راهنمای سفر به ایرانگردشگری

بهترین زمان سفر به بندرعباس بزرگترین بندر ایران

افزایش بازدید در گوگل

راهنمای سفر به بندرعباس

بندرعباس کجاست؟ بندرعباس را در زمان های کهن با نام بندر گمبرون می شناختند و اکنون به عنوان یکی از قدیمی ترین بندرهای استان هرمزگان به شمار می رود. این شهر در گذر تاریخ رویدادهای زیادی را در خود دیده است و به دلیل رفت و آمدهای تجاری چند فرهنگ مختلف در آن وجود دارد.

هنگام مسافرت به بندرعباس می توانید از راه های مختلفی راهی این شهر شوید. اگر سفرهای هوایی را مد نظر دارید باید بگوییم گزینه مناسبی را انتخاب کرده اید چراکه بیشتر شهرها در طول روز پروازهای منظمی به بندرعباس دارند.

اگر هم قطار را برای مسافرت خود انتخاب می کنید باید بگوییم قطارهای این مسیر آن چنان لوکس نیستند و خدمات چندان مناسبی ارائه نمی دهند اما، بعضی از آن ها شب رو می باشند و می توانید در حین سفر یک خواب راحت را تجربه نمایید.

با توجه به موقعیتی که شامل حال بندرعباس می شود اکثر شهرها اتوبوس های خود را روانه بندرعباس می کنند. بندرعباس با وجود اینکه شهری پر گردشگر است، محل های زیادی برای اقامت مسافران خود ندارد! اما با وجود همین تعداد کم هم می توانید جای مناسبی را برای اقامت خود بیابید.

مردم بندرعباس بسیار خونگرم و مهمان نواز هستند و شما می توانید با سفر به این قسمت از کشورمان با فرهنگی جدید آشنا شوید. در این شهر حتی آداب پوشش لباس هم متفاوت است و معمولا خانم ها لباس های محلی و سنتی و یا به اصطلاح عربی بر تن دارند و آقایان هم لباس هایی بلند تا روی مچ پا در رنگ های مختلف به تن می کنند.

جالب است بدانید که در تمامی شهرهای هرمزگان زنان و دختران در هنگام تردد در خیابان ها، باید نقاب بر روی چهره خود داشته باشند!

اما از آن جایی آب و هوا و شرایط اقلیمی این شهر کمی متفاوت تر از سایر شهرهای ایران است، پس باید با توجه به آب هوای آن در هر فصلی از سال، بهترین زمان مسافرت به بندرعباس را انتخاب کنید.

از این رو ما تصمیم داریم که در این مطلب شما را با بهترین زمان برای سفر به بندرعباس و جاذبه های گردشگری آن آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

بهترین زمان برای سفر به بندرعباس,بهترین زمان سفر به بندرعباس,بهترین زمان مسافرت به بندرعباس

آب و هوای بندرعباس

بندرعباس در جنوب کشور ایران قرار گرفته و از سمت جنوب به خلیج فارس و تنگه هرمز وصل می شود، نزدیک بودن این شهر بندری به دریا و همچنین ارتفاع کمی که از سطح آن دارد، باعث شده آب و هوایی گرم در تمامی فصل سال در این منطقه ساکن شود.

متاسفانه گرما و رطوبت باعث می شود که گردشگران در هنگام مسافرت به این شهر با محدودیت هایی رو به رو شوند! رطوبت هوای بندرعباس همیشگی است اما در بعضی از فصل های خاص سال رطوبت نسبتا کمتری در این شهر وجود دارد.

بهترین فصل سفر به بندرعباس,تور سفر به بندرعباس,خاطرات سفر به بندرعباس

بهترین فصل سفر به بندرعباس

سفر به بندرعباس در بهار

با توجه به ویژگی هایی از آب و هوای بندرعباس در اختیار شما قرار دادیم، باید بگوییم که این شهر در فصل بهار از آب و هوای خنکی برخوردار می باشد. اما این خنکی آن چنان پایدار نیست!

در این ماه مخصوصا در تعطیلات عید نورز شما می توانید بیشترین تعداد مسافر را مشاهده نمایید، با توجه به این که در فصل بهار آب و هوا معتدل است و گردشگران زیادی به این شهر می روند باید بگوییم تمامی مراکز اقامتی پر خواهد شد و قیمت های آن ها بسیار بالاتر می رود.

پس با این تفسیر، اگر قصد یک سفر کم هزینه به این هر را دارید، می توانید فصل های دیگری را انتخاب کنید!

سفر به بندرعباس در تابستان

بندرعباس در فصل تابستان به طور وحشتناکی گرمای شدید را با خود به همراه دارد و مطمعنن اگر این فصل را برای سفر انتخاب کنید، روزهای طاقت فرسایی را در این فصل تجربه خواهید نمود، به نحوی که حتی ماندن در فضاهای سرپوشیده هم غیرقابل تحمل می شود. از طرف دیگر سفر به بندرعباس در تابستان احتمال گرما زدگی خیلی زیادی را به همراه دارد.

شهری که از یک طرف با فاصله ای طولانی با شهرهایی مثل کرمان و فارس و از طرفی دیگر هم با دریا همسایه است، آب و هوایی جزء گرما نسیب آن نمی شود تا حدی که بعضی از کسانی که به عنوان مهاجر در بندرعباس زندگی می کنند در فصل های تابستان به علت گرمای زیاد به شهرهای خود بر می گردند.

به خودی خود وجود آب و هوای گرم حتی اگر خیلی هم طاقت فرسا باشد، بازهم قابل تحمل است اما اینکه این شهر علاوه بر گرمای هوا بسیار مرطوب است، غیر قابل تحمل می شود!

پس توصیه می کنیم که برای سلامتی خودتان هم که شده در تابستان به بندرعباس سفر نکنید و اگر هم در هر صورتی مجبور به سفر شدید، سعی کنید زمان زیادی را در بیرون از اقامتگاه تان سپری نکنید، تا دچار گرمازدگی نشوید.

راهنمای بندرعباس,راهنمای سفر به بندرعباس,بهترین زمان برای سفر به بندرعباس

سفر به بندرعباس در پاییز

فصل پاییز در بندرعباس بسیار دیدنی و لذت بخش می شود، خنکی که از دریا می رسد و آواز پرندگان در کنار ساحل روزهای بی نظیری را برای تان رقم می زند. مهم تر اینکه با شروع مهر ماه فصل برداشت خرمای این شهر فرا می رسد و می توانید بهترین خرماهای ایران را در این شهر میل کنید.

خرماهای بندرعباس آنقدر خوشمزه و پر طرفدار است که به جرعت می توان گفت بسیاری از گردشگران به خاطر خرمای تازه و فصل برداشت آن در پاییز به این شهر سفر می کنند.

به طور کلی در فصل پاییز نه از گرمای سوزان تابستان خبری است و نه از سرمای زمستان بنابراین هنگام مسافرت به این شهر در پاییز نیازی به پوشیدن لباس گرم نیست! چراکه آب و هوا کاملا متعادل است.

اما از آن جا فصل شروع مدارس با شروع پاییز مصادف می شود، پس سفر در پاییز برای خانواده هایی که فرزندان دانشجو و مدرسه ای دارند سخت و غیر ممکن خواهد شد و از این رو بندرعباس نسبت به سایر فصل ها و زمان ها خلوت تر بوده و برای سفر مناسب تر است.

سفر به بندرعباس در زمستان

همان طور که گفته شد شهر بندرعباس را دریا محصور کرده است با توجه به این ویژگی می توان گفت در فصل زمستان با آب و هوایی خنک رو به رو خواهید بود و دیگر از گرمای بی سابقه فصل های دیگر خبری نیست.

در این فصل بندرعباس با بارندگی های پراکنده روبرو خواهد شد که همین شرایط آب و هوایی سبب می شود که فصل زمستان بهترین فصل سفر به بندرعباس باشد. در این فصل جشنواره های زمستانه جذاب و دیدنی در بندرعباس برگزار خواهد شد که می توانید در آن ها هم شرکت نمایید.

بهترین غذاهای بندرعباس

اگر تاکنون به بندرعباس سفر کرده باشید می دانید که رستوران های زیادی در این شهر وجود دارد تا جایی که با گذر از هر کوچه و خیابانی می توانید چند رستوران را مشاهده کنید! غذاهای بندرعباس به تند و تیز بودن مشهور هستند و یکی از شهرهایی که غذاهای دریایی در آن به وفور مشاهده می شود همین شهر می باشد.

بهترین زمان برای سفر به بندرعباس,بهترین زمان سفر به بندرعباس,بهترین زمان مسافرت به بندرعباس

گبولی گوشت

یکی از غذاهای معروف بندرعباس گبولی گوشت است. مواد اصلی این غذا گوشت گوساله یا گوسفندی می باشد که آن را با ادویه ها و سبزیجات معطر خوش طعم می کنند.

هنگام پختن گبولی، گوشت را اول از همه می پزند بعد آن را تفت می دهند، سپس همراه با نخود، سیب زمینی سرخ شده، پیاز داغ به آب گوشت اضافه می کنند و ادویه هایی مثل هل، میخک، لیمو عمانی، فلفل پخته شده، ادویه های جنوبی را به مواد آن می افزایند و در نهایت بعد از پختن مواد سرو می شود.

کلمبا

کلمبا از دیگر غذاهای محبوب بندرعباس، برای مردمانی است که از غذاهای دریایی خوش شان می آید. این غذا را با ماهی درست می کنند به این نحو که گندم پرک را می پزند بعد از آن ماهی را هم می گذارند خوب بپزد و تیغ هایش را جدا می کنند.

این دو مواد را به هم اضافه می کنند و با سبزی های معطر به ان طعم بهتری می بخشند.

زیبون

زیبون یکی از بهترین غذاهای محلی بندرعباس به شمار می رود که آن را با ماهی طبخ می کنند. این غذا را مانند استانبولی درست می کنند با این تفاوت که سیب زمینی سرخ شده و ماهی سرخ شده را هم به آن اضافه می کند و بعد این مواد را بر روی نان محلی می گذارند که خوب دم بکشد سپس آن را سرو
می نمایند.

بهترین زمان برای سفر به بندرعباس,بهترین زمان سفر به بندرعباس,بهترین زمان مسافرت به بندرعباس

هواری

از دیگر غذاهای دریایی مخصوص این شهر هواری می باشد که آن را با ماهی درست می کنند و برای کسانی که از طعم و عطر ادویه جات و سبزی ها لذت می برند به شدت سفارش می شود.

طعم این غذا تند و تیز بوده و ممکن است که با ذائقه هر کسی جور در نیاید. در هواری سبزی، ماهی نمک سود شده، ادویه های مخصوص را با برنج می گذارند تا به خوبی دم بکشد و سپس سرو می کنند.

عنکاس خشک شده

عنکاس یا ماهی مرکب نوعی دیگر از غذاهای سنتی بندرعباس است. این غذا را در فصل تابستان  طبخ می کنند. برای پخت عنکاس خشک شده زحمت زیادی لازم است!

گوشت این غذا را باید برش زده و آن ها را تکه تکه کنند و حدود ۱۰ روز آن را جلوی آفتاب قرار می دهند تا خشک شود، سپس گوشت های خشک شده را کباب کرده در کنار لیموی تازه، نان داغ محلی و سبزی و ماست سرو می کنند.

بهترین زمان برای سفر به بندرعباس,بهترین زمان سفر به بندرعباس,بهترین زمان مسافرت به بندرعباس

بهترین زمان خرید در بندرعباس

هنگام سفر به شهرهای بندری معمولا اولین چیزی که به ذهن مسافران می آید خرید کردن است. بندرعباس یکی از ورودی های کشور ایران به شمار می رود، بنابراین می تواند جای خوبی برای خرید باشد.

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که به خرید علاقه دارند می توانید در بازارهای بندرعباس از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد را پیدا کنید. البته پیشنهاد می کنیم که قبل از خرید، وسیله نقلیه ای را که قرار است با آن به شهر خود بازگردید در نظر داشته باشید، چراکه اگر با هواپیما قصد برگشت داشته باشید باید این را بدانید که حمل آبزیان در هواپیما ممنوع بوده و امکان این وجود دارد که پرواز خود را از دست بدهید.

تابستان بهترین زمان خرید در بندرعباس است، چراکه به دلیل وجود گرما و رطوبت بالا کمتر کسی این فصل را برای سفر انتخاب می کند، به همین خاطر قیمت اجناس تا حدودی به صرفه تر خواهد بود و دیگر خبری از شلوغی بازارها نیست!

ارزان ترین زمان خرید در بندرعباس

اگر قصد شما از سفر به بندرعباس فقط خرید کردن است، باید در فصل زمستان راهی این شهر شوید چرا که جشنواره های مختلفی را برای خرید برگزار می کنند که تخفیف های خوبی را ارائه می دهند. اکثر جشنواره های بندرعباس در دی ماه برگزار می شود.

از جمله کارهایی که در این جشنواره انجام می دهند پایین آوردن قیمت اجناس، جنگ های ویژه شبانه، اهدای جوایز، قرعه کشی، اجرای تئاتر خیابانی، نمایشگاه غذاهای بومی و اجرای موسیقی است. اگر مسافرت شما با برگزار نمودن این جشنواره هم زمان شود، می توانید خرید های ارزانی را در شهر بندرعباس انجام دهید.

بهترین زمان برای سفر به بندرعباس,بهترین زمان سفر به بندرعباس,بهترین زمان مسافرت به بندرعباس

بهترین سوغات بندرعباس

خرما

بندرعباس به دلیل اینکه دارای آب و هوایی گرم و مرطوب است جای مناسبی برای کاشت خرما می باشد. به دلیل اینکه قیمت خرما در این شهر زیاد نیست به عنوان یکی از بهترین سوغاتی های بندرعباس معرفی می شود و از ارزش غذایی بالایی هم برخوردار است.

در بندرعباس خرماهای مختلفی را کشت می کنند که شامل: پیارم، کریته،خنیزی، مضافتی و مراد سنگ می باشد. لازم به ذکر است که بگوییم بهترین نوع خرما پیارم بوده و یکی از گران ترین خرما ها در جهان محسوب می شود.

ماهی و میگو

اگر به دنبال یک سوغاتی جذاب از نوع خوراکی هستید، بهترین گزینه فر آورده های دریایی بندرعباس می باشد. این شهر به دلیل قرار گیری در کنار دریا معمولا دارای بیشترین تعداد ماهی و میگو می باشد به همین دلیل بیشتر مردم  هم به شغل ماهی گیری روی آورده اند.

از جمله ماهی های محبوب و خوش طعم بندرعباس می توان به ماهی هامور، ساردین، سرخو، میش ماهی، اشاره کرد.

گواوا

از دیگر سوغاتی های شهر بندرعباس می توانید آن را تهیه کنید گواوا است، میوه ای خوشمزه و خوش بو که ظاهری شبیه به انار و گلابی دارد و طعم آن ترش و شیرین است.

عطر این میوه به قدری قوی است که وقتی از آن میل می کنید مانند پرتقال بوی آن تا ساعت ها بر روی پوست دست تان خواهد ماند. رنگ پوست گواوا زرد می باشد و داخل آن صورتی است. این میوه را از نیمه اول آبان تا فروردین می توانید در بندرعباس تهیه کنید.

بهترین زمان برای سفر به بندرعباس,بهترین زمان سفر به بندرعباس,بهترین زمان مسافرت به بندرعباس

چنته

بندرعباس دارای صنایع دستی مختلفی است که چنته یکی از آن ها می باشد و توسط زنان بندرعباسی بر روی دارهای زمینی آن را می بافند. چنته را در شکل های مختلفی می بافند و آن ها را با منگوله های رنگی و صدف های دریایی تزئین می کنند.

گلابتون دوزی

از دیگر سوغاتی های خوش نقش و نگار در بهترین زمان برای سفر به بندرعباس گلابتون دوزی می باشد، برای ساخت این محصول طرح ها و نقشه هایی را با نخ هایی با روکش نقره یا طلایی بر روی لباس ها می دوزند.

زنان محلی در هنگام دوخت این لباس ها با زحمت های زیادی رو به رو هستند و با توجه به این زحمات، این لباس ها را با قیمت پایینی می فروشند!

جاذبه های گردشگری بندرعباس

بهترین زمان برای سفر به بندرعباس,بهترین زمان سفر به بندرعباس,بهترین زمان مسافرت به بندرعباس

چشمه آب گرم گنو | Genow Hot Water

یکی از مکان هایی که در بهترین زمان مسافرت به بندرعباس مورد توجه گردشگران قرار می گیرد، چشمه آب گرم گنو است که در کوه های گنو و در فاصله ۳۴ کیلومتری از بندرعباس واقع شده است.

این چشمه از آب گوارایی برخوردار می باشد و همراه با محوطه اطرافش جایی مناسب برای تفریح و استراحت است. با توجه به شرایط آب و هوایی که بندرعباس دارد، گرما و رطوبت را به خود راه نمی دهد.

آب و هوای این منطقه به دلیل اینکه در ارتفاعات کوهستانی قرار گرفته، بسیار خوب است. البته ناگفته نماند این کوه ششمین کوه بلند در استان هرمزگان است که اجازه نمی دهد بخارهای آب دریا از آن گذر کنند و همین دلیل بر شرجی شدن هوا می شود.

بهترین زمان برای سفر به بندرعباس,بهترین زمان سفر به بندرعباس,بهترین زمان مسافرت به بندرعباس

حمام گله داری | Gallehdari Bath

از دیگر جاذبه های گردشگری بندرعباس حمام گله داری است که در محله اوزی ها قرار گرفته و می توان گفت تنها حمام تاریخی این شهر بندری به شمار می رود. پیشینه این حمام به زمان حکومت قاجاریان بر می گردد و آن را در قرن سیزدهم هجری احداث نموده اند.

این حمام به مسجد گله داری تعلق دارد که دوبار آن را مرمت کرده اند. اگر به دیدن این حمام بروید می توانید سنگ های دریایی، سنگ های اسفنجی، ساروج و سنگ های دستی را در ساخت آن مشاهده کنید که به دلیل رطوبت زیاد هوا آن را به کار برده اند، اما باید بگوییم مصالحی که در برابر از نفوذ رطوبت به کار برده اند امروزه دیگر نمی تواند جلوی ورود رطوبت را به بناها بگیرد!

بهترین زمان برای سفر به بندرعباس,بهترین زمان سفر به بندرعباس,بهترین زمان مسافرت به بندرعباس

موزه آب و موزه مردم شناسی | Persian Gulf Anthropological Museum

از دیگر جاذبه هایی که هنگام مسافرت به شهر بندرعباس می توانید مشاهده کنید موزه آب می باشد که نمونه ای بی نظیر و ارزشمند را در معماری جنوب ایران به نمایش می گذارد.

این موزه را در سه طبقه و با مساحت ۲ هزار و ۴۰۰ مترمربع ساخته اند. طبقه همکف آن فضاهایی مثل کتابخانه تخصصی، خدمات، نمایشگاه را در خود جای داده است. طبقه دوم این ساختمان به موزه مردم شناسی تعلق دارد که می توان در آن صید و صیادی، آزاد سازی قلعه هرمز، بازار سنتی و موضوعاتی از این دست را مشاهده نمایید.

طبقه سوم را به بخش باستان شناسی اختصاص داده اند و در وسط ساختمان موزه می توان لنج بزرگی را مشاهده نمود که ارتفاع بادبان آن به طبقه سوم می رسد.

بهترین زمان برای سفر به بندرعباس,بهترین زمان سفر به بندرعباس,بهترین زمان مسافرت به بندرعباس

معبد هندوها | Indians Temple

یکی از اثرهای تاریخی در راهنمای سفر به بندرعباس معبد هندوهاست که آن را در یک طبقه با یک اتاق چهار گوش و یک گنبد ساخته اند. قدمت این معبد به سال ۱۳۱۰ هجری باز می گردد. این بنا از زمان حکومت قاجاریه محلی برای عبادت هندوها تبدیل شده است.

در اتاق معبد می توانید چند طاقچه را مشاهده کنید، همچنین دورتا در و اتاق را راهرو هایی فرا گرفته اند و داخل هر راهرو هم اتاق های کوچی برای طلبه ها قرار دارد. در زیر گنبد ساخته شده بت اعظم هندوها را قرار داده اند. دیواره های هر اتاق با نقش هایی آئینی مزین شده است که جلوه زیبایی به آن داده اند.

بهترین زمان برای سفر به بندرعباس,بهترین زمان سفر به بندرعباس,بهترین زمان مسافرت به بندرعباس

عمارت کلاه فرنگی | Kolah Farangi Estate

از دیگر جاذبه های تاریخی در سفر به بندرعباس می توان عمارت کلاه فرنگی را نام برد که حدود سه قرن قدمت دارد و آن را در مجاورت با اسکله قدیمی این شهر ساخته اند.

وسعت این بنای تاریخی به حدود ۴۲۹ مترمربع می رسد که متشکل از ۳ طبقه می باشد و طول آن به ۳۰ مترو عرضش به ۱۴ متر می رسد. مصالحی که برای ساخت این عمارت به کار برده اند شامل: ساروج، گچ و سنگ سیاه می شود که متعلق به قلعه هرمز است.

سقف کلاه فرنگی را با چوب های محکم و ساج ساخته اند و درب و پنجره های آن را با هنر منبت کاری تزئین کرده اند. در این عمارت می توان حدود ۳۳ اتاق را مشاهده نمود که در سه طرف شمال، جنوب و غرب واقع شده اند.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا