سلامت

10 ماده غذایی پرکالری برای وزن گیری کودکان

خلاصه نوشته

  • غذاهای مقوی برای کودکان در دسته غذاهای سالم و سبکی قرار می گیرند که در رشد و تقویت بدن آن ها تاثیر بسزایی دارد. از طرف دیگر بهتر است که از خاصیت بسیاری از مواد غذایی پر کالری و مفید مطلع شوید تا برخی از آن ها در سبد غذایی کودک تان قرار دهید.

برای وزن گیری کودک چه کنیم؟

نگرانی اصلی مادران لاغری و وزن نگرفتن نوزاد شان است، که گاها از سوی مادربزرگ ها این نگرانی ها بیشتر هم می شود! شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که گمان کنید چون فرزندتان وزن نمی گیرد پس ممکن است بیمار باشد و یا اگر از شیر مادر تغذیه می کند، تصور کنید که شیرتان به اندازه کافی مقوی نیست و باید از غذاهای کمکی استفاده کنید. همیشه به این نکته توجه داشته باشید که کودکان با هم متفاوت اند، پس هیچگاه فرزندتان را نه با فرزند دیگران و نه با دیگر فرزندان تان مقایسه نکنید. اینکه کودک از سلامت کامل برخوردار باشد و به نحو نرمال به بازی و تحرک بپردازد، کافی است و لاغر بودنش نمی تواند مشکل ساز باشد. حال اگر با مراجعه به پزشک از سلامت کودکان اطمینان حاصل کرده اید اما هنوز هم معتقداید که فرزندتان باید وزن بیشتری بگیرد، با ما همراه شوید تا به معرفی بهترین مکمل برای وزن گیری کودک بپردازیم.

برای وزن گیری کودک,برای وزن گیری کودک چه کنیم,برای وزن گیری کودک یک ساله,

10. موز مفید و پر خاصیت

موز میوه ای با کالری بالا پر انرژی و پر از ویتامین و مواد معدنی است، و برای تمام سنین به عنوان یک خوراکی ارزشمند به شمار می رود. موز حاوی ویتامین های آ، B1، B2، B3، C و مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم، آهن و پروتئین است و مناسب ترین غذا برای وزن گیری کودک شما می باشد. شما از این میوه می توانید در وعده هایی غذایی کودک تان استفاده کنید. برای نوزادان بالای 7 ماه تا قبل از یک سالگی سعی کنید موز را به صورت پخته مصرف نمایید. مثلا  آن را به فرنی یا حریره بادام اضافه کنید و یا موز را کاملا له کرده با مقداری شیر مخلوط کنید و بجوشانید تا به صورت پوره در بیاید.

بهترین مکمل برای وزن گیری کودک,غذا برای وزن گیری کودک,وزن گیری کودک 9 ماهه,

9. آجیل سرشار از انرژی

برخی از دانه های خوراکی مانند بادام، بادام زمینی، فندق و پسته به این دلیل که از خاصیت آلرژی زایی کمتری برخوردار اند، برای مصرف کودکان بسیار مناسب تر هستند. اگر نوزادتان شیر خشک مصرف می کند می توانید بادام ها را کمی بکوبید و به مدت 24 ساعت در آب نسبتا جوش قرار دهید تا کاملا شیره بادام را خارج کند. همین شیره سفید رنگ را به شیرخشک نوزادتان اضافه کنید. حتی می توانید همان شیره بادام را نیز به تنهایی به کودک بدهید تا بخورد. آجیل ها سرشار از ویتامین ” A” هستند که در ساخت و رشد بافت های بدن بسیار موثر و بهترین مکمل برای وزن گیری کودک بشمار می آیند.

وزن گیری کودک یک ساله,برای وزن گیری کودک,برای وزن گیری کودک چه کنیم,

8. کره بادام زمینی

کره بادام زمینی به عنوان منابع مهم سرشار از پروتئین بوده و برای وزن گیری کودک نقش بسزایی را ایفا می کند. اگر فرزندتان کره بادام زمینی نمی خورد می توانید کره را با عسل یا مربای هویج مخلوط کنید با این کار طعم نسبتا تلخ کره را از بین می برید و بچه ها با اشتیاق به خوردن لقمه های خوشمزه مشغول می شوند.

برای وزن گیری کودک یک ساله,بهترین مکمل برای وزن گیری کودک,غذا برای وزن گیری کودک,

7. سیب زمینی، ساده اما عضله ساز

سیب زمینی به عنوان منبع قند، بتاکاروتن و نشاسته بهترین خوراکی برای رشد و وزن گیری کودک به شمار می رود. سیب زمینی را می توانید به صورت آب پز و کبابی با سایر میوه ها یا سبزیجات مخلوط کرده یا به صورت پوره آماده کنید. سیب زمینی به عنوان خوراکی عضله ساز در بین ورزشکاران معروف است، که هم برای رشد عضلات از آن بهره می گیرند و هم به عنوان ترمیم کننده سلول های عصبی کاربرد دارد. پس با خیال راحت از این خوراکی خوشمزه به فرزند دلبندتان بدهید نوش جان کند و وزن بگیرد.

وزن گیری کودک 9 ماهه,وزن گیری کودک یک ساله,برای وزن گیری کودک,

6. جوانه گندم

جوانه گندم علاوه بر مصرف خوراکی مصرف دارویی نیز دارد. از جوانه  گندم برای از بین بردن بیماری هایی همچون یبوست، کم خونی و ضعف عضلات استفاده می شود. ضمن اینکه از سفید شدن موها نیز جلوگیری می کند. جوانه منبع غنی ویتامین های گروه B می باشد و علاوه بر بالا بردن ایمنی بدن در وزن گیری و رشد متناسب کودک سهم بسزایی دارد.

این مطلب را از دست ندهید
10 ماده غذایی برای تقویت هوش و حافظه

برای وزن گیری کودک چه کنیم,برای وزن گیری کودک یک ساله,بهترین مکمل برای وزن گیری کودک,

5. تخم مرغ

بدن برای سلامت و شادابی به ویتامین های D،B، آهن و پروتئین نیازمند است. تخم مرغ چه به صورت آب پز و چه نیمرو همچون یک کپسول انرژی عمل می کند. شما از تخم مرغ می توانید برای وزن گیری کودک یک ساله استفاده کنید تا علاوه بر رشد و استحکام استخوان ها به بهبود عملکرد مغزشان نیز کمک کند و در کنار همه موارد ذکر شده از وزن گیری فرزندتان اطمینان حاصل کنید.

غذا برای وزن گیری کودک,وزن گیری کودک 9 ماهه,وزن گیری کودک یک ساله,

4. روغن و کره های گیاهی

استفاده از روغن در پخت و پز به عنوان یک عامل اصلی در خوشمزگی غذا به شمار می رود. اما توجه داشته باشید که همواره از روغن و کره گیاهی استفاده کنید زیرا علاوه بر هضم آسان، جذب بالایی داشته، در دیواره رگ ها نیز رسوب نمی کند و از بالا رفتن کلسترول خون نیز جلوگیری خواهد کرد. روغن هایی گیاهی مانند زیتون، آفتاب گردان، بادام و روغن سویا علاوه بر سلامت بیشتر، از ویتامین A بسیاری نیز برخوردار هستند. شما می توانید در غذاهایی همچون پوره سیب زمینی، سوپ، کته، ماکارونی از این نوع روغن ها استفاده کنید تا علاوه بر کمک به وزن گیری، گوارش فرزندتان را نیز تنظیم کنید.

برای وزن گیری کودک,برای وزن گیری کودک چه کنیم,برای وزن گیری کودک یک ساله,

3. شیر مصرفی کودک را غنی تر کنید

چنانچه نوزادتان در سنی قرار گرفته که در کنار شیر از غذاهای کمکی نیز مصرف می کند، سعی کنید شیری که در طول روز میل می کند را غنی تر و پر کالری تر کنید. افزودن شیره بادام یا عصاره برخی از میوه ها مانند موز به شیر مصرفی شان آن را پر کالری تر کرده، و یا در غذاهایی همچون فرنی، پوره، حریره و سوپ نیز با اضافه کردن شیر علاوه بر ایجاد طعمی مطلوب و دلپذیر غذاهایی پر خاصیت تر درست کنید.

بهترین مکمل برای وزن گیری کودک,غذا برای وزن گیری کودک,وزن گیری کودک 9 ماهه,

2. پنیر

پنیر همیشه به عنوان خوراکی خوشمزه و مورد علاقه کودکان به شمار می رود. پنیر سرشار از کلسیم، سدیم، پتاسیم، فسفر و پروتئین است. اما به دلیل طبع سردی که دارد اگر به همراه یک خوراکی با طبع گرم، مانند گردو استفاده شود، هضمی راحت تر داشته و جذب فسفر موجود در پنیر را نیز بالا می برد. پروتئین موجود در پنیر به کودک انرژی لازم جهت فعالیت و بازی را می دهد و فسفر حاصل از آن نیز به رشد بافت های مغزی کمک می کند. این خوراکی خوشمزه را می توانید در سالاد نیز به کار ببرید و یا به صورت رنده شده با سیب زمینی و قارچ مخلوط کرده و در فر بپزید که با طعمی لذیذ قطعا مورد توجه فرزندتان قرار می گیرد.

وزن گیری کودک یک ساله,برای وزن گیری کودک,برای وزن گیری کودک چه کنیم,

1. آووکادو

آووکادو میوه ایی روغنی است که سرشار از ویتامین C و A ، K و کلسیم بوده و همچنین با فیبر بالایی که دارد علاوه بر انرژی زایی فوق العاده بهترین مکمل برای وزن گیری کودک می باشد و از بروز چاقی در سنین پایین جلوگیری خواهد کرد. آووکادو به عنوان سم زدای قوی بدن شناخته می شود که با تصفیه کبد در هضم و جذب راحت تر غذا بسیار موثر بوده و اشتهای کودکان کم غذا یا بد غذا را تحریک می کند تا میل بیشتری خوراکی های پر خاصیت و مقوی داشته باشند.

کلام آخر

در پایان چند نکته را یاد آوری می کنیم؛ توجه داشته باشید که کودک هرچقدر فعالیت و بازی بیشتری انجام دهد، انرژی بیشتری را مصرف کرده و با احساس گرسنگی میل بیشتری به خوردن غذا پیدا می کند. پس اجازه بدهید کودک خودش تمایل به خوردن غذا را ابراز کند. مصرف برخی خوراکی های خوشمزه اما مضر همچون سیب زمینی سرخ کرده را کاهش دهید. زیرا علاوه بر اختلال در هضم و گوارش موجب بروز چاقی در کودکان می شود و همین امر سن مبتلا شدن به دیابت نوع دوم را به زیر 10 سال را افزایش می دهد. اگر کودک تان بد غذاست و هر خوراکی را نمی خورد سعی کنید با تزئین طرف غذایش او را سر ذوق بیاورید و یا غذایش را همراه با بازی و تعریف داستان های هیجان انگیز به او بخورانید. هرچه کودک از خوردن غذا لذت ببرد بیشتر جذب بدنش شده و وزن مورد نیازش را به دست می آورد.

این مطلب را از دست ندهید
10 خواص لیموترش برای سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا
بستن