سلامت

10 روش خانگی درمان عرق کردن در خواب

خلاصه نوشته

  • راه های بسیاری برای درمان عرق كردن در خواب وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید تا حدودی جلوی این عارضه را بگیرید و یا آن را کاهش دهید. این درمان ها گاه ریشه در علم پزشکی دارند و گاه در طب سنتی و گیاهان دارویی، که پیشنهاد ما استفاده از طب سنتی و گیاهان دارویی است، چراکه داروهای شیمیایی تاثیرات مخربی بر روی سلامتی خواهند داشت.

علت عرق کردن در خواب چیست؟

در میان اکثر افراد این سوال رایج است که چرا در خواب عرق می کنیم؟ زنان و مردان زیادی از اینکه در خواب و طی شب عرق می کنند ناراحت هستند و همواره به دنبال راه درمان تعریق شبانه می گردند. عرق کردن در خواب تنها به یک علت محدود نمی شود و ممکن است در هر فرد علت جداگانه ای داشته باشد. این مشکل در زنانی که به دوران یائسگی رسیده اند به طور معمول بسیار دیده می شود. بعضی از افراد هنگامی که عصبانی هستند و به طور کلی در حین استرس و عصبانیت می خوابند، دچار این مشکل می شوند. برخی داروهای شیمیایی وجود دارد که در صورت استفاده موجب عرق کردن می شوند. همچنین دیده می شود که افتادن قند خون و میزان مصرف خیلی کم کربوهیدرات موجب تعریق در خواب خواهد شد. بعضی از افراد که در بدن خود دچار کمبود تستسترون هستند، باعث اختلالات هورمونی خواهد شد در نتیجه در طول شب و به خصوص هنگام خواب تعریق را به همراه دارند.

اینکه سرطان و یا بیماری های عفونی را نیز جز علت های عرق کردن در خواب بدانید کاملا اشتباه است و هیچ ربطی به آن ندارد، نظر دقیق را در این زمینه تنها پزشکان می توانند صادر کنند، اما اکثر افراد ترجیح می دهند خود این عارضه را به صورت خانگی درمان کنند که در ادامه با چندین روش آن آشنا می شوید.

چه فرقی میان تعریق شبانه و عرق عادی روزانه وجود دارد؟

در ابتدا باید بدانید که به میزان افزایش تعریق بدن در طول شب و به هنگام خواب، عرق کردن شبانه و میزان زیاد فعالیت هایی که در طی روز باعث تعریق می شود عرق عادی روزانه گفته می شود. پس قطعا میان این دو تفاوت وجود دارد؛ عرق کردن در روز ممکن است در اثر فعالیت های سنگین و یا دمای بالای هوا در فصل های گرم سال باشد. اما عرق کردن در شب و به هنگام خواب یا بر اثر دمای بالای فضا می باشد که در آن صورت طبیعی است و یا به خودی خود اتفاق می افتد که یک عارضه به حساب می آید. در واقع در عارضه عرق کردن شبانه که خود به خود بوده نظر بر این است که رختخواب فرد کاملا خیس از عرق شود و در این صورت می توان آن را عرق کردن در خواب نامید.

درمان تعریق شبانه,دلایل تعریق شبانه در خواب,دلیل عرق کردن در خواب

10. استفاده از کوهوش سیاه

کوهوش سیاه دارویی گیاهی و در دسترس برای درمان تعریق شبانه است. این گیاه به دلیل تب سردی که دارد دمای بدن را پایین آورده و گر گرفتگی را از بین می برد. به هنگام استفاده این دارو شاهد کم شدن تعریق خود خواهید بود اما در صورتی که آن را طبق یک روند مناسب استفاده کنید نه اینکه گاهی روزی 1 بار و گاهی روزی 3 بار مصرف کنید! این روش مصرفی اشتباه بوده و بهتر است هر روز در یک تایم و مقدار مشخص بخورید. نکته بسیار مهمی وجود دارد و آن است که زنان باردار و افرادی که سرطان سینه دارند باید این گیاه را تحت نظر دکتر مصرف کنند چرا که موجب رشد سریع بافت و سلول های پستان می شود. در صورتی که تا به حال بدون دانستن این نکته از آن استفاده کرده اید فورا به پزشک مراجعه کنید چرا که ممکن است تاثیر منفی بر روی سلامتی تان گذاشته باشد.

راه درمان تعریق شبانه,راه های درمان تعریق شبانه,علت عرق کردن در خواب

9. استفاده از جینسینگ

جیسینگ موجب پایین آوردن دمای بدن و درمان تعریق شبانه است. این داروی شگفت انگیز همواره برای رفع سر درد و اظطراب بسیار مناسب بوده و موجب تقویت سیستم دفاعی بدن نیز می شود. اما باید این را بخاطر داشته باشیم که هر دارویی در کنار فواید، عوارضی هم دارد. در صورتی که جینسینگ را بیش از حد معمول مصرف کنید اثراتی همچون تهوع، بی خوابی و حتی بیرون روی را پدیدار می کند. این دارو یک تاثیر بسیار جبران ناپذیر دارد و آن هم کاهش سطح استروژن است. جینسینگ برای ریشه مو بسیار مناسب است و رشد آنها را تا حدودی افزایش می دهد.

این مطلب را از دست ندهید
10 خوراکی مضر برای مغز

علت عرق کردن در خواب چیست,علت و درمان تعریق شبانه,درمان تعریق شبانه

8. مصرف تخم کتان

تخم کتان دارویی قدرتمند برای درمان گر گرفتگی و پایین آورنده دمای بدن است. این گیاه که شبیه دانه های کوچک است به درمان تعریق شبانه کمک می کند چراکه دارای اسیدهای چرب امگا 3 و فیبرهای موجود در غذا است. روش استفاده از این دارو باید مرتب و منظم باشد و آن را به طور درستی با رژیم غذایی روزانه خود اضافه کرد. همچنین از آنجایی که این دارو عوارض بسیار زیادی ندارد می توان آن را به تمامی وعده های غذایی خود اضافه نمود: صبحانه،  ناهار و شام.

درمان تعریق شبانه,دلایل تعریق شبانه در خواب,دلیل عرق کردن در خواب

7. مصرف ویتامین E

از جمله راه های درمان تعریق شبانه استفاده از ویتامین E است. وجود این ویتامین در بدن ما بسیار لازم است و دمای بالای بدن را پایین آورده و مانع ریزش عرق می شود. این ویتامین بیشتر در مغزهایی همچون: پسته، گردو، فندق، بادام زمینی و بادام هندی وجود دارد. از آنجایی که ممکن است اضافه کردن این ویتامین به رژیم و وعده غذایی خود و استفاده همزمان آن با دارو های دیگر برای شما اختلالی به وجود آید، بهتر است قبل از مصرف ویتامینE  با یک پزشک حاذق مسئله را در میان بگذارید.

درمان تعریق شبانه,دلایل تعریق شبانه در خواب,دلیل عرق کردن در خواب

6. کاهش مصرف کافئین

بعضی افراد در روز بیش از 2 الی 3 ماگ قهوه مصرف می کنند و مدعی هستند که چرا باید در هنگام خواب عرق کنیم؟ کافئین نیز همچون نیکوتین و مورفین با افزایش دمای بدن باعث گر گرفتگی و تعریق می شود، علاوه بر آن باعث وابستگی و اعتیاد خواهد بود و در صورت نخوردن آن عصبانی خواهید شد، که عصبانیت خود نیز می تواند یک عامل تعریق باشد. نوشیدن بیش از حد قهوه و مواد کافئین دار به هیچ وجه توصیه نمی شود. اگر این مصرف 2 یا 3 فنجان در روز باشد اشکالی ندارد اما بیش از آن عارضه تعریق شبانه را به همرا دارد. نوشیدن قهوه قبل از خواب کمک زیادی به این مشکل خواهد کرد و در نتیجه این خود شما هستید که اذیت خواهید شد. اگر بتوانید مصرف کافئین را به 2 یا 3 روز در هفته برسانید امید است که بهبود یابید، در غیر این صورت همواره این عارضه به همراه شما خواهد بود.

درمان تعریق شبانه,دلایل تعریق شبانه در خواب,دلیل عرق کردن در خواب

5. مصرف مکمل روغن گل مغربی

مکمل روغن گل مغربی یکی از داروهای درمان کننده عرق در هنگام خواب است. به دلیل اینکه در این مکمل مقدار زیادی اسید های چرب امگا 3 وجود دارد و این اسید باعث پایین آمدن دمای بدن می شود می توان آن را یک روش درمانی تعریق شبانه دانست. اما این مکمل برای همه افراد جوابگو نیست پس بهتر است که به دلیل هدر نرفتن وقت زیاد آن را در فهرست خود به عنوان آخرین راه درمان قرار دهید. هرگاه که از روش های مختلف دیگر نتیجه ای نگرفتید که البته بعید است آن زمان می توانید به آخرین شانس خود یعنی مکمل روغن گل مغربی روی بیاورید.

درمان تعریق شبانه,دلایل تعریق شبانه در خواب,دلیل عرق کردن در خواب

4. پوشیدن لباس های سبک برای خواب

همه می دانند که با پوشیدن لباس های جذب، چسبیده و سنگین در هنگام خواب، بسیار خوابی نا آرام و بد را تجربه می کنند و این نوع لباس پوشیدن خود یکی از دلایل تعریق شبانه در خواب است. پس لباس های گرم و سنگین را کنار بگذارید و از لباس های سبک و نازک استفاده کنید. توصیه می شود در هنگام استراحت شبانه لباس هایی نپوشید که در آن احساس ناراحتی کنید، اگر لباس های گشاد را می پسندید و با آن راحت هستید حتما از آن ها در هنگام خواب استفاده کنید.

درمان تعریق شبانه,دلایل تعریق شبانه در خواب,دلیل عرق کردن در خواب

3. با آب گرم حمام کنید

حمام کردن قبل از خواب را همه پزشکان توصیه می کنند چرا که باعث خوابی آرام و راحت می شود. بعضی افراد با آب سرد دوش می گیرند که این از دو نظر اشتباه است، اول آنکه با حمام آب سرد، به اصطلاح خواب از سر آدم می پرد و دیگر نمی خوابید و دوم  آنکه با دوش آب سرد دمای بدن به شدت کاهش می یابد و با بیرون آمدن از حمام و قرار گرفتن در دمای اتاق، گرمی زیادی را تحمل می کنید که در آخر موجب تعریق به هنگام خواب می شود. پس اگر هم می خواهید که پیش خواب دوش بگیرید حتما از آب گرم استفاده کنید. دوش گرفتن با آب گرم قبل از خواب و به مدت 20 دقیقه نه تنها خوابی آسوده را به شما می دهد بلکه با خروج از حمام و قرار گرفتن در دمای اتاق احساس خنکی خواهید کرد و از تعریق شبانه هم خبری نیست.

این مطلب را از دست ندهید
10 روش غیر معقول و خطرناک برای کاهش وزن و لاغری

درمان تعریق شبانه,دلایل تعریق شبانه در خواب,دلیل عرق کردن در خواب

2. ورزش کردن

طبق مطالعات انجام شده به این نتیجه رسیده اند که روزی 30 دقیقه ورزش کردن موجب دور ماندن از تعریق شبانه می شود. ورزش نه تنها برای درمان این عارضه بلکه برای سلامتی افراد بسیار مهم است. با ورزش کردن تمام سموم اضافی از بدن خارج می شود و با این وصف در حالت عادی یا به هنگام خواب عارضه ای به نام تعریق شبانه در شما به وجود نمی آید. ورزش موجب کنترل دمای بدن و گر گرفتگی می شود.

درمان تعریق شبانه,دلایل تعریق شبانه در خواب,دلیل عرق کردن در خواب

1. ترک سیگار

یک علت عرق کردن در خواب نیکوتین بالاست. نیکوتین با بالا بردن دمای بدن و به وجود آوردن گر گرفتگی تعریق شبانه را شدید تر کرده و خود عامل شکل گیری آن است. با مصرف سیگار، نیکوتین زیادی به بدن شما خواهد رسید و عارضه را شدید تر می کند. از آنجایی که مصرف سیگار در مردان بیشتر از زنان است می توان گفت که این علل پیداش عارضه در مردان بسیار بیش تر از زنان شایع شده است.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا
بستن