سلامت

۱۰ راه برای جلوگیری از سرماخوردگی در پاییز 

برای جلوگیری از سرماخوردگی چه بخوریم

از روش‌ های جلوگیری از سرماخوردگی پاییز می ‌توان بستن پنجره‌ ها، مصرف آب جوش قبل‌ از خواب، مصرف گلابی، مصرف عسل، تغذیه مناسب، شستن مرتب دست و صورت، استفاده از حمام آب گرم و … را نام برد.

سرما خوردگی برای تمامی مردم رخ می‌ دهد، در واقع هر فردی در طول عمر یک‌ بار دچار این ویروس می‌ شود هرچند طی چند روز به اتمام می‌ رسد، اما علایم آن در بدن باقی بماند که به‌ مرور زمان می‌ تواند مشکلاتی مثل عفونت کلیوی را به‌ همراه داشته باشد. لازم به ذکر است که بگوییم در سنین بزرگسالی احتمال دارد در طی سال ۳ الی ۴ بار سرما بخوریم که این میزان برای کودکان پایین‌ تر است.

افرادی که دچار بیماری ‌هایی چون آسم هستند اگر با ویروس سرماخوردگی مواجه شوند ممکن است با مشکلات جدی‌ تری همراه شوند، بنابراین باید راهکارهایی را در پی بگیرند که بتوانند سرماخوردگی خود را سریع‌ تر درمان کند.

با آغاز فصل پاییز می ‌توانید به انتخاب بهترین روش جلوگیری از سرما خوردگی بپردازید به‌ همین علت در ادامه‌ مطالب ۱۰ روش جلوگیری از سرماخوردگی در پاییز را برای شما بیان می‌ کنیم.

درمان سرماخوردگی پاییز,سرماخوردگی در پاییز,درمان سرماخوردگی پاییز

۱۰. استفاده از آب جوش قبل ‌از خواب

با توجه به این‌ که در فصل پاییز در طول روز هوا کاهش یا افزایش پیدا می‌ کند ممکن است مخاط در گلو و سینوس و ریه های شما انباشته شود که ترشحات آزاردهنده ‌ای را ایجاد می کند، بنابراین بهتر است برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین شرایطی قبل ‌از خواب ۲ لیوان آب جوش را مصرف کنید تا بدن بتواند پاکسازی را به‌ درستی انجام دهد و از به وجود آمدن گلو درد جلوگیری کنند.

۹. داشتن تغذیه مناسب

در فصل‌ های سرد سال باید حتما از غذاهای گرم و سالم استفاده کنید، چرا که غذاهای سرد می ‌توانند ویروس سرماخوردگی را به ‌راحتی به بدن شما وارد کند. برای جلوگیری از سرماخوردگی در پاییز می توانید غذاهایی چون انواع آش، خوراک عدسی، سبزیجات بخارپز و … استفاده کنید. از طرفی استفاده از خوراکی‌ هایی که دارای ویتامین سی یا زینک هستند باید حتما در برنامه غذایی گنجانده شود.

۸. مصرف ادویه جات

استفاده از چای کوهی یا قرص‌ های گیاهی مثل جینسینگ به کاهش اضطراب  کمک می‌ کند که باعث می شود ویروس سرما خوردگی به بدن شما وارد نشود البته باید حتما قبل ‌از استفاده مشورت های لازم را با پزشک انجام دهید. از طرفی استفاده از ادویه ‌جاتی چون فلفل، نعنا، زنجبیل،آویشن، زیره، هل و … می‌ تواند به جلوگیری از سرماخوردگی در پاییز کمک زیادی کند و تقویت سیستم ایمنی بدن را به همراه دارد، اما به‌ هیچ‌ وجه نباید استفاده از سیاه دانه را هم فراموش کنید.

۷. پوشیدن لباس مناسب

با فرارسیدن فصل پاییز دمای هوا بسیار زیاد می‌ شود، بنابراین برای محافظت از بدن خود حتما باید لباس مناسب بپوشید البته نه به این منظور که چند لباس را بر روی‌ هم استفاده کنید بلکه تنها سر و گردن خود را گرم نگه دارید و زمان بیرون رفتن هم از ماسک استفاده نمایید، در واقع به گفته محققان چینی پشت گردن می ‌تواند ویروس را به ‌راحتی وارد بدن کند به همین علت پوشیدن شال و کلاه می تواند به جلوگیری از سرماخوردگی پاییز کمک کند.

۶. عدم استفاده از نوشیدنی های سرد

در فصل ‌های سرد سال باید تا حد امکان از آب یخ، نوشابه‌ های سرد و آب ‌میوه‌ های خنک دوری کنید، چرا که ممکن است علایم سرما خوردگی را در بدن شما ایجاد کند. در واقع یخ می ‌تواند ترشحات غلیظ را در دستگاه گوارش شما انباشته کند و ریه و سینوس های شما هوای گرم را کاملا پس می ‌زند، بنابراین مقدمه‌ چینی درستی را برای ایجاد سرما خوردگی انجام خواهند داد.

۵. استفاده از گلابی و برگ گلابی

مصرف گلابی که می‌ تواند به تصفیه دستگاه گوارش کمک زیادی کند از راه های جلوگیری از سرماخوردگی می باشد،  بنابراین بهتر است در طول روز از ۲ عدد گلابی استفاده کنید یا این ‌که دمنوش برگ آن را در فصل ‌های سرد سال استفاده نمایید، چرا که می‌ تواند جرم های غلیظ را از دستگاه گوارش کاملا دور کند و از جمع شدن هوای گرم هم در بدن جلوگیری خواهد کرد به‌ همین علت از ابتلا به بیماری سرما خوردگی جلوگیری می ‌کند.

با توجه به این‌ که در فصل‌ های سرد سال هوا خشک می‌ شود ممکن است با بدخوابی و پریشان‌ حالی هم مواجه شوید که گلابی می ‌تواند این وضعیت را بهبود ببخشد.

درمان سرماخوردگی پاییز,سرماخوردگی در پاییز,درمان سرماخوردگی پاییز

۴. دوری از خوراکی های آلرژی‌ زا

افرادی که از نشانه ‌های آلرژی زایی چون عطسه، خارش پوستی، خارش گلو، سوزش و … رنج می‌ برند بهتر است از اواخر شهریور که نشانه خشکی در بدن شروع می‌ شود از خوردن خوراکی‌ هایی چون بادمجان، خربزه، انگور و … پرهیز کنید، چرا که استفاده از آن‌ ها در فصل‌ های سرد سال می ‌تواند باعث به وجود آمدن نشانه ‌های سرماخوردگی در بدن شود و مناسبت ترین روش جلوگیری از سرماخوردگی به شمار می رود.

۳. استفاده از حمام آب گرم

دوش گرفتن با آب گرم باعث می‌ شود که بخار موجود نقش ضد انعقاد طبیعی را بازی کند حتی استفاده از روغن ‌های طبیعی مثل نعنا یا اکالیپتوس برای بدن کمک می‌ کند که خلط و گلودرد شما کاهش پیدا کند، از طرفی می‌ تواند گردش خون را هم سریع ‌تر کند که همین موضوع شما را از سردرد دور خواهد کرد.

۲. شستن مرتب دست و صورت

یکی از بهترین روش‌ های جلوگیری از سرماخوردگی در فصل پاییز شستن مرتب دست و صورت می ‌باشد. در واقع در طول روز ممکن است بارها به ویروس سرماخوردگی دست بزنید و آن را به بینی و دهان خودم انتقال دهید در نتیجه اکثر افراد هنگام عطسه کردن دست را جلوی دهان و بینی خود قرار می ‌دهند که همین موضوع می ‌تواند باعث توزیع ویروس شود، از طرفی باید بگوییم که شستن دست‌ ها در طول روز باعث می‌ شود که آلودگی‌ ها در بینی جمع نشوند.

۱. استفاده از عسل

عسل در دسته بهترین روش جلوگیری از سرما خوردگی قرار دارد در واقع در دسته خوراکی هایی قرار دارد که می‌ تواند دستگاه گوارش را از مخاط پاکسازی کند، بنابراین با توجه به این‌ که ویروس سرماخوردگی در پاییز شروع می‌ شود شما می ‌توانید از مخلوط آب گرم و عسل و لیمو ترش استفاده نمایید که مثل یک آنتی بیوتیک عمل می‌ کند و باعث می ‌شود از به وجود آمدن نشانه‌ های سرماخوردگی در بدن شما جلوگیری شود حتی اگر به این بیماری‌ مبتلا شوید سریعاً تحت درمان قرار خواهید گرفت.

دقت داشته باشید که به ‌هیچ‌ وجه نباید عسل را با آب جوش ترکیب کنید، چراکه خاصیت آن را کاملا از بین می‌ برد و آنزیم هایی که درون این خوراکی وجود دارد آسیب خواهند دید.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام خرید فالوور ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا