سلامت

۱۰ راهکار مقابله با گرمازدگی در تابستان

روش های مقابله با گرمازدگی در تابستان

گرمازدگی می تواند بر روی سلامت تاثیر گذار باشد به همین علت باید به دنبال روش های پیشگیری از گرمازدگی در تابستان بود که شامل نوشیدن آب زیاد، پیدا کردن سایه، مرطوب نگه داشتن پوست و … می شود.

ممکن است در فصل تابستان دمای هوا افزایش پیدا کند و گرمای زیادی احساس شود، از طرفی بسیاری از افرادی که در حیطه کاری خود در مقابل نور خورشید قرار می ‌گیرند مثل کشاورزها، کوهنوردها و…  دچار گرما زدگی خواهند شد، بنابراین باید برای پیشگیری از گرمازدگی راهکارهایی را یاد بگیرید به همین علت در ادامه به بررسی ۱۰ راهکار از گرمازدگی و علائم آن می پردازیم.

راه مقابله با گرمازدگی,مقابله با گرمازدگی,مقابله با گرمازدگی در تابستان

علائم گرمازدگی

اگر فردی برای مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار بگیرد آبی که در بدنش وجود دارد در اثر نور خورشید کم می‌ شود و بدن توانایی متعادل نگه‌ داشتن دما را نخواهد داشت. سیستم بدن به‌ گونه‌ ای تنظیم شده برای این که تعادل بین بدن و محیط اطراف به وجود آید باید گرما را به محیط منتقل کند تا دمای بدن کاهش پیدا کند.

در فصل تابستان به‌ خاطر این‌ که هوا بسیار گرم می‌ شود بدن وظیفه دارد بخشی از گرمای خود را استخراج کند، اما ممکن است به ‌خاطر این ‌که دما بیش‌ از حد افزایش پیدا کرده بدن توانایی خارج کردن گرما را نداشته باشد و در نتیجه گرمازدگی به وجود می‌ آید که در این شرایط باید به بررسی روش های مقابله با گرمازدگی بپردازید‌.

با توجه به علائمی که افراد در اثر گرمازدگی دارند می‌ توان فهمید دچار گرمازدگی شده اند، بنابراین توجه داشته باشید اگر فرد بیهوش شود یا این‌ که دمای بدنش بیش ‌از حد افزایش پیدا کند باید به پزشک مراجعه کند.

کسی که دچار گرمازدگی می‌ شود تب دارد، پوستش داغ و خشک است، تنفسش عملکرد خوبی ندارد، هوشیاری ‌اش را کامل یا تقریبا از دست می‌ دهد و احتمال تشنج به وجود می‌ آید، همچنین بسیاری از مشکلات دیگر وجود دارند که در اثر این بیماری به وجود می‌ آید به‌ عنوان مثال حالت تهوع، پوست خشک، سردرد و سرگیجه و گرفتگی عضلات و … از دیگر علائم گرمازدگی است.

پیشگیری با گرمازدگی,راه مقابله با گرمازدگی,مقابله با گرمازدگی

پیشگیری از گرمازدگی

برای به کار بردن روش های پیشگیری از گرمازدگی  باید نکات زیادی را رعایت کنید. به‌ عنوان مثال لباس‌ های مناسب این فصل را استفاده کنید، چرا که اگر لباس ‌های شما خیلی تنگ یا تعدادشان زیاد باشد بدن توانایی خارج کردن گرما را ندارد و در نتیجه گرمازدگی به سراغ شما می‌ آید.

هنگامی ‌که در مقابل نور خورشید قرار می ‌گیرید حتما از کلاه‌ هایی که بر روی صورت شما سایه می ‌اندازد استفاده کنید، زیرا اگر آفتاب به ‌طور مستقیم به شما بتابد علاوه بر این‌ که باعث خراب شدن پوست می شود به گرمازدگی هم دچار خواهید شد.

گاهی اوقات در فصل تابستان بدن به‌ خاطر این‌ که هوا بسیار گرم است آب ذخیره شده را از دست می‌ دهد که شما در این موقعیت باید مقدار زیادی آب مصرف کنید یعنی در طول روز باید به میزان هشت لیوان آب بنوشید، اما اگر فعالیت خاصی انجام می ‌دهید که باید در مقابل آفتاب قرار بگیرید باید میزان آب مصرفی خود را افزایش دهید.

در فصل تابستان به نوع داروهایی که مصرف می ‌کنید توجه داشته باشید، زیرا بعضی از داروها باعث می‌ شود آب بدن از بین برود و گرما از بدن خارج نشود.

۱۰. به ‌دنبال سایه باشید

یک راه مقابله با گرمازدگی این است محیطی را پیدا کنید که بتوانید آن ‌جا زیر سایه و دور از نور خورشید قرار بگیرید و اگر تعداد زیادی لباس پوشیده اید آن‌ ها را در بیاورید.

راه مقابله با گرمازدگی,مقابله با گرمازدگی,مقابله با گرمازدگی در تابستان

۹. نوشیدن آب

اگر می ‌خواهید دمای بدن خود را کاهش دهید می ‌توانید از طریق مصرف آب و با استفاده از کمکی های آبرسان  و مایعاتی که دارای الکترولیت هستند  این کار را انجام دهید.

۸. مرطوب کردن پوست

اگر مدت زیادی در مقابل آفتاب قرار گرفته‌ اید و دچار گرمازدگی شده ‌اید با استفاده از دستمال مرطوب به پوست خود رطوبت و خنکی را منتقل کنید.

۷. از کمپرس یخ استفاده کنید

یکی از راه های مقابله با گرمازدگی استفاده از کیسه های یخ می باشد مثلا برای اینکه بتوانید گرمای بدن را کاهش دهید بهتر است یک بسته یخ را در قسمت ‌های مختلف بدن مثل مچ پا، گردن و… بگذارید.

۶. دوش گرفتن با آب خنک

یک روش ساده برای درمان گرمازدگی دوش گرفتن با آب خنک می‌ باشد چرا که غوطه ور شدن در یک وان آب خنک برای ده دقیقه می تواند  عروق خونی را منبسط کند و گرمای بدن را به پوست انتقال دهد.

۵. استفاده از محلول او آر اس

استفاده از محلول او آر آس می‌ تواند دمای بدن شما را کاهش دهد، اما اگر دسترسی به محلول او آر آس مقدور نیست یک محلول با استفاده از آب، نمک و شکر تهیه کنید و آن را استفاده نمایید تا دمای بدن شما کاهش پیدا کند.

راه مقابله با گرمازدگی,مقابله با گرمازدگی,مقابله با گرمازدگی در تابستان

۴. به فرد گرمازده فشار نیاورید

توصیه می ‌شود برای مقابله با گرمازدگی در تابستان به فردی که دچار گرمازدگی شده فشار نیاورید و تا وقتی ‌که گرمای بدن فرد کم نشده به‌ جای دیگری منتقل نشوید اما اگر فرد بیمار گرمازدگی اش شدید باشد باید به پزشک مراجعه کنید، همچنین اگر در هنگام کوهنوردی فردی که شما را همراهی می ‌کند دچار گرمازدگی شد شما وظیفه حمل کردن وسایل آن شخص را بر عهده دارید.

۳. استراحت کنید

برای درمان گرمازدگی در خانه بهتر است به ‌گونه‌ ای دراز بکشید که پاها در قسمت بالاتری از حالت عادی خود قرار بگیرند.

۲. خوردن ماست

ماست در دسته خوراکی هایی قرار دارد که شامل پروتئین، ویتامین، الکترولیت و پروبیوتیک می باشد که از خاصیت ضد باکتری و ضد التهاب برخوردار است. برای مقابله با گرمازدگی می توانید مخلوط دو قاشق ماست، پودر زیره و نمک را بنوشید که دمای بدن کاهش پیدا کند.

۱. استفاده از روغن

روغن نعنا، روغن اسطوخودوس و زیتون می تواند به رفع گرما زدگی کمک زیادی کند، در واقع شما با مخلوط کردن این روغن ها با هم ماساژ دادن آن ها به پشت گردن و زیر شانه می توانید دمای بدن را کاهش دهید.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام خرید فالوور ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا