سلامت

10 نکته مهمی که باید درباره ارتودنسی دندان بدانید

افزایش بازدید در گوگل

همه چیز درباره ارتودنسی دندان

همه ما ارتودنسی را راهی برای زیبا سازی و تنظیم کردن دندان ها می دانیم. اما آیا از شیوه عملکرد آن بر بافت لثه ها و دندان اطلاع کافی داریم؟ چه کسانی به ارتودنسی نیازمندند و چگونه بفهمیم که چه زمانی برای انجام آن مناسب می باشد؟ همه این سئوال ها همواره ذهن مارا مشغول کرده وبه دنبال انتخاب راهی مناسب و کم هزینه برای زیبا ساختن ساختار فک و دندان خود هستیم. اگر تصمیم تان برای انجام ارتودنسی دندان قطعی است با بست فارسی همراه باشید تا با نکات مهمی که باید بدانید، بیشتر آشنا شوید.

نکات مهم درباره ارتودنسی,نکاتی درباره ارتودنسی,نکاتی درباره ارتودنسی دندان

۱۰. شل شدن براکت ها

چنانچه براکت ها شل شدند، قبل از دست پاچه شدن، به یک متخصص مراجعه کرده تا مشکل تان را حل کند. اصلا نگران نباشید زیرا سفت کردن و تنظیم شان کاری بسیار ساده است که به سرعت انجام می پذیرد.

۹. آیا می شود با وجود براکت ها چیزی خورد؟

وجود براکت، خوردن بعضی مواد غذایی را مشکل می کند، اما به آن معنا نیست که فقط باید غذاهای آبکی میل شود. برخی خوراکی ها را به شیوه های متفاوت می توان خورد، به طور مثال؛ میوه های نرم مناسب تر بوده و سعی کنید میوه سفت را به قطعات کوچک خورد کرده تا راحت تر جویده شود. تمام سبزی ها را به صورت پخته میل کنید و از گاز زدن سبزیجات سفت مانند هویج، گل کلم و کلم بروکلی خودداری کنید.

غلات را به تکه های کوچک تر تقسیم کنید تا مجبور نباشید برای جدا کردن شان از فشار دندان ها استفاده نمایید. لبنیاتی مانند پنیر، انواع گوشت و مغزدانه ها  ممکن است بین براکت ها نفوذ کند، که موجب آزار لثه ها و تولید بوی بد دهان خواهد شد. از خوردن آبنبات های سفت و چسبناک خودداری کنید.

همه چیز درباره ارتودنسی دندان,نکات مهم درباره ارتودنسی,نکاتی درباره ارتودنسی

۸. نحوه مسواک و نخ دندان با براکت

نخ دندان در حالت عادی و بدون براکت داشتن هم مشکل است. یکی از نکات مهم درباره ارتودنسی این است، زمانی که می خواهید مسواک بزنید باید ابتدا لاستیک ها، نوارها و قسمت های جدا شدنی را در بیاورید، سپس تمام سیم ها و دندان ها را به آرامی مسواک بزنید. برای استفاده از نخ دندان باید نخ را به آرامی از زیر براکت رد کرده و بین دو دندان را تمیز نمایید، پس از آن نخ را آرام بکشید تا خارج شود و دوباره از نو همان پروسه را تکرار کنید.

۷. براکت های مخصوص برزگسال

برخلاف تصور خیلی از انسان ها، ارتودنسی تنها مختص اطفال نمی باشد. امروزه ارتودنسی به یکی از محبوب ترین اصول زیبایی فک و صورت مورد توجه بزرگسالان قرار گرفته است. براکت ها طوری طراحی شده اند که متناسب با اندازه فک افراد تنظیم شوند. خیلی از بازیگران مشهور هالیوود در بزرگسالی اقدام به ارتودنسی کرده و براکت های خود را در نشست های خبری به نمایش عموم گذاشتند، تا ثابت کنند این کار سن خاصی را نمی طلبد.

نکات مهم درباره ارتودنسی,نکاتی درباره ارتودنسی,نکاتی درباره ارتودنسی دندان

۶. سوابق ارتودنسی

هرگونه کاری که بر روی دندان های شما صورت گرفته باشد، سوابق ارتودنسی گفته می شود. متخصصان برای طراحی بهتر و تنظیم صحیح براکت ها به این سوابق نیازمندند، تا بتوانند نوع براکت متناسب با دهان شما را انتخاب کرده و یا حتی ترکیب شکلی دندان ها را بعد از دوره ارتودنسی برای تان توصیف نمایند.

۵. آیا بستن براکت مهم است؟

قبل از انجام ارتودنسی کمی وقت بگذارید و با چند متخصص مشورت نمایید، تا به شما بگوید آیا به براکت نیاز دارید یا نه؟ براکت مزایا خاص خود را دارد که صاف شدن دندان ها فقط بخشی از آن به شمار می رود.

نکات مهم درباره ارتودنسی,نکاتی درباره ارتودنسی,نکاتی درباره ارتودنسی دندان

۴. برای ارتودنسی دندان ها باید از چه سنی به دکتر مراجعه کرد؟

بسیاری از متخصصان علم دندان پزشکی بر این باورند که بهترین سن برای مراجعه به متخصص، سنین ۶ یا ۷ سالگی است، زیرا فک کودکان در حال رشد بوده و به سرعت در حال تغییر شکل می باشند. طبق آمار کودکان سنین ۹ تا ۱۴ سال بیشترین آمار ارتودنسی را به خود اختصاص داده اند، و بزرگسالان نیز سال های ۲۶ تا ۴۶ سالگی این مقوله را تجربه کرده اند. دوره درمانی ارتودنسی ۱ تا ۳ سال به طول می انجامد که هرچه در سنین پایین تر انجام بگیرد، زمان کوتاه تری را به خود اختصاص خواهد داد.

۳. کار متخصصین ارتودنسی چگونه است؟

ناهنجاری دندان ها و مشکلات فک شایع ترین علت مراجعه به متخصص ارتودنسی می باشد. متخصصین ارتودنسی شکل دندان ها را تصحیح کرده و همگی را در یک ردیف درست قرار می دهند. ابزاری همچون براکت، قالب، الاینر و هدگیر در ارتودنسی مورد استفاده قرار می گیرند. هدگیر نوعی روبان سیمی است که دور سر قرار می گیرد تا فشار بیشتری بر دندان ها وارد آورد. ریتینر نیز وسیله ای است برای نگه داشتن دندان ها در جای مناسب شان.

نکات مهم درباره ارتودنسی,نکاتی درباره ارتودنسی,نکاتی درباره ارتودنسی دندان

۲. چه زمانی برای ارتودنسی مناسب است؟

اگر دندان های شما در یک ردیف قرار نگرفته اند و به اصطلاح کج و معوج هستند، بدون اتلاف وقت به متخصص ارتودنسی مراجعه کرده تا با اصلاح فرم آن ها، لبخندی زیبا بر صورت تان بنشیند. متخصص ارتودنسی کار جابه جایی دندان ها را بر عهده دارد. ارتودنسی سن خاصی ندارد و شما در هرسنی هستید می توانید از مزایای ان استفاده نمایید.

۱. چه کسانی باید به متخصص ارتودنسی مراجعه نمایند؟

نکته مهم در مورد سلامت دندان ها این است که موقع جویدن یا گاز گرفتن خوراکی ، آن ها چگونه بر روی هم قرار می گیرند. دندان های کج و نامتقارن به سرعت دچار پوسیدگی و فرسایش می شوند. فکی که به علت تنگی دندان هایش بر روی هم قرار دارند، به شدت آسیب پذیر بوده و لثه ها سریع تر به عفونت های شایع دهان دچار می شوند، زیرا فضای مناسبی برای مسواک زدن وجود ندارد. براکت های استیل با خاصیت ضدزنگ بودن از سال ۱۹۲۷ به دنیای ارتودنسی وارد شدند.

پس از آن براکت های سرامیکی و شفاف از سال ۱۹۷۰ به بعد به دنیای پزشکی آمده تا نمای صورت افراد را زیبا تر جلوه دهند. امروزه نیز براکت های نامرئی یا هم رنگ دندان ها به بازار آمده اند و بسیار مورد توجه قرار گرفته، در انواع دیگرش نیز به نوعی طراحی شده که به پشت دندان ها متصل می گردد. همانطور که پیش تر گفتیم ارتودنسی سن خاصی را برای افراد در نظر نمی گیرد و شما به راحتی می توانید از مزایای این علم دوست داشتنی برای زیبا تر شدن چهره و لبخند تان بهره بگیرید.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا