سلامت

10 تا از مزایای شنا کردن که شما را وادار به استخر رفتن می کند

خلاصه نوشته

  • از مهم ترین فواید شنا می تواند به این اشاره کرد که برای تمامی سنین و هر جنسیتی مناسب است، از سالمندان گرفته تا کودکان خردسال! شنا باعث رفع خستگی و افزایش انرژی و نشاط می گردد و سلامت ماهیچه ها را تضمین می کند.

معرفی فواید شنا کردن

شنا بی شک از محبوب ترین و مفرح ترین ورزش های دنیاست که نه تنها ورزشی برای تامین سلامت بدن است و اندامی عالی و ورزیده تقدیم شما می کند بلکه یکی از لذت بخش ترین فعالیت هایی ست که می توان در اوقات فراغت به سراغ آن رفت.‌ احساس تازگی و نشاط بی اندازه ای که پس از بازگشتن از استخرو دریا به سراغ تان می آید به سادگی قابل جایگزین کردن نیست.

فواید و مزیت هایی که با شنا به دست می آورید شامل طیف وسیعی است که از سلامت روان تا قدرت بدنی و انعطاف و سلامت ماهیچه ها را در بر می گیرد. چه ورزشی را می شناسید که با خیال راحت بشود گفت برای همه مناسب است و انجام آن کودک و سالمند، زن و مرد نمی شناسد؟ افراد دارای نقص عضو های کوچک و حتی زنان باردار بتوانند با خیال راحت به آن بپردازند؟ ما به شما می گوییم! شنا! در ادامه 10 مورد از شاخص ترین سود هایی که با شنا کردن نصیب خودتان می کنید، بیان کرده ایم که امیدواریم‌ شما را بیش از پیش به این ورزش علاقه مند و راغب کند.

فوائد شنا كردن,فوايد شنا كردن,فوايد شنا كردن براي لاغري

10. از بین برنده استرس

شنا دشمن واقعی استرس! یکی از بهترین کمک هایی که می توانید به خودتان، برای از بین بردن یا به حداقل رساندن نگرانی ها و استرس های مخرب، بکنید، مداوم و مرتب شنا کردن است. نتایج تحقیقات جدید پژوهشگران از تاثیر بالقوه شنا بر اضطراب خبر داده است. اگر زندگی روزمره یا مشکلات خانوادگی و کاری باعث شده تا احساسات منفی را تجربه کنید و مقدار استرس های تان از حد نرمال عبور کرده، بیشتر دریا و استخر بروید.

9. بهبود روحیه

اگر در معرض احساس ضعف، ناراحتی و افسردگی قرار دارید شنا کنید! انرژی اثبات شده آب به همراه شنا کردن روحیه همه افراد را تقویت می کند و باعث می شود حتی برای ساعتی سرشار از احساساتی نظیر آرامش و فراغت خاطر شوید. تزریق شادی و نشاط یکی دیگر از مزیت های مهم این ورزش است که نباید آن را دست کم بگیرید.

مزاياي شنا كردن,فوائد شنا كردن,فوايد شنا كردن

8. افزایش استقامت بدن

کنترل بهتر تنفس، افزایش بهره وری قلب و ریه ها علاوه بر بهبود جریان خون در نهایت موجب ازدیاد استقامت بدن شما می شود. شنا کردن قدرت و انرژی لازم برای فعالیت های روزمره را در اختیار شما قرار می دهد. افزایش حجم ریه ها و تضمین سلامت سیستم قلبی عروقی باعث قوی تر شدن بنیه می شود و یکی از بهترین فعالیت هایی که برای دوری از سستی و ضعف بدن می توان روی آن حساب کرد شناست.

7. کمک به ریه و دستگاه تنفسی

شنا راه حلی فوق العاده برای مشکلات ریوی شما! نوع نفس کشیدن و دقت و تمرکز بر روی آن در طول شنا به دستگاه تنفسی شما کمک می کند تا عملکرد بهتری داشته باشد و درست و آسان تر به دفع کربن دی اکسید بپردازد. شنا شما را مجبور به کنترل میزان اکسیژن دریافتی می کند که در واقع  این تمرینی عالی برای بهتر شدن کارکرد ریه هاست.

فوايد شنا كردن براي لاغري,مزاياي شنا كردن,فوائد شنا كردن

6. کنترل بیماری ام اس

افراد مبتلا به ام اس یا کسانی که هنوز تنها نشانه های آن را دارند و بیماری شان مراحل اولیه را طی می‌کند باید فعالیت های بدنی بیشتری داشته باشند و از این رو شنا پیشنهادی عالی برای شان محسوب می شود. این فعالیت قدرت ماهیچه و عضلات را به مقدار قابل توجهی زیاد می کند و سبب می شود تا با حدود 20 هفته انجام مرتب این ورزش هم اعضای بدن قوی تر شود و هم به طور همزمان احساسات ناخوشایند و خستگی ذهنی را دور کند.

5. ورزش مفید دوران بارداری

یکی از ورزش های مفید و بی آسیب در دوران بارداری، شناست. یکی از رایج ترین مسائل در این دوره افزایش وزن شدید است که می توانید با به طور منظم سر زدن به استخر و دریا آن را کنترل کنید. همچنین چون شما باید علاوه بر بدن خود، وزن جنین در شکم را نیز با خود را حمل کنید، بودن در آب به شما احساس سبک تر شدن، فراغت و  آرامش می دهد. قبل از شروع به ورزش با پزشک خود مشورت کنید تا شرایط شما را بسنجد و در صورت نبود مشکل خاصی روی کمک شنا برای طی کردن بارداری سالم، حساب کنید.

این مطلب را از دست ندهید
10 نکته که در عوض كردن پوشك نوزاد باید بدانید

فوايد شنا كردن,فوايد شنا كردن براي لاغري,مزاياي شنا كردن

4. افزایش انعطاف پذیری بدن

بهبود وضعیت انعطاف پذیری بدن و افزایش قدرت کشش یکی دیگر از هدایایی ست که این ورزش تقدیم شما می کند. شنا در آن واحد، ستون فقرات، دست ها، پاها و باسن همراه با آب در حرکت است و طی هر حرکتی عضلات از انگشتان پا تا سر کشیده می شوند. همچنین بخاطر تراکم بالای مولکول های آب و فشاری که با هر بار فعالیت در آن به بدن وارد می شود، مقاومت اعضا بالا می ورد و قدرت فیزیکی شما افزایش می یابد.

3. چربی سوز قوی

اگر تا به حال تصور می کردید که شنا کردن نمی تواند منجر به لاغر تر شدن شما شود، اشتباه می کردید. یکی از بهترین گزینه ها برای کالری سوزی و کاهش چربی های اضافه بدن انجام این ورزش آبی است که البته بستگی به مقدار زمان و شدتی که صرف آن می کنید هم دارد اما به طور متوسط  طی 10 دقیقه انجام شنای پروانه 150 کالری، شنای قورباغه 60 کالری، پشت تا 80 و شنای آزاد هم حدود ‌100 کالری را می سوزاند.

بهتر است برای حصول این منظور، یعنی کاهش وزن زمان را بهتر مدیریت کنید و تقریبا دو تا سه روز در هفته و هر بار یک ساعت را به این کار اختصاص دهید.

فوائد شنا كردن,فوايد شنا كردن,فوايد شنا كردن براي لاغري

2. مناسب برای همه افراد

شنا کردن مزیتی جدا از تمامی ورزش های دیگر دارد و آن هم مناسب بودن برای همه فیزیک های بدنی و سنین است! اگر حتی شما دارای وزن خیلی زیادی باشید یا دچار درد مفاصل و آرتروز،  می توانید روی گزینه یادگیری شنا حساب کنید؛ زیرا قرار گرفتن درون آب باعث می شود وزن بدن شما تعدیل شود و احساس سبکی دل پذیری را تجربه کنید. تا کمر فرو رفتن در آب، تا ‌50 درصد از وزن بدن تان را احساس می کنید.

این شرایط وقتی که تا قفسه سینه در آب هستید  25 تا 35 درصد افزایش پیدا می کند تا شما به 75 تا 85 درصد سبکی برسید و در نهایت وقتی گردن تان هم در آب رفت، دیگر تنها تحمل 10 درصد از وزن بدن به عهده شماست. شنا به گونه ای است که کودکان و سالمندان بدون آسیب می توانند اقدام به یادگیری آن کنند چون هیچ محدودیت و آسیبی برای آن هه به دنبال نخواهد داشت. بهترین مورد برای شکل دادن به عضلات و استفاده همزمان از تمام ماهیچه ها،  قطعا شنا کردن است.

1. تضمین سلامت قلب

کمک‌ به حفظ سلامت قلب را فراموش نکنید. شنا یک ورزش هوازی مفید است که سیستم قلب و عروق شما را بهبود می دهد و پمپاژ و جریان خون در سراسر بدن را، سریع تر و سهل تر به پیش می برد. متخصصین عضو انجمن قلب آمریکا اعتقاد دارد تنها 30 دقیقه انجام فعالیت هوازی خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا 30 تا 40 درصد در زنان کاهش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا
بستن