سبک زندگی

بهترین راه های افزایش عزت نفس در بزرگسالان

افزایش بازدید در گوگل

راه های افزایش عزت نفس در بزرگسالان

برای اینکه بتوانید زندگی خود را به بهترین شکل ممکن پیش ببرید و به موفقیت در زندگی دست یابید، باید ویژگی های خاصی داشته باشید که شما را از سایرین متمایز کند. یکی از مهم ترین عواملی که می تواند این امکان را به شما ببخشد و از شما یک انسان موفق بسازد عزت نفس است. اگر از این مورد بهره کافی نبرده باشید و یا به دنبال افزایش آن در خودتان نباشید، هیچ وقت نمی توانید در زندگی روزمره، کاری و اجتماعی تان پیشرفت کنید.

هر انسانی که از اعتماد به نفس بالا برخوردار باشد می تواند کشمکش ها و مشکلات پیش آمده در زندگی اش را به خوبی و با هوشمندی کامل مدیریت کرده و در صدد حل چالش های زندگی برآید. هنگام رو به رو شدن با سختی ها به خوبی آن ها را مدیریت کرده و بهترین عکس العمل را از خود نشان دهد. با داشتن اعتماد به نفس هیچ گاه خود را نبازد چون به اندازه کافی به اراده اش در حل مسائل زندگی ایمان دارد.

گاهی اوقات مدام این جملات را با خود تکرار می کنید که من باهوش نیستم، از حد توان من خارج است، از پس این کار بر نمی آیم و… احساس می کنید شما لیاقت این را ندارید که به خواسته ها، اهداف و آرزوهای بزرگ زندگی خود دست یابید.

با این که شاید همه ما در گذشته اشتباهات بزرگی را مرتکب شده باشیم و این خطاها باعث شده باشند که اعتماد به نفس ما پایین بیاید، اما حالا زمان زیادی از آن اشتباهات گذشته و ما به عنوان یک شخص بزرگسال می توانیم با اراده قوی و درک بالا، خودمان را تغییر داده و با راهکارهای مختلف عزت نفس خودمان را بالا ببریم.

افزایش عزت نفس,افزایش عزت نفس در کودکان,بالا بردن اعتماد به نفس در بزرگسالان

فرق بین اعتماد به نفس و عزت نفس در چیست؟

این دو باهم عجین شده اند و یکدیگر را پوشش می دهند. همان طور که گفتیم اعتماد به نفس اعلام توانایی لازم برای انجام کارهاست و عزت نفس احترام گذاشتن و دوست داشتن خودتان می باشد.

وقتی کسی خودش را دوست داشته باشد هیچ وقت راضی نمی شود که به خودش آسیب برساند و یا خود آزاری کند. در مقابل اعتماد به نفس نیز باعث می شود توانایی خود را برای علاقمند شدن به خودتان بالا ببرید و برای برای رسیدن به آن تلاش کنید.

برای رسیدن به عزت نفس ابتدا باید اعتماد به نفس خودتان را افزایش دهید. شما باید آنقدر خودتان را دوست داشته باشید و برای خودتان ارزش قائل باشید که حتی یک درصد هم راضی نشوید که به روح و جسم شما کوچک ترین آسیبی وارد شود.

افرادی که به سرعت عصبانی می شوند و ذهن خود را درگیر مسائل پیش افتاده می کنند از عزت نفس پایینی برخوردارند.

کسانی که به ظاهر خود رسیدگی نمی کنند و همواره ژولیده و بهم ریخته هستند و به تغذیه خود اهمیت نمی دهند، ابتدا به ساکن عزت نفس و سپس به دنبال آن اعتماد به نفس پایینی دارند. با این که این دو مورد با یکدیگر متفاوت هستند اما مکمل هم نیز می باشند و همدیگر را پوشش می دهند.

بررسی عزت نفس و اعتماد به نفس از لحاظ روانشناسی

یکی از مهم ترین عوامل پیشرفت و موفقیت در زندگی مثبت اندیش بودن، داشتن عزت نفس و اعتماد به نفس بالا است. این روزها بیشتر افراد در پی کسب عزت نفس و بالا بردن اعتماد به نفس شان هستند.

اما در میان انبوه روش های موجود درست ترین راهکارها کدامند؟ در ادامه مقاله ما را همراهی کنید تا به این سوال مطرح شده پاسخ دهیم.

تقویت عزت نفس در کودکان,راه های افزایش عزت نفس,راه های افزایش عزت نفس

راه های افزایش عزت نفس چیست؟

تحقیقی در یکی از دانشگاه های انگلستان به عمل آمده که نشان می دهد زمانی که انسان ها به موفقیت های بدست آمده شان در گذشته یا آرزوهای بزرگشان در آینده فکر می کنند، عزت نفس شان بیشتر می شود.

کسانی که اعتماد به نفس بالایی در خود دارند، برای این که مورد قبول دیگران واقع شوند و خودشان هم رابطه خوبی با مردم برقرار کنند، برای خودشان ارزش قائل هستند. ایمان دارند که شایسته هستند مورد توجه دیگران قرار بگیرند و خودشان را به بهترین نحو ممکن به سایرین نشان می دهند.

چند راهکار ساده برای بالا بردن عزت نفس و اعتماد به نفس خوب بودن را تمرین کنید و دیگران را نیز به آن تشویق کنید. با این که در نگاه اول شاید ساده نباشد، اما شما می توانید با تکرار و تمرین هم خودتان خوب باشید و هم در جهت یاد دادن خوبی به دیگران تلاش کنید.

در ادامه با ما همراه باشید تا راه های افزایش عزت نفس را بیان کرده و به توضیحاتی در موردشان بپردازیم:

راه های افزایش عزت نفس در نوجوانان,راههای افزایش عزت نفس در کودکان,راهکارهای افزایش عزت نفس

۱. در مقابل آینه با خودتان صحبت کنید

از خودتان تعریف کرده و ویژگی های مثبت تان را جلوی آینه با خودتان بازگو نمایید. سعی کنید در روز حتما یک بار این کار را انجام دهید. پس از مدت کوتاهی خواهید دید که چقدر در کسب اعتماد به نفس تان موثر بوده است.

۲. در لحظه زندگی کنید

یکی از راه های افزایش عزت نفس این است که همواره در حال زندگی کنید و فکر خود را به آن معطوف نمایید. حسرت دیروز و فردا شما را از لذت بردن در زندگی منع می کند.

با این که آینده نگری خوب است، اما آینده شما در گرو کارهای امروزتان بوده و می توانید با تلاش به بهترین ها دست یابید. گذشته را نیز به فراموشی بسپارید چرا که دیگر باز نخواهد گشت.

۳. با دیگران محکم دست بدهید

بی حوصله و وارفته با افراد دست ندهید. اگر شغل شما کار در ارگان های دولتی و نظامی است حتما این کار را انجام دهید. البته صمیمیانه و با مهربانی این کار را بکنید.

۴. موفقیت های سابق خود را مرور کنید

لیستی از موفقیت هایی که در گذشته کسب کرده اید تهیه کرده و نزد خودتان نگهداری کنید. هرگاه احساس کردید دچار عدم اعتماد به نفس شده اید آن را مرور کنید، این کار خودش می توان یک از راه های افزایش عزت نفس باشد.

۵. خودتان را تشویق کنید در مواردی تبریک به خودتان بگویید

چه اشکالی دارد که به خودتان صبح بخیر و شب بخیر بگویید؟ یا به خود بگویید دوستت دارم؟ این کارها را انجام دهید، برای خودتان جشن بگیرید و رسیدگی به خود را فراموش نکنید.

۶. قدرت نگاه کردن را در خود تقویت کنید

فرماندهان نظامی به طور ناخودآگاه همواره از نیروهای قدرتمندی بهره مند بوده اند، اگر شما هم می خواهید مانند آن ها باشید سعی کنید نیروی نگاه تان را تقویت کنید.

۷. هنر نه گفتن را بیاموزید

متاسفانه تعداد زیادی از افراد قدرت نه گفتن را ندارند و مشکلات زیادی به همن دلیل برای آن ها پدید می آید، هرکسی درخواستی از آن ها داشته باشد به سرعت قبول می کنند، یکی از راه های افزایش عزت نفس هنر نه گفتن است.

باید تمرین کنید و اگر درخواستی از شما شد که دوست نداشتید آن را انجام دهید با قاطعیت و در کمال ادب به او نه بگویید.

۸. مقداری پول به همراه داشته باشید

حتما برای خودتان هم پیش آمده زمانی که پول تان زیاد می شود اعتماد به نفس بیشتری می گیرید. بنابراین وجود پول همراتان همیشه به شما کمک می کند.

۹. خودتان بگویید من اعتماد به نفس بالایی دارم

همیشه به خودتان بگویید من سرشار از اعتماد به نفس هستم. ارزش والایی برای خود در نظر بگیرید و راجع به خودتان مثبت فکر کنید. اگر خود را دست کم بگیرید دیگران هم همین فکر را راجع به شما می کنند.

یادتان باشد به هرچیزی که فکر کنید به همان سمت کشیده می شوید. اگر فکر کنید کاری را حتما می توانید انجام دهید، پس حتما از پس آن بر می آیید و اگر منفی فکر کنید باز هم به همان سمت می روید.

۱۰. سریع تر راه بروید

انسان هایی که از اعتماد به نفس بالا برخوردار هستند قدم های مستحکم تری بر می دارند. بنا براین همیشه با قدرت، صلابت و پرانرژی تر را بروید.

۱۱. همیشه سرتان را بالا نگه دارید

این کار به سلامتی کمک می کند و جریان خون را افزایش می دهد و با افزایش حجم ریه ها، اکسیژن نیز بیشتر به خون می رسد. نفس کشیدن راحت تر می شود میدان دید وسیع تر شده و اندام شما را برازنده تر نشان می دهد و باعث افزایش اعتماد به نفس می گردد.

۱۲. با چیزهایی که از آن ها می ترسید مواجه شوید

اجازه دهید با مواردی که از آن ها ترس دارید رو به رو شوید، شاید واقعا آنقدرها هم ترسناک نباشند.

۱۳. سر صحبت را باز کنید

هرگاه با شخصی دچار سوء تفاهم شدید و در مورد او تردیدی به سراغ شما آمد، حتما به صحبت با او پرداخته و در جهت رفع شک و تردیدها تلاش کنید.

۱۴. از شکست نترسید

اگر کاری را انجام دادید و در آن شکست خوردید اصلا ناامید نشوید. همه انسان ها در زندگی شان شکست های زیادی را تجربه کرده اند. هیچ وقت دست از تلاش برندارید و راه های جدیدتر را امتحان کنید.

۱۵. عذر و بهانه ممنوع

خودتان را تغییر دهید و هرگز با این بهانه که من سال هاست این گونه زندگی کرده ام و قابل تغییر نیستم خود را گول نزنید. این بهانه ها فقط سد راه پیشرفت تان می شوند.

۱۶. ارتباط تان را با دیگران گسترش دهید

یکی از راه های کسب اعتماد به نفس، پای در اجتماع گذاشتن و افزایش دایره ارتباطات تان با دیگران است. روابط اجتماعی می تواند خیلی چیزها به شما بیاموزد و کمک می کند جایگاه خود را در جامعه پیدا کنید.

شما با دیدن توانایی های دیگران می توانید خیلی چیزها از آن ها یاد بگیرید و با دیدن آدم هایی که از شما توانایی هایشان کمتر است متوجه شوید که خیلی هم بدون استعداد نیستید.

۱۷. روابط اجتماعی خوب با دیگران

کارهای گروهی انجام دهید و به جامعه ملحق شوید. اگر فن بیان خوبی ندارید و از صحبت کردن در جمع می ترسید این کار کمک به بزرگی به شما می کند.

در باشگاه های ورزشی ثبت نام کنید، به تمرین های دسته جمعی بپردازید، در همایش ها و گرده همایی ها شرکت کنید و اظهار نظر کنید. پس از مدتی خواهید دید که صحبت کردن چقدر برای تان عادی و راحت شده است.

۱۸. از این که شما را رد کنند نترسید

شما هیچ وقت نمی توانید مورد تایید همگان باشید و نظر همه را به خودتان جلب کنید پس، از این که یک نفر بخواهد شما را طرد کند هراسی نداشته باشید و اعتماد به نفس خود را از دست ندهید کاری کنید که توجه دیگران را به خودتان جلب نمایید.

۱۹. همیشه مثبت اندیش باشید

در کنار تلاشی که برای کارهای خود می کنید نگرش مثبت نیز به آن ها داشته و ایمان داشته باشید از تلاش هایتان نتیجه می گیرید. همیشه نقاط قوت خود را بازشماری کنید و درصدد افزایش آن ها باشید. هیچگاه نگذارید نقاط ضعف تان مانع پیشرفت در کارهایتان بشوند و هرگز به آن ها فکر نکنید.

اگر با شخصی در حال صحبت کردن هستید اصلا به این مشغول نشود که او راجع به شما چه فکری می کند و چه ضعف هایی در شما می بیند، بلکه به خود اعتماد به نفس دهید و از هم صحبتی با شخص مورد نظر لذت ببرید. مطمئن باشید این حس در طرف مقابل هم پدیدار می شود.

۲۰. کم توقع باشید

انتظار کارهای عجیب و غریب از خودتان نداشته باشید و فکر نکنید که همواره باید در هر زمینه ای عالی باشید. در حد توان تلاش کنید و معقولانه پیش بروید.

افزایش عزت نفس,افزایش عزت نفس در کودکان,بالا بردن اعتماد به نفس در بزرگسالان

نکاتی راجع به عزت نفس

نظراتی که شما راجع به خودتان دارید در موقعیت های مختلف زندگی متفاوت است. روابط احساسی و عاطفی، کسب نمرات امتحانی، رفتار خانواده و دوستان در شرایط مختلف و… همه و همه دست به دست هم می دهند تا شما را در موقعیت های روحی متفاوتی قرار دهند.

با این حال بحث عزت نفس از این تغییرات جدا بوده و باید بسیار عمیق تر باشد؛ چرا که نمی گذارد این احساسات زودگذر به صورت مستمر و طولانی ادامه پیدا کند. با داشتن عزت نفس بالا می توانید سریع تر خود را ریکاوری کرده و کنترل زندگی را در دست بگیرید. در مقابل افرادی که این ویژگی را در خود ندارند تاب و توان کمتری در مقابل این مشکلات دارند.

کسانی که از عدم عزت نفس رنج می برند صرفا به امورات و احساسات زودگذر لحظه ای تکیه می کنند. اگر اتفاق ناخوشایندی برای آن ها بیفتد به علت مدیریت نادرست و احساساتی شدن بیش از حد، نیاز دارند تا یک شخص دیگر مانند یکی از دوستان شان آن ها را تسکین دهد. باز هم در صورت آرام شدن پس از مدت کوتاهی همان افکار منفی به سراغ شان می آید.

این ویژگی به شما کمک می کند تا خود را به درستی ارزیابی کنید و درک صحیحی از افکار و احساسات خود داشته باشید.

افزایش عزت نفس,افزایش عزت نفس در کودکان,بالا بردن اعتماد به نفس در بزرگسالان

چه عواملی در کودکی می تواند به داشتن عزت نفس در بزرگسالی کمک کند؟

  • باید به حرف های کودکان گوش بدهید.
  • با حفظ شخصیت و احترام با آن ها صحبت کنید.
  • به آن ها توجه کرده و همیشه محبت کافی در حق شان داشته باشید.
  • در حد توان شان اگر کاری انجام می دهند و دستاورد کوچکی دارند تحسین شان کنید و شکست ها را به رخ آن ها نکشید.

افزایش عزت نفس,افزایش عزت نفس در کودکان,بالا بردن اعتماد به نفس در بزرگسالان

چه تجربه های ناخوشایندی در کودکی باعث می شود تا در بزرگسالی دچار عدم اعتماد به نفس شوید؟

  • مورد سوء استفاده، آزار و تجاوز جسمی و جنسی قرار گرفته باشید.
  • شما را مورد تمسخر قرار داده و تحقیرتان کرده باشند.
  • در عین کودکی از شما انتظار داشتند که کامل و بدون ایراد باشید.
  • معلمان نیز در این دخیل هستند و با کسب نمره نامطلوب در دروس کودک را مورد تمسخر قرار داده و او را فردی ضعیف قلمداد می کنند.

راههای افزایش عزت نفس در کودکان

عزت نفس به عبارتی همان خودباوری و ایمان فرد به استعداد و توانایی هایش است که باید به آن اعتقاد داشته باشد. در این میان تقویت این ویژگی در کودکان از اهمیت بیشتری برخوردار است. تحقیقات روی این موضوع نشان داده که بسیاری از آسیب های وارد شده به کودکان اثرات خود را در بزرگسالی بروز می دهد مانند: اعتیاد، ترک تحصیل، عصبی بودن و…

پدر و مادرها وظیفه خطیری در این میان دارند و باید به کودکان شان عزت نفس و خودباوری را یاد بدهند و این مشخصه را در آنان تقویت کنند.

در ادامه چند راهکار ساده اما کاربردی از روشهای افزایش عزت نفس در کودکان را برای شما بیان می کنیم.

تقویت عزت نفس در فرزندان

  1. اجازه بدهید کودک شما برای کارهایش خودش تصمیم بگیرد و شما در کنار او مواظب باشید که تصمیم اشتباهی نگیرد.
  2. نیازی نیست بیش از اندازه کودک را تشویق کنید. گاهی اوقات این کار نتیجه عکس دارد.
  3. بی حد و مرز به کودک تان عشق و محبت بورزید و بگذارید باور کند که همیشه حامی او هستید.
  4. اهدافی که کودک شما در ذهن می پروراند باید با توانایی هایش هم خوانی داشته باشد.
  5. هرگاه کودک در زمینه ای به موفقیت دست یافت او را تشویق کنید.
  6. کودک را از شکست خوردن در کارهایش نهراسانید.
  7. آن ها را در جهت کسب موفقیت در زمینه هایی که به آن علاقه دارند تشویق کنید.

معرفی کتاب در زمینه عزت نفس

ناتانیل براندن کتابی در زمینه روانشناسی عزت نفس نوشته است. او ابتدا در دهه ۵۰ میلادی سخنرانی در این زمینه انجام داد و سپس به تالیف کتاب خود پرداخت.

براندن تمام مقاطع تحصیلی اش را در رشته روانشنانی و در دانشگاه های UCLA و CGL تحصیل کرد. هدف او از نوشتن این کتاب بررسی عزت نفس است. عزت نفس به سلامت ذهن بستگی دارد و پرداختن به این بحث امری بسیار مهم است.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا