کسب و کار

دیجیتال مارکتینگ چیست (بازاریابی دیجیتال) و چه کاربردی دارد؟

افزایش بازدید در گوگل

کاربرد دیجیتال مارکتینگ در دنیای امروز

افراد زیادی از سرپرست های کسب و کار های بزرگ و کوچک علاوه بر اینکه سعی می کنند پیشرفت کنند به همان اندازه در حوزه دیجیتال ماکتینگ تلاش می کنند. شاید برای شما سؤال پیش بیاید که دلیل اهمیت به این موضوع چیست؟

در پاسخ باید بگوییم دیجیتال مارکتینگ یکی از راه کار های نمایش دادن کسب و کار شما به عموم مردم است که تعداد آن ها نیز در این فضا کم نیست. امروزه تقریباً ۹۰ در صد افراد به اینترنت دسترسی دارند و این باعث شده تا این فضا مورد توجه خیلی از افراد قرار گیرد. همین دلیل باعث شده تا اهمیت دیجیتال مارکتینگ هر روز بیش تر شود. اگر می خواهید به این موضوع عمیق تر بپردازید می توانیم برای شما چند مثال بزنیم:

  • ممکن است وقت نکنید اجبار را در ساعت مشخص آن ببینید. اما می توانید به راحتی با جستجو در سایت های مربوطه از خبر های روز آگاه شوید.
  • امروزه به دلیل مشغله زیاد و کم آوردن وقت از کلاس های آنلاین به جای شرکت در کلاس های حضوری استفاده می شود.
  • افراد برای تبلیغ دیگر از تبلیغات تابلو های موجود در خیابان ها کم تر استفاده می کنند. زیرا ممکن است افراد زیادی تبلیغات تابلو های خیابانی را نبینند و متوجه آن نشود. به جای این کار در فضای مجازی و در سایت های مربوطه محصولات و خدمات خود را به نمایش می گذارند.
  • برخی افراد ترجیح می دهند به جای این که به بازار های شلوغ بروند؛ در منزل بنشینند و با خیال راحت و آرامش خاطر خرید خود را انجام دهند.
  • خیلی افراد الگوی لایف استایل خود را از فضای مجازی الهام می گیرند.

با کاربرد های رایجی در فضای دیجیتال مارکتینگ آشنا شدید و دریافتید که خیلی از کار هایی که به صورت حضوری انجام می شود امروزه به راحتی در منزل قابل انجام هستند. امروزه خیلی از کار هایی که به صورت آنلاین انجام می شود به دلیل این که خدمات بیش تری را در اختیار افراد قرار می دهند به صورت حضوری آن ها ترجیح داده می شوند.

در هر موقعیتی که باشید می توانید با استفاده از اینترنت خیلی از کار های خود را انجام دهید. اینترنت یکی از ابزار هایی است که به افراد در رسیدن به خواسته های خود کمک می کند. دیجیتال مارکتینگ بحثی بود که درباره تبلیغ یا ارائه وسایل به صورت دیجیتال استفاده می شد. با گذشت زمان در سال های ۱۹۹۰ بازاریابی دیجیتال برای آگاهی افراد شروع شد. در ابتدا به دلیل نداشتن آگاهی کافی افراد خیلی مورد استقبال قرار نمی گرفت. افراد اندکی در این باره اطلاعات داشتند و می دانستند این موضوع خبر از چه بحث بزرگی می دهد.

digital marketing,آموزش دیجیتال مارکتینگ,بازارایابی دیجیتال

کلمه دیجیتال مارکتینگ فقط در بین افراد متخصص در این زمینه رایج بود که البته تعداد کمی را تشکیل می دادند. امروزه با توجه به اینکه خیلی از خدمات و کسب و کار ها به سمت ساخت سایت و شروع کار آنلاین نموده اند تعداد زیادی متخصص در این زمینه یعنی افراد دیجیتال مارکتر به وجود آمده است. افرادی که در این زمینه تخصصی دارند و مشغول به کار هستند فقط با یک میز و لپتاپ سر و کار ندارند. دیجیتال مارکتینگ دارای وسعت و گستردگی زیادی است که نمی توان آن را محدود به زمان یا مکان خاصی نمود.

اپلیکیشن هایی که افراد را به فضای مجازی متصل می کند هر کدام کارایی منحصر ب فردی دارد. همچنین افرادی که در این فضا فعالیت می کنند هدف های متفاوتی دارند. دیجیتال مارکتینگ به قدری وسیع و گسترده است که در تمام حیطه ها نفوذ نموده و بر آن ها تأثیر گذار است. برای به کار گیری دیجیتال مارکتینگ ابتدا می بایست ببینید کسب و کار شما در کدام دسته قرار می گیرد. سپس هزینه ای را که قصد دارید صرف رسیدگی به دیجیتال مارکتینگ نمایید را مشخص کنید. هدف استفاده از دیجیتال مارکتینگ را برای متصل شده به کسب و کار ها و افراد مورد نظر مشخص نمایید. در انتها با ابزار هایی که در این زمینه می توانید از آن بهره ببرید آشنا شوید.

بازارایابی دیجیتال می تواند معنی قابل فهم تری از دیجیتال مارکتینگ (digital marketing) باشد. نکته قابل توجه در لغت دیجیتال مارکتینگ کلمه دیجیتال است که افراد را کنجکاو می کند. زیرا ابزار های دیجیتال زیادی امروزه در بین افراد مورد استفاده قرار می گیرد که کاربرد های مختلفی دارند. از جمله رایج ترین این ابزار های دیجیتال موبایل، تلویزیون و… هستند. کلمه مارکت نیز که در دیجیتال مارکتینگ به کار رفته است به معنی محلی برای خرید محصول یا خدمات می باشد. کلمات دیجیتال و مارکت با یکدیگر تلفیق شده و دیجیتال مارکتینگ را تشکیل داده اند. به طور کلی می توان گفت دیجیتال مارکتینگ به کار بردن ابزار های دیجیتال در جهت نمایش و شناخت محصول و خدمات به مخاطبین مورد نظر می باشد.

دیجیتال مارکتینگ,دیجیتال مارکتینگ چیست,کلمه دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

می توان با کمی تحقیق به معنی دقیق دیجیتال مارکتینگ پی برد. انجام تبلیغ و معرفی محصول و خدمات شما در فضای مجازی با استفاده از موبایل هوشمند و یا تلویزیون و امثال این ها کاربرد اصلی دیجیتال مارکتینگ است. مهم نیست از چه ابزار هایی در این زمینه استفاده می کنید زیرا می توانید تنها با استفاده از یک یا دو ابزار دیجیتال از فضای دیجیتال مارکتینگ با خبر شوید.

استفاده از ابزار دیجیتال این امکان را به افراد داده تا در وقت خود تا حد امکان صرفه جویی کنند و به جای این که به صورت حضوری برای خرید یا انجام کار ها مراجعه کنند با استفاده از ابزار های دیجیتال به راحتی اقدامات لازم را انجام دهند. کاری که یک دیجیتال مارکتر یا یک متخصص دیجیتال مارکتینگ باید انجام دهد می بایست در نهایت باعث شود تا مخاطبینی که به کسب و کار شما نیاز دارند راحت تر به شما دسترسی پیدا کنند. برخی از روش های مورد استفاده برای جذب مخاطب نیاز به اینترنت دارند مانند تلفن همراه شما یا لپتاپ؛ اما برخی دیگر از آن ها به اینترنت نیاز ندارد و در ابزار های دیجیتالی مانند تلویزیون و امثال آن نمایش و اطلاع رسانی می شوند.

digital marketing,آموزش دیجیتال مارکتینگ,بازارایابی دیجیتال

هدف دیجیتال مارکتینگ چیست؟

هدف های مختلفی برای رسیدن به کمک دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که می توان به مهم ترین آن ها در موارد زیر اشاره نمود.

  • افزایش قدرت فروش
  • شهرت یافتن برند در بین افراد مختلف
  • پیشرفت در کار نسبت به همنوعان و همکاران
  • شناسایی کسب و کار به افراد مختلف در فضای مجازی
  • افزایش درآمد و فروش نسبت به روز های گذشته

اگر کنجکاو هستید که بدانید اهداف اصلی از به کار گیری دیجیتال مارکتینگ چیست باید به اهداف بزرگی در این باره فکر کنید. البته هدف های بزرگ و کوچکی در این زمینه وجود دار اما باید بدانید که هدف های اصلی هدف های بزرگ هستند. شناخت کسب و کار شما به مشتری ها با کمک دیجیتال مارکتینگ می تواند با افزایش مخاطبین شما را به اهداف اصلی خود برساند. شاید برخی فکر کنند دیجیتال بودن این راه مشکلات زیادی را بر سر راه ها آن ها خواهد گذاشت. اما نباید این طور فکر کرد و با برنامه ریزی و مشخص نمودن اهداف اصلی به پیشرفت کسب و کار خود کمک کنید.

digital marketing,آموزش دیجیتال مارکتینگ,بازارایابی دیجیتال

تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی

بازاریابی در گذشته نیز انجام می شده و اقدام جدیدی در جهت پیشرفت کسب و کار نبوده است. این کار از طریق چاپ متن های تبلیغاتی در روزنامه و مجلات، چاپ و پخش بروشور، بازاریابی به صورت حضوری و… انجام می شود. بازخورد این نوع از تبلیغات تقریباً پایین بوده و هزینه زیادی باید بابت آن پرداخته می شد.

امروزه نوع تبلیغات متفاوت شده و تبلیغات در فضا های مجازی آنلاین که شامل مخاطبین بیش تری هستند انجام می شود. ویژگی های این نوع از تبلیغات گرفتن بازخورد عالی، پایین تر بودن هزینه تبلیغات و… است که می توان با استفاده از آن از دنیای دیجیتال مارکتینگ استفاده بهینه نمود. روش های تبلیغات سنتی شاید هنوز نیز در کسب و کار های مختلف کاربرد داشته باشد اما بازاریابی دیجیتال تأثیر مثبت بیش تری می تواند داشته باشد و از آن استفاده بیش تری می شود.

digital marketing,آموزش دیجیتال مارکتینگ,بازارایابی دیجیتال

ابزار های بازاریابی دیجیتال مارکتینگ

شاید تصور کنید ابزار های بازاریابی دیجیتال شامل مجموعه از لوازم هستند؛ اما باید بگوییم که اشتباه می کنید. ابزار های مورد استفاده در دیجیتال مارکتینگ توسط افراد متخصص برای رشد سایت استفاده می شوند. کاربرد هر یک از ابزار ها به نوعی تأثیر گذار بر رتبه سایت و از همین بابت می بایست هر یک از آن ها مورد بررسی قرار داد و اصول و قوانین استفاده از آن ها را دانست.

بازاریابی محتوایی

در این مطلب قرار است به بازاریابی محتوایی که یکی از کلیدی ترین ابزار های دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود بپردازیم. اقدامی که در این زمینه نیاز است انجام شود تولید محتوا، بررسی نکات آن و انتشار آن می باشد.تولید محتوای شما باید به گونه ای باشد که قدرت جذب مخاطب مورد نظر را داشته باشد. تولید محتوای درست و اصولی کار افراد عادی نیست و افرادی قادر به تولید آن هستند که آگاهی و برنامه ریزی های لازم را داشته باشند و آن ها را انجام داده باشند. برای آگاه شدن در زمینه تولید محتوا باید ابتدا بدانید که هدف اصلی شما از تولید محتوا چیست. برنامه ریزی منظم و سازمان یافته نیز یکی از اصلی ترین ابزار های بازاریابی محتوایی است. باید برنامه ریزی کنید که محتوایی که قصد انتشار آن را دارید نیاز روز افراد باشد، تکراری نباشد، جذاب باشد و بتواند مخاطب مورد نظر را به خود جذب کند.

بازاریابی با موتور های جستجو

تبلیغات در گوگل: سایت های تبلیغاتی بزرگ و پر بازدیدی در موتور های جستجوی مختلف وجود دارد که می توان در دیجیتال مارکتینگ از آن ها استفاده نمود. یک متخصص دیجیتال مارکتینگ می داند که باید از این سایت های بزرگ برای نمایش سایت خود استفاده کند. برای این که بتوانید در سایت های بزرگ و پربازدید کسب و کار خود را تبلیغ کنید ابتدا می بایست تمام کلمات کلیدی مربوط به ساید و کسب و کار خود را در نظر بگیرید. سپس رتبه خود را نسبت به کسب و کار های موفق تر مقایسه کنید. تبلیغات کلیکی به کمک کلمات کلیدی که گفتیم می تواند یکی از ترفند های موفق برای رشد سایت شما و جذب مخاطبین هدف شما می باشد. بعد از این که تعدادی کلمه کلیدی را که رابط بین کلمه کلیدی اصلی بود مشخص نمودید می بایست هزینه های لازم را بپردازید. تبلیغات کلیکی یا PPC به این معنی است که در قبال هر کلیک می بایست هزینه ای را پرداخت نمایید.

digital marketing,آموزش دیجیتال مارکتینگ,بازارایابی دیجیتال

بهینه سازی موتور های جستجو

منظور از بهینه سازی موتور های جستجو همان در نظر گرفتن سئو در دیجیتال مارکتینگ است. اگر بخواهیم به طور دقیق تری به آن بپردازیم باید بگوییم که بهینه سازی موتور های جستجو همان اقدام لازم برای رسیدگی به سئوی سایت شما است. اگر قصد دارید بدانید در این زمینه چقدر موفق بوده اید می توانید از ابزار های سنجش مخصوص استفاده کنید. معمولاً افراد متخصص برای سنجیدن عملکرد خود در زمینه سئو از ابزار هایی مانند وب مستر تولز و گوگل آنالیتکس استفاده می کنند.بهینه سازی ساید روش های مختلفی دارد و محدود به یک یا چند روش نمی شود. اگر موفق شوید از اصول سئو در این زمینه استفاده کنید می توانید باعث بالا رفتن رتبه سایت خود شوید تا با سرچ کلمات کلیدی کسب و کار شما مخاطب به سرعت سایت شما را ببیند. روش هایی که در این زمینه به کار می گیرید اگر درست استفاده شوند می توانند جایگاه شما را جزو سه سایت اول موتور جستجوی گوگل قرار دهد. همچنین باید بدانی که اگر روش ها را به گونه ای نادرست استفاده کنید نتیجه دلخواهی را نخواهید دید.

شایان ذکر است که سئو دارای دو دسته داخلی و خارجی است که هر دو در کنار یکدیگر روش سئو کلی را نشان می دهند. مثلاً توجه به سایت می تواند یکی از گزینه هایی باشد که باعث افزایش رتبه سایت شما می شود. برای تقویت سئو داخلی می توانید کلمات کلیدی مهم را به کار ببرید. کلمات کلیدی که قصد به کار بردن آن را دارید می توانند توسط ابزار های مورد نظر مورد ارزیابی قرار گیرند. انتخاب کلمه کلیدی درست به شما کمک می کند که زود تر سایت خود را ارتقا دهید و به رتبه مورد نظر خود برسید. اهمیت به انتخاب کلمه کلیدی و به کار بردن کلمات کلیدی درست و اصولی می تواند مخاطبین مورد نظر را به سمت سایت شما بکشاند. کلمه کلیدی مناسب یکی از مهم ترین و اصلی ترین مواردی است که در بحث سئو سایت به آن پرداخته می شود. اما قبل از این موضوعات می بایست هدف خود را از به کار بردن کلمات کلیدی مشخص نمایید.

اگر روز های اولی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنید باید بدانید که ممکن است در ابتدا سئو نمودن سایت شما با مشکلاتی مواجه شود که باید آن ها را حل نمایید. شما باید وقت زیادی برای آموزش روش های مختلف برای بهینه سازی موتور های جستجو را مطالعه کنید و ببینید. برای موفق شدن در این زمینه نباید از آموزش دیدن خسته شوید. در صورتی که آموزش را به پایان برسانید و دیگر به آن اهمیت ندهید باید بگوییم که دیگر موفق نخواهید شد. این موضوع را باید جدی گرفته و بپذیرید چرا که در ظاهر شاید واقعیت نداشته باشد اما یک واقعیت محض است. بهتر است در صورتی که از آموزش دیدن و تلاش در این زمینه خسته شدید به هدف خود و بازخورد هایی که از هدف خود می گیرید و همچنین به روش هایی که آن ها را به کار می گیرید توجه کنید و توجه خود را بر روی آن ها متمرکز نمایید. برای رسیدن به هدف باید صبور باشید و از روش هایی استفاده کنید تا بتوانید در رتبه اول تا سوم گوگل قرار گیرید.

digital marketing,آموزش دیجیتال مارکتینگ,بازارایابی دیجیتال

ریپورتاژ آگهی

ریپورتاژ آگهی نیز یکی از موضوعات مهم است که قصد داریم به آن بپردازیم. اهمیت دادن به روابط عمومی دیجیتال از این بابت مهم است که می تواند به رشد و پیشرفت شما در دیجیتال مارکتینگ کمک شایانی نماید. در خرید ریپورتاژ آگهی می بایست تبلیغ آماده ای را در سایت های پربازدید و دارای ترافیک بالا منتشر نمایید. البته این موضوع کمی پیچیده است و می بایست به نکاتی مانند زمان تبلیغ و منتشر نمودن آگهی در سایت مناسب توجه کنید زیرا می تواند بیش تر به شما کمک کند. انجام ریپورتاژ می تواند به بهبود سئو سایت شما کمک بزرگی کند.

بازاریابی درونگرا

یکی دیگر از ابزار های دیجیتال مارکتینگ بازاریابی درونگرا می باشد که از آن در جهت رشد سایت کمک گرفته می شود. عنوان سرچ های افراد مختلف در حیطه های گوناگونی می باشد که افراد در جستجوی آن هستند. اگر قادر باشید مخاطبین را به سمتی هدایت نمایید که به استفاده از ابزار های دیجیتال از طریق سایت شما بپردازند در واقع شما بازاریابی درونگرا را برای سایت خود عملی نموده اید. جذب مخاطب هدف اصلی بازاریابی درونگرا است که با ایجاد شرایطی جهت مراجعه مخاطبین و استفاده از سایت محقق می گردد. جذب مخاطبین باید به گونه ای تحریک آمیز و نا واضح انجام شود و نباید حس کنند که شما آن ها را به سایت خود هدایت نموده اید. در بازاریابی درونگرا عمل جذب مخاطبین می بایست مانند عملکرد آهنربا باشد. با بازاریابی درونگرا و یا جاذبه ای می بایست افراد را به سمت پاسخ به نیاز خود هدایت کنید.

digital marketing,آموزش دیجیتال مارکتینگ,بازارایابی دیجیتال

بازاریابی شبکه های اجتماعی

افراد در شبکه های اجتماعی زیادی عضو هستند و از آن ها استفاده می کنند. عضویت در شبکه های مختلف می تواند دلایل متعددی داشته باشد اما اصلی ترین دلیل آن دسترسی راحت شما با افراد است. روزانه با افراد آشنا و نا آشنا زیادی می توانید در ارتباط باشید. برای این که افراد زیادی را به خود جذب کنید و با آن ها در تعامل و گفتگو باشید لازم است که در طول شبانه روز تعداد ساعات زیادی در این فضا ها فعالیت داشته باشید. افرادی که به دنبال نیاز کسب و کار و خدمات شما باشند محتوا های شما را در این فضا دنبال می کنند. بازاریابی شبکه اجتماعی و بازاریابی محتوایی در فضای مجازی با یکدیگر مرتبط هستند. البته هر دوی این مسائل به نوعی به بحث دیجیتال مارکتینگ می پردازند.

ایفلوئنسر مارکتینگ

برای انجام اینفلوئنسر مارکتینگ نیز به ابزار های دیجیتال کاربردی در این زمینه احتیاج دارید. اینفلوئنسر در لغتنامه فارسی معنی تأثیر گذار را می رساند. اینفلوئنسر می بایست فرد اثر گذاری باشد و با صحبت و حرکات خود بتواند افراد مختلف را در جهت خواسته خود مجاب نماید. باید تمام افراد در جهت اهداف اینفلوئنسر تأثیر بپذیرند. بلاگر هایی که در فضای اینستاگرام فعالیت می کنند جزو اینفلوئنسر های موفقی هستند که در هر زمینه توانسته اند روی افراد تأثیر بگذارند. قانون خاصی برای این که شما یک اینفلوئنسر مؤثر باشید نوشته نشده است. اینفلوئنسری دارای محدودیت نیست و نمی توان حد و حدودی برای آن تعیین نمود. معمولاً کسب و کار های مختلف از بلاگر های اینستاگرام برای تبلیغ و افزایش بازدید سایت خود کمک می گیرند.

digital marketing,آموزش دیجیتال مارکتینگ,بازارایابی دیجیتال

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ نقطه تکمیل کننده دیجیتال مارکتینگ می باشد. تقریباً تمام افراد در جامعه دارای حداقل یک آدرس ایمیل هستند. خدمات خوبی که ایمیل برای جا به جایی اطلاعات و اطلاع رسانی ایجاد می کند باعث شده تا تعداد کثیری از افراد از آن استفاده کنند. اما ایمیل مارکتینگ در این جا مشخصه آن نیست که شما محتوای محصول خود را برای تعداد زیادی کاربر ارسال کنید. این تصور اشتباهی است که برخی افراد دارند. این موضوع که شما هرروز به مخاطبان جدید تری آشنا شوید یکی از ترفند های جذب مخاطب جدید در کسب و کار شما است. داشتن ارتباط با مخاطبان قدیمی سایت نیز امری ضروری است. مخاطبان قدیمی سایت مانند سرمایه هایی است که یک دیجیتال مارکتر به دست آورده است. زیرا جذب مخاطب نیاز به گذاشتن وقت و تلاش های دیگری دارد و راحت به دست نیامده است. همین موضوع باعث شده است تا متخصصین دیجیتال مارکتینگ به دنبال روشی بودند که هم قادر به جذب مخاطبین جدید و همچنین نگه داشتن مخاطبان قدیمی باشند.

یکی از این راه ها تخفیف هایی است که برخی سایت ها در نظر می گیرند. همچنین ارسال فاکتور نیز می تواند از طریق ایمیل انجام شود. می بایست به طراحی ظاهر سایت، تصاویر و… در زمینه ایمیل مارکتینگ توجه ویژه ای شود. البته دیجیتال مارکتر دارای تخصص طراحی نیست و نمی تواند به آن بپردازد. اما پرداختن به ظاهر می تواند تاثیرات مثبتی را برای سایت ایجاد کند. از طریق ابزار های زیر که در دسته شناخته شده ترین ابزار ها می باشد می توان ایمیل خود را ارسال کرد.

Sendplus

Sendicut

Mailchimp

و…

استفاده از اکثر ابزار هایی که برای ارسال ایمیل استفاده می شود دارای هزینه نیستند و این موضوع می تواند به ایمیل مارکتینگ موفق کمک بسزایی نماید.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا