سلامت

10 عادت شبانه زمینه ساز چاقی

خلاصه نوشته

  • عواملی که باعث چاقی می شوند همگی باعث به خطر افتادن سلامت ما هستند پس از آن جایی که این موارد افزایش وزن سریع را به دنبال دارند باید در کنترل آن ها تلاش کرد. هر راهی که برای کاهش وزن وجود دارد را نباید تجربه کرد بلکه با مراقبت های غذایی خود می توان کاهش وزن را ایجاد نمود آن هم بدون عوارض جانبی که برخی از رژیم ها و دارو های لاغری شیمیایی دارند.

علت افزایش وزن در شب

حقیقت این است که وزن مناسب و تناسب اندام یکی از مهمترین عوامل در زیبایی است و اضافه وزن از جمله عواملی می باشد که راه را برای رسیدن به آن سد می کند. حس نداشتن وزنی ایده آل و اضافه وزن را هیچ کس درک نمی کند جز کسانی که با آن دست و پنجه نرم می کنند. اما تا کی می توان آن را تحمل کرد؟ بالاخره باید راهی برای کاهش وزن این افراد وجود داشته باشد.

بسیاری پایبند به این نظر هستند که باید رژیم های غذایی سخت گرفت و یا از داروهای شیمیایی استفاده کرد، اما واقعیت این است که اگر فقط ذره ای مراعات کنند به وزن دلخواه خود خواهند رسید. یکی از عاداتی که باعث اضافه وزن می گردد، عادت های شبانه هستند اگر آنها را رعایت کنید نه خیلی زود اما در طی چندین ماه به وزن مناسب خود می رسید. وزنی مناسب است که تعادل در آن رعایت شود، مثلا شما نه باید خیلی بیش از حد کمبود وزن داشته باشید و نه بیش از حد مجاز اضافه وزن! شما می توانید این عادات بد را به کارهای روزانه صحیح و همیشگی خود تبدیل کنید و تا آخر عمر از وزنی مناسب لذت ببرید، وزنی که برای به دست آوردنش زحمت کشیده اید.

رسیدن به وزنی که دوستش دارید اصلا سخت نیست تنها اراده ای قوی و محکم می خواهد که شما دارید، حتی بدون گرفتن رژیم های سخت یا استفاده از مکمل های غذایی به جای خود غذا که عوارض بسیار زیادی دارد هم می توانید به وزن ایده آل خود برسید.

در ادامه با چند مورد از عاداتی که افزایش وزن در شب شما می شود را بررسی و راه های جلوگیری از آن را برای تان شرح می دهیم.

اضافه وزن در شب,افزایش وزن در شب,علت افزایش وزن در شب,

10. نداشتن خواب اندازه

مناسب ترین زمان برای خواب بین ساعت 11 شب تا 5 الی 6 صبح است زیرا مغز در این زمان در حال ساخت سلول های خاکستری است و به استراحت نیاز دارد. تحقیقات نشان داده افرادی که در طی یک شبانه روز کمتر از 6 ساعت خواب دارند زود تر به آلزایمر دچار می شوند و به علاوه باعث زوال عقلی هم خواهد شد. طی نظرات گرفته شده وزن افرادی که دچار کم خوابی هستند نسبت به افرادی که دارای خواب کافی و مفید بوده بیشتر است. البته کسانی که زیاد می خوابند به همین مشکل دچار هستند، به این ترتیب که خواب کم موجب تغییر در متابولیسم بدن شده و احساس گرسنگی خواهید کرد در نتیجه با خوردن مواد غذایی که به هیچ عنوان مورد نیاز نیست آن هم در شب به روند پیشرفت افزایش وزن شما کمک می کند.

9. فوری خوابیدن بعد از شام

نکته قابل توجهی که باید برای دور ماندن از اضافه وزن رعایت کرد این است که به هیچ وجه نباید 1 الی 2 ساعت قبل از خواب چیزی خورد، زیرا هضم آن سخت شده و باعث بد خوابی می شود و در نهایت سوء هاضمه ایجاد می کند. خوابیدن پس از خوردن وعده های غذایی، موجب تجمع هرچه بیشتر چربی ها در ناحیه پهلو، شکم و سینه می شود. تحقیقات به عمل آمده نشان دهنده این است که اگر در هنگام خوردن شام به تلوزیون نگاه کنیم اشعه آن از یک طرف، و سنگینی غذا از طرف دیگر باعث کوفتگی چشم ها شده به این ترتیب احساس خستگی و خواب آلودگی خواهید کرد. بنابراین بعد از خواب بدن نمی تواند پاسخگوی هضم این همه ماده پر کالری باشد و موجب افزایش وزن می شود. حتی در مواردی خواب بعد از شام باعث مریضی و مسمومیت می شود که به هر حال به ضرر شما خواهد بود. پس حتما شام خود را چند ساعت قبل از خواب میل کنید.

این مطلب را از دست ندهید
10 روش تقویت ناخن دست و پا و سفید کردن آنها

اضافه وزن در شب,افزایش وزن در شب,علت افزایش وزن در شب,

8. خوردن شام بیش از حد

شام از جمله وعده های غذایی است که باید بسیار سبک خورده شود، چرا که در شب فعالیت انسان کم است و در صورتی که شام سنگین خورده شود، هضم نشده و موجب بالا رفتن وزن شما می شود. پزشکان همواره می گویند که خوردن غذاهای پر کالری و چرب در وعده شام نه تنها باعث افزایش چربی های اشباع شده می شود بلکه به بالا رفتن هرچه بیشتر وزن هم کمک می کند. پس بهتر است همواره در برنامه غذایی خود وعده شام را غذایی سبک و کم کربوهیدرات قرار دهید. همچنین شام سنگین موجب بد خوابی خواهد شد، پس اگر دوست دارید خوابی راحت و بدون کابوس داشته باشید شام از غذا های سالم و سبکی همچون: سالاد بدون سس، غذا های آب پز شده، میوه جات و سبزیجات تازه استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که خوردن سبزیجات بیش از حد موجب نفخ معده می شود.

7. استفاده از غذاهای پر ادویه برای شام

ادویه ها بسیار هضم سنگینی دارند حال چه برسد که آن را در غذاهای پر کالری و وعده شام استفاده کنید!  هضم ادویه برای معده بسیار سخت بوده و علاوه بر افزایش وزن شما را بد خواب خواهد کرد. ادویه جاتی همچون: ادویه کاری، زنجبیل، زردچوبه و ادویه های خورشتی خود سرشار از مواد قوی هستند که موجب بالا رفتن وزن و اضافه وزن در شب می شود. استفاده زیاد ادویه در سلامت معده و روده تاثیر منفی دارد چرا که همواره افراد در صدد دست یابی به غذایی با طعم بهتر ادویه را افزایش می دهند که این خود عامل کلسترل خون است. پس اگر سلامت خود را دوست دارید و از اضافه وزن متنفر هستید همان اندازه هم برای دستیابی به اندامی زیبا و متناسب تلاش کنید.

اضافه وزن در شب,افزایش وزن در شب,علت افزایش وزن در شب,

6. دسر

در تهیه دسر از مواد بسیار سنگین و قند داری استفاده می کنند موادی همچون: شکر، آرد تصویه شده، خامه، پودر کاکائو و در مواردی هم عصاره های مصنوعی. با خوردن این همه مواد کربوهیدرات دار و چرب چطور می توان اضافه وزن پیدا نکرد؟ حال اینکه این مواد را در شب استفاده کنیم خود یک معضل خواهد بود، چراکه بی هیچ تحرکی بعد از آن می خوابیم و همین مورد افزایش وزن در شب را بهمراه دارد.

5. استفاده از هله هوله

اینکه بعد از شام از تنقلات و هله هوله استفاده شود خود عاملی برای بالا رفتن وزن آن هم به مقدار چشم گیری است. هله هوله هایی همچون: چیپس، پفک، بستنی، لواشک، کیک های کرمدار، ویفر و بیسکویت های گندم بسیار مواد پر کالری، چرب، کربوهیدراتی و در مواردی هم که سرخ کردنی هستند پر نمک خواهند بود که اصلا استفاده آن ها قبل از خواب و بعد از شام توصیه نمی شود. این مواد علاوه بر اضافه وزنی که ایجاد می کنند سبب فشار خون، قند و حتی عوره خون خواهند بود، پس حتما در استفاده آن ها پیشگیری و کنترل کنید. بیشترین چربی هایی که این مواد در بدن ایجاد می کنند در قسمت لگن، پهلو و سینه است، این موارد بیشتر در زنان دیده می شود.

اضافه وزن در شب,افزایش وزن در شب,علت افزایش وزن در شب,

4. شام نخوردن

اینکه افراد فکر می کنند با شام نخوردن وزن آنها کاهش پیدا می کند سخت در اشتباه هستند چرا که در صورت نخوردن شام قند شما کاهش پیدا می کند و بسیار گرسنه می شوید، در نتیجه روز بعد شوق زیادی برای خوردن غذاهای چرب و پر کالری دارید و در نتیجه روز بعد با خوردن بیش از اندازه مواد غذایی وزن شما به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا می کند. همیشه این را بخاطر داشته باشید که رژیم گرفتن با نخوردن بسیار تفاوت دارد، رژیم گرفتن ینی مواد غذایی سالم و مقوی را در وعده های مناسب بخورید که موحب از بین رفتن چربی های اشباع بدن می شود، اما با نخوردن تنها ماهیچه های بدن آب می شوند و ضعیف می شوید.

این مطلب را از دست ندهید
10 علائم بیماری پارکینسون که باید جدی گرفته شود

3. خوردن کافیین

با خوردن نوشیدنی های کافیین دار افزایش وزن خود را تمدید می کنید، نوشیدنی هایی که حاوی کافعین هستند همچون: قهوه، نسکافه، کاپوچینو و شکلات تلخ بر روی غده هیپوتالاموس شما اثر گذاشته و انرژی شما را بالا می برد در نتیجه دچار کم خوابی می شوید، با کالری بالای این نوشیدنی ها افزایش وزن هم حتمی است. کافعین از جمله موادی است که امروزه در کشور ما بسیار مصرف می شود چرا که همه به انرژی زیادی برای کار و زندگی نیاز دارند، پس متوجه هستید که افزایش وزن هم بالا رفته و به یک مشکل اساسی تبدیل شده است.

اضافه وزن در شب,افزایش وزن در شب,علت افزایش وزن در شب,

2. استفاده از سیستم های اندرویدی و رایانه

یکی دیگر از عواملی که موجب افزایش وزن سریع می شود استفاده از موبایل ها، رایانه ها و دستگاه های دیجیتال است، که به دلیل داشتن امواج رادیو فرکانس و نور آبی موجب بالا رفتن وزن شما می شود. پس بهتر است که قبل از خواب تمامی موبایل ها، رایانه ها  و تلوزیون را خاموش کنید و به جای آن ها از یک موسیقی آرامش بخش برای خوابی آسوده و راحت استفاده کنید. مطمئن باشید که بعد از مدتی استفاده نکردن از این موارد به نبود آنها عادت می کنید و تاثیر آن را بر کاهش وزن خود نیز می بینید. این دستگاه ها همگی با اشعه ای که دارند برای قلب و چشم شما نیز تاثیر منفی دارند.

1. دیر خوابیدن

بسیاری از افراد تا دیر وقت بیدار می مانند و چون زمان زیادی از خوردن شام برایشان می گذرد، احساس گرسنگی کرده و در نتیجه با خوردن مواد غذایی دوباره باعث افزایش وزن می شوند. فرقی ندارد غذای مصرفی در نیمه شب پر کالری باشد یا سبک به هر حال زمانی است که بدن شما آن چنان که باید به مواد غذایی نیاز ندارد. این مواد به چربی های کاذب تبدیل شده و باعث بالا رفتن وزن شما می شود پس بهتر است از بیدار ماندن تا دیر وقت دوری کنید و برای سلامت خود ارزش قائل شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا
بستن