راهنمای سفر به ایرانگردشگری

بهترین زمان سفر به یزد

افزایش بازدید در گوگل

راهنمای سفر به یزد

یزد کجاست؟ یکی از زیباترین شهرهای ایران، شهر یزد است که در مرکز آن قرار دارد و به دلیل بافت تاریخی و دیدنی های جذابی که در خود جای داده است، گردشگران بسیاری جذب آن می شوند. قدمت و اصالت یزد آن قدر واضح و چشمگیر است که توانسته به عنوان یکی از آثار ملی ایران در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت ملی برسد. اگر قصد ایرانگردی دارید، پیشنهاد می کنیم که این شهر زیبا را در فهرست جاهایی که قرار است به آن سفر کنید، قرار دهید. یزد لقب های بسیاری در ایران دارد برخی از مردم آن را با عنوان شهر بادگیرها و برخی دیگر با عنوان شهر دوچرخه ها و شیرینی ها یاد می کنند. جالب است بدانید که قدیمی ترین کولر دنیا در این شهر وجود داشته است. اما پیش از اینکه راهی سفر به این شهر تاریخی شوید، بهتر است اطلاعاتی کامل و جامع در خصوص سفر به یزد به دست آورید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با بهترین زمان مسافرت به یزد و جاذبه ها، فستیوال ها و غذاهای معروفش آشنا کنیم.

بهترین زمان سفر به یزد,بهترین زمان برای سفر به یزد,بهترین زمان برای مسافرت به یزد

آب و هوای یزد

آب و هوای یزد بسیار گرم و خشک است و بارندگی در آن زیاد نیست. میزان بارش در یزد سالانه حدود ۵۰ الی ۳۵۰ میلی متر می باشد و میزان حرارت دما هم در فصل زمستان و تابستان بسیار نوسان دارد به طوریکه حداکثر حرارت دما ۴۵ درجه سانتی گراد بالای صفر بوده و تا ۲۰ درجه سانتی گراد زیر صفر هم متغیر است. دمای روزانه یزد در کل سال بین ۹ تا ۱۱ و ۷ تا ۲۰ درجه سانتی گراد می باشد. بیشتر نواحی یزد در فلات های مرکزی ایران قرار گرفته اند و اکثر کویرهای ایران هم در همین فلات ها جای دارند به همین دلیل بیشتر مساحت یزد را محدوده هایی کویری پوشش داده اند. به طور کلی استان یزد به دلیل اینکه در کمربند خشک جهان قرار گرفته، زمستان هایی سرد و مرطوب و تابستان هایی گرم و خشک دارد.

بهترین زمان سفر به شهر یزد,بهترین زمان سفر به یزد,بهترین زمان مسافرت به یزد

بهترین فصل سفر به یزد

سفر به یزد در فصل بهار

بهترین زمان سفر به یزد فصل بهار است، چراکه دیگر خبری از گرما و خشکی هوا نیست و به راحتی می توانید در این شهر زیبا و پر قدمت به گشت و گذار بپردازید. بهتر است از میان ماه های فصل بهار، اردیبهشت ماه را برای سفر انتخاب کنید چراکه در این ماه میانگین دمای هوا حدود ۱۶ درجه سانتی گراد می باشد.

سفر به یزد در فصل تابستان

همانطور که گفتیم یزد شهری کویری و خشک است و همین کافیست تا متوجه شوید که این شهر در فصول گرم سال مانند تابستان و اواخر بهار بسیار گرم می شود به طوریکه شاید سفر در این فصل برای تان آزار دهنده باشد. پس پیشنهاد می کنیم اگر به فکر بهترین وقت سفر به یزد هستید، زمان دیگری را برای سفر به یزد انتخاب نمایید.

بهترین سوغات یزد,بهترین فصل سفر به یزد,بهترین وقت سفر به یزد

سفر به یزد در فصل پاییز

پاییز هم می تواند بهترین زمان برای سفر به یزد باشد، خصوصا اگر زمان سفرتان اوایل آبان ماه باشد. در این ماه دمای هوا تقریبا ۱۹ درجه سانتی گراد است.

سفر به یزد در فصل زمستان

فصل زمستان هم مانند فصل پاییز زمان مناسبی برای سفر به یزد می باشد چراکه دمای هوا حدود همان ۱۹ درجه سانتی گراد بوده و هیچ اثری از خشکی و گرمی هوا نیست.

راهنمای سفر به یزد,بهترین زمان سفر به یزد,بهترین زمان برای سفر به یزد

بهترین غذاهای یزد

قیمه یزدی

یکی از اصیل ترین و خوشمزه ترین غذاهای سنتی یزد، قیمه یزدی است و البته همانطور که از نامش پیداست، فرق چندانی با خورشت قیمه معمولی ندارد. در این خورشت لذیذ و خوشمزه به جای لپه، نخود دو تکه شده می ریزند. مواد تشکیل دهنده این خورش عبارت اند از: پیاز، گوشت گوساله یا گوسفند، لیمو عمانی و ادویه جاتی مانند زردچوبه، نمک، فلفل، زنجبیل و دارچین.

آش گندم یزدی

بدون شک هر شهری در لیست غذاهای سنتی خود، انواع آش ها را دارد. آش گندم یکی از غذاهای سنتی یزد است که برخی از مردم آن را با نام آش امام حسین هم می شناسند. روش پخت این آش خوشمزه با تمامی آش ها فرق دارد و جزء یکی از کامل ترین و مقوی ترین غذاهای یزدی به شمار می رود. ترکیبات مواد اولیه این غذا شامل عدس، ماش، لوبیا سفید، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، جوی پوست کنده، نخود و سبزی آشی می باشد.

بهترین زمان سفر به یزد,بهترین زمان برای سفر به یزد,بهترین زمان برای مسافرت به یزد

خورشت به آلو

یکی دیگر از غذاهای اصیل یزدی، خورشت به آلو است و همانطور که از نامش پیداست از، به و آلو درست می شود. طعم این غذا بسیار شیرین است اما طبخ آن بستگی به نوع ذائقه شما دارد، اگر به طعم شیرین خورشت علاقه ندارید، می توانید با طعم دهنده های مختلف مزه اش را کمی ملس کنید. این غذا معمولا در رستوران های سنتی یزد سرو می شود، پس اگر دوست دارید که طعم این غذای خوشمزه را بچشید، پیشنهاد می کنیم به سراغ رستوران های سنتی یزد بروید. این خورشت از موادی مانند زردچوبه، زعفران، به، رب گوجه‌ فرنگی، شکر، آب لیموترش، فلفل، آلو، لپه، پیاز، روغن، مغز ران گوسفند یا گوساله، سیاه و زنجبیل تشکیل شده است.

کوفته لپه یزد

کوفته لپه یکی از محبوب ترین غذاهای محلی و سنتی این شهر است که در مقایسه با دیگر کوفته های معروف مانند کوفته تبریزی، تفاوت هایی دارد اما به همان اندازه خوشمزه و لذیذ است. این غذاهای خوشمزه از تخم مرغ خام، گوشت چرخ کرده، رب گوجه فرنگی، لپه، پیاز داخ و ادویه جات تشکیل شده است.

بهترین زمان سفر به یزد,بهترین زمان برای سفر به یزد,بهترین زمان برای مسافرت به یزد

بهترین زمان خرید در یزد

بهترین زمانی که می توانید در یزد به خرید بروید، فصل پاییز و تعطیلات نوروزی است. در این زمان ها اکثر مراکز خرید یزد درصد قابل توجهی تخفیف می دهند و شما می توانید در این دو زمان از این آف های ویژه استفاده کنید.

ارزان ترین زمان سفر به یزد

در فصل هایی مانند فصل تابستان و اواخر فصل بهار که هوای یزد به شدت گرم و خشک می شود، بهترین زمان برای سفری ارزان به یزد است چراکه در این دو فصل تعداد گردشگران به دلیل آب و هوای نا مناسب کاهش می یابد و اکثر گردشگران ترجیح می دهند تا در فصل های دیگری به این شهر سفر کنند، اما اگر شما قصد دارید تا سفری ارزان قیمت داشته باشید، بهترین زمان سفر به شهر یزد در این دو فصل می باشد.

بهترین زمان سفر به یزد,بهترین زمان برای سفر به یزد,بهترین زمان برای مسافرت به یزد

بهترین سوغات یزد

سوغاتی های یزد دارای انواع مختلفی است که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

قطاب یزد

از معروف ترین شیرینی های محلی یزد می توان به قطاب یزد اشاره نمود. این شیرینی طعم بی نظیری دارد و به شکل توپ کوچک گردی می باشد. قطاب دارای دو لایه است قسمت داخلی آن ترکیبی از زرده تخم مرغ، ارد گندم ، شیر و ماست می باشد و روی آن را یک لایه خمیری می پوشاند که در روغن سرخ می شود. قطاب تهیه شده را نهایتا در پودر قند می غلتانند وبه مشتری تحویل می دهند.

حلوا اردکان یزد

حلوا ارده اردکان بسیار مقوی و خوشمزه است و طرفداران بسیاری دارد. معمولا ایرانی ها از این حلوا در وعده صبحانه استفاده می کنند. در تهیه حلوا ارده از ارده، کنجد، شکر و مواد غذایی سنتی و مغزها استفاده می شود. در سفر به یزد خرید حلوا ارده اردکان را فراموش نکنید.

بهترین زمان سفر به یزد,بهترین زمان برای سفر به یزد,بهترین زمان برای مسافرت به یزد

ترمه یزد

ترمه پارچه ای اصیل و کاملا مختص شهر یزد است که بسیار زیبا است و طرفداران بسیاری دارد. برای تهیه این پارچه از نخ، کرک الوان و ابریشم استفاده می شود و بر روی آن طرح های بته جقه، شاه عباسی و شاه گوزنی نقش بسته است. امروزه تولید ترمه گسترش یافته است و به صورت صنعتی و نیمه صنعتی نیز تولید می شود. در بسیاری از منازل امروزی پارچه های نفیس ترمه به چشم می خورد. در بهترین زمان سفر به یزد حتما به عنوان سوغاتی ترمه یزد بخرید.

چادر شب

از صنایع دستی یزد که بسیار پر طرفدار است می توان به چادر شب اشاره نمود در بخش زارچ شهرستان یزد از توابع اردکان تولید می گردد. این چادر در دو نوع ضخیم و نازک تهیه می شود که کاربردهای متفاوتی دارند. مدل نازک این چادر که نقوش زیبایی بر روی آن وجود دارد به عنوان رختخواب پیچ مورد استفاده قرار می گیرد و مدل ضخیم آن برای حمل محصولات کشاورزی و علوفه کاربرد دارد.

بهترین زمان سفر به یزد,بهترین زمان برای سفر به یزد,بهترین زمان برای مسافرت به یزد

معرفی جشنواره ها و فستیوال های معروف یزد

استان یزد هر ساله جشنواره های مختلفی برگزار می کند که تنوع شان بسیار زیاد است و هدف از برگزاری این جشنواره ها، آشنایی بیشتر مردم و گردشگران با فرهنگ ها و رسم و رسومات این شهر می باشد. برخی از جشنواره های مهم شهر یزد عبارت اند از:

  • جشنواره بین المللی بهداشت محیط و توسعه پایدار
  • جشنواره ملی سلامت
  • جشنواره پیاده روی خانوادگی
  • جشنواره سفیران سلام

بهترین زمان سفر به یزد,بهترین زمان برای سفر به یزد,بهترین زمان برای مسافرت به یزد

جاذبه های گردشگری یزد

مسجد جامع یزد | Jameh Mosque of Yazd

یکی از برترین شاهکارهای معماری یزد، مسجد جامع آن است که هنر دست معماران و هنرمندان ایرانی را به رخ می کشد. مسافران بسیاری برای تماشای این بنای تاریخی و دیگر اماکن تاریخی، یزد را انتخاب می کنند. این مسجد حدود ۱۰۰ سال قدمت دارد و در دوره های مختلف مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. یکی از ویژگی های مسجد جامع یزد که آن را از دیگر مساجد این شهر، متمایز می کند، وجود گنبدی خوابیده شکل است و کاشی های منحصر به فرد و زیبایی که تماشایش هر کسی را به وجد می آورد.

بهترین زمان سفر به یزد,بهترین زمان برای سفر به یزد,بهترین زمان برای مسافرت به یزد

میدان وقت الساعت یزد | Vaghte O Saat Square

یکی دیگر از جاذبه های بسیار قدیمی و زیبای یزد، میدان وقت الساعت است که در آن یک برج قدیمی که به برج ساعت ایران مشهور است ساخته شده و قدیمی ترین ساعت شهری ایران به شمار می رود. این برج در زمان حکومت قاجار ساخته شده است و وجود طاق ها و قوس ها و تزئیینات آجری اش جلوه بسیار زیبایی به آن بخشیده است. این برج تاریخی به دستان ابوبکر که یکی از ماهر ترین ساعت سازهای یزد بوده، بنا شده است.

بهترین زمان سفر به یزد,بهترین زمان برای سفر به یزد,بهترین زمان برای مسافرت به یزد

باغ دولت آباد یزد | Dowlat Abad Garden

۹ باغ معروف و پر آواز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت جهانی رسیده اند و باغ دولت آباد یزد هم یکی از همین ۹ باغ است. بلندترین بادگیرهای جهان هم به این باغ تعلق دارند و به طور کلی بنای آن از لحاظ معماری بسیار ارزشمند می باشد. قدمت باغ دلت آباد حدود ۲۶۰ سال بوده و حدود ۶.۴ هکتار وسعت دارد. با توجه به کویری و خشک بودن آب و هوای یزد هنگامی که وارد این باغ زیبا می شوید، با وجود گل ها و سرسبزی این باغ، اصلا احساس نمی کنید که در شهری کویری هستید.

بهترین زمان سفر به یزد,بهترین زمان برای سفر به یزد,بهترین زمان برای مسافرت به یزد

خانه لاری ها یزد | Lariha House

بدون شک معرفی تمامی جاذبه های زیبای یزد را نمی توان در چند خط جای داد! چراکه در گوشه به گوشه این شهر جاهای دیدنی و جذابی وجود دارد. خانه لاری ها هم یکی دیگر از همین جاذبه های شگفت انگیز است که قدمت آن به ۱۵۰ سال می رسد. در ۲۷۰ سال پیش لاری ها از فارس به یزد مهاجرت می کنند و به منظور تجارت در این شهر، زندگی جدیدی را آغاز می نمایند. این خانه ها متعلق به لاری ها می باشد که با وجود اتاق ها و آیینه کاری های زیبایش اعیانی بودن این خانه ها را به رخ می کشد.

بهترین زمان سفر به یزد,بهترین زمان برای سفر به یزد,بهترین زمان برای مسافرت به یزد

بازار و حمام خان | Yazd Khan bath & bazaar

از قدیمی ترین و زیبا ترین حمام های ایران می توان به حمام خان یزد اشاره نمود. بازار و حمام خان در زمان ناصر الدین شاه ساخته شد و برای تهیه آن از خشت و گل استفاده شده است. از این بازار به عنوان طولانی ترین بازار یزد یاد می کنند. این مجموعه جز آثار ملی ایران محسوب می شود.

بهترین زمان سفر به یزد,بهترین زمان برای سفر به یزد,بهترین زمان برای مسافرت به یزد

آتشکده یزد | Yazd Atash Behram

این بنا در دوران پهلوی ساخته  شد و یکی از مهم ترین نیایشگاه های آن زمان محسوب می شود. آتشکده یزد به آتشکده ورهرام نیز شهرت دارد و یکی از مهم ترین آثار تاریخی یزد می باشد که در بهترین زمان سفر به یزد می توانید از آن دیدن کنید. این آتشکده نزد زرتشتیان جایگاه ویژه ای دارد.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا