بیوگرافی

زندگینامه یوهان ولفگانگ فون گوته شاعر، نقاش و نویسنده آلمانی

افزایش بازدید در گوگل

بیوگرافی یوهان ولفگانگ فون گوته (زندگینامه بزرگان)

یوهان ولفگانگ فون گوته، شاعر، نمایشنامه نویس، رمان نویس، فیلسوف، دولتمرد، کارگردان تئاتر، منتقد و یکی از  بزرگترین چهره های ادبی آلمان در عصر مدرن محسوب می شود. گوته تنها شخصیت ادبی آلمانی است که گستره و جایگاه بین المللی آن با فیلسوفان عالی این کشور (که غالباً از آثار و ایده های او استفاده کرده اند) و آهنگسازان (که اغلب آثار او را موسیقی کرده اند) برابری می کند.

از اواخر قرن ۱۸ نوشته های او به عنوان “کلاسیک” توصیف می شود. وی نقشی کلیدی در جنبش کلاسیسیسم وایمار، اشتورم و درانگ و رمانتیسیسم داشت. ما قصد داریم تا در این مطلب به معرفی زندگی نامه یوهان ولفگانگ فون گوته، این ادیب برجسته بپردازیم.

عکس یوهان ولفگانگ فون گوته

بیوگرافی یوهان ولفگانگ ون گوته,زندگی نامه یوهان ولفگانگ فون گوته,زندگینامه یوهان ولفگانگ ون گوته

یوهان ولفگانگ فون گوته کیست؟ یوهان ولفگانگ فون گوته یکی از غول های کمیاب ادبیات جهان بود. او در طول یک زندگی طولانی و کامل، نبوغ پرکار خود را در زمینه های مختلف نشان داد. ولفگانگ فون آثار ادبی سرود و اصول هنری را تأسیس کرد که تأثیر عمیقی بر معاصرانش در سراسر اروپا داشت و هنوز به عنوان الگو به آنها نگاه می شود.

جایگاهی که او در توسعه ادبیات و اندیشه آلمانی دارد مانند موضعی است که شکسپیر در کشورهای انگلیسی زبان دارد. رمان “اندوه های ورتر جوان” (۱۷۷۴) یکی از اولین پرفروش ها شد و او را به نویسنده ای کلیدی در جنبش “طوفان و استرس” (Sturm und Drang) بدل کرد.

در سال ۱۷۷۵، وی در وایمار مستقر شد و مشاور دوک بود و درام های مشهوری مانند: Torquato Tasso و Egmont را نوشت. یکی از مراحل مهم زندگی یوهان سفر به ایتالیا از سال ۱۷۸۶تا ۱۷۸۸ بود.

جایی که گوته علاقه خود را به کلاسیسیسم یونانی و رومی کشف کرد. او پس از بازگشت به آلمان، حرکت “کلاسیک گرایی وایمار” را با دوست خوبش، فردریش شیلر آغاز نمود و بر شعرها و نمایشنامه هایی مانند معروف ترین اثرش “فاوست” تمرکز کرد که در دو قسمت (۱۸۰۸/۱۸۳۲) منتشر شده است.

یوهان گوته علاوه بر آثار ادبی خود، نظریه های جالب بسیاری را در زمینه علوم ارائه کرده که او را در گروه افراد سرشناس آلمان در آن دوره تبدیل می کند.

یوهان ولفگانگ فون گوته,بیوگرافی یوهان ولفگانگ ون گوته,زندگی نامه یوهان ولفگانگ فون گوته

دوران کودکی یوهان ولفگانگ فون گوته

در زندگینامه یوهان ولفگانگ فون گوته آمده است که: یوهان ولفگانگ فون گوته در ۲۸ آگوست ۱۷۴۹ در فرانکفورت آم ماین، آلمان در خانواده ای ثروتمند ​​متولد شد.

پدر گوته، وکیل دادگستری، تحصیلات پسرش را در اولویت قرار داد و او را قادر ساخت که به کارهای ادبی و فرهنگی زیادی بپردازد. پدرش و معلمان خصوصی دروس گوته جوان را در موضوعات مشترک زمان خود، به ویژه زبان ها (لاتین، یونانی، فرانسوی، ایتالیایی، انگلیسی و عبری) آموزش می دادند.

او همچنین در زمینه رقص، سوارکاری و شمشیربازی نیز درس آموخت. گرچه علاقه زیاد گوته به نقاشی کشیدن بود، اما به سرعت به ادبیات علاقمند شد. وی از تئاتر و طراحی لذت می برد و علاقه زیادی به ادبیات داشت و زمان زیادی را به خواندن آثار فردریش گوتلیب کلوپستوک و هومر اختصاص می داد.

گرچه یوهان گوته از ۱۷۶۵ تا ۱۷۶۸ در دانشگاه لایپزیگ حقوق خوانده بود، اما بیشتر به یادگیری شعر علاقه داشت و در درس های شعر کریستین فرشتگوت گلرت شرکت می کرد. او اولین مجموعه شعر خود، به نام آنت را در سال ۱۷۷۰ به صورت ناشناس منتشر کرد.

بیوگرافی یوهان ولفگانگ ون گوته,زندگی نامه یوهان ولفگانگ فون گوته,زندگینامه یوهان ولفگانگ ون گوته

زندگی حرفه ای یوهان ولفگانگ فون گوته

یوهان ولفگانگ فون گوته فعالیت های ادبی خود را در استراسبورگ ادامه داد و با چند تن از شاعران و منتقدان جوان آلمانی آشنا شد. ذهن او پر از ایده های هیجان انگیز بود و خود را وقف مطالعات فلسفی، عمدتا درباره اسپینوزا و ادبیات کرد.

در اینجا بود که او اولین درام متریک مهم خود یعنی، Gotz von Berlichingen (1772) و سپس رمان کوتاه فوق العاده، غم های ورتر جوان (۱۷۷۴) را نوشت. این دو علاقه و تحسین گسترده ای را برانگیختند و جایگاه گوته را به عنوان یک هنرمند مهم ادبی و رهبر “شورش رمانتیک” در آلمان تثبیت کردند.

در این دوره او همچنین کار بر روی نسخه اولیه “فاوست”، قسمت اول (که اکنون توسط محققان به عنوان Urfaust شناخته می شود) را آغاز کرد. در سال ۱۷۷۵ گوته به دربار دوک جوان “کارل آگوست وایمار” دعوت شد و در آنجا در طی سالیان متمادی، مناصب متعدد را بر عهده داشت از جمله: ناظر کتابخانه دوک و سرپرست وزارتخانه های دارایی، کشاورزی و معادن.

بیوگرافی یوهان ولفگانگ ون گوته,زندگی نامه یوهان ولفگانگ فون گوته,زندگینامه یوهان ولفگانگ ون گوته

او مهارت زیادی در مدیریت مشکلات دولتی نشان داد و دانش عملی و حس خوب او به زودی مورد احترام قرار گرفت، حتی توسط کسانی که در ابتدا از حضور او ناراضی بودند.

گوته، فارغ از وظایف رسمی، همچنین دوست و مشاور ارشد دوک بود و در فعالیت های دربار شرکت می کرد. در سال ۱۷۷۹، علاوه بر کمیسیون معادن و بزرگراه ها، کمیسیون جنگ دوک بزرگ ساکس وایمار را نیز بر عهده گرفت.

این شاعر همیشه استقلال فکری و عملی خود را حفظ کرد و اجازه نداد حاکمیت بر او مسلط شود. یوهان ولفگانگ در سال ۱۷۹۴ با فردریش شیلر، شاعر و نمایشنامه نویس آشنا شد و رابطه ای مشترک را آغاز کرد که منجر به موفقیت خلاقانه هر دو هنرمند شد.

بیوگرافی یوهان ولفگانگ ون گوته,زندگی نامه یوهان ولفگانگ فون گوته,زندگینامه یوهان ولفگانگ ون گوته

این دو تئاتر وایمار را به یک گنجینه ملی تبدیل کردند. نوشته های تجمعی آنها قلب ادبیات آلمان را تشکیل می دهد، همچنین توسط بسیاری از آهنگسازان مانند موتزارت و بتهوون اقتباس شده است.

گوته در این دوران به طور گسترده نوشت، اما تنها پس از مرگ شیلر در سال ۱۸۰۵ بود که او مشهورترین اثر خود، فاوست، را درباره دوئل با شیطان تولید کرد.

فاوست خیلی زود برای این نویسنده به یک وسواس مادام العمر تبدیل شد، او بیش از ۶۰ سال روی این نمایش کار کرد و پیش نویس نهایی را تنها چند ماه قبل از مرگش در ۲۲ مارس ۱۸۳۲ به پایان رساند.

وی در آن زمان ۸۲ ساله بود. فاوست این ایده ها را روشن کرد که هیچ نظام فلسفی نمی تواند جهان را توضیح دهد، این که انسان در مفاهیم فردی قابل تقلیل نیست و ادبیات می تواند خودسری زندگی را منعکس کند.

بیوگرافی یوهان ولفگانگ ون گوته,زندگی نامه یوهان ولفگانگ فون گوته,زندگینامه یوهان ولفگانگ ون گوته

برخی نوشته های یوهان ولفگانگ فون گوته از شاعران و فیلسوفانی چون نیچه، بکت و کافکا الهام گرفته است. کلاسیک ترین و تمثیلی ترین آثار گوته، پاندورا، در سال ۱۸۰۸ منتشر شد.

این شاعر عالی رتبه علاقه زیادی به شاعران ایرانی از جمله حافظ داشت. گرچه وی بیشتر به خاطر آثار ادبی اش مشهور است، اما علاقه زیادی به علم داشت و در زمینه نظریه رنگ و ریخت شناسی گیاهان مطالب زیادی نوشت.

او دارای بزرگترین مجموعه مواد معدنی در اروپا بود و آثارش تأثیر زیادی بر طبیعت شناسان قرن نوزدهم داشت. دگرگونی گیاهان (۱۷۹۰) و نظریه رنگ ها (۱۸۱۰) از جمله تلاش های مهم علمی او بشمار می رود.

گوته علیرغم موفقیت و نفوذ خود به عنوان یک شاعر، اظهار داشت که به دستاوردهای ادبی خود افتخار نمی کند و در عوض معتقد است که کار او به عنوان فیلسوف و دانشمند، میراث واقعی او خواهد بود.

با این حال، نوشته های این شاعر بزرگ باعث تحریک نسل ادبیات و اندیشه غربی شد. رندال جارل، او را “شیطان مورد علاقه خود، گوته بزرگ و عزیز” خواند. رالف والدو امرسون، متاثر از ادغام علم و هنر گوته، وی را “عقل برتر از دوران معاصر” نامید.

بیوگرافی یوهان ولفگانگ ون گوته,زندگی نامه یوهان ولفگانگ فون گوته,زندگینامه یوهان ولفگانگ ون گوته

زندگی شخصی یوهان ولفگانگ فون گوته

در سال ۱۸۰۶ گوته با کریستیانه فولپیوس ازدواج کرد که سال ها معشوقه او بود و از وی در سال ۱۷۸۹ صاحب یک فرزند پسر به‌ نام یولیوس آوگوست والتر فون گوته شد. همسرش در سال ۱۸۱۶ درگذشت.

او همچنین زمان زیادی برای ترجمه بسیاری از آثار خارجی به آلمانی یافت و در ویرایش و انتشار چندین نقد ادبی شرکت کرد. در زمان مرگ، گوته در محافل ادبی و فکری به مقام بی سابقه ای دست یافته بود.

آثار و نظرات یوهان ولفگانگ تأثیر عمیقی بر بیشتر نویسندگان و شاعران اوایل قرن نوزدهم گذاشت و اثر بزرگش، فاوست، هنوز مهمترین شاهکار ادبیات آلمان تلقی می شود.

او به دلیل وسعت اندیشه، درک طبیعت بشر و ایمان خوش بینانه به روح انسان و درک شهودی حقایق جهان، از نظر بسیاری به عنوان شاعر برجسته جهان مدرن شناخته می شود.

یوهان ولفگانگ فون گوته در ۲۲ مارس ۱۸۳۲ بر اثر نارسایی قلبی درگذشت و در طاق دوک در قبرستان تاریخی وایمار دفن شد.

بیوگرافی یوهان ولفگانگ ون گوته,زندگی نامه یوهان ولفگانگ فون گوته,زندگینامه یوهان ولفگانگ ون گوته

آثار یوهان ولفگانگ فون گوته

در زیر لیستی از انتشارات مهم یوهان ولفگانگ فون گوته آورده شده است.

متون علمی

  • ۱۷۹۰: تلاش برای توضیح مسخ گیاهان (دگردیسی گیاهان)
  • ۱۸۱۰: نظریه رنگ ها

زندگی نامه

  • ۱۸۱۱-۱۸۳۰: از زندگی من: شعر و حقیقت
  • ۱۸۱۷: سفر ایتالیایی
  • ۱۸۳۶ و ۱۸۴۸: گفتگو با گوته

غیر داستانی

  • ۱۷۹۳: محاصره ماینز
  • ۱۷۹۸-۱۸۰۱: Propylaea
  • ۱۸۰۵: وینکلمن و قرن او

رمان

  • ۱۷۷۴: غم های ورتر جوان
  • ۱۷۹۴: Reineke Fuchs
  • ۱۷۹۴–۹۵: گفتگوهای مهاجران آلمانی
  • ۱۷۹۵: مار سبز و زنبق زیبا
  • ۱۷۹۶: ویلهلم کارآموزی مایستر است
  • ۱۸۰۹: وابستگی های انتخابی

شعر

  • ۱۷۶۹: بدون عجله، بدون استراحت
  • ۱۷۷۳: پرومته
  • ۱۷۹۰: مجسمه های رومی
  • ۱۷۹۵: من به تو فکر می کنم
  • ۱۷۹۷: عروس قرنتس
  • ۱۷۹۸: هرمان و دوروته
  • ۱۷۹۸: پیشگویی های باکیس
  • ۱۷۹۷: شاگرد جادوگر
  • ۱۷۹۹: اولین شب والپورگیس
  • ۱۸۱۳: پیدا شد
  • ۱۸۱۹: دیوان غربی-شرقی؛ مجموعه ای به تقلید از اشعار صوفیانه و دیگر مسلمانان، از جمله حافظ.
  • ۱۸۲۳: مرثیه مرینباد

Closet drama

  • ۱۸۰۸: Faust قسمت اول
  • ۱۸۳۲: Faust قسمت دوم

درام

  • ۱۷۷۳: گوتز فون برلیچینگن
  • ۱۷۷۵: استلا
  • ۱۷۸۸: Egmont
  • ۱۷۹۰: تورکواتو تاسو
  • ۱۸۰۳: دختر طبیعی

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا