بیوگرافی

زندگینامه جون آلمیدا کاشف ویروس کرونا

افزایش بازدید در گوگل

بیوگرافی جون آلمیدا (زندگینامه بزرگان)

جون آلمیدا که نام کامل او جون دالزیل هارت می باشد ویروس شناس اهل اسکاتلند بود و به عنوان یکی از پیشگامان تصویر برداری از ویروس در جهان شهرت داشت. او در تصویر برداری میکروسکوبی مهارت های زیادی داشت و با داشتن همین مهارت در کل جهان مشهور شد. جون آلمیدا تحصیلات دانشگاهی نداشت، فقط با توجه به تجربه کاری و فعالیت در آزمایشگاه های بزرگ توانست مدرک دکتری بگیرد. جون آلمیدا به عنوان کاشف اولین ویروس کرونا در جهان معروف می باشد. ما در این مطلب قصد داریم به زندگی نامه جون آلمیدا این کاشف بزرگ اسکاتلندی بپردازیم.

عکس جون آلمیدا

بیوگرافی جون آلمیدا,جون آلمیدا کیست,زندگی نامه جون آلمیدا

جون آلمیدا کیست؟ در زندگینامه جون آلمیدا آمده است که: جون دالزیل هارت یعنی جون آلمیدا در ۵ اکتبر سال ۱۹۳۰ در اسکاتلند خیابان دانترون به دنیا آمد. مادر وی جین دالزیل و پدر او هری لئونارد هارت نام داشت. وضعیت مالی خانواده جون زیاد مناسب نبود، بنابراین مجبور شد در همان اوایل آموختن علم ترک تحصیل کند. بعد ها جون در آزمایشگاه های معتبری مشغول به کار شد و در سال ۱۹۶۶ موفق شد که روشی را برای تشخیص و شناسایی ساختار های ویروس اختراع کند، این روش باعث شد گروهی از ویروس ها را به اسم کرونا کشف کند. این ویروس را در بیمارستان سنت توماس لندن شناسایی کرد.

زندگینامه جون آلمیدا,کاشف ویروس کرونا,بیوگرافی جون آلمیدا

دوران کودکی جون المیدا

جون آلمیدا در خانواده ای مستضعف به دنیا آمد به همین دلیل  مجبور شد در سن ۱۶ سالگی مدرسه را ترک کند، البته در مورد سال های تحصیل او در مدارس اسکاتلند اطلاعاتی موجود نیست. فقط می توان گفت علت ترک تحصیل نمودن جون ناتوانی در پرداخت هزینه های مدرسه بود. بعد از رها کردن مدرسه جون در آزمایشگاه بافت شناسی درمانگاه سلطنتی گلاسو مشغول به فعالیت شد.

مهارت هایی که در دوران نوجوانی به دست آورده بود باعث شد بر تواناهایی خود بیفزاید با توجه به توانایی و استعداد بی نظیری که داشت توانست به ویروس شناسی معروف تبدیل شود. آلمیدا بعد از مدتی در بیمارستان بارتس لندن فعالیت های گذشته خود را در پیش گرفت و تا سال ۱۹۵۴ در آنجا متمرکز شد.

بیوگرافی جون آلمیدا,جون آلمیدا کیست,زندگی نامه جون آلمیدا

زندگی حرفه ای جون آلمیدا

آلمیدا در موسسه سرطان شناسی با میکروسکوپ های الکترونی تحقیقات خود را انجام می داد. جون آلمیدا با متخصصان و دیگر کارمندان موسسه انتاریو تحقیقات خود را با استفاده از رنگ آمیزی نگاتیو برای آزمایش های مختلفی انجام می دادند. این روش باعث می شود ویروس در معرض آنتی بادی ها قرار گیرد و با رنگ آمیزی پس زمینه به راحتی می توانند ویروس ها را شناسایی نمایند.

از دستاورد های اولیه جون آلمیدا که با استفاده از روش تصویر برداری رنگی به انجام رسید شناسایی ویروس سرخچه بود. همچنین با استفاده از تصویربرداری رنگی توانست ساختار دقیق هپاتیت B را شناسایی نماید. در این تحقیقات جون متوجه شد که ویروس از دو ساختار بیرونی محافظ و داخلی تشکیل می شود. در سال ۱۹۶۳ جون آلمیدا مقاله ای را ارائه داد که حاصل  تحقیق بر روی شناسایی ساختار ویروس در بیماران مبتلا به سرطان خون بود.

بیوگرافی جون آلمیدا,جون آلمیدا کیست,زندگی نامه جون آلمیدا

کشف اولین ویروس کرونا در انسان

بر اساس تحقیقات می توان گفت ویروس کرونای انسانی را افرادی به اسم دی جی تایرل و ام ال بینو کشف کردند. یعنی در سال ۱۹۶۵ دقیقا چند سال بعد از اینکه ویروس کرونا در بدن حیوانات کشف شد این دو دانشمند توانستند ویروس مذکور را در بدن انسان شناسایی نمایند. بیمارانی که دارای ویروس کرونا بودند علائمی مثل سرماخوردگی داشتند بعد از مدتی دریافتند که این ویروس به طرز عجیبی واگیر دار است و می تواند بر روی کسانی دیگر علائمی مثل سرماخوردگی را به وجود آورد.

این دو دانشمند بر روی اسم این ویروس را B 814  را گذاشتند این دو با وجود اینکه کاشف ویروس کرونا بودند اما نتوانستند آن را در محیط آزمایشگاهی کشت کنند این دو در مقاله ای ذکر کردند که ویروس کرونا هیچ شباهتی به دیگر ویروس های انسانی ندارد.

جون آلمیدا که ۱۰ سال در موسسه ویروس شناسی فعالیت کرد سرانجام به لندن برگشت و در بیمارستان سنت توماس لندن به کار گرفته شد که امروزه به عنوان یکی از مشهور ترین بیمارستان های بریتانیا به شمار می رود و جزئی از دانشگاه سلطنتی می باشد. استاد کرسی در این دانشگاه مشغول به تدریس بود و در سال ۱۹۶۴ به کانادا سفر کرد، در این سفر آلمیدا را متقاعد کرد که به لندن برگردد، آلمیدا بعد از بازگشت بر روی ویروس های سرماخوردگی و هپاتیت B تحقیقات خود را انجام می داد.

بیوگرافی جون آلمیدا,جون آلمیدا کیست,زندگی نامه جون آلمیدا

در سال ۱۹۶۷ نمونه هایی از ویروس کرونا به دست آلمیدا رسید، جون تحقیقات نگاتیوی خود را بر روی این ویروس انجام داد. او با استفاده از روشی که خود ابداع کرد یعنی میکروسکوپ الکترونیکی سعی داشت ساختار این ویروس جدید را کشف نماید. جون با همکاری تایرل توانست ساختار این ویروس را تصویر سازی نماید. در توصیف این ویروس آلمیدا آن را شبیه به آنفولانزا معرفی کرد، اما در نهایت دریافتند که این ویروس بسیار شبیه به هپتایت موشی و برونشیت مرغی است.

در مقاله ای که در سال ۱۹۶۷  آلمیدا و تایرل ارائه دادند ویروس B814 و E229 را شبیه به ویروس واگیردار برونشیت مرغی معرفی نمودند. آلمیدا این ویروس را کرونا نامید. دلیل انتخاب این اسم شبهات لایه بیرونی ویروس به تاج می باشد. در نتیجه تحقیقات خود که در سال ۱۹۶۸ به پایان رسید اسم ویروس کرونا را برای این خانواده از ویروس های جدید به ثبت رساندند.

در سال ۱۹۶۷ استاد کرسی در دانشکده پزشکی لندن تدریسی را بر عهده داشت که آلمیدا را به همراه خود به دانشکده پزشکی لندن برد. جون در سال های بعدی تحقیقات خود را بر روی شناسایی انواع ویروس های مرتبط با بیماری تنفسی انجام داد و مقاله هایی را به انتشار رساند. جون آلمیدا ویروس شناس معروف اسکاتلند در سال های پایانی بازنشستگی کار خود را در موسسه ولکام ادامه داد و در این موسسه پتنت های مختلفی را به اسم خود به ثبت رساند.

بیوگرافی جون آلمیدا,جون آلمیدا کیست,زندگی نامه جون آلمیدا

زندگی خصوصی جون آلمیدا

جون دالزیل هارت در اوایل زندگی با فردی به اسم انریکه روزالیو آلمیدا ازدواج کرد اما این ازدواج زیاد ادامه نداشت. جون آلمیدا در سال ۱۹۵۴ ازدواج کرد به همین علت مجبور شد در همان سال به کانادا مهاجرت کند و کار خود را رها کرد، اما جون توانست شغلی را در ارتباط با توانایی های خو در انتاریو پیداکند.

او در تورنتو در موسسه تحقیقات سرطان شناسی انتاریو به کار گرفته شد و به مدت ۱۰ سال در همان موسسه فعالیت خود را ادامه داد. جون آلمیدا از همسر اول خود یک دختر به اسم جویس دارد که در زمینه روانشناسی در حال فعالیت است.

آلمیدا در سال ۱۹۸۲ از انریکه آلمیدا جدا شد اما هنوز هم آن را به اسم آلمیدا می شناسند، چرا که زندگی حرفه ای و شغلی جون در سال های زندگی با انریکه آلمیدا سپری شد و به این اسم مشهور شد. زمان بازنشستگی آلمیدا هم زمان با ازدواج دوم وی فیلیپ ساموئل گاردنر بود یعنی در سال ۱۹۸۵ برای بار دوم ازدواج کرد و در منطقه بکسهیل اسکاتلند روزگار خود را گذراند. او بعد از مدتی کار در این بیمارستان موفق شد در سال ۱۹۶۴ دکترای خود را در ویروس شناسی اخذ کند.

سال های پایانی زندگی

آلمیدا بعد از اینکه بازنشست شد به فعالیت های ویروس شناسی خود همچنان ادامه داد. چند سال بعد از بازنشستگی به عنوان مشاور در موسسه ولکام استخدام شد و در تصویر سازی ویروس ایدز کمک های زیادی به دانشمندان نمود. او در سال های بعد از بازنشستگی مقاله های زیادی را منتشر نمود که یکی از آن ها در سال ۱۹۷۹ به انتشار رسید این مقاله در مورد تشخیص آزمایشگاهی سریع ویروس ها بود که آن را برای سازمان بهداشت جهانی تالیف نمود. جون آلمیدا به دلیل سکته قلبی در سال ۲۰۰۷ از دنیا رفت.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا