سلامت

10 نکته برای پیشگیری از پیری زودرس پوست

خلاصه نوشته

  • پیشگیری از پیری زودرس پوست می توان انسان را در اوج بالا بودن سن جذابتر کند. بالا رفتن سن امری است اجتناب ناپذیر و باید برای حفظ شادابی جسمی و روحی به فکر راههای پیشگیری از پیری زودرس باشید.

راههای پیشگیری از پیری زودرس پوست صورت

بالا رفتن سن اتفاقی است که نمی توان جلوی آن را گرفت و در طی این اتفاق اجتناب ناپذیر تغییرات بسیاری برای حالات جسمی و فیزیکی انسان رخ خواهد داد. در این میان راهکارهای بی شماری وجود دارد که می تواند تا حدودی از پیر شدن آقایان جلوگیری کند و باعث طول عمرشان شود. در ادامه با ما همراه باشید تا 10 روش برای پیشگیری از پیری زودرس پوست را بررسی نماییم.

برای پیشگیری از پیری زودرس,راههای پیشگیری از پیری زودرس,پیری زودرس

10. داشتن یک رژیم سالم

امروزه، کمتر کسی پیدا می شود که از رابطه مستقیمی بین مصرف وعده های غذایی همراه با نمک فراوان و مبتلا شدن به بیماری های قلبی و فشار خون بالا برقرار است، اطلاع نداشته باشد. اگر می خواهید از اتفاقاتی که در جهان، بعد از 80 سالگی شما می افتد خبر داشته باشید، باید از یک برنامه غذایی سالم و متعادل استفاده نمایید چرا که وعده غذایی مناسب می تواند باعث پیشگیری از پیری زودرس شود. اغلب افراد، مصرف فست فود و انواع غذاهای سرخ کرده را به غذاهای آب پز ترجیح می دهند، اما اگر شما دوست ندارید درگیر بیماری هایی همچون چربی، کلسترول خون و بیماری های قلبی باشید، بهتر است که این غذاها را از برنامه خود حذف کنید. در عوض با مصرف روزانه ی 5 تا 9 واحد میوه و سبزی، می توانید خود و اطرافیان تان را از انواع سرطان و مرگی که در اثر آن رخ می دهد، حفظ کنید.

پیری زودرس پوست,پیشگیری از پیری زودرس,پیشگیری از پیری زودرس پوست

نوشیدن روزانه ی 3 لیوان شیر، استفاده از لبنیات کم چرب و سبزی هایی که رنگ تیره دارند (کلم بروکلی، اسفناج و…) باعث می شود استخوان های تان محکم و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند پوکی استخوان، در شما کاهش یابد. ماهی هایی که از امگا 3 برخوردارند و همچنین انواع مغزها (گردو و…) از ابتلا به آلزایمر که در اثر افزایش سن ممکن است برای هر فردی ایجاد شود، جلوگیری می کنند. اگر می خواهید با یک تیر دو نشان بزنید، می توانید از روغن زیتون و کانولا و یا روغن هایی از این قبیل استفاده کنید تا هم پیشگیری از پیری زودرس پوست صورت داشته باشید و هم قلبتان سالم بماند.

پیشگیری از پیری زودرس پوست صورت,پیشگیری از پیری پوست صورت,برای پیشگیری از پیری زودرس

مصرف انواع فست فود، چیپس و پفک و غذاهای چرب نه تنها باعث سریع تر پیر شدن شما می شود بلکه، به چاقی و افزایش وزن هم می انجامد که در اثر افزایش وزن، احتمال مبتلا شدن به بیماری های قلبی و عروقی و دیابت نیز در شما افزایش می یابد. برای پیشگیری از چنین بیماری هایی می توانید، مصرف غذاهای سبوس دار را جایگزین استفاده از  انواع غذاهای خیابانی کنید. با مصرف ماهی های چرب (سالمون و تن) که اسید چرب امگا 3 دارند و هچنین استفاده از انواع مغز ها مانند گردو و دانه کتان، می توانید علاوه بر کاهش التهاب بدن به حفظ جوانی و طراوت پوست خود نیز کمک کنید.

راههای پیشگیری از پیری زودرس,پیری زودرس,پیری زودرس پوست

9. دمر نخوابید

بهتر است هرچه زودتر عادت روی شکم خوابیدن را ترک کنید! در اثر برخورد پوست صورت با بالش هایی که جنس آن ها از کتان است، کلاژن های پوست آسیب دیده و چین و چروک هایی دائمی در صورت شما نمایان می شوند. گردش خون در آن قسمت از صورت که روی بالش قرار گرفته است، نمی تواند به درستی عمل کند و در نتیجه پوست هنگام بازسازی با مشکل مواجه می شود. پس اگر می خواهید برای سالیان طولانی، پوست لطیف و جوان اکنون تان را داشته باشید، خوابیدن بر روی پهلو و یا پشت را جایگزین خوابیدن بر روی شکم کنید چراکه این امر باعث پیشگیری از پیری زودرس پوست محسوب می شود.

پیشگیری از پیری زودرس,پیشگیری از پیری زودرس پوست,پیشگیری از پیری زودرس پوست صورت

8. تلاش برای داشتن وزنی ایده آل و استاندارد

خوب است بدانید، اضافه وزن باعث می شود حداقل 3 سال زودتر در دام مرگ اسیر شوید! چاقی نیز، 7 سال از عمر با ارزشتان را کم می کند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته در سال 2008، آقایانی که با چاقی در ناحیه شکم مواجه هستند، احتمال اینکه در هفتمین دهه از عمر خود، با آلزایمر و زوال عقل دست و پنجه نرم کنند، سه برابر بیشتر از سایر افراد است. راه های زیادی برای بهره مند شدن از عمری بلند مدت که با تندرستی نیز همراه باشد، وجود دارد. یکی از این راه ها، رساندن شاخص توده بدنی که با عنوان BMI  نیز شناخته می شود به 25 است. برای محاسبه شاخص توده بدنی (BMI) باید وزن خود را (بر اساس کیلوگرم) بر مقدار قد خود (بر اساس متر) که آن را به توان 2 رسانده اید، تقسیم کنید.

این مطلب را از دست ندهید
10 تا از عادت های بد خواب که بسیار مضر هستند

پیشگیری از پیری پوست صورت,برای پیشگیری از پیری زودرس,راههای پیشگیری از پیری زودرس

7. سیگار ممنوع!

بر اساس آزمایشی که بر روی بیش از 17 هزار نفر توسط محققان آمریکایی انجام شد، افرادی که ساعاتی از روز را به ورزش اختصاص می دهند، رژیم غذایی سالمی دارند و از سیگار و مشروبات الکلی استفاده نمی کنند، نسبت به سایر افراد، از طول عمر بیشتری برخوردارند. محققان بر این باورند که اگر انسان بعد از 17 سالگی، از مصرف سیگار و انواع مواد مخدر خودداری کند و برنامه غذایی سالمی داشته باشد، احتمال این که تا قبل از پیری و سالمندی مرگ به سراغش بیاید، 63 درصد کاهش پیدا می کند. امروزه اغلب افراد به دلیل انواع مختلف سرطان ها و بیماری های قلبی، اسیر خاک می شوند، در حالی که با پیروی از یک برنامه تغذیه ای سالم هم برای پیشگیری از پیری زودرس اقدام کرده اید و هم می توان احتمال مرگ را تا 57 درصد کاهش دهید. اگر افراد از یک برنامه سالم و متعادل بر اساس شرایط زندگی خود برخوردار باشند، مرگ زنان و مردان به ترتیب 63 و 62 درصد، تا قبل از رسیدن سن پیری، کاهش می یابد.

پیری زودرس,پیری زودرس پوست,پیشگیری از پیری زودرس

6. ازدواج موفق

شاید برایتان غیر قابل باور به نظر برسد، اما ازدواج به افزایش سال های زندگی آقایان کمک می کند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط دانشمندان دانشگاه هاروارد، مردانی که حداقل بیستمین سالگرد زندگی با همسرشان را سپری می کنند، نسبت به آقایان مجرد و یا مردانی که دیگر با همسر خود زندگی نمی کنند، شانس بیشتری برای رسیدن به 70 سالگی و یا بیشتر را دارند. یکی از دلایل افزایش طول عمر مردان متاهل و ابتلای کمتر آن ها به بیماری های قلبی و عصبی، آرامشی است که ازدواج با خود به همراه می آورد و علاوه بر این آرامش وصف نشدنی، ازدواج مانع افسردگی و گوشه گیری افراد نیز می شود.

پیشگیری از پیری زودرس پوست,پیشگیری از پیری زودرس پوست صورت,پیشگیری از پیری پوست صورت

5. ورزش کردن به صورت منظم

اثر مثبتی که ورزش در سلامت شما می گذارد، قابل ذکر نیست. کاهش توده عضلانی یکی از راههای پیشگیری از پیری زودرس می باشد، لذا اگر می خواهید مدت طولانی تری طروات جوانی خود را داشته باشید، بهتر است که ساعاتی از روز را برای تمرینات مقاومتی، که مانع کاهش توده عضلانی می شوند، وقت بگذارید. تمرینات هوازی نیز اثر خاص خود را دارند. انجام این تمرینات علاوه بر کمک به سالم ماندن قلب و ریه ها، به افزایش طول عمر نیز، کمک می کند.

برای پیشگیری از پیری زودرس,راههای پیشگیری از پیری زودرس,پیری زودرس

4. مرتب آزمایش دهید

با حداقل یک بار مراجعه به پزشک در سال، برای غربالگری بیماری های مزمن از وضعیت سلامت خود، آگاه شوید. افرادی که سابقه سرطان روده بزرگ و یا پروستات را در خانواده و فامیل خود دارند، باید از شروع سن 50 سالگی برای پیشگیری از این بیماری ها، به پزشک مراجعه کنند.

پیری زودرس پوست,پیشگیری از پیری زودرس,پیشگیری از پیری زودرس پوست

3. زیاده روی در مصرف شیرینی جات ممنوع

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که وضعیت ظاهری برایشان اهمیت دارد، باید از مصرف زیاد قند خودداری کنید. مصرف این ماده شیرین علاوه بر اضافه وزن باعث دیابت، آکنه و چین و چروک می شود. با مصرف قند، جریان گلیکیشن در بدن رخ می دهد که در اثر آن، قند خود را به پروتئین ها می چسباند و مولکول هایی با نام (AGES) ایجاد می کند که این مولکول ها، باعث آسیب پذیری پوست می شوند. پس بهتر است از شکلات های تلخی که میزان قند استفاده شده در آن ها کم است استفاده نمایید.

پیشگیری از پیری زودرس پوست صورت,پیشگیری از پیری پوست صورت,برای پیشگیری از پیری زودرس

2. کاهش استرس

می توان گفت استرس عامل اصلی بسیاری از بیماری ها در جهان امروز است! سعی کنید با به کارگیری مهارت هایی برای کنترل استرس از مبتلا شدن به بیماری هایی همچون آسم، اختلال خود ایمنی و بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری کنید تا از پیری زودرس پیشگیری کنید.

این مطلب را از دست ندهید
10 قدم برای رهبری مؤثر در بحران کرونا ویروس

راههای پیشگیری از پیری زودرس,پیری زودرس,پیری زودرس پوست

1. نوشیدن آب به میزان لازم

یکی از راه های موثر برای حفظ جوانی نوشیدن آب است. در اثر کمبود آب، پوست خشک و کشیده می گردد که در این صورت، پوست صورت تان علاوه بر کدر شدن پیر هم می شود. جالب است بدانید که، افراد دارای پوستی خشک، چین و چروک بیشتری در صورت دارند! پس به میزان کافی آب بنوشید تا علاوه بر حفظ رطوبت، ماده مغذی هم به پوست تان برسد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا
بستن