سلامت

10 باور غلط درباره تغذیه سالم

خلاصه نوشته

  • باورهای غلط تغذیه ای موجب به خطر افتادن سلامت انسان ها می گردند و متاسفانه با وجود کمبود آگاهی در میان مردم این رفتارهای غلط تغذیه ای روز به روز در میان اقشار جامعه به قول معروف یک کلاغ و چهل کلاغ می شود! برای داشتن یک تغذیه سالم باید مواد غذایی و پروتئین ها را به خوبی بشناسید و تعادل را در مصرف آن ها رعایت کنید.

باورهای اشتباه درباره تغذیه سالم که در جامعه رواج پیدا کرده

در عصر حاضر و وجود تکنولوژی و انواع رسانه های اجتماعی ما مدام در معرض بمباران اطلاعاتی قرار داریم. مواردی که قطعاً بخش زیادی از آن ها درست نیست. در هر زمان و مکانی تا صحبت از خوراک و باورهای غذایی بشود هر شخصی اظهار نظر های متفاوتی خواهد داشت، و ما می مانیم و هزاران داده نادرستی که وارد ذهن مان شده است. حجم انبوه این ایده های دریافتی خیلی از اوقات موجب می شود، نتوانیم درست تشخیص بدهیم؛ و صدمات اساسی به بدن مان وارد کنیم. در این مطلب 10 مورد از باورهای غلط تغذیه ای را بررسی می کنیم. شما حتماً بعد از خواندن آن ها در شیوه تغذیه خود تجدید نظر خواهید کرد.

باور غلط تغذیه ای,باورهای غلط تغذیه ای,رفتارهای غلط تغذیه ای

10. کربوهیدرات ممنوع

مدتی است که استفاده از کلمه کربوهیدرات مثل یک توهین تلقی می شود ولی این یک باور غلط درباره تغذیه سالم است! مخصوصا اگر آن را کنار واژه رژیم قرار دهیم! این باور را فراموش کنید که آن ها به طور کل مضر هستند و باعث چاقی شما می ‌شوند. در آغاز باید این نکته را بیان کنیم که در مجموع سه دسته کربوهیدرات وجود دارد: فیبرها، قندها و نشاسته ها. بعد از شناخت این سه گروه می توانیم تشخیص دهیم که استفاده افراطی از کدام نوع زیان آور است و کدام یک می‌ تواند باعث سلامتی و کاهش وزن ما بشود.

مثلا میوه های شیرین دارای نوع قندی اند. ماکارونی، سیب زمینی، برنج و نان جزو دسته نشاسته ای آن هستند و حبوبات، غلات و محصولات سبوس دار از گروه فیبری. بهتر است در برنامه غذایی خود از انواع فیبر دار بیشتر استفاده کنید و استفاده از گروه نشاسته ای کاهش دهید. مصرف میوه های شیرین نیز در حد تعادل، حالت ایده آلی ایجاد می کند.

با پیش رفتن در این روش هم به سلامتی بدن خود آسیبی وارد نمی کنید و هم می توانید کاهش وزن را تجربه کنید. فراموش نکنید که مصرف متعادل، کربوهیدرات ها برای بدن شما لازم و ضروری هستند و قطع کامل، صدمات جبران ناپذیری ایجاد می کند. سعی کنید از رژیم هایی که ترک همه جانبه این ماده را توصیه می کنند دور شوید و مصرف همراه با تعادل و موازنه را جایگزین کنید.

عادات غلط تغذیه ای,باور غلط تغذیه ای,باورهای غلط تغذیه ای

9. زرده تخم مرغ مضر است

این روزها باورهای اشتباهی در مورد تخم مرغ، این غذای پرطرفدار که بسیار راحت در دسترس همه ماست وجود دارد. حتما شنیده اید که می گویند بهتر است آن را بدون زرده بخورید! اما این جمله کاملا هم درست نیست!  همه پروتئین این ماده غذایی در سفیده آن وجود ندارد و زرده افزون بر داشتن مقادیر بالای پروتئین، شامل میزان زیادی چربی غیر اشباع مفید برای سلامتی قلب شماست. هر زرده تخم‌ مرغ 1.6 گرم چربی غیر اشباع را در خود جا داده که این مقدار، 8 درصد از کل میزان مصرف مجاز روزانه بدن ماست. همچنین این بخش سرشار از ویتامین D  و B12 می باشد. دارا بودن کولین موجود در تخم مرغ نیز، برای زنان باردار بسیار مفید است. حتی اشخاصی که از کلسترول بالا رنج می برند هم می توانند تخم کامل بخورند و حداکثر دو تا سه بار در هفته و روزانه یک عدد، آسیبی را متوجه آن ها نمی کند.

پس با تمام این تفاسیر خود را از این مورد ارزان و در دسترس محروم نکنید و با خیال راحت اما در حد تعادل نوش جان کنید.

رفتارهای غلط تغذیه ای,عادات غلط تغذیه ای,باور غلط تغذیه ای

8. گلوتن را صد در صد فراموش کنیم؟!

این باورهای غلط تغذیه ای را کنار بگذارید که گلوتن برای همه افراد زیان آور است. این ماده که در گندم جو و چاودار یافت می‌ شود، فقط برای افرادی که به آن آلرژی دارند باید کاملا از برنامه غذایی کنار گذاشته شود. اما برای سایرین یک عنصر لازم است که نبود آن به سلامتی خلل جدی وارد می کند. امروزه رژیم بدون گلوتن بسیار فراگیر شده و بخش زیادی از علت آن این است که مردم تصور می کنند بدون آن سالم تر خواهند بود.

این مطلب را از دست ندهید
10 درمان خانگی از بین بردن لکه های قهوه ای صورت

باید بدانید که تنها افراد مبتلا به سلیاک باید صد درصد استفاده گلوتن را ترک کنند. هرگز فکر نکنید که نباید محصولات حاوی گندم بخورید و خود را از آن محروم کنید؛ چون ممکن است که دچار کمبود فیبر و مواد معدنی لازم بشوید. ادامه این شیوه می‌ تواند باکتری های مفید روده شما را از بین ببرد و سیستم ایمنی بدن تان را با مسائل زیادی مواجه کند. پیشنهاد می کنیم تنها مقدار مصرف تان را در حد و اندازه های متوازن حفظ کنید.

باورهای غلط تغذیه ای,رفتارهای غلط تغذیه ای,عادات غلط تغذیه ای

7. بعد از 8 شب غذا خوردن یعنی چاقی!

شاید باور نکنید اما هیچ ارتباطی بین غذا نخوردن پس از 8 شب و لاغری وجود ندارد و این یک عادات غلط تغذیه ای می باشد! اضافه وزن داشتن یا نداشتن شما فقط به میزان کالری دریافتی در طول شبانه روز مربوط است و نه ساعت غذا خوردن تان. شما این آزادی عمل را دارید که هر زمانی که می خواهید غذا مصرف کنید. شاید دلیل جا افتادن همچین مطلبی این باشد که ما بنا بر عادت نادرست شب ها برای فرار از حجم نگرانی ها و تنش هایی که در طول روز متحمل می شویم، بیشتر و بی توجه تر مواد خوراکی را به سمت معده بیچاره روانه می کنیم. هر موقع که اراده کردید غذا بخورید اما دقت کنید که چه چیزهایی را به این منظور انتخاب می کنید. لاغری هیچ وقت به معنای در مضیقه قرار دادن خود نیست بلکه حاصل عادت های تغذیه ای درست و سالم است.

باور غلط تغذیه ای,باورهای غلط تغذیه ای,رفتارهای غلط تغذیه ای

6. یک وعده را کنار بگذارید تا وزن کم کنید

حذف کردن و کنار گذاشتن وعده ها نیز هیچ کمکی به شما در کم کردن وزن تان نمی کند بلکه حتی ممکن است بدن تان را حریص تر کنید تا بیشتر تقاضای غذا کند. حذف یک وعده راه حل مناسب و تایید شده از سوی محققان نیست به جای آن باید حواس و تمرکز تان را روی مقدار کالری ها و فعالیت خود در شبانه روز بگذارید با این کار لطف بزرگتری در حق خود کرده اید.

عادات غلط تغذیه ای,باور غلط تغذیه ای,باورهای غلط تغذیه ای

5. چربی دشمن شماست!

چربی یک کلمه زشت و منفی در مبحث رژیم غذایی نیست. در واقع سوال درستی که باید بپرسیم این است که کدام نوع چربی خوب و کدام یک بد است! اول باید این نکته را به شما بگوییم که این عنصر مفید نقش مهمی در بدن ما ایفا می کند از جمله انرژی بخشیدن برای فعالیت های روزانه، گرم نگه داشتن دمای بدن،  سلول سازی، مراقبت از ارگان های داخلی، لطافت پوست، جذب ویتامین ها و تولید هورمون های لازم.

نوع ضروری و سالم چربی، را چربی های غیر اشباع تشکیل می دهند، که در غذاهایی مثل مثل گردو، کنجد، زیتون و غلات کامل می توانید آن ها را تامین کنید. اگر نگران اضافه وزن، پیشگیری و یا کنترل کردن چربی خون خود هستید به آن دست، چربی هایی که در گوشت حیوانات وجود دارد؛ نه بگویید یا آن را به حداقل برسانید.  در آشپزی روغن های گیاهی مثل کنجد، زیتون، هسته انگور و کره گیاهی(مارگارین) را جای روغن های دیگر قرار دهید. تا حد ممکن از استعمال چربی ترانس که در کیک و شیرینی ها، سیب زمینی سرخ شده، فست فود ها و بعضی محصولات کارخانه ای به وفور یافت می شود فاصله بگیرید.

رفتارهای غلط تغذیه ای,عادات غلط تغذیه ای,باور غلط تغذیه ای

4. پروتئین یعنی گوشت

این افسانه از زمانی همه گیر شد که دامداری های صنعتی شروع به کار کردند! ماجرا تا جایی پیش رفته که امروز در ذهن اغلب افراد پروتئین، مساوی با خوردن گوشت است! اگر شما هم این تصور را دارید که پروتئین های حیوانی مفید تر از نوع گیاهی آن هستند. بدانید که اشتباهی بیش نیست و در واقع این ایده نادرستی که نظام سرمایه داری به همه ما القا کرده است. این ها فقط تبلیغاتی است که با پوشش واقعیت به ما تحمیل شده اند. در سال های اخیر با رشد بیشتر و سریعتر سبک زندگی گیاهخواری، تحقیقات گسترده ای انجام گرفته و یافته های  جدید محققان بر این نکته تاکید دارد، که پروتئین موجود در گیاهان، به تنهایی کامل است. به خوبی می توانند نیاز بدن ما را تامین کنند.

این مطلب را از دست ندهید
10 درمان خانگی برای پاکسازی صورت

برای کسب این ماده غذایی مفید می توانید از حبوبات، از جمله نخود، لوبیا، عدس، شاهدانه، سویا، کره بادام زمینی، آجیل، ذرت، سیب زمینی، کلم و اسفناج  مصرف کنید. شما با یک رژیم غذایی گیاهی درست می توانید به خوبی پروتئین مورد نیاز بدن خود را بدست آورید. باورهای نادرست و فرسوده را کنار بگذارید؛ و این نکته را فراموش نکنید که سال هاست انسان ها به خاطر مصرف بیش از اندازه گوشت و محصولات حیوانی ظلم بزرگی در حق  حیوانات، بدن و آگاهی خود کرده اند. ‌روز به روز با حجم بیشتری از بیماری هایی که از گوشت خواری به انسان منتقل میشوند روبه رو هستیم.

باورهای غلط تغذیه ای,رفتارهای غلط تغذیه ای,عادات غلط تغذیه ای

3. راه سریع لاغری شکلات تلخ است!

خوردن شکلات تلخ روند کاهش وزن شما را سریع تر پیش می برد. اما یک باور غلط درباره تغذیه است که فکر کنید به تنهایی دلیل کافی برای لاغر شدن است. این ایده را ترک کنید که تنها مصرف کاکائو تلخ شما را از شر چربی های اضافه خلاص می کند! در هر صورت آن هم جزء دسته شکلات هاست و مصرف زیاد آن مناسب نیست. اما به دلیل کم شکر تر بودن نسبت به انواع دیگر برای استفاده در دوران رژیم  بهتر است. ترکیبات موجود در آن نیز موجب بهتر پیش رفتن خونرسانی در بدن به ویژه مغز می شود. همینطور حاوی کافئین است که تمرکز را بالا می برد. در هر صورت افراط نکنید، هر چیزی به مقداری مناسب استفاده کنید.

باور غلط تغذیه ای,باورهای غلط تغذیه ای,رفتارهای غلط تغذیه ای

2. هرچه شیر بیشتر، بهتر!

یکی از باورهای غلط تغذیه ای در برنامه غذایی ما مربوط به شیر است. این نکته را که شیر دارای خواص بسیار زیادی است را کتمان نمی کنیم به خصوص اینکه، منبع خوبی برای تامین کلسیم به ویژه در دوران رشد محسوب می شود. اما مصرف زیاد آن زیان آور است. تصور نکنید که مصرف بالای شیر به معنی این است که شما به تغذیه تان بسیار اهمیت می دهید! ادامه این روند می تواند باعث ایجاد کمبود آهن در بدن شما شود.

در سال های اخیر استفاده از شیرهای گیاهی جانشین شیرهای حیوانی شده. برای تولید یک لیوان شیر از نوع لبنی سه برابر بیشتر از هرکدام از جانشین های غیر لبنی آن گازهای گلخانه ای ایجاد می شود. سویا، بادام، جو و برنج از منابع تولید نوع شیر گیاهی هستند. صحیح است که برای تولید شیر گیاهی، به زمین بیشتری برای کشت نیاز داریم اما در هر صورت کمتر است میزانی است که برای تولید شیر گاو مورد استفاده قرار می گیرد. همین طور باکتری های موجود در زمین های کشت این گیاهان گاز متان تولید
می کنند. خوردن شیر برای سلامتی شما گزینه مناسبی به نظر می آید، اما بهتر است از انواع طبیعی آن بیشتر استفاده کنید. در مجموع و در هر دو حالت، خوب است که در مصرف زیاده روی نکنید.

عادات غلط تغذیه ای,باور غلط تغذیه ای,باورهای غلط تغذیه ای

1. گریپ فروت و کرفس معجزه آسا

مدت زیادی است که تبلیغات گسترده و شدیدی درباره خاصیت چربی سوزی خوراکی هایی مانند گریپ فروت، کرفس و… شروع شده. این میوه ها به دلیل کم کالری بودن، فیبر بالا، آب فراوان و همینطور وجود مقادیری از کلسیم منابع تغذیه بسیار مناسبی محسوب می‌شوند و می‌توانند شما را طولانی تر از خوردنی های کاذب، مثل چیپس و پفک ها سیر نگه دارند. اما این طور نیست که فقط با مصرف آن ها وزن کم کنید و چربی های تان را از دست بدهید. باید تاکید کنیم که تنها با به اندازه و به جا کالری دریافت کردن است که چربی ها از بین می روند؛ و هیچ گیاهی به تنهایی تاثیر معجزه آسا نخواهد داشت. این ایده نادرست را کنار بگذارید و شیوه درست غذا خوردن را فرا بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا
بستن