سلامت

10 نکته کاربردی برای حفظ تناسب اندام و رعایت رژیم لاغری

خلاصه نوشته
  • امروزه بسیاری از مردم به خصوص افراد جوان، به دنبال رسیدن به استانداردهای زیبایی جهانی هستند که داشتن بدنی مناسب نیز یکی از مهم ترین های آن هاست. اگر شما هم هدف تان همین است، بهتر است به جای رژیم های سخت، با راه های حفظ تناسب اندام آشنا شوید.

برای حفظ تناسب اندام و رعایت رژیم لاغری چه کارهایی لازم است؟

بدون شک بسیاری از ما در طول زندگی مان انواعی از رژیم های مختلف را با هدف کاهش وزن و یا تناسب اندام امتحان کرده ایم.

نقطه مشترکی که در رژیم های غیر اصولی و سخت همواره وجود داشته است، بی فایده بودن آن هاست و شما باید بدانید که تناسب اندام با استفاده از این روش ها دست یافتنی نیست.

برای اینکه بتوانید اندام متناسبی داشته باشید، باید نکات مختلفی را مد نظر قرار داده و آگاه باشید که رژیمی انتخاب کنید که در طول زندگی تان بتوانید آن را رعایت کنید.

زیرا داشتن رژیم های مقطعی و یا تقلب کردن های مداوم نه تنها نتیجه بخش نیست، بلکه ممکن است مشکلاتی در زمینه سلامتی تان نیز ایجاد کند.

بنابراین اگر شما هم دچار چالش هایی برای حفظ رژیم و یا رسیدن به اندام ایده آل تان هستید، با ما همراه باشید تا شما را با 10 نکته کاربردی برای حفظ تناسب اندام و رعایت رژیم لاغری، آشنا کنیم.

حفظ تناسب اندام,حفظ تناسب اندام با ورزش,حفظ تناسب اندام بعد از زایمان,

10. صبحانه را از وعده های غذایی تان حذف نکنید

پیش از هر چیزی شما به عنوان فردی که خواستار تناسب اندام و سلامتی است، باید بدانید که حذف کردن وعده مهمی مانند صبحانه نه تنها کمک تان نمی کند، بلکه کاملا در جهت عکس هدف های شما خواهد بود.

صبحانه اصلی ترین وعده غذایی برای بدن به شمار می رود که جالب است بدانید حذف کردن آن می تواند منجر به افزایش وزن تان شود!

اگر در مورد علت این امر کنجکاو هستید باید بدانید که بدن شما تا زمان صرف وعده بعدی، یعنی ناهار باید گرسنگی بکشد و برای اینکه بتواند از ضعف ناشی از آن جلوگیری کند، شروع به ترشح برخی هورمون ها می کند.

هورمون های ترشح شده در اثر گرسنگی، در طول زمان می توانند باعث چاقی و افزایش وزن شما شوند، بنابراین هیچ گاه وعده صبحانه را با تصور مفید بودنش برای لاغری حذف نکنید.

علاوه بر موارد بالا، نخوردن صبحانه و گرسنگی کشیدن شما باعث می شود که ولع بیشتری داشته باشید و احتمال اینکه میزان غذا خوردن تان در وعده ناهار از کنترل خارج شود، به شدت بالا خواهد رفت.

9. میوه و سبزیجات را به سبد غذایی تان اضافه کنید

قطعا همه شما می دانید که میوه و سبزیجات از سالم ترین موادی هستند که می توانید مصرف کنید اما تنها عده کمی هستند که واقعا به وجود این مواد در سبد غذایی شان اهمیت می دهند.

شما باید بدانید که مصرف میوه و سبزیجات به علت وجود ویتامین ها، فیبر و آنتی اکسیدان ها نه تنها برای سلامتی مفید است و از انواع سرطان ها جلوگیری می کند، بلکه برای کاهش وزن نیز بسیار فوق العاده خواهند بود.

شما با مصرف این دسته از مواد غذایی می توانید احساس شادابی بیشتری داشته باشید و علاوه بر آن بوی بد عرق، سطح چربی و قند خون تان را نیز کاهش دهید.

حقیقتی که باید بدانید این است که مصرف میوه و سبزی به تنهایی باعث لاغری نمی شود اما وجود فیبر بالا در آن ها باعث می شود که شما احساس سیری بیشتری داشته باشید، بنابراین حتما استفاده از آن ها را در برنامه غذایی تان بگنجانید.

حفظ تناسب اندام در بارداری,راه های حفظ تناسب اندام,رعایت رژیم لاغری,

8. میان وعده ها را فراموش نکنید

متاسفانه بسیاری از افراد تصور می کنند که برای لاغری و تناسب اندام باید هر چه می توانند کمتر بخورند و گرسنگی بکشند، اما حقیقت ماجرا کاملا برعکس است.

گرسنگی کشیدن نه تنها ولع شما به غذا خوردن را افزایش می دهد، بلکه احتمال بازگشت وزن از دست رفته و حتی افزایش وزن را نیز برای تان خواهد داشت.

این مطلب را از دست ندهید
10 میوه معجزه آسا برای دیابتی ها که باید مصرف کنند

بنابراین به جای جلوگیری از این مشکلات، از میان وعده های سالم و مغذی استفاده کنید تا در وعده های اصلی کنترل غذا خوردن تان را از دست ندهید.

در واقع ولع خوردن در اثر کاهش سطح قند خون تان ایجاد می شود و مصرف میان وعده ها در زمان های مناسب باعث می شود تا بتوانید از کاهش آن جلوگیری کنید.

7. از منابع پروتئینی کم چرب استفاده کنید

پروتئین مهم ترین ماده مغذی به شمار می رود که شما باید به بدن تان برسانید تا بتوانید از تحلیل عضله، ضعف سیستم ایمنی و مشکلات تنفسی و ضعیف شدن قلب تان جلو گیری کنید.

علاوه بر آن باید بدانید که پروتئین به شما کمک می کند تا احساس سیری بیشتری داشته باشید و بتوانید در طول رژیم تان از پرخوری و ولع نیز جلوگیری کنید.

مواد غذایی متفاوتی وجود دارند که شما می توانید پروتئین روزانه تان را از طریق آن ها تامین کنید اما باید حواس تان باشد که منابعی با پروتئین فرآوری شده، معمولا چربی های ناسالم زیادی همراه شان دارند.

بنابراین پیشنهاد می شود که از منابع پروتئینی با درصد چربی کمتر مانند مرغ، ماهی، تخم مرغ، بوقلمون و یا مواد غذایی مانند عدس و سویا استفاده کنید.

حفظ تناسب اندام,حفظ تناسب اندام با ورزش,حفظ تناسب اندام بعد از زایمان,

6. دور دسرهای شیرین و چرب را خط بکشید

اگر قصد دارید که رژیم تان را به درستی رعایت کنید و سبک زندگی سالم تری داشته باشید، دسرهای شیرین با قند بالا و همینطور انواع چرب آن را تا حد امکان، کاملا حذف کنید.

این نوع دسرها نه تنها شما را از هدف اصلی، یعنی تناسب اندام دور خواهند کرد، بلکه مشکلات زیادی نیز برای سلامتی تان خواهند داشت که بهتر است هر چه زودتر مصرف آن ها را کنترل کنید.

به جای استفاده از این این دسرها شما می توانید از انواع آجیل و مغزی جات و یا از خرما و توت استفاده کنید.

اما اگر در طول رژیم تان ناچارا هوس کردید که نیم نگاهی به این دسرها داشته باشید، برای آنکه بتوانید خودتان را کنترل کنید، ترجیحا از میوه بیشتری درکنار آن ها استفاده کنید تا میل تان به شیرینی کمتر شود.

5. بهتر است با فست فودها خداحافظی کنید

همه ما قبول داریم که فست فودها از دسته غذاهای خوشمزه ای به شمار می روند که همه ما عاشق شان هستیم، اما زمانی که بدانید چه تاثیری بر روی سلامتی و تناسب اندام تان خواهند داشت، بهتر می توانید آن ها را حذف کنید.

این دسته از غذاها باعث می شوند که میزان سدیم بدن تان بالا رود و در نتیجه آن بدن کم آب شده و طوری به نظر می رسد که انگار دست و پای تان پف کرده یا در کل چاق شده اید.

بنابراین باید حواس تان به مصرف این نوع غذاها باشد. علاوه بر آن، چربی موجود در این غذاها نیز بسیار ناسالم است که مصرف آن ها کمکی به تناسب اندام تان نخواهد کرد و می تواند سلامتی تان را نیز تهدید کند.

غذاهای خوشمزه ای مانند همبرگر و ژامبون جدا از اثرات چاقی، دارای مقادیر زیادی سدیم و نمک نیز هستند که حسابی شما را تشنه می کند و در نتیجه آن شما احساس خستگی بیشتری خواهید داشت.

حفظ تناسب اندام در بارداری,راه های حفظ تناسب اندام,رعایت رژیم لاغری,

4. نوشیدن آب را فراموش نکنید

پیش از هرچیزی باید بدانید که تقریبا 60 درصد از وزن بدن شما از آب تشکیل شده است، بنابراین جای تعجبی ندارد که نوشیدن 8 لیوان آب به صورت روزانه امری ضروری برای حفظ سلامتی تان باشد.

این مطلب را از دست ندهید
10 روش خانگی درمان عرق كردن در خواب

نوشیدن آب کافی در واقع یکی از رموز اصلی و مهم در زمینه کاهش وزن و تناسب اندام به شمار می رود که بسیاری از افراد به آن توجهی ندارند و این امر باعث شده است تا به گفته پزشکان، بیش از 80 درصد مردم با مشکلات کم آبی بدن مواجه باشند.

شاید فکر کنید که مصرف چای و سایر نوشیدنی ها در طول روز کافی است اما باید بدانید که این موارد آب مورد نیاز بدن تان را تامین نمی کنند و شما باید از آب آشامیدنی برای این منظور استفاده کنید.

3. حجم وعده ها را کاهش داده و تعدادشان را بیشتر کنید

شما برای آن که بتوانید به تناسب اندام برسید و یا وزن کم کنید، باید میزان مشخصی کالری مصرف کنید و احتمالا حدس می زنید که مصرف بیشتر آن ها در یک وعده می تواند شما را در ساعات باقی مانده روز حسابی گرسنه کند.

بنابراین ترجیحا وعده های غذایی تان را کوچکتر کرده و کالری مورد نیاز را در طول ساعات مختلف روز به بدن تان برسانید تا مجبور نباشید گرسنگی بکشید.

برای این کار می توانید از بشقاب هایی با سایز کوچکتر استفاده کرده و هنگام غذا خوردن نیز به آهستگی و به طور کامل آن را بجوید تا زودتر احساس سیری کنید.

سعی کنید به جای سه وعده اصلی، حداقل شش وعده در طول روز مصرف کنید و به جای مواد غذایی پرکالری، از انواع کم کالری بیشتر استفاده کنید تا انتخاب های بیشتری داشته باشید.

حفظ تناسب اندام,حفظ تناسب اندام با ورزش,حفظ تناسب اندام بعد از زایمان,

2. ورزش و تحرک را به برنامه تان اضافه کنید

یکی از اولین و مهم ترین رموز تناسب اندام و لاغری این است که تحرک داشته باشید و به طور منظم ورزش کنید. این کار باعث می شود تا بتوانید اندام ایده آل تان را در تمام طول زندگی حفظ کنید.

تلاش کنید که با روزی نیم ساعت پیاده روی در خانه شروع کرده و یا در باشگاه ثبت نام کنید. اگر شرایط باشگاه رفتن را نداشته و یا فرزند کوچک دارید، می توانید از دی وی دی های آموزشی و یا ویدیوهای یوتیوب برای ورزش در خانه استفاده کنید.

علاوه بر آن اگر بیشتر ساعات روز را نشسته اید و شغل کم تحرکی دارید، هر از چندگاهی کش و قوسی به بدن تان دهید و از یک جا نشستن به مدت طولانی پرهیز کنید تا بتوانید نتایج بهتری بگیرید.

1. هیچ کدام از وعده های غذایی تان را حذف نکنید

حذف کردن وعده های غذایی یکی از اشتباه ترین اقداماتی است که افراد در طول رژیم های غذایی شان انجام می دهند و همانطور که حدس می زنید در پایان کار نیز یا شکست خورده و یا وزن شان بر می گردد.

بنابراین اگر شما قصد دارید که اصولی پیش بروید و در مسیر تناسب اندام گام بردارید، پیش از هرچیزی باید یاد بگیرید که هیچ کدام از وعده های غذایی تان را حذف نکرده و برای تمامی آن ها ارزش قائل باشید.

برای گرفتن نتایج بهتر تلاش کنید تا از همه گروه های غذایی اعم از کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها در وعده های غذایی تان استفاده کنید تا احساس سیری بیشتری داشته و مواد مورد نیاز بدن تان را نیز به آن برسانید.

مصرف نان و غلات کامل یا حبوبات و سویا را نیز در وعده ناهار به خاطر داشته باشید و تلاش کنید تا شام تان را سبک تر از باقی وعده ها میل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا