سلامت

10 راه پیشگیری و مدیریت کمردرد

افزایش بازدید در گوگل

راه های پیشگیری کمردرد که باید بدانید

راه های پیشگیری از کمردرد شامل تقویت عضلات پشت، رژیم غذایی کم، حجم سیگار، صاف نشستن، استراحت کردن، داشتن رژیم غذایی مناسب و … می‌ شود.

کمردرد از مشکلات رایجی است که بدن بسیاری از افراد را درگیر کرده، در واقع مشکلی ناراحت‌ کننده است که می‌ تواند در زندگی روزمره افراد تاثیر بگذارد. افراد بین ۲۰ تا ۶۵ سال معمولا یک ‌بار با کمر درد مواجه می ‌شوند، اما اگر شما در سنین پایین دچار عارضه شدید جای هیچ‌ گونه نگرانی نیست. در ادامه‌ مطالب به معرفی درد کمر و ۱۰ راه پیشگیری از کمردرد می‌ پردازیم.

انواع کمردرد

دردی قسمت پایین کمر را درگیر می کند کمردرد نام دارد که از لحاظ مدت زمان درد به چند شکل رخ می دهد. کمردرد هایی که حاد هستند معمولا تا ۶ هفته طول می کشند و اگر درد شما تا حدود ۳ ماه ادامه داشته باشد کمردرد تحت حاد نامیده می شود، اما اگر بعد از استفاده از دارو درد همچنان باقی بماند فرد با کمردرد مزمن مواجه می شود.

اگر به دنبال اطلاعاتی در مورد کمردرد و راه های پیشگیری از آن هستید باید بگوییم که کمردرد خود به سه دسته دردهای مکانیکی، التهابی و مخلوطی از این دو تقسیم بندی می شوند.

دردهای مکانیکی معمولا با استراحت رفع می شوند، اما اگر فرد بشیند یا راه برود درد تشدید پیدا می کند که این نوع از درد ریشه در فشارهای عصبی و تنگی کانال نخاع دارد.

دردهای التهابی کمر به دردهایی اطلاق می شود که فرد هنگام برخواستن از رختخواب با آن مواجه است و هنگام حرکت کردن بیمار بهبود پیدا می کند. از طرفی اگر فرد با مخلوطی از این دردها مواجه شود ممکن است با پوکی استخوان یا شکستگی مواجه شده باشد.

راه های پیشگیری کمردرد,راه پیشگیری از کمردرد,راه های پیشگیری کمردرد

۱۰. داشتن رژیم غذایی سالم

یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد را در گیر می کند این است که برای پیشگیری از کمردرد چه کار کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم اگر رژیم غذایی شما حاوی ویتامین D و کلسیم باشد می ‌تواند از بدن در برابر کمردرد مراقبت کند، بنابراین باید به‌ هیچ‌ وجه استفاده از کلسیم و ویتامین D  را فراموش کنید که می توان آن ها را از داروخانه تهیه کرد.

دقت داشته باشید که بدون مشورت با پزشک استفاده از هیچ گونه ویتامینی نپردازید تا آسیب جدی به وجود نیاید. به‌ عنوان مثال تجمع کلسیم در خون می ‌تواند باعث تهوع، ضعف، استفراغ و تکرر ادرار شود حتی اگر ویتامین D را هم بیش ‌از حد دریافت کنید باعث مشکلات کلیوی می‌ شود.

۹. تقویت کردن عضلات پشت

یکی از راه های پیشگیری از کمردرد تقویت عضلات پشت است، در واقع تمرینات بسیاری وجود دارد که می ‌تواند عضلات پشت شما را تقویت کند. این تمرینات شامل کشش های زانو، پلانک و چرخش بالا می ‌شود که قبل ‌از انجام تمرینات کششی باید با متخصص خود مشورت ‌های لازم را انجام دهید تا باعث آسیب بیشتر نشود.

راه های پیشگیری کمردرد,راه پیشگیری از کمردرد,راه های پیشگیری کمردرد

۸. صاف نشستن

نشستن طولانی ‌مدت می ‌تواند باعث آسیب به کمر شما شود، اما اگر حتی برای مدت زمان کوتاهی نتوانید به‌ صورت صاف بشینید و راه رفتن خود را اصلاح کنید با کمردرد بیشتری مواجه می شوید. از طرفی اگر با لپ ‌تاپ یا کامپیوتر سروکار دارید بهتر است خودرو صندلی خودرو یا میز کامپیوتر را به درستی تنظیم کنید.

۷. ماساژ دادن ناحیه ‌ای که درد می‌ کند

ماساژ دادن اندام‌ هایی که درد می ‌کند یک راه پیشگیری از کمردرد است که به کاهش درد کمک زیادی می کند، اما باید در این مورد از متخصص بخواهید که درست ‌ترین روش ماساژ را به شما نشان دهد، چرا که در صورت ماساژ دادن غیر اصولی با افزایش درد مواجه می‌ شوید. اگر به هر دلیلی قادر به مراجعه کردن به پزشک نیستید می‌توانید به فردی که ماساژ را انجام دهد بگویید که مراقبت ‌های لازم را به‌ کار ببرد تا کاهش درد را احساس کنید.

راه های پیشگیری کمردرد,راه پیشگیری از کمردرد,راه های پیشگیری کمردرد

۶. استفاده از کمپرسور گرم یا یخ

یکی از راهکارهای پیشگیری از کمردرد این است که به استفاده از کمپرسور گرما یا یخ بپردازید، چراکه گرما باعث گردش خون می ‌شود و هر چه سریع‌ تر مواد مغذی را به مفاصل و ماهیچه ‌ها می ‌رساند در نتیجه گردش خون که برای ترمیم عضلات آسیب ‌دیده مناسب است خشکی کمر را رفع می‌ کند.

استفاده از کمپرسور یخ می‌ تواند شما را با کاهش کمردرد همراه کند، بنابراین بهتر است ۱۰ دقیقه به ‌صورت مداوم یخ را بر روی کمر خود قرار دهید تا دردهای عصبی و تورم آن کاهش پیدا کند.

۵. استفاده از داروهای کاهش درد

گاهی اوقات با کمردردهایی مواجه می ‌شوید که غیر قابل ‌تحمل است که با مشورت پزشک می‌ توانید برای کاهش درد از داروهای مناسبی استفاده کنید، اما احتیاط شرط اول است زیرا اگر بدن شما به داروهای تجویز واکنش دهد با مشکلات بیشتری رو به رو می شوید.

از داروهایی که برای درمان کمردرد استفاده می ‌شود می ‌توان تزریق کورتیزون را نام برد که آن را به فضای اپیدرم اورال اطراف نخاع تزریق خواهند کرد و از آن به ‌عنوان یک داروی ضد التهابی یاد می ‌شود که التهاب اطراف نخاع را کاهش می‌ دهد.

راه های پیشگیری کمردرد,راه پیشگیری از کمردرد,راه های پیشگیری کمردرد

۴. استراحت روی تخت

علاوه بر توجه به پیشگیری از کمردرد با تمرینات ورزشی ساده باید به اندازه کافی استراحت داشته باشید. استراحت کردن یکی از مهم‌ ترین روش‌ هایی است که می ‌تواند به کاهش درد کمر شما کمک زیادی کند، اما اگر بتوانید روی تخت استراحت کنید ماهیچه‌ ها در حالت بهتری قرار می ‌گیرند و درد را به‌ صورت کامل التیام خواهید داد، بنابراین بهتر است به استفاده از تشک طبی بپردازید تا نتیجه بهتری بگیرید و  استفاده از بالش اضافی هم به کاهش درد کمک زیادی می‌ کند به این صورت که هنگام خواب باید یک بالش را زیر یا بین زانوها قرار دهید.

۳. تنظیم صندلی ماشین

تنظیم صندلی ماشین یکی از راه های پیشگیری از کمردرد است، در واقع گاهی اوقات ممکن است از ماشین پیاده شوید در قسمت پایینی کمر دردی را احساس کنید و به‌ سختی از صندلی جدا شوید که دلیل آن ‌هم این است صندلی شما به‌ درستی تنظیم نشده و بسیاری از مردم هیچ‌ گونه توجهی به آن ندارند.

هنگام رانندگی باید حتما بدن خود را با صندلی متعادل کنید تا راحت‌ تر پشت فرمان قرار بگیرید و به همه آینه ها و پدال کاملا دسترسی داشته باشید که این کار می‌ تواند از خستگی در سفرهای طولانی ‌مدت جلوگیری نماید، اما دقت کنید که در مسیرهای طولانی حتما باید بین راه کمی پیاده روی هم داشته باشید.

راه های پیشگیری کمردرد,راه پیشگیری از کمردرد,راه های پیشگیری کمردرد

۲. خودداری از بلند کردن اجسام سنگین

از راه های پیشگیری از کمردرد می توان بلند نکردن وسیله های سنگین را نام برد. اکثر افراد تصور می‌ کنند حمل یک وسیله سنگین برای مدت زمان کوتاه هیچ ‌گونه مشکلی ندارد، اما باید بگوییم که در این حالت کمر شما می‌ تواند با آسیب ‌های بیشتری شود، بنابراین بهتر است به ‌هیچ ‌وجه اجسام سنگین را جا به‌ جا نکنید.

در صورت جا به جایی جسم سنگین آن را با اشخاص دیگر بلند کنید حتی اگر قرار است چیز سنگینی بلند نمایید باید زانوهای خود را خم کنید و پشت را صاف نگه دارید تا به‌ جای کمر عضلات پشت پا درگیر شود.

۱. ترک کردن سیگار

اگر در طول روز مقدار زیادی سیگار مصرف می ‌کنید یا از قلیان و پیپ استفاده خواهید کرد باید بگوییم که نسبت‌ به افراد غیر سیگاری با کمر درد بیشتری مواجه می‌ شوید، بنابراین یکی از عوامل پیشگیری از کمردرد کنار گذاشتن سیگار و ویپ می باشد یا اگر نمی‌ توانید از آن ها دست بکشید بهتر است دوز استفاده از سیگار را کاهش دهید.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا