سلامت

10 درمان خانگی از بین بردن لکه های قهوه ای صورت

افزایش بازدید در گوگل

آشنایی با نحوه درمان لکه های قهوه ای پوست

هنگامی که میزان رنگدانه های پوست در سطح بالایی پوست بیشتر می شوند و رشد و نمو آن ها افزایش می یابد لکه های قهوه ای بر روی صورت ظاهر می شوند. این لکه ها گاهی اوقات به صورت پراکنده و یا گروهی ظاهر می شوند. معمولا در افراد مسن که مدت زمان بیشتری در معرض نور مستقیم آفتاب بوده اند این لکه بیشتر مشاهده می شود البته در برخی افراد عوامل ارثی موجب ظاهر شدن این لکه ها بر روی پوست می گردد.

شایع ترین علل به وجود آمدن لکه های قهوه ای روی پوست بدن و صورت

  • گاهی اوقات پس از درمان آکنه لکه های سیاه و قهوه ای بر روی پوست ظاهر می شوند.
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند موجب بروز لکه های پوستی گردد.
  • آکنه، لکه های کبدی و لکه های سیاه زمانی بر روی پوست ظاهر می شوند که فرد بیشتر در معرض نور خورشید قرار گیرد.
  • در هوای آلوده ذرات اکسید نیتروژن وجود دارد که می تواند باعث ایجاد لکه های سیاه به ویژه در ناحیه گونه شود.
  • تماس مدام و بدون پوشش با نور صفحه کامپیوتر، نورهای فلورسنت و نور تلویزیون به مرور زمان می تواند موجب لکه های پوستی شود.
  • افزایش میزان تولید هورمون های تولد به ویژه هورمون استروژن و پروژسترون می تواند باعث ظاهر شدن لکه های پوستی گردد.
  • عواملی مانند ترافیک، آلودگی و اشعه ماورابنفش نیز می تواند میزان لکه های سیاه و قهوه ای پوست را افزایش دهد.

💥 بهترین سایت خرید لوازم آرایشی و بهداشتی 💥
🔷 نگران زمان نباش، قیمت ها را بررسی کرده و آنلاین خرید کنید 🔷

از بین بردن لکه های قهوه ای صورت,از بین بردن لکه های قهوه ای جای جوش صورت,از بین بردن لکه های قهوه ای روی صورت

راه های درمان لکه های قهوه ای پوست

بیماری های کبدی یکی از مهم ترین دلایل ظاهر شدن لکه های سیاه و قهوه ای بر روی پوست می باشند بنابراین اگر می خواهید به صورت دائم این لکه ها را از بین ببرید باید به متخصصین طب سنتی مراجعه نمایید تا با اصلاح مزاج به درمان کبد خود بپردازید.

درمان لکه های پوستی صورت

  • ضدآفتاب: استفاده مرتب و روزانه از کرم های ضد آفتاب از بروز لکه های پوستی جلوگیری می کند و موجب بهبود لکه های ایجاد شده می شود.
  • اسکراب: سلول های مرده ای که بر روی پوست وجود دارند موجب بسته شدن منافذ پوست وبیشتر شدن میزان لکه های پوستی می گردد، با استفاده از اسکراب ها می توان این سلول های مرده را از بین برد. استفاده از لایه بردارهای حاوی ترکیبات آلفاهیدروکسی نیز می تواند تاثیر بسزایی در درمان قسمت های تیره پوست داشته باشد.
  • لوسیون: لوسیون و کرم هایی که دارای فرمول خاصی هستند نیز اگر به طور مرتب استفاده شوند می تواند در درمان لکه ها موثر باشند.
  • استفاده از ماسک های روشن کننده به صورت هفتگی: در صورتی که این ماسک ها به صورت مرتب استفاده شوند می توانند موجب روشن شدن قسمت های تیره پوست که میزان رنگدانه ها بیشتر است شوند.
  • میوه و سبزیجات: مصرف میزان کافی میوه و سبزیجات به ویژه خیار، گوجه فرنگی و لیمو نقش مهمی در سلامت پوست دارد. مواد غذایی تازه ویتامین های بسیاری دارند از این رو مصرف آن هامی تواند  در درمان و سلامت پوست موثر باشد.
  • استفاده از راهکارهای تخصصی: استفاده از لایه برداری با دستگاه زیر نظر پزشک متخصص. در لایه برداری با دستگاه از وکیوم و میکروکریستال هایی کمک می گیرند و لایه های مرده پوست را برمی دارند تا میزان لکه های تیره پوستی کاهش یابد.

در ادامه شما را با راه های درمان برای از بین بردن لکه های قهوه ای صورت آشنا خواهیم کرد. باما همراه باشید.

۱۰. ویتامین E

در این روش کافی است با سوراخ کردن یک کپسول ویتامین E مواد داخل آن را به کل صورت بمالید و یک ساعت بعد آن را بشویید. به منظور مشاهده نتایج مثبت این روش باید هر روز تکرار شود.

۹. سرکه سیب

مقدار مساوی از سرکه سیب و آب را به همراه کمی عسل مخلوط کرده و بر روی لکه های قهوه ای بمالید. با گذشت چند دقیقه می توانید پوست را شستشو دهید. همچنین در این روش می توانید فقط از سرکه سیب خالص استفاده نمایید اما در بعضی از افراد می تواند موجب سوزش پوست گردد. این یک روش از بین بردن لکه های قهوه ای صورت بوده و باید تا زمان کمرنگ شدن لکه ها هر روز تکرار کنید.

برای از بین بردن لکه های قهوه ای صورت,بهترین راه از بین بردن لکه های قهوه ای صورت,درمان خانگی از بین بردن لکه های قهوه ای صورت

۸. ترب کوهی

ترب کوهی خواص بی نظیری دارد که یکی از مهم ترین آن ها خاصیت شفاف کنندگی است. از این رو اگر از خردل، کلم پیچ و کلم بروکلی که از انواع ترپ کوهی محسوب می شوند استفاده نمایید می تواند میزان کک و مک و لکه های پیری را کاهش دهد. برای این منظور کافی است چند بار در هفته محلول ترب کوهی را بر روی پوست بمالید و پس از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بشویید.

۷. آلوئه ورا

استفاده از آلوئه ورا بهترین راه از بین بردن لکه های قهوه ای صورت بوده و می تواند تاثیر بسیار خوبی در درمان لکه های پوستی و آسیب های ایجاد شده در اثر اشعه های مضر خورشید داشته باشد. برای این منظور کافی است به مدت یکماه دوبار در روز ژل آلوئه ورا را به مدت ۳۰ دقیقه بر روی پوست قرار دهید سپس با آب سرد بشویید. در صورت در دسترس نبودن ژل آلوئه ورا می توان از آب آلوئه ورا نیز استفاده نمود.

درمان لکه های قهوه ای صورت,روش از بین بردن لکه های قهوه ای صورت,از بین بردن لکه های قهوه ای صورت

۶. روغن کرچک

این روغن خواص درمانی بی نظیری دارد و می تواند تاثیر خوبی در درمان لکه های قهوه ای و تیره پوست صورت داشته باشد. استفاده از روغن نارگیل، روغن ویتامین E، روغن زیتون، روغن بادام در کنار روغن کرچک می تواند تاثیر خوبی بر رفع لکه های پوستی داشته باشد.

برای استفاده از روغن کرچک کافی است مقداری پنبه را به آن آغشته نمایید و بر روی لکه ها بزنید و آن محل را ماساژ دهید. روغن کرچک باید چند ساعت بر روی پوست بماند و بعد شستشو داده شود. این کار باید دوبار در روز یک بار صبح و یکبار شب انجام شود تا لکه ها به طور کامل محو شوند.

۵. آب لیمو ترش

آب لیمو ترش می تواند موجب شفافیت، لطافت و زیبایی پوست گردد. برای استفاده از آب لیمو ترش کافی است که محل لکه ها را به آب لیمو ترش آغشته نمایید و پس از ۳۰ دقیقه با آب سرد شستشو دهید. افرادی که پوست حساسی دارند می توانند از گلاب یا عسل به همراه آب لیمو استفاه نمایند. به سه روش زیر می توان از آب لیمو برای رفع لکه ها استفاده نمود:

از بین بردن لکه های قهوه ای صورت,از بین بردن لکه های قهوه ای جای جوش صورت,از بین بردن لکه های قهوه ای روی صورت

روش اول: مخلوط آب لیمو و شکر

آب یک لیموترش را گرفته و در ظرفی بریزید سپس کم کم به آن شکر بیافزایید تا حالت خمیری پیدا کند. اکنون محلول تهیه شده را با استفاده پنبه یا قلم مو بر روی لکه ها قرار داده و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند و بعد با آب سرد بشویید. با توجه به این که محلول تهیه شده می تواند موجب خشکی پوست گردد بهتر است روغن زیتون به آن اضافه کنید یا از مرطوب کننده پس از آن استفاده نمایید.

روش دوم: استفاده آب لیمو خالص

آب لیمو دارای ترکیبات اسیدی می باشد، ترکیبات اسیدی می توانند موجب تجزیه رنگدانه ملانین شوند. از این رو اگر به طور مرتب از آب لیمو بر روی لکه ها استفاده شود پس از یک الی دو ماه می تواند لکه ها را از بین ببرد. همچنین ویتامین سی موجود در آب لیمو نیز می تواند موجب سفید شدن پوست شود. در این روش نیز باید بر روی لکه ها آب لیمو زده و پس از ۳۰ دقیقه با آب سرد بشویید. توجه داشته باشید در مدتی که آب لیمو بر روی لکه ها قرار دارد در معرض نور خورشید قرار نگیرید.

روش سوم: مخلوط شکر، عسل و آب لیمو

آب یک عدد لیمو ترش را به همراه دو قاشق غذاخوری عسل و دو قاشق غذاخوری شکر در یک کاسه ریخته و مخلوط نمایید تا خمیر درست شود. از خمیر تهیه شده به کمک پنبه یا قلم مو بر روی لکه ها قرار داده و پس از ۳۰ دقیقه با آب سرد بشویید.

از بین بردن لکه های قهوه ای صورت,از بین بردن لکه های قهوه ای جای جوش صورت,از بین بردن لکه های قهوه ای روی صورت

۴. پاپایا

پاپایا به دلیل داشتن آنزیم های خاص و آلفا هیدروکسی اسید می تواند نقش مهمی در از بین بردن لکه های قهوه ای صورت، درمان آکنه، خشکی پوست و .. داشته باشد. از این رو مصرف آن می توان پوستی شفاف و درخشان را برای شما به ارمغان آورد. برای استفاده از پاپایا کافی است که مقداری پاپایای تازه ورنده شده را برروی لکه ها قرار داده و ماساژ دهید و سپس با آب ولرم پس از ۲۰ دقیقه بشویید. برای از بین رفتن لکه ها باید دوبار در روز از پاپایا استفاده شود تا زمانی که لکه ها به طور کامل ازمحو شوند.

با توجه به اینکه بعضی از افراد ممکن است نسبت به پاپایا حساسیت پوستی داشته باشند، در صورتی که می خواهید از این روش استفاده نمایید ابتدا آن را بر روی قسمتی دیگر از پوستتان امتحان نمایید.

۳. شیر

یکی از راحت ترین راه ها برای از بین بردن لکه های تیره پوست استفاده از شیر می باشد. پوست به دلیل ویتامین های بسیاری که دارد می تواند نقش مهمی در سلامت بدن و پوست داشته باشد. برای استفاده از این روش کافی است که عسل را با ۴ قاشق غذاخوری شیرمخلوط نمایید و بر روی لکه ها بمالید و پس از ۱۰ دقیقه ماساژ دادن شستشو دهید. همچنین قرار دادن این خمیر ۱۰ دقیقه بیشتر بر روی پوست نیز موردی ندارد و می توانید هر روز از این روش استفاده نمایید.

از بین بردن لکه های قهوه ای صورت,از بین بردن لکه های قهوه ای جای جوش صورت,از بین بردن لکه های قهوه ای روی صورت

۲. جعفری

جعفری تنها به عنوان تزیینی یا چاشنی در رستوران ها مورد استفاده قرار نمی گیرد بلکه به دلیل ویتامین های C و A  موجود در آن کاربردهای بسیاری در پزشکی دارد. جعفری می تواند در کلاژن سازی پوست و مبارزه با رادیکال های آزاد بسیار موثر باشد، از این رو استفاده از آن موجب روشن تر شدن و درخشندگی پوست می گردد.

روش استفاده از ترکیب جعفری، عسل و آب لیمو

بخش های بالایی جعفری را در مخلوط کن ریخته و به آن دو قاشق چای خوری عسل و یک قاشق چای خوری آب لیمو اضافه کرده و مخلوط نمایید تا خمیری به دست آید. خمیر تهیه شده را هر روزبه مدت ۲۰ دقیقه بر روی پوست قرار داده سپس با آب سرد شستشو دهید.

۱. چوب صندل

چوب صندل به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده وضد پیری می تواند نقش مهمی در درمان لکه های قهوه ای صورت و کاهش هیپرپیگمانتاسیون داشته باشد. به سه روش زیر می توان از چوب صندل برای رفع لکه های قهوه ای استفاده نمود:

روش اول: مخلوطی از دو قاشق غذاخوری پودر چوب صندل، یک قاشق غذاخوری آب پرتغال، یک قاشق چای خوری آب لیمو و محتویات دو کپسول ویتامین E تهیه نمایید و سپس به پوست صورت بمالید. پس از ۳۰ دقیقه با آب صورت را شستشو دهید. از این روش چند بار در هفته می توانید استفاده کنید.

روش دوم: مخلوطی از دو قاشق غذاخوری پودر چوب صندل، یک قاشق چای خوری گلیسیرین، دو قاشق چای خوری گلاب و یک قاشق چای خوری آب لیمو ترش تهیه کنید و بر روی لکه ها قرار داده سپس اجازه دهید که خشک شوند و آن ها را با آب سرد بشویید. از این روش نیز می توان چند مرتبه در هفته تا زمان از بین رفتن لکه های قهوه ای استفاده نمود.

روش سوم: مخلوطی از یک قاشق غذاخوری روغن زیتون یا بادام و چند قطره روغن چوب صندل تهیه کنید و هر شب قبل از خواب بر روی لکه ها قرار داده و اجازه دهید تا صبح بر روی پوست باقی بماند.

از بین بردن لکه های قهوه ای صورت,از بین بردن لکه های قهوه ای جای جوش صورت,از بین بردن لکه های قهوه ای روی صورت

روش های دارویی رفع لکه های قهوه ای و تیره صورت

علاوه بر روش های خانگی روش های دارویی نیز برای رفع لکه های قهوه ای پوست وجود دارد. از درمان های دارویی می توان به استفاده از کرم های حاوی هیدروکینون به صورت موضعی اشاره نمود. از این کرم ها به عنوان بهترین داروهای شفاف کننده پوست یاد می کنند که می تواند سرعت تولید رنگدانه های پوست را کاهش دهد. مصرف این دارو در بعضی از کشورها ممنوع است زیرا دوزهای بالای آن می تواند تاثیرات سمی بر پوست داشته باشد. پزشکان ایالات متحده دوزهای بسیار پایین این دارو را تحت نظارت خاص برای بیماران تجویز می کنند.

کرم های هیدروکینون در صورتی که به صورت طولانی مدت استفاده شوند می توانند موحب افزایش تولید رنگدانه ها شوند به همین دلیل پزشکان برای دوره های کوتاه مدتی مصرف هیدورکینون را برای بیماران خود تجویز می کنند تا اثر سوئی نداشته باشد. کرم هیدروکینون ۲ درصد بدون نسخه پزشک از داروخانه ها قابل تهیه می باشد اما کرم هیدورکینون ۴ درصد تنها با نسخه پزشک قابل خریداری می باشد.

برخی از پزشکان به جای هیدروکینون داروهای حاوی رتین A و سایر استروئیدها را تجویز می کنند که می توان بدون نسخه نیز آن را تهیه نمود اما اثر این دورها به اندازه هیدروکینون نمی باشد. ویتامین C نیز دارای خواص درمانی مشابه هیدورکینون می باشد و می تواند موجب شفاف شدن پوست و رفع لکه های پوستی گردد. مهم ترین مزیت ویتامین C این است که همانند هیدورکینون دارای عارضه نمی باشد. از مشتقات پایدار ویتامین C که تاثیر بسزایی در از بین لکه های پوستی دارد می توان به منیزیم اسکوربیل فسفات اشاره نمود.

از بین بردن لکه های قهوه ای صورت,از بین بردن لکه های قهوه ای جای جوش صورت,از بین بردن لکه های قهوه ای روی صورت

تکنولوژی IPL

این تکنولوژی می تواند تاثیر مثبتی بر بهبود لکه های قهوه ای و کک و مک ناشی از تابش خورشید، رنگدانه های قرمز و قهوه ای که بر اثر پاره شدن مویرگ ها ایجاد شده اند و همچنین ظاهر پوست پیر شده داشته باشد. تکنولوژی IPL طی فرآیندی تحت عنوان عکس برداری موجب جوانسازی پوست صورت و بدن می گردد.

لایه برداری شیمیایی

در این روش از یک محلول شیمیایی به منظور اثر گذاری بر لایه بیرونی پوست استفاده می شود و میزان لکه های قهوه ای و کک و مک پوست را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد. پوست جدید که پس از لایه برداری تشکیل می شود از چین و چروک کمتر و لطافت بیشتری برخوردار است. این روش می تواند انتخاب خوبی برای افرادی باشد که دارای پوست بور و لطیف هستند.

از بین بردن لکه های قهوه ای صورت,از بین بردن لکه های قهوه ای جای جوش صورت,از بین بردن لکه های قهوه ای روی صورت

لیزر درمانی

لیزردرمانی یکی از روش های سرپایی و غیر موضعی است که به منظور درمان لکه های قوه ای پوست مورد استفاده قرار می گیرد. این روش درمانی بر روی رنگدانه های به وجود آورنده لکه ها اثر گذاشته و موجب از بین رفتن آن ها می شود. از رایج ترین و موثر ترین لیزرهایی که به این منظور استفاده می شود می توان به لیزر پالسی نورو لیزر سوئیچ شده Q اشاره نمود.

پیلینگ مکانیکی (میکرودرم)

در این روش تمامی سطح بیرونی پوست تحت تاثیر کریستال ها قرار گرفته وپوسته پوسته می شود. با استفاده از این روش بازسازی پوست به صورت اساسی انجام شده و سلول های پوستی  ظاهر می شوند که نرم و صاف هستند و توانایی بیشتری در جذب مواد مغذی دارند. همچنین میکرودرم موجب می شود که پوست ضخیم تر شده و دیرتر آثار پیری بر روی آن ظاهر شود.

کرایوتراپی (سرما درمانی)

در این روش لکه ها را با استفاده از محلول نیتروژن مایع منجمد می کنند تا به طور کامل از بین بروند. این روش یکی از ایمن ترین و سریع ترین روش های از بین بردن لکه های قهوه ای پوست محسوب می شود و موجب می گردد که پوست سالم و روشن با پوست انداختن جایگزین پوست تیره شود.

از بین بردن لکه های قهوه ای صورت,از بین بردن لکه های قهوه ای جای جوش صورت,از بین بردن لکه های قهوه ای روی صورت

راهکاریی برای جلوگیری از به وجود آمدن لکه های تیره پوستی

اگر چه با رعایت و توجه به بسیاری از موارد می توان از بروز لکه های پوستی جلوگیری نمود اما برخی مواقع مانند زمانی که فرد به دلیل بارداری دچار تغییرات هورمونی شده نمی توان از بروز این لکه های تیره جلوگیری کرد. اما به طور کلی با توجه به نکات زیر می توان مانع از بروز لکه های پوستی شد.

  1. پرهیز از قرار گرفتن در برابر نور خورشید و استفاده مرتب از مواد غذایی حاوی ویتامین D.
  2. استفاده از عینک آفتابی، لباس پوشیده و کلاه آفتاب گیر به هنگام خروج از منزل.
  3. استفاده مرتب از کرم های ضدآفتاب و جلوگیری از قرار گرفتن در برابر نور خورشید.
  4. اشعه های خورشید بین ساعات ۱۰صبح الی ۳ بعدظهر در شدید ترین وضعیت ممکن قرار دارند بنابراین بهتر است در این مدت از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید بپرهیزید.
  5. حتما ۳۰ دقیقه پیش از خارج شدن از منزل و قرار گرفتن در معرض نور خورشید از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید. در صورت عرق کردن ویا شنا کردن نیاز است هر دو ساعت یکبار ضدآفتاب خود را تمدید کنید.
  6. کرم های ضد آفتابی که هر روز مورد استفاده قرار می دهید حتما باید دارای SPF حداقل ۱۵ و محافظ های UVA و UVB باشند.
  7. استفاده از پیراهن های آستین بلند و شلوار و کلاه می تواند از پوست شما در برابر اشعه های UV خورشید محافظت نماید. همچنین لباس های مسدود کننده UV نیز وجود دارند که دارای فاکتور محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش(UPF) 40 الی ۵۰ می باشند و بهترین لباس های محافظت از بدن در مقابل نور خورشید محسوب می شوند.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا