سلامت

10 ماده غذایی خون ساز برای درمان کم خونی

افزایش بازدید در گوگل

بهترین مواد غذایی برای درمان کم خونی کدامند؟

کم خونی یکی از رایج ترین مشکلات و بیماری های جسمی است که بسیاری از افراد، به خصوص زنان است. شیوع بالای این بیماری باعث شده است تا افراد زیادی به دنبال راه حل های ساده و سریع برای درمان کم خونی هستند.

زمانی که صحبت از کم خونی یا همان آنمی به میان می آید، منظور شرایطی است که بدن افراد به دلایل مختلف توانایی تولید گلبول قرمز به میزان مورد نیاز را ندارد و یا اینکه گلبول های قرمز تولید شده در بدن فاقد هموگلوبین هستند.

کم خونی انواع متفاوتی دارد که شایع ترین آن، کم خونی فقر آهن یا کم خونی ناشی از عدم مصرف آهن به میزان کافی است. گستردگی و رواج این بیماری باعث شده تا راه حل های مختلف و متنوعی برای درمان آن پیشنهاد شود.

💥🩺 بهترین سایت های خدمات پزشکی 🩺 💥
❤️ نگران بیماری خود نباشید، مقالات آموزشی، مشاوره و خدمات پزشکی ❤️

یکی از راه حل های پیشنهادی طب سنتی که بنا بر تجربه اثر بخشی نسبتا خوبی هم در درمان این بیماری دارد، مصرف انواع مختلف غذای خون ساز است.

در این مقاله قصد داریم تا فهرستی ۱۰ موردی از موثرترین مواد غذایی برای رفع مشکل کم خونی را به خوانندگان معرفی کنیم.

درمان کم خونی,غذای خون ساز,مواد مغذی برای درمان کم خونی

۱۰. آبگوشت با نخود

آبگوشت با نخود از جمله غذاهایی است که در طب سنتی، مصرف آن به عنوان درمان کم خونی توصیه می شود. بر اساس این توصیه ها، بهتر است این غذا با استفاده از شعله ضعیف و در زمان طولانی طبخ شود تا به این صورت هضم آن آسان تر باشد.

۹. اسید فولیک

ویتامین ب ۹ که با عنوان اسید فولیک هم شناخته می شود، یکی از موادی است که کمبود آن می تواند باعث بروز کم خونی در افراد شود. به همین دلیل مصرف انواع غذاهای حاوی این ویتامین، مانند غلات و نان های غنی شده با اسید فولیک یا سبزیحاتی مانند حبوبات و کلم پیج، یکی از راهکارهای توصیه شده برای مبارزه با این بیماری است.

درمان کم خونی,غذای خون ساز,مواد مغذی برای درمان کم خونی

۸. عسل

عسل یکی دیگر از غذاهای خون ساز است که طب سنتی مصرف آن را به عنوان راه حلی برای کمک به از بین بردن مشکل کم خونی توصیه می کند. دلیل این توصیه آن است که عسل به محض ورود به بدن، در کبد جمع شده و خیلی سریع در آن جا به خون تبدیل می شود.

۷. گوشت بلدرچین

بلدرچین از جمله پرندگانی است که مصرف آن به دلیل بالا بودن میزان آهن موجود در گوشت، به عنوان یک راه حل ساده برای حل مشکل کم خونی و سایر مشکلات جسمی مانند سنگ کلیه توصیه می شود.

درمان کم خونی,غذای خون ساز,مواد مغذی برای درمان کم خونی

۶. آجیل

آجیل یکی دیگر از مواد خوراکی که طب سنتی مصرف آن به عنوان درمان کم خونی در را توصیه می کند. این دانه های خوراکی علاوه بر طعم بسیار خوشمزه و مطلوب، مزایای زیاد دیگری مانند کمک به سلامت قلب، کاهش کلسترول و کنترل وزن برای مصرف کنندگان به ارمغان می آورند.

در این میان بعضی از انواع آجیل ها مانند بادام زمینی، به عنوان یکی از منابع مهم آهن خوراکی، تاثیر مثبت قابل توجهی در مواجهه و مبارزه با کم خونی دارند.

۵. کنجد

کنجد هم یکی دیگر از مواد غذایی است که در این فهرست دهگانه از مواد غذایی موثر بر کم خونی، حتما باید از آن نام ببریم. مصرف روزانه یک تا دو قاشق ازاین ماده غذایی روغن دار، علاوه بر کمک به حل معضل کم خونی، تاثیر شایان توجهی در بهبود عملکرد اندام های مختلف بدن مانند اندام های تناسلی و چشم ها دارد.

درمان کم خونی,غذای خون ساز,مواد مغذی برای درمان کم خونی

۴. آلو بخارا و انجیر

آلو و انجیر هم از دیگر غذاهای خون ساز هستند که در این مقاله نباید آنها را از قلم بیاندازیم. بررسی متون طب سنتی نشان می دهد که متخصصان این طب به بیماران توصیه می کنند تا برای درمان مشکلات ناشی از کم خونی این مواد غذایی را مصرف کنند.

مصرف روزانه ۷ عدد انجیر از نوع خشک شده در کنار وعده صبحانه و یا مصرف ۹ تا ۱۲ عدد آلو در کنار وعده غذایی ناهار، از جمله توصیه های ذکر شده در این متون است.

۳. گیاهان و میوه های خون ساز

استفاده از گیاهان و میوه ها در برنامه غذایی روزانه، موضوعی است که اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست. در این میان استفاده از بعضی از گیاهان و میوه ها مانند گزنه یا آلبالو یا سیب یا انار یا شبدر یا یونجه، به دلیل خاصیت خون سازی، اهمیت زیادی در مبارزه با بیماری کم خونی دارد.

شایان ذکر است که برای اطمینان از اثر بخشی این میوه ها و گیاه ها، می توان آنها را به روش های مختلفی مصرف کرد. استفاده از دو قاشق شیره انگور در کنار یک استکان عرق گزنه یا مصرف هم زمان آب آلبالو با جوشانده بابونه، از جمله روش های مصرف این گیاهان و میوه ها است.

درمان کم خونی,غذای خون ساز,مواد مغذی برای درمان کم خونی

۲. مویز

مصرف روزانه ۲۱ عدد مویز به صورت ناشتا، یکی درمان کم خونی توصیه شده در طب سنتی است. استفاده از مویز نه تنها باعث حل این معضل می شود، بلکه اثرات مثبت دیگری مانند بهبود کارکرد حافظه را هم به همراه دارد.

۱. قوتوی کرمانی

یکی از سوغاتی های مشهور کرمان و مواد مغذی برای درمان کم خونی، پودری خوراکی به نام قوتو است که از ترکیب کنجد، هل، عدس، تخم گشنیز، میخک، زنجبیل، شاه دانه و برخی مواد خوراکی دیگر به دست می آید. مصرف روزانه یک یا دو قاشق از این پودر به همراه شیر باعث برطرف شدن بسیاری از مشکلات جسمی، از جمله مشکل کم خونی می شود.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا