سلامت

10 تا از عادت های بد خواب که بسیار مضر هستند

خلاصه نوشته

  • خواب یکی از مهم ترین پدیده های انسانی است که هر شخص در طول 24 ساعت شبانه روز اش باید حداقل چند ساعت از آن را خواب باشد. در این میان بسیاری از افراد دچار عادت های بد قبل از خواب هستند که با این عادات به شدت به بدن و سلامتی شان آسیب می رسانند!

مهمترین و ناسالمترین عادت های خواب

خواب به حالتی در مقابل بیداری گفته می شود که بدن کنترل ارادی عضلات را از دست داده و با غیر فعال کردن هیپوتالاموس، بدن را در یک فرایند آرامش بخش قرار می دهد. اگر چه ساعت خواب افراد با هم متفاوت می باشد، اما پزشکان زمانی حدود 8 ساعت خوابیدن در شبانه روز را برای بدن لازم می دانند. البته زمان خواب در نوزادان بسیار بالا تر از افراد بالغ می باشد.

یکی از اساسی ترین نیازهای بدن خواب است. خوابی شیرین و عمیق، که تمام خستگی ها و استرس های یک روز شلوغ کاری را از بین ببرد. خواب کافی بدن را در زمینه کنترل وزن، عضله سازی، تقویت حافظه، شادابی پوست و کنترل دیابت یاری می کند. زمانی که می خوابید کبدتان به تصفیه و دفع سموم بدن می پردازد، که همین سموم اگر در بدن جمع شوند موجب بروز بیماری هایی از قبیل آلزایمر، افسردگی، چاقی و دیابت  خواهد شد.

در این میان برخی از افراد دچار کم خوابی و یا بد خوابی هستند یا اینکه خوابی با کیفیت را تجربه نمی کنند. دلایل زیادی در دنیا وجود دارد که موجب بی خوابی یا بد خوابی ما می شود که شاید به نظرمان بی اهمیت باشند! عادت های نا مناسبی که در عین سادگی به راحتی ما را دچار بی خوابی می کند. هر چقدر خوابی عمیق تری داشته باشیم سرحال تر و شاداب تر روزمان را شروع می کنیم. حال می خواهیم به تحلیل 10 مورد از عادت های خواب که مشکل ساز هستند بپردازیم، تا با رفع آن ها مشکلات خواب خود را حل کنید.

عادت های بد خواب,عادت های بد قبل از خواب,عادت های خواب,

10. دوش گرفتن پیش از خواب

یکی از عادت های بد قبل از خواب دوش گرفتن است، درست است که دوش آب سرد خستگی یک روز پر مشغله را از تن بدر کند. اما زمانی این کار موثر است که حداقل 3 ساعت با تایم خوابیدن تان فاصله داشته باشد. زمانی که دوش می گیرید بدن با ریلکس کردن عضلات، خونرسانی را به عروق و بافت ها بیشتر کرده و با ایجاد حس نشاط و سرزندگی در واقع شما را بی خواب می کند. پس اگر قصد دارید در برنامه روزانه خود دوش گرفتن را قرار دهید، بهترین زمان اول صبح پس از بیدار شدن است که با ایجاد شادابی روزی پر انرژی را شروع کنید.

9. خوردن وعده های غذایی سنگین

اگر چنانچه در وعده های اصلی به خصوص شام غذای پر کالری و سنگین میل می کنید، باید بدانید که با سنگین شدن معده عروق خونی آن بسیار فعال شده و چون فرایند هضم در شب بسیار کند تر انجام می پذیرد، علاوه بر ایجاد بی خوابی ممکن است شما را به بختک یا کابوس دچار کند! مصرف نوشیدنی های پر کالری با بالا بردن ضربان قلب، عروق مغز را فعال کرده و مغز که گمان می کند باید خود را برای انجام فعالیت ها آماده کند، در نتیجه فرایند بخش کنترل خواب را غیر فعال می کند و به همین دلیل ساده و پیش پا افتاده بی خواب می شوید.

عادت های قبل از خواب,عادت های بد خواب,عادت های بد قبل از خواب,

8. خوردن شام در ساعات آخر شب

هر زمان از روز که یک وعده غذایی میل کنید بدن را در حالت آماده باش جهت انجام فرایند گوارش قرار می دهید. هر گاه دستگاه گوارش فعال شود ترشح هورمون های آرامبخش غیرفعال می گردد. یکی دیگر از عادت های بد قبل از خواب خوردن غذا زمان خواب می باشد. خوردن خوراکی پس از ساعت 8 موجب افزایش فشار خون نیز می شود که علاوه بر ایجاد نا منظمی در خواب باعث بروز بیماری های قلبی نیز خواهد گردید. پس توجه داشته باشید که همیشه حداقل 2 ساعت زمان بین غذا خوردن و خوابیدن تان فاصله بگذارید.

این مطلب را از دست ندهید
10 علائم بیماری پارکینسون که باید جدی گرفته شود

7. به اندازه کافی نمی خوابید

بدن انسان روزانه به 8 ساعت خواب نیازمند است. خواب کافی بدن را در حالت نرمال ترشحات اندورفین قرار می دهد. هر چقدر در طول شب زمان خواب تان کمتر از 5 ساعت باشد، بدن را دچار اختلال در سیستم کنترل عصبی کرده اید، گویی که مغز را در انجام زمان خواب سر در گم می شود! و همین عدم تعادل موجب بی خوابی یا نداشتن خوابی آرام و با کیفیت خواهد شد.

عادت های خواب,عادت های قبل از خواب,عادت های بد خواب,

6. انجام فعالیت های تمرکزی را جدی نمی گیرید!

انجام یک فعالیت ورزشی سبک و آرام بخش مانند یوگا و مدیتیشن بدن تان را در بهترین حالت ممکن عصبی و روحی قرار می دهد. انجام این فعالیت ها ذهن تان را از تمامی امور فکری آزاد کرده و با انجام تنفس های عمیق در حین انجام حرکات، اکسیژن رسانی به خون و مغز را به بهترین صورت ممکن انجام می دهید که موجب می شود خواب تان بهتر و عمیق تر شود.

5. قبل از خواب میان وعده های پر کالری می خورید

ممکن است قبل از اینکه به رخت خواب بروید احساس گرسنگی کرده و یا میل به خوردن چیزی داشته باشید. بهترین خوراکی ها یا نوشیدنی ها برای قبل از خواب و استراحت، نوشیدن یک لیوان شیرکم چرب، یک پیاله ماست، یک لیوان دوغ، یک فنجان دمنوش گل گاو زبان و یا یک لیوان آب می باشد. خوردن مواد خوراکی شیرین، چرب یا پر کالری علاوه بر بی خوابی شما را به اضافه وزن نیز دچار می کند.

عادت های بد قبل از خواب,عادت های خواب,عادت های قبل از خواب,

4. نوشیدن چای سبز

چای سبز درصد بسیار بالایی کافئین دارد. کافئین مهم ترین ماده در بالا بردن ضربان قلب و افزایش انرژی می باشد. بهترین زمان نوشیدن چای سبز یک ساعت قبل از ورزش است که به شما انرژی مضاعفی برای انجام فعالیت بدنی می بخشد. پس هرگز قبل از خواب چای سبز ننوشید که به شدت دچار بی خوابی می شوید.

3. بیدار ماندن تا دیر وقت

هورمون های بدن در حد فاصل ساعات 8 تا 10 شب شروع به ترشح کرده و آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن را می سازند. زمانی که در ساعات پیک خواب قرار می گیرید بدن به صورت خودکار شروع به انجام پروسه خواب می کند که معمولا بارز ترین نشانه آن خمیازه می باشد. با مشاهده اولین نشانه های خواب سعی کنید سریع به رخت خواب بروید. چنانچه زمان خوابیدن تان را به تاخیر بیاندازید، مغز در حالت استراحت کامل قرار نمی گیرد و شما یا به سختی به خواب می روید و یا اینکه خوابی سبک را تا صبح خواهید داشت، که نتیجه اش ایجاد خستگی و کسالت در طول روز می باشد.

عادت های بد خواب,عادت های بد قبل از خواب,عادت های خواب,

2. صبح ها دیر بیدار می شوید

صبح با طلوع خورشید بهترین زمان برای شروع فعالیت های روزانه می باشد، زیرا بدن در بهترین حالت خود به لحاظ انرژی و نشاط قرار می گیرد، حال اگر در اول صبح یک صبحانه مقوی نیز میل کنید روزی شاداب تر خواهید داشت. چنانچه ساعت بیدار شدن تان به ظهر یا بیشتر از آن کشیده شود، شروع متابولیسم بدن تان نیز به تعویق افتاده و کار تنظیم هورمون های خواب دیر وارد چرخه فعالیت می شوند. همین امر موجب می شود در ساعات پایان روز ساعت خواب تان نیز به نیمه های شب تغییر یابد. پس هر چه صبح ها زودتر بیدار شوید شب ها زودتر به خواب خواهید رفت.

1. در رخت خواب با گوشی همراه تان کار می کنید!

متاسفانه یکی از عادت های بد قبل از خواب که اکثر افراد امروزه بسیار مرتکب می شوند، بردن تلفن همراه به رخت خواب است. مغز برای ترش و تولید هورمون های ضروری بدن از جمله خواب نیازمند دریافت پیام تاریکی از جانب چشم می باشد، زمانی که شما به صفحه گوشی خود نگاه می کنید نور حاصل از آن چشم را در ارسال پیام به مغز غیر فعال می کند. همین تاخیر موجب دیرتر به خواب رفتن تان خواهد شد. ضمن اینکه شما با غرق شدن در موضوعات سرگرم کننده گوشی متوجه گذر زمان نمی شوید و تا پاسی از شب بیدار می مانید. پس گوشی خود را در جایی دور تر از محل خواب تان قرار دهید، با این کار مغز را نیز از تشعشعات حاصل از تلفن همراه در امان نگه می دارید.

این مطلب را از دست ندهید
10 خطر بسیار جدی لنز گذاشتن برای دختران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا
بستن