خبری های شگفت انگیز

10 واقعیت عجیب در مورد اورست

معرفی عجیبترین واقعیت  ها درباره ی اورست

همه ی ما این را می دانیم که بزرگترین قله جهان اورست می باشد. مطمئنا اطلاعاتی در مورد کوه اورست و در مورد این قله وجود دارد. پس با ادامه این مطلب ما را در خواندن ۱۰ واقعیت عجیب قله اورست همراهی کنید.

اطلاعات در مورد اورست,اطلاعات در مورد کوه اورست,اطلاعاتی در مورد کوه اورست

۱۰. عنکبوت های هیمالیایی

عنکبوت ها حشراتی هستند که حتی در بالا ترین نقطه جهان نیز یافت می شود. اوفریس اومنیسوپرستس نام عنکبوت مشهور پرشی هیمالیا است. محل زندگی این عنکبوت در گوشه و کنار سنگ ها یا درز صخره ها می باشد. از معدود حشراتی که در این ارتفاعات زندگی می کنند همین عنکبوت های پرشی هستند. غذای اوفریس تقریبا تمام حشراتی است که در این ارتفاعات قادر به پرواز هستند. بسیاری از کوهنواردان در ارتفاع ۶۷۰۰ متری این عنکبوت را دیده اند. به جرئت می توان گفت که به غیر از تعداد محدود و خاصی از پرندگان، تنها موجود زنده ایی که در این منطقه وجود دارد اوفریس پرشی است. البته جالب است بدانید یک نوع از ملخ ها که امروزه نمونه ایی از آن در موزه تاریخ طبیعی انگلیس نگهداری می شود در سال ۱۹۲۴ توسط یک گروه کوهنوردی انگلیسی کشف شد.

۹. ۲۱ بار فتح اورست

کوهنوردی نپالی به نام اپا شرپا موفق به ۲۱ بار فتح اورست شده است. این شخص اولین بار پس از اینکه ۳ صعود ناموفق داشته در می ۱۹۹۰ بالاخره نامش در لیست فاتحان اورست قرار گرفت. از آن سال به بعد تا سال ۲۰۱۱ هرسال اقدام به فتح اورست کرده و موفق شده ۲۱ بار به این قله صعود کند. این شخص بعد از دیدن قله و آب و هوای آن در طی ۲۱ بار صعودش بسیار نسبت به گرم شدن کره زمین ابراز نگرانی کرده است. این شخص که در دامنه قله زندگی می کند اظهار داشته که با آب شدن برف ها و یخ های هم صعود قله سخت می شود هم اینکه ساکنین دامنه قله اورست در معرض خطر غرق شدگی قرار می گیرند. آپا ۴ صعود آخر خود را به دلیل انجام آزمایشاتی برروی اورست انجام داده است.

تحقیق در مورد کوه اورست,در مورد اورست,همه چیز در مورد اورست

۸. مرتفع ترین نزاع تاریخ

مطمئنا فتح اورست به آن راحتی و رمانتیکی که ما فکر می کنیم نیست، بر اساس آماری که اعلام شده هرسال تعداد کسانی که این قله را فتح می کنند بیشتر می شود. تا سال ۱۹۸۳ تنها ۸ نفر موفق به فتح اورست شده بودند. اما این تعداد در سال ۲۰۱۲ در عرض یک روز به ۲۳۴ نفر رسید. پس بدیهی است در این بین میان صعود کنندگان درگیری و مشاجره به وجود آید. بد نیست بدانید سه کوهنورد به نام های سیمون مورو، جاناتان گریفیث و یولی استک در سال ۲۰۱۳ اقدام به فتح اورست کردند، این سه کوهنورد با چندی از راهنمایان صعود که جزو بومی های منطقه هیمالیا نیز می باشند به دلیل وجود خطراتی که در ادامه را وجود داشت و ممانعت بومیان از ادامه راه با آنها درگیر شدند که البته این نزاع با همکاری باقی صعود کنندگان به خیر رفع شد و تنها بعد ازبازگشت به کمپ نیروهای نظامی نپالی آنها را وادار به دادن تعهد کردند.

۷. قدمت ۴۵۰ میلیون ساله

شاید شما فک کنید بزرگترین رشته کوه جهان ۶۰ میلیون سال پیش به وجود آمده اما کاملا در اشتباهیدT این قله قدمتی ۴۵۰ میلیون ساله دارد. سنگ های آهکی که در این قله وجود دارند نشان از این است که اورست در زیر آب قرار داشته، این آهک ها به عنوان لایه های رسوبی تقریبا سالانه ۱۱ سانتی متر رشد کرده اند و به مرور زمان به این شکل در آمده اند. اگر به اورست رفته باشید حتما فسیل های موجودات دریایی را در ارتفاعات این قله مشاهده خواهید کرد. این مسئله در سال ۱۹۲۴ توسط نوئل اودل با پیدا کردن اولین فسیل جانواران دریایی در ارتفاعات قله کشف شد. پس از آن در سال ۱۹۵۶ نخستین سنگ های بلندترین نقطه جهان را یک گروه کوهنورد سوییسی به همراه آوردند.

اطلاعات در مورد اورست,اطلاعات در مورد کوه اورست,اطلاعاتی در مورد کوه اورست

۶. ارتفاع اورست چند متر است؟

بستگی دارد که شما از دید چینی ها به اورست نگاه کنید یا نپالی ها؛ زیرا چینی ها با در نظر گرفتن تنها سنگ های این رشته کوه ارتفاع آنرا ۸۸۴۴ متر تخمین زدند این در حالی است که نپالی ها با در نظر گرفتن یخ های قله ارتفاع آنرا چیزی حدود ۸۸۴۸ متر عنوان کرده اند. اما این جدال بر سر ارتفاع اورست در سال ۲۰۱۰ پایان یافت و چینی ها با قبول اینکه برف های قله نیز جزوه ارتفاع قله محسوب می شوند، ارتفاع این قله را ۸۸۴۸ متر عنوان کردند.

۵. نام اورست چیست؟

شاید فک کنید تمام مردم دنیا بلند ترین بام جهان را اورست می نامند، اما کاملا در اشتباهید. “زندگی الهه مادر” که در زبان تبتی ها “قومولانگما” گفته می شود یکی از نام های این قله می باشد. نپال ها نیز این قله را “پیشانی آسمان” صدا می زند که در زبان بومی “ساگارماتا” خوانده می شود، نام پارک ملی که اورست در آن قرار گرفته نیز ساگارماتا است. جالب است بدانید که اورست نام اولین فاتح این قله است، جرج اورست مردی بریتانیایی که برای اولین بار موفق به فتح اورست شد از این رو این قله اورست نام گرفت.

اطلاعات در مورد اورست,اطلاعات در مورد کوه اورست,اطلاعاتی در مورد کوه اورست

۴. دربست اورست!

برای صعود به اورست تقریبا چند هزار دلار احتیاج دارید اما با این وجود تعداد مشتاقان برای فتح این قله روز به روز بیشتر می شوند. یک کوهنورد آلمانی به نام رالف دایموویتس در سال ۲۰۱۲ با منتشر کردن عکسی یک صف بسیار طولانی از کسانی که در حال فتح قله بودند اما به دلیل اوضاع بد جوی ارتفاعات از فتح بام دنیا بازماندند. بیش از ۲۳۴ نفر در ۱۹ می ۲۰۱۲ مشتاق فتح اورست بودند، این افراد در این روز به دلیل ازدیاد جمعیت باید در یک صف طولانی به مدت ۲ ساعت انتظار می کشیدند، البته این را هم بدانید که به دلیل عدم احتیاط ۴ نفر از این افراد جان خود را به هنگام گذر از مسیر های صعب العبور از دست دادند.

۳. در اورست هم نظافت را رعایت کنید.

مطمئنا شما عکس های زیادی دیده اید که شکوه و جلال اورست را به رخ می کشند. اما چیزی که باید بدانید این است کوهنوردانی که اورست را فتح کرده اند حدود ۵۰ تن زباله در ارتفاعات این قله رها کرده اند؛ که این حجم از زباله به دلیل صعود های متوالی و جدید روز به روز در حال افزایش هستند. یکی از چیزهایی که به وفور در اورست یافت می شود تجهیزات کوهنوردی و کپسول های اکسیژن می باشد که کوهنوردان در بین مسیر آن ها را جا گذاشته اند. اما این ها تنها چیز هایی نیستند که در اورست رها شده اند ارتفاعات این قله قبرستان جنازه های ناکام صعود کننده گانی است که امکان انتقال آنها به دلیل صعب العبور بودن این مناطق وجود ندارد، در بین این اجساد کسانی که راهنمایی گروه نیز بوده اند به چشم می خورد.
نکته مثبتی که وجود دارد این است دولت نپال از سال ۲۰۱۴ صعود کنندگان را موعظف کرده که به هنگام بازگشت حداقل ۸ کیلوگرم زباله با خود به همره داشته باشند.

اطلاعات در مورد اورست,اطلاعات در مورد کوه اورست,اطلاعاتی در مورد کوه اورست

۲. اورست هنوز رشد می کند

شاید نتوان به طور یقین به اندازه گیری ارتفاع اورست توسط چینی ها و نپال ها اعتماد کرد چرا که محققان در سال ۱۹۹۴ کشف کردند این قله هنوز هم در حال رشد است و ۴ میلیمتر در سال رشد می کند. بدیهی است این قله تا زمانی که صفحه های زمین حرکت می کنند در حال رشد است. محققین آمریکایی برای این منظور یک سری تجهیزات روی قله نصب کرده اند تا شاهد میزان رشد اورست باشند و همچنین ثابت کنند این قله در حال حاضر ۸۸۵۰ متر ارتفاع دارد.

۱. اورست بلند ترین قله جهان نیست

شما با قرار دادن معیار اندازه گیری از کف اقیانویس می توانید بفهمید که بلند ترین قله جهان اورست نیست و آتشفشان غیر فعال هاوایی به نام مائونا کیا بلندترین قله جهان است. این کوه چیزی حدود ۴۲۰۵ متر ارتفاع از سطح دریا دارد اما چیزی که ممکن است برای شما جالب باشد این است که مائوناکیا ۶۰۰۰ متر در زیر آب قرار گرفته و با احتساب مقدار ارتفاع آن چیزی حدود ۱۰۲۰۳ متر است یعنی از اورست ۱۷۰۰ متر بلند تر است.
مسئله جالب دیگری که وجود دارد این است که اورست حتی بلند ترین نقطه کره زمین هم نیست، چیمبورازو آتشفشانی خاموش در اکوادور است که ارتفاع آن از سطح دریا چیزی حدود ۶۲۶۷ می باشد اما خب شاید از خود بپرسید که این معیار بلند ترین نقطه جهان نیست، بله حدس شما درست است موضوعی که باعث شده اکوادرو از نپال بلند تر به نظر برسید این است که پوسته زمین در برخی نقاط ضخیم تر می باشد. پس اگر شما این موضوع را در نظر داشته باشید؛ در میابید که بلند ترین نقطه روی کره زمین اورست نخواهد بود.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام خرید فالوور ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا