راهنمای سفر به ایرانگردشگری

10 تا از بهترین جاذبه های گردشگری سنندج

افزایش بازدید در گوگل

لیست جاذبه های گردشگری سنندج

جاذبه های گردشگری بسیاری در شهرهای مختلف کشور وجود دارند که سنندج نیز از آن ها مستثنی نیست. سفر به سنندج راهی عالی برای آشنایی بیشتر با تاریخ و رسم و رسومات مردم مهربان کرد است. این شهر، هر ساله پذیرای گردشگران و مهمانان داخلی و خارجی بسیار زیادی است.

سنندج که در غرب کشور واقع شده است، با داشتن طبیعت بی نظیر و جاذبه های زیبا، گزینه مناسبی برای سفر می باشد. با توجه به قرار گیری شهر میان کوه ها و آب و هوای برفی آن در زمستان، بهترین زمان سفر به سنندج را می توان در فصل بهار و به خصوص در ماه های اردبیهشت و خرداد دانست.

جاذبه های گردشگری و تاریخی بسیاری در این شهر وجود دارند که قدمت برخی از آن ها به بیش از ۳ قرن پیش می رسد، بنابراین اگر به تاریخ و فرهنگ کهن علاقمند هستید، سنندج می تواند یکی از بهترین گزینه های سفر برای شما باشد.

در ادامه به معرفی ۱۰ تا از بهترین جاذبه های گردشگری این شهر کردنشین می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با این مکان های دیدنی، می توانید به بهترین سایت گردشگری ایران نیز سری بزنید و با کوله باری از اطلاعات، سفر کنید.

اسامی جاذبه های گردشگری سنندج,جاذبه های تاریخی سنندج,جاذبه های توریستی سنندج

۱۰. حمام خان | Bath Khan

حمام های قدیمی، یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری شهرهای مختلف هستند. این مکان ها نه تنها معماری اصیل ایرانی را به تصویر می کشند، بلکه ما را تا حدودی با زندگی افراد پیشین آشنا می کنند و همچنین بیانگر سادگی و صفای زمان های گذشته هستند.

حمام خان در سنندج نیز یک تصویر کامل از توصیف هایی که کردیم را نمایش می دهد. این بنای تاریخی که قدمت آن به زمان قاجاریه باز می گردد، یکی از زیباترین جاذبه های این شهر است. معماری فوق العاده و تزئیناتی که در بنای آن وجود دارد، بسیار چشم نواز و دیدنی است.

بارز ترین ویژگی معماری این ساختمان، آهک بری های آبی رنگی است که در تمام بنا دیده می شود. نقوش مختلفی بر روی دیوارها و سقف دیده می شود که عمده آن ها با موضوع پرندگان است و به نوعی، بیانگر اصالت ایرانی بنا می باشد.

حمام خان سنندج در بافت مرکزی و قدیمی شهر در قسمت شمالی بازار سنندج قرار گرفته است و به همین علت، پیدا کردن آن بسیار راحت است. به دلیل اهمیت زیاد آن از نظر تاریخی و معماری، در سال ۱۳۷۸ مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت تا بتواند استوار و محکم بر جای خود، باقی بماند.

جاذبه های طبیعی سنندج,جاذبه های گردشگری سنندج,جاذبه های گردشگری شهرستان سنندج

۹. عمارت وکیل الملک | Vakil Al- Molk Mansion

عمارت های زیبای بسیاری در سنندج وجود دارند که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند. عمارت وکیل الملک نیز یکی از این بناها است که قدمتش به زمان زندیه باز می گردد. نحوه ساخت بنا، کاملا بیانگر خانه های اصیل ایرانی می باشد و به همین سبب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

موضوع جالبی که درباره عمارت وکیل الملک سنندج وجود دارد این است که از ۳ عمارت مختلف، تشکیل شده است و در نهایت هر سه مورد آن ها با یکدیگر، عمارت وکیل الملک را می سازند. این سه بنای تاریخی عبارتند از عمارت وکیل‌الملک، عمارت وکیل‌الممالک عمارت وکیل السلطان.

علت نام گذاری عمارت به وکیل الملک به زمان های قدیم بر می گردد. خاندان وکیل که یکی از مشهورترین خاندان های سنندج در آن زمان بوده اند، صاحب این بنای زیبا بوده اند و به همین علت از آن زمان به بعد، آن را به این نام ثبت کردند.

تاریخ اصلی ساخت عمارت وکیل الملک سنندج مربوط به دوران زندیه است و بعد از آن نسل به نسل، به سایر افراد این خاندان می رسد و در نهایت در سال ۱۳۱۰ بازسازی و ساخت آن تمام شده و قسمت هایی نیز به آن افزوده می شود و ساخت آن تمام می شود.

اسامی جاذبه های گردشگری سنندج,جاذبه های تاریخی سنندج,جاذبه های توریستی سنندج

۸. موزه سنندج | Sanandaj Museum

بنایی که امروزه به عنوان موزه سنندج می شناسیم، در حقیقت عمارت سالار سعید می باشد. معماری بسیار زیبا و نقش های مختلفی که بر قسمت های مختلف عمارت وجود دارند، موجب اهمیت بالای آن شده تا اینکه در سال ۱۳۵۱ به عنوان موزه ثبت شد.

بنا موزه سنندج مجموعه ای کامل از معماری ایرانی و تزئینات مختص به آن را در دل خود جای داده است و در جای جای آن تزئیناتی مانند آیینه کاری، آجرچینی، گچ بری و گره چینی به چشم می خورد که زیبایی آن را چندین برابر کرده است.

موزه سنندج از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که همگی مربوط به باستان شناسی هستند. برای مثال برخی از این بخش ها شامل دوران پیش از اسلام و دوران تاریخی می باشد. اگرچه بخش تاریخ، بزرگ ترین قسمت موجود در این موزه می باشد و وسایل مختلفی در آن وجود دارد.

همانند سایر موزه های کشور، در این بنا نیز وسایل قدیمی مانند ظروف سفالی بر جای مانده از دوران کهن و تاریخی، یافت می شود. بیشترین وسایلی که در آن وجود دارد مربوط به اشیایی است که در تپه زیویه، کشف شده است، این موضوع به خوبی اهمیت تاریخی موزه را مشخص می کند.

اسامی جاذبه های گردشگری سنندج,جاذبه های تاریخی سنندج,جاذبه های توریستی سنندج

۷. بازار بزرگ سنندج | Grand Bazaar Of Sanandaj

بدون شک بازارها، اصلی ترین بخش های هر شهر می باشند و یکی از محبوب ترین مکان ها نیز برای گردشگران به شمار می روند. بازارهایی مثل بازار بزرگ سنندج که تاریخی اند و متشکل از حجره های قدیمی هستند، مکان های مناسبی برای خرید سوغات شهر می باشند.

این بازار که سرپوشیده و ساخته شده از خشت و آجر است، از قدمت بالایی برخوردار است. طبق اسنادی که وجود دارد، مشخص شده که تاریخ ساخت آن به سال ۱۰۴۶ بر می گردد. بنابراین بدیهی است که از منظر تاریخی، ارزش و اهمیت بسیار زیادی دارد.

بازار سنندج مانند سایر بازارهای تاریخی شهرهای مختلف، حجره های مختلفی دارد و در آن می توانید همه چیز را پیدا کنید. وجود حجره های مختلف، موجب رنگارنگ بودن بازار شده و جذابیت خاصی به آن بخشیده است. خصوصا حجره های ترشی و ادویه فروشی فضای بازار را بسیار دلپذیر کرده اند.

لباس های کردی که بسیار زیبا و چشم نواز هستند نیز در این قسمت برای خرید وجود دارند. اگر قصد خرید سوغات سنندج مانند شیرینی کنجدی و بادام سوخته را دارید، این مکان بهترین گزینه برای خرید شما می باشد و می توانید خریدی باکیفیت را با کمترین قیمت، تجربه کنید.

اسامی جاذبه های گردشگری سنندج,جاذبه های تاریخی سنندج,جاذبه های توریستی سنندج

۶. مسجد جامع سنندج | Mosque in Sanandaj

مسجد جامع سنندج که آن را با نام مسجد دارالاحسان نیز می شناسند، یکی از باشکوه ترین و زیباترین جاذبه های تاریخی و فرهنگی این شهر به شمار می رود.

این مسجد که از معماری بسیار بی نظیری برخوردار می باشد، مربوط به دوران قاجاریه است. رنگ های آبی زیبایی که در ساختمان آن استفاده شده است، چشم همه را به خود خیره می کند. زمانی که با دقت به بنای مسجد نگاه کنیم، جزئیات بی نظیر به کار رفته در کاشی کاری ها را خواهیم دید.

به صورت کلی مسجد جامع سنندج، با داشتن گچ بری، حجاری و کاشی کاری های ماهرانه، جزو بهترین معماری های کشور است که به خوبی ذوق و لطافت ایرانیان از قدیم تا به حال را نشان می دهد. علاوه بر تزئیناتی که در قسمت بیرونی وجود دارد، درون ساختمان نیز با گچ بری تزئین شده است.

یکی از ویژگی های خاص مسجد جامع سنندج، دو ایوانی بودن آن می باشد. یکی از این ایوان ها رو به قبله و دیگری رو به شرق ساخته شده اند. در هر دو ایوان حکاکی های بسیار زیبایی از آیات مختلف قرآن کریم، وجود دارد. برای مثال در ایوان جنوبی، سوره انسان بر روی کاشی کاری ها، وجود دارد.

اسامی جاذبه های گردشگری سنندج,جاذبه های تاریخی سنندج,جاذبه های توریستی سنندج

۵. مجموعه تفریحی پارک آبیدر | Abidar Regional Park

مجموعه تفریحی آبیدر که با نام پارک کوهستانی نیز شناخته می شود، یکی از بهترین جاذبه های گردشگری سنندج است. این پارک به خوبی طبیعت بی نظیر کردستان را به تصویر می کشد و با داشتن پوشش گیاهی وسیع و متنوعی که دارد، مکان بسیار مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت است.

مجموعه تفریحی پارک آبیدر که از کوه های کوچک و بزرگ آبیدر تشکیل شده است، بیش از ۲ هزار متر ارتفاع دارد و به نوعی، مانند بام سنندج می باشد. نمای کلی شهر در این ارتفاع به خوبی مشخص است و شما می توانید تمام شهر را به صورت کامل، رو به روی خود ببینید.

مجموعه تفریحی پارک آبیدر سنندج قسمت های مختلفی مانند کافی شاپ و رستوران دارد، اما یکی از محبوب ترین بخش های موجود در آن، سینمای روباز است. این سینما که پرده ای  در ابعاد ۲۵ در ۱۲ دارد، یکی از بزرگ ترین سینماهای رو باز در خاورمیانه به شمار می رود.

ظرفیت آن ۱۰ هزار نفر می باشد و به صورت مداوم، هر شب ساعت ۲۱ یک فیلم را روی پرده، نماش می دهد و شما می توانید با استفاده از تاکسی یا ماشین شخصی به آن جا بروید و لذت تماشای فیلم میان انبوهی از درختان را تجربه کنید.

اسامی جاذبه های گردشگری سنندج,جاذبه های تاریخی سنندج,جاذبه های توریستی سنندج

۴. عمارت آصف وزیری (خانه کرد) | Asef Waziri Mansion

اگر به دنبال مکانی هستید که تاریخ غنی داشته باشد، پیشنهاد ما عمارت آصف وزیری است. این عمارت زیبا و بزرگ که ۴ هزار متر مربع وسعت دارد، ترکیبی از دوران های صفویه، قاجاریه و پهلوی است و به همین علت جزو مهم ترین بناهای سنندج به شمار می رود.

مانند سایر عمارت های موجود در این شهر، عمارت آصف وزیری سنندج نیز در گذشته به خاندانی مشهور از سنندج تعلق داشته است و نامش نیز از همانجا سرچشمه می گیرد.  در زمان های قدیم، این عمارت و خانه اصیل ایرانی، متعلق به آصف خان دیوان بوده که شخصیتی برجسته در تاریخ سنندج بوده است.

نکته جالبی که درباره عمارت خانه کرد سنندج وجود دارد این است که امروزه قسمت هایی از آن به موزه مردم شناسی تبدیل شده است و به آن خانه کرد نیز می گویند. تا قبل از تغییر عمارت به خانه کرد، موزه مردم شناسی به همراه قسمت باستان شناسی در موزه سنندج قرار داشت.

این موزه به خوبی زندگی مردمان کرد در گذشته را به تصویر می کشد و جلوه ای کامل از زندگی ساده و با صفای کردها در گذشته را نشان می دهد. علاوه بر آن، تعلقات مربوط به سایر قومیت های کشور نیز در این موزه وجود دارد.

اسامی جاذبه های گردشگری سنندج,جاذبه های تاریخی سنندج,جاذبه های توریستی سنندج

۳. عمارت مشیر دیوان | Moshir Divaan Mansion

در دوره قاجاریه، بناهای بسیاری در سنندج ساخته شد و عمارت مشیر دیوان نیز یکی از آن ها است. ویژگی جالبی که عمارت مشیر دیوان سنندج را از سایرین متمایز کرده است، وجود هفت حیاط در آن است. هر کدام از این حیاط ها نیز آب نمایی متفاوت با سایر حیاط ها دارد.

عمارت مشیر دیوان سنندج که تا چندین سال محل استانداری سنندج بود، اکنون به جاذبه گردشگری تبدیل شده است و عموم مردم می توانند از آن بازدید کنند. معماری آن نیز از سبک ایرانی و اسلامی سرچشمه می گیرد و بنایی دارای یک ایوان است.

قسمت اصلی ساختمان که در حیاط اصلی قرار دارد دارای ایوانی ستون دار، آب نما و تالار است. پنجره های چوبی نیز در همان ابتدا به چشم می خورند که با تزئیناتی مثل شیشه های رنگی و گرده چینی چوب، زیبایی خاصی را در عین سادگی نمایان می کنند.

اسامی جاذبه های گردشگری سنندج,جاذبه های تاریخی سنندج,جاذبه های توریستی سنندج

۲. پل قشلاق (پل شیخ) | Gheshlagh Bridge

رودخانه قشلاق که در شرق سنندج قرار دارد، محل پل قشلاق است که بسیاری آن را با سی و سه پل اصفهان، مشابه می دانند. این پل که در سال ۱۱۸۴ ساخته شده است، چندین بار به ویژه در دوره قاجاریه مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است.

بر روی کوهی که مجاور پل قشلاق سنندج است، یک سنگ نبشته وجود دارد که نشان می دهد پل در سال ۱۲۸۹ هجری قمری نیز بازسازی شده است. اسناد و مدارک مختلفی مبنی بر مرمت های مختلف بنا وجود دارد.

پل قشلاق سنندج که ۷۸ متر طول دارد، به خوبی بیانگر مهارت بالای سازندگان در دوره صفویه می باشد. اگرچه امروزه دیگر از این پل برای عبور و مرور استفاده نمی شود، اما همچنان محکم و استوار در جای خود ایستاده است.

علت نام گذاری آن به پل شیخ نیز، فردی به نام حاج شیخ شکرالله شهبازی می باشد که در زمان قدیم شخصیتی با نفوذ و برجسته بوده است و چون پل را مرمت کرده بود، بعد از آن، این اثر تاریخی را به نام وی ثبت کردند.

اسامی جاذبه های گردشگری سنندج,جاذبه های تاریخی سنندج,جاذبه های توریستی سنندج

۱. عمارت خسروآباد | Khosro Abad Mansion

بدون شک زیباترین جاذبه گردشگری موجود در سنندج، چهارباغ و عمارت خسروآباد می باشد. این بنای بی نظیر در دوران قاجار به وسعت ۶۰۰۰ متر ساخته شده است و هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند و به نوعی نگین سنندج است.

عمارت خسروآباد سنندج قسمت های گوناگونی دارد که مهم ترین آن، بخش اصلی است که به عنوان قصر سلطنتی شناخته می شود. البته شاید تصور کنید این قسمت در مرکز بنا واقع شده است اما قصر در بخش غربی این مجموعه بزرگ و دیدنی، واقع شده است.

در گذشته از عمارت خسروآباد سنندج برای برگزاری مراسم های مختلف و تشریفاتی استفاده می شده است، یک نمونه از مراسم هایی که در آن انجام شده است، عروسی حسن ختام، دختر فتحعلی شاه قاجار با  پسر امان الله خان اردلان می باشد. اگرچه مدتی نیز این کاخ، به عنوان مقر نظامی و حکومتی بوده است.

سایر قسمت های مجموعه عبارتند از اتاق خدمتکاران و در باران و فضاهای مختلف بسیاری مانند حمام و … در تمام عمارت نیز شاهد تزئینات مختلفی از آجرکاری و گچ بری تا روسی های زیبا خواهیم بود که همگی اصلیت ایرانی بنا را با زیبایی هرچه تمام تر نشان می دهند.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا