سلامت

10 راه رسیدن به سلامتی که باید به آنها عمل کنید

خلاصه نوشته
  • سلامتی یکی از مهم ترین موهبت های الهی است که بسیاری از انسان ها قدر آن را نمی دانند و متاسفانه زمانی که جان شان به خطر می افتد، به سراغ راههای رسیدن به سلامتی می روند! در ابتدای این راه باید بدن خود را به خوبی بشناسید و بدانید که چه عادات و رفتارهای ناپسندی به آن آسیب وارد می کند.

راههای رسیدن به سلامتی کدامند؟

سلامتی مهم ترین بخش از زندگی هر فردی به شمار می رود، که شاید تا زمان ابتلا به بیماری ها هرگز به آن توجه نمی کنیم. موهبتی عظیم از سوی پروردگار به تمام انسان ها، که در عین سخاوت و بخشندگی به همه ما اعطا گردیده.

یک مثل قدیمی می گوید: ” قدر عافیت آن کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید” و همین سخن حکیمانه حکایت از نادیده گرفتن نعمت سلامتی از سوی ما دارد. چه کارهایی باید برای رسیدن به سلامتی انجام داد؟ آیا ما می توانیم نقشی در سلامت خود و اطرافیان ایفا نماییم؟

ممکن است کوچکترین فعالیت ها عافیت ما را به خطر بیاندازد؟ چگونه می شود به ساده ترین شکل راه های بروز بیماری های جسمی و روحی را ببندیم؟ بیایید با هم در بست فارسی نگاهی به برخی از راه های رسیدن به سلامتی بیاندازیم، و قدر این هدیه الهی را بیشتر بدانیم.

راه رسیدن به سلامتی,راه های رسیدن به سلامتی,راههای رسیدن به سلامتی,

10. کمبود قند به بدن آسیب می زند

بدن برای انجام فعالیت های خود به تمام مواد معدنی و ویتامین ها نیازمند است و یکی راه رسیدن به سلامتی برطرف کردن این نیاز ها می باشد. ماده ای به نام قند همان اندازه که با مصرف بیش از حد به بدن آسیب می رساند، در صورت کمبود نیز امکان علائم و عوارض خطرناک را فراهم خواهد آورد.

زمانی که در حین یک فعالیت بدنی، در محل کار یا منزل به افت قند دچار شوید، با سرگیجه و از دست دادن تعادل با خطرات زیادی مواجه می گردید. به طور مثال اگر زمان رانندگی سطح قند خونتان کاهش یابد و کنترل اتومبیل را از دست بدهید، امکان دارد با یک تصادف خود یا دیگران را به مخاطره بیاندازید.

9. هورمون دوپامین، عنصر حیاتی مغز

دوپامین ترکیبی از دسته کاتکولامین ها و فنتیل امین ها می باشد، که برای رشد و کارکرد درست مغز و اندام های بدن بسیار ضروری است. این هورمون با ایجاد حس نشاط و لذت زندگی را برای انسان زیباتر می کند.

عنصر ارزشمند دوپامین در نرمال سازی سطح انسولین، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، جلوگیری از انسداد شریان ها و دفع سدیم مازاد از طریق کلیه ها نقشی مهم را ایفا می نماید. بیماری پارکینسون نیز از جمله امراضی است که در اثر کاهش دوپامین در بدن ایجاد می گردد.

رسیدن به سلامتی,راه رسیدن به سلامتی,راه های رسیدن به سلامتی,

8. حافظه خود را تقویت کنید

حافظه بخش ضروری مغز و زندگی بشری به شمار می رود، که با افزایش سن رو به زوال خواهد رفت. هر اندازه در زمان جوانی به فعالیت های فکری بپردازید و از بخش های مختلف مغز کار بکشید.

می توانید تا حدود زیادی خود را از بیماری های آلزایمر و پارکینسون در کهنسالی در امان بدارید. قدرت تفکر و اندیشه از ابزار ارزشمند و حیاتی انسان برای ساخت زندگی بهتر و پر از سعادت می باشد، که شما را در مسیر رسیدن به سلامتی قرار می دهد.

این مطلب را از دست ندهید
10 علت عمده مرگ و میر در جهان

7. از پوکی استخوان چه می دانید

پوکی استخوان بیماری خاموش قرن محسوب می گردد، که هیچ علامت و عوارضی از خود نشان نمی دهد، تا زمانی که به طور کامل بافت استخوان و دندان ها را فرسوده و توخالی نماید.

کمبود ویتامین دی و کلسیم مهمترین عامل ابتلا به پوکی استخوان می باشد. بدن انسان هر روز به چیزی حدود 500 میلی گرم ویتامین دی و 300 میلی گرم کلسیم نیازمند است و یکی از راه های رسیدن به سلامتی در بدن است. بهترین منابع این ویتامین های حیاتی برای استخوان ها، انواع لبنیات، گوشت قرمز، تخم مرغ، گردو و سبزیجاتی همچون بامیه و لوبیا سبز هستند.

راههای رسیدن به سلامتی,رسیدن به سلامتی,راه رسیدن به سلامتی,

6. روغن های گیاهی را فراموش نکنید

زندگی بشر امروز به دلیل عدم تحرک کافی، استرس های زیاد، استفاده از فست فودها و عدم مصرف مناسب سبزیجات به سرعت مسیر رسیدن به انواع امراض را در پیش گرفته.

بهتر است برای تضمین سلامت خود و خانواده به جای روغن های اشباع ترانس بالا از روغن های گیاهی مانند هسته انگور بهره بگیرید. این روغن سرشار از بتاکاروتن و انواع ویتامین های مختلف می باشد. روغن هسته انگور از کلسترول و سدیم کاملا خالی بوده و از آن جا که آنتی اکسیدان های خوبی به بدن وارد می کند، سلامت انسان را تضمین می نماید.

5. فشار خونتان را کنترل کنید

فشار خون نیز از جمله بیماری های مرموز به شمار می رود، که تا زمان ابتلا از خود هیچ نشانه ای را بروز نمی دهد. مصرف بیش از حد نمک و سدیم با آسیب رساندن به بافت کلیه ها، ضمن ایجاد بیماری فشار خون، موجب افزایش کلسترول و گرفتگی عروق می گردد.

یک رژیم غذایی سالم را در کنار انجام فعالیت بدنی منظم در برنامه روزانه زندگی خود قرار دهید، تا در مسیر سلامتی قرار بگیرید.

راه های رسیدن به سلامتی,راههای رسیدن به سلامتی,رسیدن به سلامتی,

4. سلامت دهان و دندان را جدی بگیرید

دهان و دندان ها، دروازه ورود انواع ویروس و میکروب به بدن می باشند. دندان های پوسیده، لثه های آسیب دیده و عفونت های لوزه ها می تواند به راحتی سلامت شما را به خطر بیاندازد.

فک و دهان نزدیک ترین اعضا به مغز هستند، که در صورت ورود میکروب ها سریعا بافت مغز را نشانه می گیرند، پس نظافت دندان ها و چکاپ سالانه فک و دهان را حتما مدنظر گرفته تا از آسیب های احتمالی در امان بمانید.

3. فشار بر ستون فقرات را کاهش دهید

اگر کارمند هستید و یا به خاطر کار و فعالیت های خاص مجبور به نشستن های طولانی و استفاده از ابزار دیجیتالی مانند موبایل یا لپ تاپ هستید، حتما هر یک ساعت از جای خود بلند شده و با کشش بدن فشار وارده بر ستون فقرات را بکاهید.

این فشارها به مرور زمان موجب بیرون زدگی دیسک بین مهره ای و از بین بردن انحنای طبیعی ستون مهره ها خواهد شد.

این مطلب را از دست ندهید
10 خوراکی برای کاهش وزن سریع

راه رسیدن به سلامتی,راه های رسیدن به سلامتی,راههای رسیدن به سلامتی,

2. از استرس دور بمانید

استرس و فشارهای عصبی در زندگی امروز بسیار زیاد بوده و نمی توان منکر وجودشان شد. اما می شود برای زندگی بهتر از روش های بالابردن تمرکز و تقویت روحیه استفاده نمود.

هر چند وقت یکبار برای خودتان هدیه بخرید و یا شام را در رستورانی شیک صرف نمایید. هر فعالیتی که حس نشاط و سرزندگی را برای شما ارمغان می آورد را به برنامه های روزمره خود بیافزاید. هر اندازه که از استرس دور بمانید، سیستم عصبی سالم تری خواهید داشت.

1. مصرف آجیل راهکاری طلایی

دانه ها و مغز آجیل سرشار از انواع ویتامین های گروه ب، دی، کلسیم، منیزیم، مس، آهن و فولات می باشند، که در سلامت بدن نقشی مهم را ایفا می کنند.

روغن های موجود در دانه ها به بازسازی بافت های آسیب دیده و جوان سازی پوست می پردازند، پس مصرف اجیل را فراموش نکرده و سلامت ارگان ها و اندام های خود را به این مغزهای خوشمزه بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا