سلامت

10 خوراکی مفید برای تقویت حافظه و قدرت یادگیری

خلاصه نوشته

  • مواد خوراکی برای تقویت حافظه و هوش یکی از بهترین روش ها برای داشتن ذهنی سلامت و قوی است. انسان ها در زندگی روزمره، خوراکی های مختلفی را مصرف می کنند. اما برخی، به قدری از فست فود ها استفاده می کنند که دیگر غذاها و مواد غذایی سالم با ذائقه شان، ارتباط ندارد. ما برای این دسته افراد بهترین خوراکی ها را برای افزایش قدرت حافظه معرفی می کنیم تا شاید جایگزین فست فود ها شود!!

بهترین خوراکی برای تقویت حافظه

همه افراد، برای یک بار هم که شده سعی کرده اند روی موضوعی که روزها دغدغه آن ها بوده و موجب پریشانی شان شده، تمرکز کنند. در این مواقع، انسان راه های مختلفی را امتحان می کند مانند: خارج شدن از حساب فیس بوک و دیگر شبکه های مجازی، خاموش کردن تلفن همراه، استفاده از گوش گیر و… . جالب است بدانید، مواردی که مانع تمرکز می شوند و به شما امکان استفاده درست از حافظه را نمی دهند، بیشتر درونی هستند تا بیرونی!

افزایش حافظه و قدرت یادگیری,بهترین خوراکی برای تقویت حافظه,تقویت حافظه و قدرت یادگیری

چه خوراکی برای تقویت حافظه خوب است؟

اگر باز هم مثل گذشته، احساس تنبلی و کسلی کردید، آخرین غذایی که مصرف کرده اید را به خاطر آورید! چون، مواد غذایی که در طول روز مصرف می کنید، به قدرت دریافت ذهن شما اثر می گذارند. مواد غذایی مصرفی شما، با خون و اکسیژنی که مغز دریافت می کند، میزان انرژی و مقدار زمان از دست دادن انرژی شما نیز، رابطه ای مستقیم  دارند. به همین خاطر است که، خوراکی هایی که در طول روز مصرف می کنیم، علاوه بر میزان انرژی، به افزایش حافظه و قدرت یادگیری اثر می گذارند.

می توان گفت بسیاری از افراد جهان، خوراکی های سالم را خوشمزه و لذیذ به حساب نمی آورند! با ما همراه باشید تا خلاف این باور را به شما ثابت کرده و شما را با 10 خوراکی مفید برای تقویت حافظه آشنا کنیم. برای هر خوراکی، روش مصرف متنوعی معرفی شده تا شما را متقاعد کند که، خوراکی ها هم می توانند در عین سالم بودن، خوشمزه باشند.

خوراکی برای تقویت حافظه,خوراکی برای تقویت حافظه و هوش,خوراکی های تقویت حافظه

10. بلوبری | Blueberry

شاید تا کنون نمی دانستید که بلوبری یکی از سالم ترین توت ها است! این میوه علاوه بر مزه و طعم خوبی که دارد یکی از مواد خوراکی برای تقویت حافظه بشمار می رود، چرا که از میزان بالای آنتی اکسیدان، ویتامین های K و C و مواد معدنی مانند پتاسیم نیز، برخوردار است. گالیک اسید زیادی که در بلوبری وجود دارد، بیانگر این است که، مصرف این توت خوشمزه، مزایای زیادی مانند حفظ سلول های مغز از پیامد های زیان بار اظطراب و استرس، برقرای ارتباط بین عصب ها و بهبود عملکرد های شناختی دارد. می توانید از بلوبری در مواد غذایی شیرین مانند تارت بلوبری با مغز گردو، سالاد پاستای بلوبری و مرغ و… استفاده نمایید.

خوراکی های مفید برای تقویت حافظه,خوراکی هایی برای تقویت حافظه,مواد خوراکی برای تقویت حافظه

9. آووکادو | Avocado

بهتر است به علت چربی موجود در آووکادو که تک سیر نشده هم می باشد، از آن استفاده کنید! آووکادو که حاوی مقادیر زیادی ویتامین K، B، C و فولات است، با بهبود جریان اکسیژن، مانع لختگی خون در مغز می شود. شاید شما هم مانند سایر افراد با شنیدن اسم این میوه خوشمزه ( آووکادو ) به یاد گواکامولی و سالاد های مختلف بیفتید، اما بهتر است بدانید، از آووکادو می توان به روش های مختلفی استفاده کرد. با مصرف آووکادو به صورت سرخ شده، می توانید حس چشایی تان را قوی تر از قبل کنید و یا اگر شما هم مثل برخی از افراد، به تجربه چیزهای جدید کم تر تمایل دارید، پیشنهاد ما به شما، امتحان ساندویچ تست آووکادو به همراه تخم مرغ سرخ شده است!

چند خوراکی برای تقویت حافظه,افزایش حافظه و قدرت یادگیری,بهترین خوراکی برای تقویت حافظه

8. ماهی چرب | Fatty Fish

در حال حاضر محبوب ترین ماهی های چرب، قزل آلا، خال مخالی، ماهی تن و سالمون هستند و جز خوراکی هایی برای تقویت حافظه می باشند، چراکه ماهی های یاد شده، از مقدار زیادی دی اچ اِی ( دوکوزاهگزانوئیک اسید ) و اسید های امگا 3 برخوردارند، پس اگر می خواهید قدرت مغز، حافظه و تمرکزتان را بالا ببرید، بهتر است که این ماهی ها را هم در برنامه غذایی خود قرار دهید. امتحان قزل آلا با سبزیجات تازه و سیر، خالی از لطف نیست! اگر ذائقه شما با ماهی سالمون تناسب بیشتری دارد، پیشنهاد ما به شما، سالاد منداب همراه با سالمون است.

افزایش حافظه و قدرت یادگیری,بهترین خوراکی برای تقویت حافظه,تقویت حافظه و قدرت یادگیری

7. دانه های کتان | Flax Seeds

بهترین خوراکی برای تقویت حافظه منبع اِی ال اِی ( آلفا لینولنیک اسید)، دانه های کتان هستند. اِی ال اِی که آن را به عنوان یک چربی سالم می شناسند، برای کورتکس مغز فوایدی باور نکردنی دارد و برای عملکرد صحیح آن، آن را در بهترین وضع حفظ می کند. کورتکس مغز، وظیفه پردازش اطلاعات حسی مانند بینایی، چشایی، لامسه و… را بر عهده دارد. به همین علت است که قدرت شما هنگام تمرکز و درک اطلاعات، به کورتکس مغز بستگی دارد. زینک، یک ماده معدنی است که از آن برای تقویت حافظه استفاده می شود. خوشبختانه دانه های کتان هم، حاوی زینک هستند. مزه دانه های کتان چندان محسوس نیست، به همین خاطر، می توان آن ها را با ماده های غذایی گوناگون ( خوراک های صبحانه و یا کیک های کوچک میوه کرنبری )، مصرف کرد.

این مطلب را از دست ندهید
10 تکنیک برای سلامت پا

افزایش حافظه و قدرت یادگیری,بهترین خوراکی برای تقویت حافظه,تقویت حافظه و قدرت یادگیری

6. مغزها | Gorp

اگر شما هم به مصرف انواع مغزیجات علاقه دارید، با استفاده از بادام و گردو، می توانید باعث افزایش حافظه و تمرکز خود شوید. مغز های یاد شده، از مقدار زیادی اِی ال اِی، آنتی اکسیدان، ویتامین B6 و ویتامین E برخوردارند که علاوه بر کمک به عملکرد بهتر دستگاه عصبی، آسیب هایی را که باعث تمرکز و تضعیف حافظه می شوند را از سلول های مغزی دور می کنند. اگر شما انواع دسر را به هر چیز دیگری ترجیح می دهید، می توانید از مغزهای مختلف همراه دسرتان استفاده کنید زیرا، ترکیب مغزها با مواد غذایی مختلف، تقریبا مورد علاقه ی همه افراد است. مرغ را سوخاری کنید و آن را با بادام و پرتقال میل کنید و یا می توانید از نان کشمشی و گردو باهم استفاده نمایید.

افزایش حافظه و قدرت یادگیری,بهترین خوراکی برای تقویت حافظه,تقویت حافظه و قدرت یادگیری

5. چغندر | Common Beet

به جرئت می توان کفت، اگر همه افراد از خواص باور نکردنی چغندر اطلاع داشتند، دیگر چغندری در بازار برای خرید پیدا نمی شد! چغندر با نیترات طبیعی موجود در خود، منجر به باز شدن عروق خونی در بدن می شود، به مغز در دریافت بهتر اکسیژن و خون، کمک می کند و با آنتی اکسیدان زیاد سموم خون بدن را به طرز شگفت انگیزی کاهش می دهد. کیک شکلاتی چغندر و سالاد چغندر خام آن تصور غلطی که از طعم بد چغندر در ذهن داشته ایم را از بین می برند و ما را به یکی از طرفداران پر و پا قرص چغندر، تبدیل می کنند.

افزایش حافظه و قدرت یادگیری,بهترین خوراکی برای تقویت حافظه,تقویت حافظه و قدرت یادگیری

4. روغن نارگل | Coconut Oil

در روغن نارگیل، مقدار زیادی ام تی سی ( تری گلیسیرید های دارای زنجیره متوسط ) وجود دارد که به افزایش قدرت حافظه کمک می کند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته در کار آزمایی های بالینی، این روغن به بهبود حافظه افراد بزرگ سال و مسن کمک می کند. روغن نارگیل، خاصیت ضد التهابی دارد که، عملکرد های شناختی را بهبود می بخشد. با مصرف کراکر مغز دار روغن نارگیل و گرانول نارگیل افرا، هر چه سریع تر به بهبود حافظه تان کمک کنید.

افزایش حافظه و قدرت یادگیری,بهترین خوراکی برای تقویت حافظه,تقویت حافظه و قدرت یادگیری

3. زردچوبه | Turmeric

زردچوبه یک خوراکی برای تقویت حافظه و هوش می باشد چراکه با خاصیت ضد التهابی که دارد به افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی در بدن، بهبود روند مغز در دریافت اکسیژن، حفظ تمرک و گسترش گنجایش حافظه کمک می کند. هم چنین کورکومین موجود در زردچوبه عاملی مهم در حفظ تندرستی و سلامت شما می باشد. برای برخورداری از این خواص شگفت انگیز، می توانید از چای زردچوبه و یا املتی که به آن زردچوبه اضافه شده باشد، استفاده نمایید.

افزایش حافظه و قدرت یادگیری,بهترین خوراکی برای تقویت حافظه,تقویت حافظه و قدرت یادگیری

2. رزماری | Rosemary

کارنوسیک اسید موجود در رزماری، به حفاظت از مغز در برابر عوامل منفی که می توانند منجر به آلزایمر و فراموشی شوند، کمک می کند. جالب است بدانید، رزماری سرعت عوامل طبیعی که باعث پیری مغز می شوند را، به طرز غیر قابل باوری کاهش می دهد که در اثر کند شدن روند پیری مغز، می توان در شرایط سخت هم، تمرکز داشت. این بار ساندویچ خود را کمی متفاوت تر میل کنید! برای مثال می توانید از ساندویچ مرغ و رزماری استفاده کنید. بادام تفت داده شده همراه با رزماری نیز، می تواند یکی دیگر از گزینه های انتخابی شما برای یک میان وعده سالم باشد!

افزایش حافظه و قدرت یادگیری,بهترین خوراکی برای تقویت حافظه,تقویت حافظه و قدرت یادگیری

1. شکلات تلخ | Dark Chocolate

شاید تا کنون نمی دانستید که، شکلات تلخ مواد مغذی و معدنی مانند آهن، منیزیم، زینک و پتاسیم دارد! شکلات تلخ علاوه بر این که حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است، باعث بهبود جریان خون به مغز می گردد و میزان تمرکز و هوشیاری را هم، افزایش می دهد. خواص ذکر شده فقط درباره شکلات تلخ هستند ( نه سایر شکلات ها! ). می توانید شکلات تلخ را همراه با سایر مواد غذایی مانند زرد آلو و شکلات و پسته و یا تارت کاراملی شکلات نمکی، استفاده کنید.

همواره به یاد داشته باشید، همانطور که بهترین ها را در زندگی برای کارهای روزانه خود انتخاب می کنید، برای رژیم غذایی خود هم، بهترین ها را انتخاب نمایید. زیرا، موادی که در طول روز مصرف می کنید، با میزان عملکرد حافظه شما رابطه ای مستقیم دارند!

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا
بستن