سلامت

10 ویتامین ضروری برای بدنسازی که باید بدانید

خلاصه نوشته
  • ویتامین های بدنسازی برای افرادی که در این رشته ورزشی فعالیتی جدی دارند! بسیار حائز اهمیت می باشد و ورزشکاران حتما باید انواع این ویتامین ها را در برنامه و رژیم غذایی خود رعایت کنند تا به نتیجه مطلوب برسند.

چه ویتامین هایی برای بدنسازی ضروری است؟

یکی از نکات مهم برای بدنسازی داشتن رژیم غذایی درست و استفاده از مکمل ها می باشد. گاها بدن سازها از اهمیت مصرف مکمل ها غافل می مانند اگرچه برای داشتن یک رژیم خوب و داشتن اندامی متناسب مصرف مکمل هم نیازی نیست!

ولی مسئله بدنسازی فرق می کند و اگر شما هم قصد دارید تا این ورزش را به طور کاملا حرفه ای ادامه دهید، باید به نکات بسیاری توجه کرده و آن ها را رعایت کنید و از همه مهم تر تغییر و تحولی عظیم در خورد و خوراک تان دهید.

در ادامه با Bestfarsi همراه باشید تا ده ویتامین ضروری برای بدنسازی را به شما معرفی کنیم.

ده ویتامین ضروری برای بدنسازی,ضروری ترین ویتامین ها برای بدنسازی,ویتامین c برای بدنسازی,

در نبود ویتامین ها چه اتفاقی می افتد؟

از مشکلاتی که ممکن است برای یک بدن ساز حرفه ای اتفاق بیفتد کمبود ویتامین ها در بدن است که با اتفاق این امر توده عضلانی او تحلیل می رود و استحکام استخوان ها تضعیف می شود.

در رشد و ترمیم بافت های عضلانی به مشکل می خورد زیرا سلول های بدن برای انجام کارکرد صحیح خود، یک سری واکنش های شیمایی در درون آن ها رخ می دهد که انجام این واکنش ها نیازمند ویتامین ها و مواد معدنی ویژه ای می باشد.

به همین دلیل کمبود ویتامین در بدن فعالیت سلول ها الخصوص سلول های عضلانی را مختل می کند. پس علاوه بر توجه به مواد کربوهیدرات دار و چربی باید به ویتامین ها نیز توجه ویژه ای داشت.

البته درست است که کمبود ویتامین حتی در مقدار کم باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای فرد ورزشکار می شود اما جذب این ویتامین ها در بدن از سایر مواد سریع تر اتفاق می افتد.

آشنایی با انواع ویتامین های محلول در آب و چربی

ویتامین ها به دو دسته محلول در آب و محلول در چربی تقسیم بندی می شوند.

ویتامین های محلول در چربی دراندام ها به ویژه در کبد ذخیره می شوند به همین دلیل در کمبود این ویتامین ها بدن می تواند از ذخیره خود استفاده کند و باعث ایجاد اختلال درعملکرد بدن نشود. از جمله ویتامین های محلول در چربی می توان به ویتامین E،k،D اشاره کرد.

ویتامین های محلول در آب پس از چند ساعت ماندن در خون از طریق ادرار دفع می شوند. و چون این ویتامین ها محلول در آب هستند در بافت چربی ذخیره نمی شوند به همین دلیل یک ورزشکار باید به طور مداوم از آن ها استفاده کند.

ویتامین بدنسازی,ویتامین برای بدنسازی,ویتامین ضروری برای بدنسازی,

10. ویتامین B12

ویتامین B12 در بسیاری از عملکردهای سلول از جمله تجزیه کربوهیدرات ها تشکیل سلول های خونی و همچنین تبدیل کربوهیدرات ها و چربی ها به انرژی و تحریک عضلات توسط اعصاب و همچنین در انقباض و رشد عضلات نقش موثری دارد.

ویتامین B12  یکی از ویتامین های لازم برای بدنسازی است که توسط باکتری هایی که در معده روده و لثه وجود دارند تولید می شود اما این باکتری ها نمی توانند نیاز همه بدن را تامین کنند این ویتامین در غذاهایی که بر اساس پروتئین حیوانی می باشند یافت می شود. پس مصرف این ویتامین برای ورزشکاران ضروری است.

این مطلب را از دست ندهید
10 علامتی که نشان می دهد شما در آستانه پیر شدن هستید

9. ویتامین بیوتین

بیوتین یا به اصطلاح ویتامین B7 از دسته ویتامین های محلول در آب و از ویتامین ضروری برای بدنسازی می باشد. بیوتین در مواد غذایی مانند زرده تخم مرغ،غلات و شیر و جگر وجود دارد.

این ویتامین برای تجزیه کربوهیدرات ها و تولید انرژی ضروری است یکی از چالش هایی که ورزشکاران به آن رو به رو می باشند حفظ مقدار بیوتین در بدن است به دلیل اینکه ماده ای به نام اویدین که در سفیده تخم مرغ وجود دارد و باعث خنثی سازی بیوتین می شود پس برای حفظ مقدار طبیعی بیوتین مصرف غذاهایی که این ماده را دارند لازم است.

ویتامین های لازم برای بدنسازی,ده ویتامین ضروری برای بدنسازی,ضروری ترین ویتامین ها برای بدنسازی,

8. ویتامین B2 (ریبوفلانین)

ویتامین B2 یا ریبوفلانین در ساخت سلول های قرمز خونی و در تولید انرژی سلولی به کمک سلول می آید و  از ضروری ترین ویتامین ها برای بدنسازی بشمار می رود.

از طرف دیگر مکمل ریبوفلانین باعث بالا بردن تحریک پذیری ماهیچه می شود و زنان بیشتر از مردان به این ماده در حالت نرمال احتیاج دارند. از مواد غذایی که ریبوفلانین دارند می توان به تن ماهی،سویا،جگر،گندم اشاره کرد.

7. ویتامین A

از کار کردهای این ویتامین می توان به شرکت در ساخت پروتئین که از عوامل اصلی رشد ماهیچه است نام برد.

ویتامین A یک آنتی اکسیدان قوی نیز می باشد و در کل برای سلامت بدن نیاز است. از مواد غذایی که در آن ها ویتامین A وجود دارد می توان به جگر، ماهی، هویج، گوجه اشاره کرد.

ویتامین c برای بدنسازی,ویتامین بدنسازی,ویتامین برای بدنسازی,

6. ویتامین E

ویتامین e بدنسازی خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. رادیکال های آزاد که پس از تمرینات ورزشی آزاد می شوند باعث اختلال در رشد عضله خواهند شد و این ویتامین با تقویت کردن رشد عضلات همچنین باعث خون رسانی بهتر به ماهیچه نیز می گردد.

این ویتامین باعث کاهش آسیب های سلولی و جلوگیری از مبتلا شدن به سرطان می کند.

5. ویتامین B3

این ویتامین در سوخت ساز سلول همچنین در تولید انرژی از کربوهیدرات ها چربی ها و پروتئین ها نقش دارد.

ورزشکاران به نسبت دیگران بیشتر به این ویتامین نیازدارند و باعث گشاد شدن عروق شده و این به ورزشکاران در میدان مسابقه کمک زیادی می کند.

نکته قابل توجه در مصرف ویتامین B3 این می باشد که مصرف این ویتامین باعث کاهش استقامت بدنی می شود زیرا بیش از حد باعث متابولیسم چربی ها می گردد و انرژی فرد ورزشکار به ذخیره گلیکوژن و کربوهیدرات محدود است. پس از این ویتامین باید به مقدار اندازه استفاده شود.

ویتامین ضروری برای بدنسازی,ویتامین های لازم برای بدنسازی,ده ویتامین ضروری برای بدنسازی,

4. ویتامین D

تحقیقات نشان داده اند افرادی که سطح ویتامین D (یکی از ده ویتامین ضروری برای بدنسازی) بیشتری داشته اند در واقع عضلات بیشتر و چربی کمتری دارا بوده اند.

ماهیچه ها برای انقباض های سخت خود نیازمند منبعی از کلسیم می باشند ویتامین D نقش اساسی در جذب کلسیم و فسفر دارد و همانطور که می دانید کلسیم در استحکام استخوان نقش اصلی دارد.

این مطلب را از دست ندهید
10 ماده غذایی سمی و خطرناک در دنیا

در رابطه با فسفر، فسفر می تواند اسید لاکتیک را هنگام فعالیت های ورزشی کاهش دهد و نقش اصلی آن در ATP به عنوان یک بخش اصلی تامین انرژی به حساب می رود.

فسفر در بدنسازی به ایجاد حرکت ماهیچه ای سریع در هنگام وزنه زدن منجر می شود. در هنگام کمبود فسفرانرژی به شدت پایین آمده و باعث ضعف عضلانی می شود.

پس مصرف یک لیوان شیر که منبعی از کلسیم و فسفر است نیاز می باشد. همچنین مصرف موادی که ویتامین  D دارند.

3. ویتامین B1 (تیامین)

ویتامین B1 نقش مهمی در متابولیسم کربوهیدرات ها و پروتئین ها و عملکرد عصبی سلول ها دارد.

همچنین این ویتامین در تولید سلول های خونی نقش دارد و باعث افزایش انرژی سلول می شود همانطور که می دانید در ورزش های هوازی انتقال اکسیژن ضروری است پس این ویتامین با تولید سلول های خونی باعث رساندن بهتر اکسیژن به بافت ها شده و عملکرد را افزایش می دهد.

مصرف این ویتامین بسته به میزان فعالیت بدنی می باشد. از غذاهایی که این ویتامین را دارند می توان به تخمه آفتاب گردان،سویا،عدس،گوشت گاو اشاره کرد.

ضروری ترین ویتامین ها برای بدنسازی,ویتامین c برای بدنسازی,ویتامین بدنسازی,

2. ویتامین B6 (پیریدوکسین)

از موارد فعالیت های ویتامین B6 می توان به تولید گلبول های قرمز و تبدیل مواد غذایی به سوخت و در متابولیسم پروتئین و رشد کربوهیدرات ها اشاره کرد.

ویتامین B6 در بدنسازی به طور طبیعی باعث بالا رفتن تستسترون می شود و بالا رفتن تستسترون سبب تحریک تولید عضله شده و باعث کاهش سطح استروژن در بدن می شود.

تنها ویتامینی است که در به طور مستقیم در جذب پروتئین دخیل است . پس هرچه میزان پروتئین مصرفی بدن بیشتر باشد نیاز بدن به این ویتامین نیز بیشتر می باشد.

1. ویتامین C (اسید اسکوربیک)

ورزشکاران از ویتامین c برای بدنسازی، سوختن چربی ها و عضله سازی استفاده می کنند.همچنین این ویتامین آنتی اکسیدانی است که رادیکال های آزاد را مهار می کند.

پس از فعالیت های بدنی چون مقدار این رادیکال ها افزایش می یابد مصرف موادی که ویتامین C دارند بسیار اهمیت دارد.

ویتامین C در تولید کلاژن نقش دارد، کلاژن ماده ای است که باعث می شود عضلات و استخوان در کنار هم قرار بگیرند و در ورزش های سنگین ممکن است به عضلات آسیب برسد پس مصرف ویتامین C باعث محافظت از آن می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا