سلامت

10 روش افزایش دوپامین در مغز به صورت طبیعی

خلاصه نوشته
  • یکی از باورهای غلط در مورد افزایش دوپامین مغز این است که بسیاری از افراد به اشتباه دارو مصرف می کنند! باید بگوییم که مصرف دارو در این مورد تنها باید زیر نظر پزشک صورت بگیرد آن هم اگر واقعا شخصی به دوپامین بیشتر نیاز داشته باشد! از این رو مواد غذایی بسیاری وجود دارند که مصرف آن ها دوپامین مغز را افزایش می دهد!

راهکار طبیعی برای افزایش سطح دوپامین در مغز

قبل از هر چیز بیایید ببینیم دوپامین چیست و چه فایده ایی دارد؟ دوپامین یک ترکیب آلی از گروه کاتکولامین ها و فنتیل امین ها است، که در بدن به خصوص مغز اکثر جانداران و همچنین در گیاهان نیز یافت می شود. دوپامین ها در مغز به عنوان پیام رسان عصبی و در خون به عنوان تنظیم کننده هورمون ها عمل می کنند. به مسیرهای دوپامینی در مغز دوپامینرژیک گفته می شود که مهم ترین وظیفه اش ایجاد لذت و پاداش است. یکی دیگر از نقش های اصلی این ماده حیاتی کنترل و تنظیم دستگاه حرکتی انسان است و اگر نورون های دوپامینرژیک از بین بروند، فرد را به پارکینسون مبتلا می کنند.

در مادران شیرده نیز دوپامین ها با ترشح پرولاکتین بر غدد شیردهی تاثیر گذاشته و موجب تولید شیر در سینه مادران می گردد. دوپامین در بدن با جلوگیری کردن از ترشح “نوراپی نفرین” از انسداد و تنگی عروق ممانعت به عمل می آورد، همچنین با افزایش حجم ادرار سدیم اضافی بدن را از طریق کلیه ها خارج کرده و فرد را از ابتلا به فشار خون بالا در امان نگه می دارد. حال که با دوپامین و خواص آن آشنایی پیدا کردید، همچنان با بست فارسی همراه باشید تا به بررسی 10 راهکار طبیعی برای افزایش سطح دوپامین در مغز بپردازیم.

افزایش دهنده دوپامین,افزایش سطح دوپامین,افزایش سطح دوپامین در مغز,

10. مصرف مکمل

تولید دوپامین در بدن مستلزم وجود ویتامین های نیاسین، فولات، ویتامین B6، ویتامین D، منیزیم و آهن است. چنانچه سطح هر کدام از این ویتامین ها در خون تان پایین باشد تولید دوپامین با مشکل مواجه می شود. با یک آزمایش خون ساده به راحتی می توانید به اندازه هر یک از ویتامین ها در خون پی ببرید و با استفاده از مکمل های ویتامینه به آسانی کمبودشان را در بدن جبران کنید. در بین مواد خوراکی گیاهی رزماری و چای سبز منابع بسیار خوبی برای ویتامین های D، منیزیم و کورکومین می باشند.

9. مزایای نور خورشید و استفاده از آن

نور خورشید به عنوان بهترین منبع ویتامین D در طبیعت به شمار می رود. کمبود ویتامین D موجب دفع ویتامین های گروه B در بدن می گردد، که بیماری های روحی و پوستی را به دنبال خواهد داشت. ویتامین D با افزایش سطح دوپامین در مغز باعث ایجاد حس نشاط و سرزندگی در فرد شده و از بروز بیماری سرطان پوست نیز جلوگیری می کند. بهترین زمان برای استفاده از نور خورشید ساعات اولیه روز است. بعد از ساعت 11 سعی کنید زیاد در معرض تابش مستقیم نور خورشید نباشید زیرا در این ساعات سطح تشعشعات بسیار بالاست و ممکن است به بافت پوست  تان آسیب وارد کند.

افزایش سطح هورمون دوپامین,افزایش هورمون دوپامین,قرص افزایش سطح دوپامین,

8. قدرت تمرکز و ورزش هایی همچون یوگا را دست کم نگیرید!

یوگا و مدیتیشن بهترین راه برای آرامش ذهن و رها شدن از افکار مزاحم و منفی هستند. حرکات یوگا با کشش عضلات و نفس های عمیق مداوم سطح اکسیژن رسانی به خون را بالا برده و با ترشح اندورفین و سرتونین در مغز موجب بوجود آمدن حس شادی و نشاط می شوند. در سال 2015 چند استاد برتر یوگا و مدیتیشن مدعی شدند که با این ورزش توانسته اند تا 40 درصد توانایی جسمی افراد مبتلا به پارکینسون را بهبود ببخشند. اگرچه هنوز در موسسه علوم و تحقیقات این نتایج به ثبت جهانی نرسیده، اما جامعه پزشکی افزایش سطح هورمون دوپامین با انجام مدیتیشن را تایید نموده اند!

این مطلب را از دست ندهید
10 خوراکی فوق العاده برای اینکه شکمی صاف داشته باشید!

7. قدرت موسیقی و افزایش دوپامین

ایجاد دو حس لذت و پاداش در مغز مهمترین عامل افزایش تولید دوپامین محسوب می شود. زمانی که موسیقی گوش می کنید فرکانس های امواج موسیقی مستقیما نورون های عصبی را تحت تاثیر قرار داده و با ایجاد حس رضایت، سطح دوپامین را به سرعت بالا می برند.

افزایش دهنده دوپامین,افزایش سطح دوپامین,افزایش سطح دوپامین در مغز,

6. خواب منظم و کافی

بالا رفتن سطح دوپامین در مغز موجب از بین رفتن حس خواب آلودگی می شود، به همین خاطر ترشح این ماده در اوایل صبح در بالاترین سطح خود قرار دارد. چنانچه بدن شما یک دوره خواب راحت و به موقع را تجربه کرده باشد به راحتی کار تولید دوپامین را انجام می دهد. اما اگر به اندازه کافی نخوابیده باشید و یا شب خیلی دیر به رخت خواب بروید کار تولید مختل شده و به درستی انجام نمی پذیرد، و یا اینکه در اواسط شب با ترشح دوپامین شما را بی خواب می کند!

5. انجام تحرک و فعالیت های فیزیکی مانند ورزش

ورزش به عنوان بهترین و موثرترین عامل افزایش سطح دوپامین در بدن شناخته می شود. تنها با 10 دقیقه ورزش روزانه بدن تان قادر خواهد بود که با تولید مسکن های طبیعی علاوه بر احساس شادی به دفع سموم نیز  بپردازد. امروزه پژوهشگران و پزشکان به این نتیجه رسیده اند که انجام فعالیت های ورزشی از بروز بیماری هایی همچون پارکینسون، آلزایمر، دیابت، فشار خون و بیماری های قلبی جلوگیری می کند. دوپامین مانع از انسداد عروق شده که قلب و مغز را از سکته ها در امان نگه می دارد.

افزایش سطح هورمون دوپامین,افزایش هورمون دوپامین,قرص افزایش سطح دوپامین,

4. باقلا کپسول دوپامین

باقلا که به لوبیا مخملی نیز معروف است به عنوان کپسول طبیعی حاوی دوپامین شناخته می شود. از آنجا که دوپامین مهم ترین سد در برابر ابتلا به بیماری پارکینسون شناخته شده است، همواره پزشکان برای درمان یا توقف پیشرفت این بیماری، جدول تغذیه مبتلایان به پارکینسون را بر پایه مواد حاوی دوپامین تنظیم می کنند. با مصرف باقلا 30 درصد دوپامین مورد نیاز بدن تان را به راحتی تامین می کنید. توجه داشته باشید که قبل از مصرف، از عدم وجود حساسیت به باقلا در بدن خود اطمینان حاصل کنید.

3. تاثیر پروبیوتیک

از آنجا که بین مغز و معده ارتباط تنگاتنگ و حیاتی وجود دارد از این رو در علم پزشکی معده را مغز دوم می نامند. معده نیز مانند مغز پر از سلول ها و رشته های عصبی است. سلول های عصبی مسئول اصلی تولید دوپامین محسوب می شوند. پروبیوتیک ها نوعی باکتری مفید برای بدن هستند که در دستگاه گوارش تولید شده و زندگی می کنند. پروبیتیک ها که معمولا در محصولات لبنی به وفور یافت می شوند، نیز توانایی تولید دوپامین را دارند، از این رو مصرف لبنیات موجب حس آرامش در مغز و نشاط می شود. افرادی که از سلامت معده برخوردارند بسیار خوش اخلاق تر و معاشرتی تر هستند. اگر باکتری های معده به اندازه تولید نشوند و یا کار خود را به خوبی انجام ندهند، رشته های عصبی در بافت معده پیام های تنش اعصاب را به مغز ارسال کرده و موجب بدخلقی و نا آرامی فرد می شود.

این مطلب را از دست ندهید
10 راهکار برای از بین بردن پف زیر چشم

افزایش دهنده دوپامین,افزایش سطح دوپامین,افزایش سطح دوپامین در مغز,

2. چربی های اشباع ممنوع!

چربی های اشباع مانند چربی موجود در مواد لبنی، چربی های حیوانی، روغن نارگیل و پالم موجب اختلال در عملکرد دوپامین ها می شود. چربی ها مهمترین عامل تولید انرژی در بدن جانداران به شمار می رود، اما استفاده از چربی های غیر اشباع عملکرد بهتری در بدن برای تولید دوپامین از خود نشان می دهند. چربی های اشباع، بدن را دچار التهاب کرده که این التهاب، رشته های عصبی را ضعیف و گاها برای دقایقی از کار می اندازد، که همین اختلال تولید دوپامین را متوقف می نماید.

1. مواد پروتئینی

پروتئین ها مسئول تولید اسید آمینه در بدن هستند. از مهمترین اسید آمینه ها می توانیم به تیروزین اشاره کنیم که توسط آنزیم های معده به دوپامین تبدیل می شود. تیروزین در مواد غذایی مانند گوشت بوقلمون، گوشت گاو، تخم مرغ، لبنیات و حبوبات به وفور یافت می شود. یک رژیم غذایی مناسب که از تمام منابع مغذی همچون پروتئین، مواد معدنی، ویتامین ها و پروبیوتیک ها سرشار باشد، بدن را از کمبود تمام عناصر حیاتی از جمله دوپامین مصون می دارد.

به نظر شما چه مواردی باعث افزایش دوپامین در مغز می شود؟

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت خرید فالوور اینستاگرام بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا