تاپ ترین هاسلامت

10 پیشنهاد غذای سالم برای مسافرت

خلاصه نوشته

  • تغذیه سالم در مسافرت، به شما کمک می کند که در طول سفر سلامتی خود و بقیه اعضای خانواده را حفظ کنید. آماد کردن غذای مسافرتی سالم چندان وقت شما را نخواهد گرفت و در عوض در طول سفر با میل آن ها لذت بیشتری خواهید برد، این غذاها معمولا ساده و زود هضم هستند و حداقلش این است که از اینکه از لحاظ بهداشتی و تغذیه مناسب هستند، کاملا خواهید بود.

بهترین پیشنهاد ها برای تغذیه سالم در مسافرت

رفتن به سفر شرایط شما را بسیار حساس تر می کند، زیرا شما در شهری دیگر هستید و به همه چیز دسترسی ندارید! مثلا باید مواظب سلامتی خود باشید. یا اگر دچار یک سرماخوردگی ساده شوید نه تنها دیگر آنطور که باید از سفر لذتی نمی برید، بلکه باید به فکر دکتر و درمان و هزینه های آن باشید! بیشترین چیزی که باعث به خطر افتادن سلامتی شما در حین سفر می شود، رعایت نکردن رژیم غذایی مناسب است. بر اساس آمار های گرفته شده، معمولا بیشتر افراد در سفر دچار مسمومیت غذایی می شوند که این خود یک معضل بزرگ است. اگر قرار است به همراه خانواده و فرزندان تان سفر کنید، پس باید بیشتر مراقب باشید چرا که آن ها حساس تر هستند و بیشتر در معرض بیماری ها قرار دارند. با شروع فصل تابستان و شروع مسافرت های تابستانی، اهمیت تغذیه سالم در سفر بسیار مهم است، مخصوصا زمانی که در جاده هستید و به احتمال زیاد توقف هایی در بین راه دارید و ممکن است وسوسه شوید تا از رستوران های بین راهی غذا میل کنید!
البته تنها تغذیه نا سالم در سفر باعث بروز بیماری ها نمی شود و بسیاری از موارد دیگر مانند رعایت نکردن بهداشت و اقامت در اقامتگاه های نا مناسب و به همراه نداشتن لباس مناسب…. همگی ممکن است سلامت شما را به خطر بیندازد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را سالم ترین پیشنهادات تغذیه ای در حین سفر آشنا کنیم.

تغذیه سالم در سفر,تغذیه سالم در مسافرت,غذاهای سالم در سفر

10. چند غذای سالم و بی دردسر خانگی درست کنید

فرقی نمی کند که قرار است با خودروی شخصی تان سفر کنید یا وسایل نقلیه ای مانند اتوبوس، هواپیما یا قطار، به هر حال در بین راه توقفی خواهید داشت و به احتمال زیاد به سراغ رستوران های بین راهی خواهید رفت! اما آیا می دانید غذاهایی که این رستوان ها سرو می کنند، چگونه و در چه شرایطی سرو می شوند؟  به همین خاطر پیشنهاد می کنیم که در وهله اول و برای شروع سفری خوب و تغذیه ای مناسب، خودتان چند غذای سالم و مقوی که نیازی هم به گرم کردن ندارند درست کنید. معمولا غذاهایی که با نان خورده می شوند بهتر هستند مانند ساندویچ مرغ، کتلت، کوکو و تخم مرغ آب پز. این غذاها نیازی به گرم کردن ندارند و حتی اگر بخواهید آن ها را گرم کنید هم تنها چند دقیقه وقت تان را می گیرند.

9. خوراکی های مقوی و سالم ببری

محال است که در حین سفر و در جاده این دو حالت برای تان پیش نیاید. حالت اول این است که مدام حوصله تان سر میرود و حالت دوم هم این است که از شدت بی حوصلگی یا احساس گرسنگی می کنید و یا دوست دارید خوراکی و تنقلات بخورید. خوردن هله هوله هایی مانند چیپس و پفک این دست از خوراکی های نا سالم در سفر بسیار نا مناسب است و پیشنهاد می کنیم که به همراه خود چند خوراکی مقوی سالم خانگی به همراه ببرید. آجیل، میوه، کیک و شیرینی خانگی  و چند ساندویچ کوچک برای میان وعده از جمله خوراکی های سالمی هستند که می توانید با خود به سفر ببرید. هیچ چیز لذت بخش از نوشیدن چای با عطر هل و زعفران به همراه یک تکه شیرینی خوشمزه و تماشای مناظر و جاده نیست! پیشنهاد می کنیم که با خودتان یک فلاکس برای چای به همراه داشته باشید.

8. آب آشامیدنی به همراه داشته باشید

خوردن آب آشامیدنی سالم در حین سفر بسیار اهمیت دارد چراکه بر اساس تحقیقات دانشمندان بسیاری از مسافرین در حین سفر به مشکلاتی چون یبوست و سر درد دچار می شوند و نوشیدن آب خنک و سالم به این مشکل کمک می کند و از همه مهم تر موجب شادابی شما می شود. اگر در فصل تابستان سفر کنید احتمال اینکه گرمازده شوید بسیار زیاد است و اگر به اندازه کافی آب خنک بنوشید از گرمازدگی در امان خواهید ماند.

غذای سالم برای سفره سلامت,غذای سالم برای مسافرت,غذای سالم در سفر

7. خوردن غذاهای فیبردار و پروتئینی

اگر می خواهید تغذیه سالمی در مسافرت داشته باشید، پس بهتر است که به سراغ غذاهایی بروید که حاوی فیبر و پروتئین هستند. چنین غذاهایی سبب می شوند تا شما مدت بیشتری احساس سیری کنید و از همه مهم تر پر انرژی تر باشید. سفر یعنی هیجان یعنی گشت و گذار انجام کارهای فیزکی و ورزشی و برای این کارها شما نیاز به انرژی فراوانی دارید. پس پیشنهاد می کنیم که در طول سفر دور غذاهای چرب را خط بکشید و به سراغ خوراکی هایی بروید که انرژی تان را افزایش می دهند. با این کار می توانید مدت طولانی تری پیاده روی کنید یا اینکه پشت فرمان نشسته و رانندگی کنید.
ممکن است دل تان بخواهد یک روز کامل را در ساحل بمانید و شنا کنید و به گشت و گذار بپردازید، برای این کار بهتر است یک سبد مخصوص مسافرت به همراه داشته باشید و در آن تمامی خوراکی های سالم و مورد نیازتان را قرار دهید. جوجه، تخم مرغ، انواع سبزیجات و میوه ها و لبنیات از جمله خوراکی های حاوی پروتئین و فیبر هستند. شما در چنین شرایطی چندان وقت آشپزی نخواهید داشت پس بهتر است با خودتان خوراکی هایی از این قبیل را به همراه داشته باشید.

این مطلب را از دست ندهید
10 نکته برای رسیدن به آرزوها در زندگی

6. از غذاهای پر چرب و ناسالم حاضری و رستوران ها دوری کنید

رستوران گردی و خوردن غذاهای مختلف سنتی و محلی هر شهر، جزء برنامه های نا گریزی است که بدون شک در برنامه ریزی سفر شما هم وجود دارد. پس در وهله اول توصیه می کنیم که دور غذاهای فست فودی را خط بکشید و اگر قرار است به رستوان بروید، سعی کنید رستوانی مطمعن و معتبر را انتخاب کنید که از لحاظ بهداشتی همه نکات را رعایت کرده باشد. اگر هم به ناچار مجبور هستید یک وعده ساندویچ بخورید، بهتر است از سس های چرب استفاده نکنید و ساندویچی را سفارش دهید که سبزیجاتش بیشتر باشد. پر خوری در سفر اصلا خوب نیست پس برای اینکه اشتهای تان کمتر شود، بهتر است پیش از غذا یک سوپ سفارش دهید یا کمی سالاد میل کنید البته سالاد بدون سس و اگر هم نمی توانید سالاد را بدون سس بخورید، پیشنهاد می کنیم که کمی ماست با آن مخلوط کنید.  خوردن غذاهای دریایی بهتر است، بنابراین توصیه می کنیم که سری به رستوران های دریایی بزنید یا اگر هم که هوس خوردن کباب کرده اید، بهتر است از سلامت گوشت و طبخ آن اطمینان حاصل کنید.

5. وعده های کوچک غذایی برای اینکه مدت زیادی گرسنه نمانید

خوردن میان وعده در سفر بسیار واجب است و حتما آن را جدی بگیرید. حال این میان وعده حتما نباید غذا باشد! بسیاری از مردم تصورشان از میان وعده خودن غذاست در حالیکه میان وعده ها باید سبک اما مقوی باشند. میوه، آجیل خرما، نان و پنیر و سبزی و ماست از جمله میان وعده های سالم و خوشمزه ای هستند که می توانید در طول روز میل کنید. اینکه در سفر تا دل تان می خواهد پر خوری کنید به امید اینکه بازگردید و یک رژیم سفت بگیرید اشتباه ترین کار ممکن است. پس رژیم غذای خود را حتی در طول مسافرت هم نشکنید و با خوردن میان وعده های کوچک خودتان را سیر نگهدارید.

غذای سالم در مسافرت,غذای مسافرتی سالم,تغذیه سالم در سفر

4. فقط از مغازه های معتبر خرید کنید

اگر قصد خرید مواد غذایی همچون لبنیات و گوشت را دارید بهتر است آن ها را از مغازه های معتبر تهیه کنید، خصوصا اگر در فصل تابستان هستید. مصرف برخی از مواد غذایی به خودی خود می تواند باعث بروز انواع بیماری ها و انتقال باکتری ها باشد و اگر آن ها را از فروشگاه های معتبر تهیه نکنید، احتمال این جریان چندین برابر خواهد شد. معمولا بسیاری از خانواده ها در سفر خودشان آشپزی می کنند و به همین دلیل باید انواع نواد غذایی را تهیه کنند علت اینکه اصرار داریم از جاهای مطمعن خرید کنید همین موضوع است.

3. برای پر کردن یخچال محل اقامتی تان از خوراکی های سالم استفاده کنید

خوردن غذاهای ناسالم و فست فودی مهم ترین عامل بیماری در سفر است به همین دلیل پیشنهاد می کنیم هنگامی که به مقصد رسیدید به یک فروشگاه معتبر رفته و هر آنچه که نیاز دارید را تهیه کنید تا یخچال تان پر باشد از خوراکی های سالم و مقوی. با این کار دیگر فکر رفتن به رستوران از سرتان خواهد افتاد و از خوردن غذاهای سالم غافل نمی شوید.

2. همراه داشتن چند میان وعده کوچک در سفرهای هوایی

تمام شرکت های هواپیمایی در دستورات غذایی شان همه موارد را رعایت می کنند و این یعنی از چربی، کربوهیدرات و پروتئین استفاده می کنند. اما اگر رژیم غذایی خاصی را دنبال می کنید، پس بهتر است که چند میان وعده کوچک به همراه داشته باشید. برای مثال اگر گیاهخوار هستید، نمی توانید از غذاهای هواپیما بخورید و به طور کلی بهتر است چند غذای سبک که از مواد تازه تهیه شده  اند را به همراه داشته باشید. توصیه می کنیم که پیش از سوار شدن بر هواپیما غذا نخورید و اگر هم قرار است چیزی بخورید بهتر است که سبک و زود هضم باشد.

1. از زیاده روی در نوشیدن چای و قهوه بپرهیزید

در میان ما ایرانی ها یک عادت قدیمی و دیرینه وجود دارد و آن هم نوشیدن چای و قهوه به مقدار زیاد است. خوردن این دو نوشیدنی اصلا بد نیست اما زیاده روی در آن خصوصا زمانی که در سفر هستید، بسیار مضر است، چراکه در این دو مقدار زیادی کافئین وجود دارد و موجب ادرار زیاد می شوند و در نهایت آب زیادی از بدن تان خارج می شود. چای و قهوه باعث بر هم زدن تعادل الکترولیت های بدن تان می شوند به همین خاطر باید در سفر  از خوردن این نوشیدنی ها به مقدار زیاد بپرهیزید. بهتر است به جای چای و قهوه آب بنوشید تا هم گرمازده نشوید و هم اینکه آب بدن تان کم نشود.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا
بستن