همه چیز درباره اینستاگرام مارکتینگ
روزانه تعداد کثیری از افراد در اینستاگرام صفحات خود را ایجاد می کنند و به خیل عظیم کاربران این شبکه اجتماعی بی نظیر افزوده می شوند.
تجمع این حجم از افراد در یک محیط مجازی باعث شده است صاحبان کسب و کار و بازاریاب ها به فکر کسب درآمد از آن بیفتند.
طبق آمارهای به دست آمده، کاربران ترجیح می دهند به جای استفاده از وب سایت ها مشکلشان را در شبکه های اجتماعی برطرف کنند.
در این مقاله قصد داریم آموزش اینستاگرام مارکتینگ و بهترین روش های آن را به صورت کامل شرح دهیم.
معنی و مفهوم اینستاگرام مارکتینگ چیست؟
بازاریابی انواع گوناگونی دارد که یکی از آن ها بازاریابی به کمک شبکه های اجتماعی می باشد. در عصر حاضر بازاریابان سعی می کنند به کمک پلتفرم های محبوب در کشور همچون اینستاگرام بازاریابی و جذب مشتری را انجام دهند.
به بیان ساده تر اینستاگرام مارکتینگ یک زیر شاخه از بازاریابی بوده که به کمک اینستاگرام ممکن می شود.
به طور کلی جذب مشتری از طریق اینستاگرام مارکتینگ به دو روش امکان پذیر می باشد.
روش اول که با دخالت پول شکل می گیرد، به گونه ای است که شما باید برای جذب مشتری از اینفلوئنسرها بخواهید تا در ازای مبلغی مشخص تبلیغ محصول شما را انجام دهند.
در شیوه دوم که به صورت غیر پولی انجام می شود، لازم است تولید محتوای حرفه ای و اورجینال داشته باشید تا با استفاده از آن مخاطبان و کاربران را جذب نمایید. در مراحل بعدی لازم است این کاربران جذب شده را به مشتری تبدیل نمایید.
در ابتدای کار لازم است هدف خود را از حضور در اینستاگرام مشخص نمایید. اصولاً زمانی که یک نفر تصمیم می گیرد در اینستاگرام مارکتینگ فعالیت داشته باشد هدف هایی نظیر فروش محصولات و یا ارائه خدمات، جذب مشتری و فالوور، ایجاد یک تعامل مداوم میان خود، مشتریان و یا سایر همکاران، افزایش شهرت و برند سازی بهتر، و… را دنبال می کند.
شیوه های رایج در اینستاگرام مارکتینگ
اینستاگرام مارکتینگ روش های مختلفی دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. ناگفته نماند که به علت استفاده تان از اینستاگرام ممکن است تا حدودی با برخی از شیوه ها آشنا باشید؛ با این حال می توانید در این بخش از مقاله دانسته های خود را آپدیت و تکمیل تر نماید.
فروش کالا و یا ارائه خدمات به صورت مستقیم
کاملاً واضح است که اولین راه برای اینستاگرام مارکتینگ، اقدام به فروش مستقیم کالا می باشد. برای انجام این روش لازم است با ایجاد یک پیج در اینستاگرام و جذب تعدادی فالوور اقدام به فروش کالای خود و یا ارائه خدمات نمایید. این خدمات ممکن است به صورت فیزیکی و یا حتی دیجیتالی باشند.
فروش کالا و ارائه خدمات به صورت غیر مستقیم
امروزه فروش کالا به صورت غیر مستقیم به طور چشمگیری در اینستاگرام افزایش یافته است.
افرادی که تعداد بسیار زیادی فالور دارند و یا سلبریتی ها و اینفلوئنسرها با توجه به محبوبیت فراوانشان میان مردم می توانند تبلیغات سایر کسب و کارها را انجام دهند.
در این روش از اینستاگرام مارکتینگ با تولید یک محتوای خوب، که ممکن است در قالب های مختلف همچون کمدی باشند، تبلیغات صورت می گیرند.
انواع اینستاگرام مارکتینگ
اینستاگرام مارکتینگ معمولاً به دو صورت تولید محتوای ارگانیک و یا تبلیغات انجام می شود.
در تولید محتوای ارگانیک و اورجینال به شما پیشنهاد می کنیم از عکس ها ویدئوها و استوری های دیده نشده استفاده نمایید.
اگر بتوانید در پیج خود علاوه بر معرفی محصولاتتان محتوایی مفید و آموزشی مرتبط با حوزه فعالیت حود تهیه کنید، قطعاً قادر خواهید بود افراد بیشتری را به پیجتان جذب نمایید. با این کار شما می توانید علاوه بر داشتن یک صفحه مشهور در اینستاگرام و آشنا کردن مردم با حرفه خود، از محبوبیت بسیار نیز برخوردار باشید. مردم معمولاً ترجیح می دهند خرید خود را از پیج های مفید که آن ها را دنبال می کنند انجام دهند؛ پس شما با تولید محتوای ارگانیک توانسته اید اعتماد مخاطبان و کاربران را جلب کنید.
دومین نوع اینستاگرام مارکتینگ تبلیغات است. اگر به دنبال موفقیت در کوتاه مدت هستید و می خواهید هر چه سریع تر درآمد داشته باشید، می توانید از راه تبلیغات به هدفتان برسید. تبلیغات می توانند در قالب پست و استوری برای کاربران نمایش داده شوند.
تعیین کردن استراتژی در اینستاگرام مارکتینگ
بهتر است برای رسیدن به هدف اصلی، گام های طول مسیر را برای خود مشخص نمایید. با این کار شما می توانید راحت تر به هدف اصلی که در ابتدا تعیین کرده اید دست پیدا نمایید.
در بخش های بعدی از مهم ترین استراتژی های اینستاگرام مارکتینگ برای شما صحبت خواهیم کرد.
مشخص کردن هدف اصلی کسب و کار در اینستاگرام مارکتینگ
جهت موفقیت کامل در اینستاگرام مارکتینگ لازم است هدف خودتان را در ابتدا مشخص نمایید. به طور کلی افراد برای رسیدن به هدف هایی همچون آگاهی از برند، رشد میزان فروش، بررسی میزان پیگیری و وفاداری مشتریان، معرفی کردن کسب و کار و محصولات، مدیریت ترافیک به سایت، و… مشغول اینستاگرام مارکتینگ می شوند.
بررسی و تحلیل رقیب ها در اینستاگرام مارکتینگ
پس از انجام دقیق مراحل قبل لازم است برای پیشرفت بیشتر در اینستاگرام مارکتینگ رقیب های خود را شناسایی کنید.
همچنین به شما توصیه می کنیم در مورد انواع پست های انتشاری از طرف آن ها، میزان تعاملشان با مشتری، هشتگ های مورد استفاده از سوی رقبا، تحلیل و بررسی کپشن های پست هایشان، و… اطلاعات جمع آوری نمایید.
پارت های مختلف استراتژی اینستاگرام مارکتینگ
به طور کلی اینستاگرام مارکتینگ دارای هفت استراتژی می باشد که عبارتند از: هشتگ گذاری، تولید محتوا، بازاریابی، فروش، جذب فالوور واقعی ایرانی، تبلیغات، و پست گذاری.
کلام آخر
به طور کلی اینستاگرام مارکتینگ کار نسبتاً ساده ای بوده که فقط با اپلیکیشن آن امکان پذیر می باشد.
فراموش نکنید که ابزارهای گوناگونی می توانند در کنار اپلیکیشن اینستاگرام به یاری شما بیایند. به طور مثال شما می توانید از برخی سایت ها فالوور، لایک و یا کامل خریداری نمایید.
همچنین برخی ربات ها توانایی گزارش وضعیت پیج شما را دارند؛ از طریق این ربات ها امکان بهبود بخشیدن پیج برایتان فراهم می شود.