رپورتاژ

آموزش ارزش افزوده و معاملات فصلی

ارزش افزوده و معاملات فصلی دو مطلب کاملا جداگانه هستند و هر کدام سایت و سامانه خود را دارند.

در واقع شما بابت ارزش افزوده باید مالیات پرداخت کنید اما در معاملات فصلی مالیاتی پرداخت نمی شود، شما صرفا فقط فاکتورهای خود را ارسال می کنید.

در این مقاله قصد داریم در مورد دو گزینه ارزش افزوده و معاملات فصلی صحبت کنیم و تفاوت هر یک از آنها را تشخیص دهیم.

ارزش افزوده چیست,مالیات بر ارزش افزوده,مرکز آموزشی ill

ارزش افزوده چیست

مالیات بر ارزش افزوده یکی از انواع مالیاتی غیر مستقیم می باشد. که در مراحل مختلف تولید کالا یا خدمات مشخص می شود. قیمت ارزش افزوده توسط مصرف کننده نهایی پرداخت می شود، اما پرداخت آن توسط صاحبین کسب و کار انجام می شود، مالیات ارزش افزوده براساس اظهارنامه ای که مودی ارسال می کند محاسبه می شود.

با یک مثال مالیات ارزش افزوده را شفافتر کنیم، برای سخت یک کیلو بستنی به موارد زیر نیاز داریم:

۳۰۰ تومان شکر، ۷۰۰ تومان تخم مرغ، ۴۵۰ تومان پودر قهوه، ۲۰۰ تومان وانیل و ما در بستنی را به قیمت ۵۰۰۰ می فروشیم، ارزش افزوده یک کیلو بستنی معادل با ۳۷۰۰ تومان می باشد.

براساس ماده ۳ قانون مالیات غیر مستقیم، ارزش افزوده مالیاتی می باشد که به تفاوت ارزش کالای و خدمات ارائه شده با ارزش کالا یا خدمات خریداری شده گفته می شود.

در واقع کل فرایند ارزش افزوده مربوط به فرایند تولید می باشد و مربوط به کالای خاصی نمی باشد.

مالیات بر ارزش افزوده در مراحل متفاوت تولید و همچنین توزیع دریافت می شود. ارزش افزوده توسط فروشنده از مصرف کننده نهایی دریافت می شود و فروشنده موظف است این مبلغ ارزش افزوده را به سازمان امور مالیاتی پرداخت نمایند.

اما فروشندگانی که خود بابت خرید محصولات ارزش افزوده پرداخت می کنند، در هنگام فروش مبلغ ارزش افزوده بالاتری از مصرف کننده نهایی دریافت می کنند و سازمان مابه التفاوت این دو مبلغ را از فروشنده دریافت می کند.

ارزش افزوده چیست,مالیات بر ارزش افزوده,مرکز آموزشی ill

چند نوع مالیات بر ارزش افزوده داریم؟

در کل ۳ نوع مالیات بر ارزش افزوده داریم که در ادامه بر هر یک از آنها می پردازیم:

مالیات بر ارزش افزوده تولیدی: در این نوع مالیات، ارزش افزوده هم بر فروش کالاهای مصرفی و هم بر فروش کالاهای سرمایه ای اعمال می شود.

ارزش افزوده چیست,مالیات بر ارزش افزوده,مرکز آموزشی ill

ارزش افزوده و هر چیزی که باید راجب آن دانست

مالیات بر ارزش افزوده مصرفی: همه ی مخارج سرمایه گذاری ناخالص نوع مصرفی به این دلیل که براساس کالاها و خدمات مصرفی می باشد حذف می شود.

مالیات بر ارزش افزوده درآمد: مالیات بر فروش تولید خالص کالاهاست و بعد از کسر هزینه های استهلاک به سرمایه گذاری که خالص باشد، ارزش افزوده از نوع درآمد تعلق می گیرد.

مالیات بر ارزش افزوده چند درصد است؟

تا سال ۱۴۰۰ مالیات بر ارزش افزوده به صورت ۳ درصد عوارض و ۶ درصد مالیات محاسبه می شد. اما در حال حاضر مالیات بر ارزشش افزوده به صورت ۹ درصد محاسبه می شود که برای عموم کالاها محاسبه می شود، اما یکسری کالاها هم هستند که نرخ ارزش افزوده آنها متفاوت می باشد.

صورت معاملات فصلی چیست؟

 صورت معاملات فصلی در ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم به شکل شفاف و واضحی توضیح داده شده است. در این ماده به سه نکته اساسی اشاره شده و به‌خوبی موضوعات را مشخص کرده است:

  1. همه سازمان‌ها و مؤسسات خصوصی و دولتی که خریدوفروش دارند، باید صورت آن را حداکثر تا یک ماه پس از انجام معامله به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند. آن چیزی که دارای اهمیت بسیاری است، ارسال به‌موقع آن توسط حسابداران است چرا که تأخیر در ارسال آن، می‌تواند منجر به پرداخت جریمه توسط آن سازمان شود.

  2. نکته بعدی در ارتباط با معاملات کوچک است که اگر مبلغ آن‌ها تا ده درصد حدنصاب تعیین شده باشد، نیازی به ارسال ماهانه ندارد و شرکت‌ها می‌توانند فهرست این دسته از معاملات را به شکل تجمیعی و هر سه ماه یکبار به سازمان مالیاتی ارسال نمایند.

  3. اما نکته پایانی که از اهمیت بسیاری برخوردار است سازمان‌هایی که اقدام به ارسال صورت معاملات فصلی می‌کنند، باید کارت اقتصادی را دریافت کرده باشند و کد اقتصادی خود را ارائه نمایند تا مورد پذیرش قرار گیرند. بدون داشتن کد اقتصادی ارسال هیچ مستنداتی از سمت مودی مورد پذیرش نیست.

نکات مهم در رابطه با ماده ۱۶۹ معاملات فصلی

  • تمام واحد های اقتصادی ( خصوصی و دولتی) باید تا ۴۵ روز بعد از اتمام فصل صورت معاملات فصلی خود را به اداره دارایی ارسال کنند. میتوانیم این کار را به روش های مختلف انجام بدهیم( الکترونیکی و یا به صورت کاغذی و سی دی ) مهم ارسال به موقع این مدارک میباشد تا جریمه نشویم.

  •  فاکتور های خرید و فروش در حالت های زیر میتوان به صورت تجمیععی رد کرد:
    معادلات زیر حد نصاب
    اشخاصی که موظف به ثبت نام در نظام مالیاتی نیستند

  •  فاکتور های تجمیعی: اداره دارایی برای حمایت ازواحد های اقتصادی کوچک هر ساله یک مبلغی را به عنوان حد نصاب معاملات کوچک مشخص میکند. واحد های اقتصادی کوچک که مععاملاتشان ۵ درصد حد نصاب معاملات کوچک هستند این فاکتور ها را به صورت تجمیعی ثبت میکنیم.

  •  فاکتور هایی را که میخواهیم به صورت تجمیعی رد کنیم: اولین نکته ای که باید توجه کنیم مبلغ فاکتور خرید و فروش است که باید از ۵ درصد حد نصاب معاملات کوچک کمتر باشد.
    اگر مجموع فاکتورهای قابل ثبت در حالت تجمیعی، بیش از مبلغ ۵ درصد حد نصاب باشد، مشکلی پیش نمی‌آید (زمانی که فاکتورها برای اشخاص حقیقی متفاوت باشد)؛ اما باید تک تک فاکتورها کمتر از مبلغ ۵ درصد حد نصاب باشد.

برای ارسال صورت معاملات فصلی خرید و فروش نکته مهم کد اقتصادی درج شده در کارت اقتصادی می باشد. بدون داشتن کارت اقتصادی هیچ مدرکی از مودی در اداره دارایی پذیرفته نمی‌شود.

تفاوت ارزش افزوده و معاملات فصلی

ارزش افزوده و معاملات فصلی را هر دو در پایان هر فصل ارسال می کنیم با این تفاوت که ما برای معاملات فصلی پولی پرداخت نمی کنیم و تنها معاملاتی که در طول فصل، از قبیل خرید و فروش که انجام می دهیم را ارسال می کنیم.

و میتوان گفت ما بابت معاملات فصلی مبلغی به سازمان امور مالیاتی پرداخت نمی کنیم، اما در ارزش افزوده ما بابت تمامی معاملاتی که انجام دادیم و فروشی که به مصرف کننده نهای داشتیم. باید مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کنیم.

نحوه ارسال معاملات فصلی و ارزش افزوده

معاملات فصلی و ارزش افزوده هر کدام سامانه جداگانه ای برای ارسال دارند، همچنین نحوه ارسال این دو اظهارنامه با همدیگر متفاوت هستند برای یادگیری نحوه ارسال هر کدام از این سامانه ها می توانید مقاله ارزش افزوده و معاملات فصلی را مطالعه فرمائید.

کلام آخر

اگر سامانه مودیان خود را راه اندازی کرده باشید دیگر نیازی به ارسال معاملات فصلی و ارزش افزوده نمی باشد. اما اگر هنوز اقدام به ارسال صورتحساب به سامانه مودیان نداشتید حتما باید مانند سابق صورت معاملات فصلی و ارزش افزوده خود را از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی ارسال کنید، بنابراین از ابتدای سال ۱۴۰۲ خیلی از شرکتهای حقوق دیگر اظهارنامه ارزش افزوده و معاملات فصلی نداشتند بلکه صورتحسابهای خود را در سامانه مودیان ارسال می کنند.

در پایان هر سوالی در زمینه مالیاتی و حسابداری داشته باشید می توانید از متخصصین مجموعه دکتر مدحج (مرکز آموزشی ill ) سوالات خود را بپرسید.

منبع : سایت https://markazeamoozeshi.com

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام خرید فالوور ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا