چگونه باعث افزایش فالوور شبکه های اجتماعی خود شویم؟
یکی از راه های تاثیر گذار و البته مهم در جهت بهبود بخشیدن به فعالیت بازاریابی دیجیتالی برند و شرکت ها، بالا بردن و افزایش میزان دنبال کننده و یا اصطلاحا فالوور در شبکه های اجتماعی و جلب نظر کاربران این گونه رسانه ها می باشد.
از وظایف مهم در بخش بازاریابی، مدیریت شبکه اجتماعی و انجام دادن بهترین برنامه ریزی ها جهت بالا بردن تعداد دنبال کنندگان رسانه های اجتماعی است. بیش تر افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند، با یک مشکل بزرگ که همان “کمبود ایده جهت منتشر کردن محتوای جذاب” باشد، مواجه هستند.
دنبال کنندگان این شرکت ها و برند ها در فضای مجازی، همواره انتظار محتوا های جذاب و با کیفیت را از سوی مدیران این شرکت ها را دارند.
به خاطر همین مسئله، بعد از مدتی از تشکیل برند و شرکت، چالش اصلی مدیران این شبکه پیدا کردن ایده و موضوعی است مطابق با محتوای برند که علاوه بر جذاب بودن، باید کیفیت لازم را برای ثبات مخاطب موجود و جذب مخاطبین جدید را هم داشته باشد.
در ادامه مطلب، ما به معرفی ایده هایی جهت انتشار محتوا جذاب در شبکه های اجتماعی می پردازیم.
تمامی این ایده ها در عین ساده بودن، مخاطب را جذب شما می کند و به همین دلیل، باعث افزایش دنبال کنندگان در رسانه های اجتماعی و در آخر مشتری های زیادی برای خرید محصول و یا خدمات ارائه شده توسط شما می شود.
۱. انتشار محتوا تولید شده توسط طرفداران و فالوور ها
زمانی که برند شما محتوایی را که به واسطه دیگران علی الخصوص دنبال کنندگان شرکت شما تولید شده باشد، منتشر کند؛ مخاطبین بیش تر جذب می شوند.
این امر باعث ایجاد رابطه عمیقی میان شما و مشتریان برند شما می شود، زیرا محتوایی که توسط مردم به خصوص فالوور ها تولید شود، بیش تر از محتوایی که توسط صاحبان برند تولید شود باعث ایجاد حس اعتماد می شود. البته باید به این موضوع هم توجه داشته باشیم که بالا بودن تعداد فالوور خود نیز موجب افزایش فالوور اینستاگرام به صورت طبیعی میشود چون با ایجاد اعتماد برای کاربر موجب فالو کردن ان و در نتیجه دریافت فالوور کامل واقعی با احتمال لایک و فالوور به وجود می آید.
تحقیقاتی در این زمینه انجام شده است که نشان می دهد، ۱۰۰ درصد مردم به پیشنهاد خرید از سوی مشتری آن برند بیش تر اعتماد می کنند.
محتوایی که توسط کاربر برند شما تولید شود، علیرغم نظر مثبت شما؛ بیانگر نظر مثبت مخاطبین نسبت به برند شما نیز می باشد.
برای مثال فرض کنید که یک شرکت تولید کننده لوازم داخلی، عکسی از لوازم تولید شده شرکت خود را که توسط مشتری خریداری گردیده است و نشانه رضایت مخاطب می باشد را انتشار دهد و از این طریق به نحوه صحیح چینش لوازم خود نیز می پردازد.
۲. جشنواره، هدیه و جایزه
مردم همیشه نسبت به محصول رایگان و هدیه این محصولات علاقه نشان می دهند.
در نظر گرفتن جشنواره های متعدد برای دادن جایزه به مشتری، باعث می شود که مشتری درگیر پیج و صفحه برند شما در رسانه های اجتماعی شود و این امر حتی تعداد دنبال کنندگان شما را نیز افزایش می دهد.
تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، نشان می دهد که پیج مجری جشنواره و برنامه هایی جهت دادن جایزه، ۷۰ درصد بیش تر از بقیه پیج ها گسترش پیدا می کنند.
در برگزاری جشنواره می توان از انواع مختلف این نوع جشنواره ها برای مشتریان و مخاطبان صفحه مجازی کمک گرفت.
به عنوان مثال برگزاری مسابقه جهت منتشر کردن عکس های محصولات و تبلیغ آن برای برند، یکی از راه های جذب مخاطب است و به همان اندازه محتوای تولید شده از سوی مخاطب را نیز افزایش می دهد.
۳. تگ کردن دوستان
کاربران شبکه های مجازی و به خصوص در بخش نظرات پست ها، دوستان خود را تگ می کنند تا از این طریق، آن ها را از این پست ها مطلع کنند.
شما هم محتوایی جذاب تولید کنید و از کاربران صفحه تان بخواهید تا دوستان خود را در منشن تگ کنند.
البته پست های خنده دار، پست هایی که در ارتباط با موضوعات و معضلات روز جامعه باشد، امکان تگ شدن بالایی را توسط مخاطبان و کاربران صفحه مجازی خواهند داشت.
۴. انتشار عکس و ویدیو از پشت صحنه شرکت
یکی از ایده های جذاب بازاریابی در شبکه های اجتماعی، منتشر کردن عکس و یا ویدئو از فعالیت و کار کردن کارمندان و مدیران شرکت و برند می باشد.
این محتوا، نشان دهنده تلاش مدیران و کارمندان برای عرضه محصولات بهتر به مخاطب است. این امر باعث ایجاد یک رابطه صمیمی میان مخاطب شما با برند تان می شود.
برای مثال این بخش از راه های ایده جذاب برای جذب مخاطب، می توان به مراحل اسباب کشی، توسعه محصول و خدمات جدید، تغییر دکور دفتر و یا حتی پخش زنده از محیط و فضای کار کارمندان برند پرداخت.
۵. استفاده از قابلیت Reaction فیسبوک
فیسبوک؛ این رسانه اجتماعی فعال و پر کاربرد مدت زمانی است که در ایران در بخش کسب و کار چندان مورد استقبال قرار نمی گیرد، اما هنوز در جهان یک رسانه اجتماعی فعال است.
اظهار نظر با شکلک های زیاد در کنار دکمه لایک، از قابلیت های جدید این رسانه اجتماعی است. شکلک ها به بیان حالات و احساسات مشتری می پردازند.
اگر کمی در فیس بوک فعالیت کنید و به باز خورد کاربران خود توجه نشان دهید، از طریق بیان احساسات مخاطبان متوجه می شوید که محتوا تولید شده شما تا چه اندازه برای آن ها جذاب بوده است.
مثلا اگر محتوا تولید شده شما بیش تر شکلک عصبانی دریافت کرده باشد، نشان می دهد که شما در انتشار محتوا های برند خود باید بیش تر دقت به خرج دهید.
۶. استفاده از شکلک ها
یکی از راه های ایجاد رابطه صمیمی با مخاطب همراه با چاشنی شوخی و طنز، استفاده از ایموجی و شکلک است.
شرکت “هوت سوت” به بررسی نظر سنجی پرداخته است که این نظر سنجی بیان می کند کاربران شبکه توییتر ۲۵.۴ درصد بیش تر به پیام های که حاوی ایموجی و شکلک باشد علاقه نشان می دهند. این مسئله در فیسبوک به ۵۷ درصد می رسد.
در مدیریت درست شبکه اجتماعی، آشنایی با معنی ایموجی ها و زمان استفاده از آن ها، یک پیش نیاز مهم به حساب می آید. این را به یاد داشته باشید که این شکلک ها اکنون تبدیل به زبان امروز جهان شده اند و استفاده از آن ها در زمان نا مناسب می تواند عواقب بدی به همراه داشته باشد.
۷. انتشار ویدیو های آموزشی
یکی از راه های عالی برای برقراری ارتباط با مخاطب، ویدیو می باشد. محتوا مورد نظر را با آموزش ویدیویی در اختیار مخاطب خود قرار دهید.
شما با این ویدیو ها انواع گوناگون کار ها را به مراحل ساده تقسیم بندی می کنید و آنچه را که می خواهید، به صورت کاملا کاربردی؛ به مخاطب خود آموزش دهید. مطمئن باشید که برند شما از طریق این ویدیو ها از سوی مخاطب دنبال می شود.
نکته دیگر در این مورد؛ افزایش شانس جذب مخاطب جدید است و با انتشار ویدیو تولید شده، آن را در چندین سرویس مختلف ارائه دهید.
۸. رای گیری
در رسانه های اجتماعی مثل توییتر و فیسبوک؛ امکان رای گیری وجود دارد. از این قابلیت در تمامی رسانه های اجتماعی بهره ببرید، زیرا از بهترین راه ها برای جذب مخاطب می باشد.
علیرغم عدم آزار مخاطب از طریق استفاده از قابلیت رای گیری و پرداخت هزینه برای او؛ با سود زیادی برای شما همراه خواهد بود. همچنین قابلیت رای گیری، شما را جهت تصمیم برای برنامه ریزی های بعدی نیز یاری می رساند.
۹. پخش زنده
امکان انتشار پخش زنده در رسانه های اجتماعی از جمله فیسبوک و اینستا گرام وجود دارد که انجام این کار باعث جذب مخاطب می شود.
بر اساس آمار های جهانی امکان بازدید ویدیو زنده سه برابر بیش تر از ویدیو ضبط شده است. این را به یاد داشته باشید به دلیل تربیت نسل ما با تلویزیون، ویدیو زنده برای ما از ارزش بالا تری برخوردار است.
در این بخش شما برای جذب مخاطب می توانید از فعالیت هایی نظیر پرسش و پاسخ، معرفی یک محصول؛ به صورت زنده و یا یک وبلاگ ویدیویی ساده کمک بگیرید.
۱۰. شراکت با برند های دیگر
اگر این امکان را دارید که با برند ها و شرکت های شبیه برند خود همکاری کنید، این کار را انجام دهید.
توجه داشته باشید که همکاری شما با رقیب تان غیر مستقیم باشد و داشتن مخاطبان مشترک کفایت می کند.
مثلا شرکت های لوازم آرایشی و شرکت های طراحی دکوراسیون داخلی، امکان استفاده از مخاطبان مشترک را دارند.
۱۱. تغییر شکل محتوا
منتشر کردن محتوای اختصاصی؛ الزاماً به معنی تولید محتوا جدید و تخصصی نیست. با اندکی تغییر و البته خلاقیت در محتوا های قبلی، محتوا جدید تولید کنید.
مثلا می توانید مطالب موجود در ویدیو ها را به متن تبدیل کنید و در صفحه مجازی خود منتشر کنید.
برای مثال، شما می توانید به منظور افزایش دنبال کنندگان برند خود؛ از طریق استوری های کوتاه اینستاگرامی کاربران را به سمت محتوا هایی طولانی تر در شبکه های اجتماعی ای نظیر یوتیوب هدایت کنید.
۱۲. اشاره به موضوعات داغ
پرداختن به مباحث داغ که اصطلاحا با آن “ترند” گویند، از دیگر راه های جذب مخاطب می باشد.
توییتر و فیسبوک برای پرداختن به این موضوع، از قابلیت های لازم برخوردار هستند. پیگیر مباحث داغ باشید و از طریق این ترند ها فعالیت صفحه خود در دنیای مجازی را بالا ببرید.
در پرداختن به ترند ها شما باید یک سری نکات را رعایت کنید. این نکات عبارتند از:
- از موضوعات ترند به اندازه کافی اطلاعات کسب نمایید.
- دلیل ترند شدن موضوع را بیابید.
- اگر میان این موضوعات ترند شده و برند شما یک رابطه است، آن را درک نمایید.
- مطابق ترند مورد نظر، محتوای جدیدی بیافزاید و با این کار اهمیت آن ترند در نزد خود را نمایش دهید.
- شرکت و برند خود را درگیر مسائل سیاسی و جناحی نکنید، این نکته اهمیت زیادی در ماندگاری برند شما دارد.
۱۳. بازنشر محتوای دیگران
قانونی مبنی بر ممنوعیت باز نشر محتوا رسانه های اجتماعی وجود ندارد. شما در حساب کاربری خود مشخص می کنید که کسی اجازه باز نشر محتوا موجود در حساب تان را دارد یا خیر.
البته عدم استفاده از محتوا تولید شده توسط یک برند، از طریق شرکت رقیب کاملا امری ثابت شده است و در حقیقت ترویج مقاله یا محتوایی از سوی منبع دیگر می تواند ارائه دهنده ارزش بیش تری برای مخاطبان باشد؛ ضمن اینکه بیانگر فعالیت برند شما و دسترسی به اخبار جدید می باشد.
۱۴. انتشار نکات کاربردی
دلیل وجود شما در رسانه های اجتماعی، فقط به خاطر تبلیغ محصول نیست. بلکه شما باید بتوانید مشکلات مشتریان خود را با محصولاتی تولید خود برطرف کنید.
برای اینکه نشان دهید برای مخاطبان خود ارزش قائل هستید، به تولید محتوا کاربردی و تا حدودی آموزشی روی بیاورید و آن را به اشتراک بگذارید.
شرکت های بزرگ روزانه به تولید محتوا هایی که شامل نحوه کار کردن با محصولات خود و همچنین نکات کاربردی که این محصولات دارند، می پردازند.
۱۵. انتشار محتوا مصاحبه با مشتریان
مطمئنا بهتر از مشتریان فعلی شما، کسی نیست که به تبلیغ محصولات برند شما بپردازد.
با انتشار ویدیویی که در آن به مصاحبه با مصرف کنندگان محصول خود پرداخته اید، یکی از راه های مهم در جذب مخاطب جدید است.
اگر این مصاحبه ها از طریق ویدیو با پخش زنده باشد، تاثیر بیش تری خواهد داشت. راه دیگری که می توانید از آن برای جذب مخاطب بهره ببرید، این است که از مشتری بخواهید خود ویدیو تولید کند تا این گونه ارزش محتوای تولید شده بیش تر شود.
۱۶. رویداد های پرسش و پاسخ
برگزاری و ایجاد پرسش و پاسخ زنده، ارتباط بین برند و مخاطب شما را عمیق تر می کند. پرداختن به این امر در رسانه های اجتماعی افزایش یافته است.
از یک سو مشتری بالقوه شما با رویداد پرسش و پاسخ، به برند شما جذب می شود و علاقه مند می گردد. از سوی دیگر، مدیر برند با دغدغه مشتری خود بیش تر از قبل آشنایی پیدا می کند.
اگر در زمان برگزاری این رویداد یک موضوع مشخص تعیین کنید، در آخر کار محتوا تولید شده شما ارزشمند و مفید خواهد شد.
۱۷. واگذاری کنترل شبکه ها به متخصصان
برند ها و شرکت های بزرگ این کار را انجام می دهند و از افراد متخصص پیشگام در این صنعت بهره می برند.
راه و روش کار هم این گونه است که برند های بزرگ مدیریت صفحه مجازی خود را به اشخاص شناخته شده و معتبر در دنیای مجازی می سپارند و این اشخاص هستند که با توجه به نظر خود محتوا را در رسانه های اجتماعی پست می کنند.
این امر باعث می شود که مخاطب متوجه شود که میان یک برند و اینفلوئنسر مشهور رابطه ای عمیق نهفته است. خود این کار برای مخاطب جذاب خواهد بود و از سوی دیگر محتوا تولید شده هم تکراری نخواهد بود.
۱۸. توجه به رویدادهای عمومی و سنتی
رویدادهای سنتی مختلفی در فرهنگ های مردم جهان وجود دارد. مثلا در ایران شب یلدا و عید نوروز از جمله رویداد های مهم و پر طرفدار است. صاحبان برند می توانند با تولید محتوا مرتبط با این رویداد ها بر تعداد مخاطبان خود بیافزایند.
این گونه تعداد زیادی کاربر مورد هدف برند قرار می گیرند. در آخر کار این برند و شرکت است که می تواند یک محتوا اختصاصی تولید کند و با شخصی سازی و طراحی که مناسب با رویداد است، محتوای خود را منتشر نماید و از این طریق از جذب شدن مخاطب به محتوا خود، نهایت بهره را ببرد.
منبع : سایت خرید فالوور اینستاگرام