن به انواع پلوها متغیر است. بسیاری از مردم بنابر باورهای غلط، برنج را از برنامه غذایی شان حذف می کنند که این اشتباه ترین کار ممکن است!

جالب است بدانید که اگر برنج به اندازه مصرف شود نه تنها باعث چاقی نمی شود بلکه از اضافه وزن نیز جلوگیری می کند. اگر به دنبال کم کردن وزن خود هستید از برنج قهوه ای در برنامه غذایی خود استفاده کنید یا برنج را به صورت کته ای درست کنید. برنج قهوه ای به دلیل دارا بودن سبوس خود در کاهش وزن بسیار موثر است. اما خوردن زیادی برنج سفید در کنار تحرک نداشتن باعث چاقی می شود پس در خوردن آن احتیاط کنید.

خواص برنج سفید ایرانی,خواص برنج قهوه ای,خواص سبوس برنج,

3. پیشگیری از سرطان

مواد مغذی مانند فیبرها و آنتی اکسیدان ها در پیشگیری از سرطان بسیار موثر هستند. برنج سفید و قهوه ای با دارا بودن این مواد عاملی برای پیشگیری از سرطان می باشد. رادیکال های آزاد که از سوخت و ساز ناقص بدن تولید می شود یکی از عوامل به وجود آمدن سرطان است. برنج یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها است که این ضد این رادیکال های آزاد به تخریب آن ها می پردازد.

2. مهار فشار خون

برنج به این دلیل که در ساختار خود مقدار بسیار کمی سدیم دارد برای کسانی که فشار خون بالایی دارند و مصرف نمک برای آنها منع شده ضرری ندارد.

1. قوت و انرژی

کربوهیدرات ها مانند سوخت برای متابولیسم بدن به کار می روند که برنج سرشار از این مواد معدنی است. برنج انرژی به بدن شده و باعث عملکرد بهتر سوخت و ساز بدن می شود. همچنین با دارا بودن مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی باعث بیشتر شدن انرژی و تقویت ارگان های بدن می شود.

مضرات برنج

در مصرف هر چیزی باید تعادل را حفظ کرد. همان طور که زیاده روی در مصرف هر چیزی مضر است زیاده خوردن برنج نیز مشکلاتی به همراه دارد. از جمله مشکلاتی که با مصرف زیاد برنج به وجود می آید می توان به یبوست و اختلال عصبی اشاره کرد. همچنین کسانی که قند بالایی دارند باید در مصرف این ماده غذایی احتیاط کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا
بستن