سلامت

10 خواص ماهی برای سلامتی که باید بدانید

خلاصه نوشته
  • آیا از فواید ماهی برای سلامت چیزی می دانید؟ آیا شنیده اید که این ماده غذایی خوشمزه چرا برای بدن ضروری است؟ چرا پزشکان مکر را توصیه می کنند که ماهی را به زنجیره غذایی خود بیافزایید؟ غذاهای دریایی حاوی چه مواد مغذی هستند؟

بررسی فواید ماهی برای سلامت

اگر به عنوان یک آشپز بخواهید گوشتی مناسب و پر خاصیت را برای طبخ انتخاب کنید، از کدام نوع پروتئین حیوانی بهره می گیرید.

مصرف غذاهای دریایی به ویژه ماهی همواره از سوی پزشکان توصیه شده و بارها در کتاب، نشریات و مقالات از خواص این خوراکی لذیذ سخن به میان آمده. ماهی از منابع غنی امگا3 و فسفر به شمار می رود، که برای رشد، تقویت و سلامت بدن در تمام سنین اهمیت فراوانی دارد.

کشورما از جمله سرزمین هایی است که در تولید و پرورش انواع ماهی موفق بوده و برای هر نوع ذائقه ای می توان گونه ای خاص از این پروتئین مفید را یافت. این بار آمده ایم تا شما را با 10 خواص ماهی برای سلامتی آشنا سازیم. با بست فارسی همراه باشید.

خواص ماهی برای بدن,خواص ماهی برای سلامتی,خواص ماهی برای پوست,

10. ماهی خطر ابتلا به بیماری های قلبی و مغزی را کاهش می دهد

از جمله خواص ماهی برای سلامت می توان به امگا3 موجود در آن اشاره نمود که برای سلامت قلب و مغز بسیار ضروری می باشد.

افرادی که به گرفتگی عروق، غلظت خون، فشار خون بالا و نامنظمی ضربان قلب مبتلا هستند با مصرف هفته ای دو بار ماهی تا 50 درصد از عوارض بیماری ها می کاهند.

اگر می خواهید به سکته های مغزی و قلبی دچار نگردید، حتما ماهی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

9. با مصرف ماهی به جنگ آلزایمر بروید

ماهی سرشار از ویتامین ب می باشد، که مهمترین عامل در ترمیم بافت های آسیب دیده مغز و رشد سلول های خاکستری به شمار می رود.

ویتامین B و A که در ماهی موجود است از فرسایش مغز جلوگیری کرده و اجازه نمی دهد که در سنین بالا به بیماری هایی همچون آلزایمر و پارکینسون دچار شوید. نورون های عصبی مغز بسیار حساس بوده و باید به صورت مداوم با ذخیره های ویتامینه تامین گردد.

فواید ماهی برای سلامت,فواید ماهی برای کودکان,ماهی سلامتی,

8. ماهی سرشار از ویتامین دی است

یکی از مشکلات دنیای امروز مواجه شدن بدن انسان ها با کاهش ویتامین دی می باشد. ویتامین دی از جمله منابع ضروری برای سلامت استخوان و دندان به شمار می رود، که اگر با کاهش مواجه شود به سرعت سلامت بدن را به خطر می اندازد.

برای جذب ویتامین دی بهترین راه مصرف مواد غذایی سرشار از این ماده مغذی ، و قرار گرفتن در معرض نور آفتاب است. هر فردی به صورت روزانه به حدود 500 تا 1000 میلی گرم ویتامین دی نیاز دارد و این امر با مصرف ماهی محقق می گردد.

7. ماهی از بروز آسم در کودکان جلوگیری می کند

کودکان به دلیل بافت ریوی ضعیفی که دارند، بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به آسم قرار می گیرند. از جمله خواص ماهی باید به تقویت سیستم تنفسی و رشد مناسب شش ها اشاره نمود.

این مطلب را از دست ندهید
10 دلیل برای اینکه علی رغم بهترین تلاش ها چرا لاغر نمی شویم

ماهی سرشار از انواع ویتامین های B، D، A، امگا3 و آنتی اکسیدان های ضروری است، که نیاز بدن اطفال را برای داشتن جسمی سالم و شاداب تامین می نماید و این مورد هم از مهمترین خواص ماهی برای کودکان است.

خواص ماهی برای بدن,خواص ماهی برای سلامتی,خواص ماهی برای پوست,

6. با ماهی از بروز پیرچشمی ممانعت به عمل آورید

بدن با افزایش سن با کاهش انواع ویتامین ها به ویژه ویتامین ب مواجه می شود، که مهمترین عامل در بروز پیرچشمی و ضعف بینایی به شمار می رود. اگر می خواهید در میانسالی و سالمندی به انواع بیماری های چشمی مبتلا نشوید، تا می توانید ماهی بخورید.

طبق مطالعات به عمل آمده مشخص شده که بانوان نسبت به آقایان حدود 15 درصد بیشتر به بیماری های ضعف عضلات بینایی دچار می گردند، و بدنشان به میزان ویتامین ب بالاتری نیازمندند.

5. ماهی بخورید تا دیابت نگیرید

علم پزشکی عوامل زیادی را در ابتلا به دیابت موثر می دانند، که شامل مواردی همچون اضافه وزن، عدم تحرک، مصرف فست فود و کمبود ویتامین دی می باشد. پزشکان معتقدند اگر بدن به میزان مناسبی ذخیره ویتامین دی دست بیابد، تا 75 درصد از ابتلا به دیابت در امان می ماند.

امگا3 و آنتی اکسیدان های موجود در ماهی از خواص ماهی برای بدن است که سیستم ایمنی بدن را بالا برده و شما را از شر بیماری های زیادی مانند روماتیسم و آرتروز هم دور نگه می دارد.

فواید ماهی برای سلامت,فواید ماهی برای کودکان,ماهی سلامتی,

4. با ماهی به جنگ افسردگی بروید

مغز برای قرار گرفتن در بهترین حالت عملکردی به منابع ارزشمندی از ویتامین ب نیازمند است. پژوهشگران معتقدند اگر بدن با کمبود ویتامین ب مواجه شود، برای ابتلا به افسردگی مستعد می گردد.

این ویتامین نقشی موثر در افزایش و ترشح هورمون های شادی و آرامش به نام های سروتنین و اندروفین ایفا می نماید، که فرد را در برابر افسردگی ایمن می دارد.

3. ماهی منبع غنی از مواد غذایی ارزشمند است

ماهی به عنوان یکی از پروتئین های ضروری برای بدن سرشار از انواع ویتامین ها و مواد غذایی مفید است که می تواند به تنهایی بخشی عظیم از نیاز انسان را تامین کند و این از فواید ماهی برای سلامت بدن است.

گونه های مختلف ماهی به ویژه سالمون خال قرمز، قزل آلا، اوزون برون، ماهی تن، شیرماهی و ماهی ساردین از بیشترین میزان ویتامین B، A، D، کلسیم، امگا3 و اسیدهای چرب برخوردار می باشند. این ماهی ها بر ای تمام سنین مناسب بوده و باید حداقل هفته ای دوبار مورد مصرف قرار بگیرد.

خواص ماهی برای بدن,خواص ماهی برای سلامتی,خواص ماهی برای پوست,

2. ماهی برای رشد کودکان ضروری است

فواید ماهی برای کودکان، کودکان برای رسیدن به رشد ایده آل و سلامت کامل جسمی به میزان بیشتری از ویتامین ها و مواد مغذی نیازمندند. از همین رو ماهی از سن 9 ماهگی به برنامه غذایی اطفال وارد می شود.

این مطلب را از دست ندهید
10 درمان خانگی برای پاکسازی صورت

فراموش نکنید برای داشتن فرزند سالم تامین ویتامین ها باید از دوران جنینی آغاز گردد. مادران باردار باید در این زمان بالاترین مراقبت را در زمینه خوراک شان به عمل آورند تا فرزندانی سالم تر داشته باشند.

ویتامین ها و اسیدهای چرب ماهی به تقویت سیستم مجرای تنفسی، رشد عضلات، افزایش ایمنی بدن و قوی شدن عصب بینایی اطفال می پردازد.

1. خوابی راحت با مصرف ماهی

همانطور که پیشتر گفتیم از جمله خواص ماهی این است که منبعی غنی از ویتامین ها به شمار می رود.

ویتامین دی و ب موجود در ماهی می تواند تا حدود زیادی اختلالات خواب را درمان نموده و برای شما خوابی پر از آرامش را به ارمغان بیاورد و این از خواص ماهی برای سلامتی بشمار می رود.

طبق پژوهش های موسسات اروپایی افرادی که در طول هفته 2 الی 3 بار ماهی مصرف می کنند خوابی با کیفیت تر را تجربه می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا