سلامت

10 ماده غذایی برای تقویت هوش و حافظه

خلاصه نوشته

  • تقویت هوش با تغذیه، همه انسان ها را در جهان امروز درگیر خود کرده است، زیرا اغلب افراد نمی دانند که چه خوراکی هایی برای هوش و تقویت آن مفید و چه خوراکی هایی مضر هستند. با شناخت مواد غذایی مفید، علاوه بر تقویت هوش، می توانیم سلامت دیگر اندام های بدن مان را هم تضمین کنیم.

مواد غذایی برای افزایش هوش و حافظه

اگر شما هم مانند سایر افراد به دنبال روش هایی برای باهوش تر شدن هستید، در ابتدا لازم است خوراکی های مغذی که در روند افزایش هوش نقش دارند را بشناسید. همه خوراکی ها کاربرد یکسانی ندارند. برخی از آن ها، از سلول های ظریف عصبی و رگ های خونی محافظت می کنند و برخی هم در چگونگی عملکرد رادیکال های آزاد ( مولکول هایی که در اثر فعالیت مغز به وحود می آیند )، تاثیر منفی می گذارند. جالب است بدانید، تقریبا بیشتر مواد غذایی تقویت هوش و حافظه که برای بهبود عملکرد مغز استفاده می کنید، برای قلب تان هم مناسب اند، زیرا این دو عضو مهم، هر دو برای عملکرد خود به جریان ثابت و همیشگی اکسیژن نیاز دارند.

به سختی می توان فردی را پیدا کرد که علاقه ای به باهوش تر شدن نداشته باشد! برخی از خصوصیات انسان های باهوش عبارت اند از: قدرت یادگیری زیاد، درک بالا و حافظه خوب. برخی از دانش آموزان به علت کم کاری در طول ترم، در شب امتحان با حجم زیادی از مطالب روبرو می شوند. به همین علت، سعی می کنند از غذاهای خاصی برای تقویت حافظه و هوش خود استفاده کنند تا در نهایت نتیجه مطلوب خود را بگیرند. برای افزایش هوش کودکان می توانید از مواد غذایی طبیعی و خوشمزه استفاده نمایید، البته بهتر است این خوراکی ها را متناسب با ذائقه خود مصرف کنید تا از طعم بی نظیر آن ها لذت ببرید.

تقویت هوش و حافظه,تقویت هوش و حافظه,تقویت هوش و حافظه کودکان

10. اسفناج را جدی بگیرید!

مصرف اسفناج و سبزی های دیگری که رنگ سبز دارند، به خانم هایی که به زیبایی خود اهمیت می دهند و از پیری گریزان هستند، کمک می کند تا از چین و چروک و افتادگی پوست صورت خود جلوگیری کنند. اسفناح با بافت های گیاهی که دارد، مانع ابتلا شما به بسیاری از بیماری ها می شود! این سبزی خوشمزه، با استفاده از آنزیم هایی که در برگ هایش وجود دارند، جریان سیناپس را در سلول ها بهبود می بخشد. اسفناج به علت برخورداری از آنتی اکسیدان و ماده دارویی به نام فولیک اسید، به تقویت هوش و حافظه شما به طرز غیر قابل باوری کمک می کند. افراد مبتلا به بیماری قلبی با استفاده از اسفناج به شیوه های مختلف در رژیم غذایی خود، می توانند علاوه بر کاهش عوارض این بیماری، به روند درمان آن نیز کمک کنند.

مواد غذایی برای افزایش هوش و حافظه,مواد غذایی برای تقویت هوش,مواد غذایی برای تقویت هوش کودکان

9. از قهوه به طور منظم استفاده کنید.

بر اساس باور عموم مردم و تحقیقات صورت گرفته، کافئینی که در قهوه وجود دارد، از میزان خستگی شما می کاهد و موجب درس خواندن و کار کردن بیشتر می شود. با وجود این مزیت شگفت انگیز کافئین، مغز پس از دریافت آن، نمی تواند به خوبی مطالب خوانده شده را حفظ و نگه داری کند. به همین دلیل است که گاهی اوقات احساس می کنید نمی توانید هیچ چیزی از مطالب را به خاطر آورید. شاید تاکنون نمی دانستید که قهوه از موادی مانند آمینو اسید، آنتی اکسیدان، ویتامین و مینرال تشکیل شده که دم کردن آن در جهت بهبود عملکرد هوش و حافظه شما می تواند به شدت تاثیر گذار باشد. نکته حائز اهمیت درباره قهوه این است که، از آلزایمر و زوال عقل جلوگیری می کند. پس حداقل چند روز یک بار از قهوه استفاده کنید.

مواد غذایی تقویت هوش و حافظه,تقویت هوش و حافظه,تقویت هوش و حافظه

8. مواد غذایی حاوی غلات را بشناسید.

جو دوسر و چاو دار حاوی مقدار زیادی گلوتن هستند. اختلال عدم تحمل گلوتن، با عنوان سلیاک در بین مردم  شناخته می شود که به نابود شدن پرزهای روده، سوء تغذیه و افت کارکرد ذهن می انجامد. پس اگر فرزند شما و یا اطرافیان تان به این بیماری مبتلا هستند، مصرف این مواد را قطع و یا کم کنید. استفاده از مواد غذایی حاوی غلات، در صبحانه اهمیت زیادی دارد چرا که این غذا ها از مقدار قابل توجه فیبر، ویتامین، مواد معدنی تشکیل شده اند. مواد غذایی که از غلات کامل برخوردارند، شامل ویتامین های گروه B مانند (تیامین، ریبوفلاوین و نیاسین) هستند و موجب افزایش انرژی نیز می شوند. بهتر است از غلات کامل مانند برنج قهوه ای و نان سبوس دار بیشتر از سه واحد در روز استفاده شود.

این مطلب را از دست ندهید
10 خوراکی برای شادابی پوست

تقویت هوش و حافظه,تقویت هوش و حافظه,تقویت هوش و حافظه کودکان

7. میوه و سبزیجات را به اندازه کافی در برنامه غذایی خود جا دهید.

اگر می خواهید ذهنی سالم داشته باشید، حتما در برنامه غذایی خود، استفاده منظم از میوه و سبزیجات را قرار دهید. میوه و سبزیجات از مواد غذایی برای افزایش هوش و حافظه هستند که باعث بهبود عملکرد مغز می شوند. پس یک رژیم غذایی سالم باید از مقدار زیادی میوه و سبزی تازه تشکیل شده باشد. آنتی اکسیدان های موجود در میوه و سبزی، آسیب های ناشی از واکنش های اکسیداتیو و رادیکال های آزاد را برای بافت مغز خنثی کرده و می توانند تغییرات دژنراتیو مربوط به سن در عملکرد حرکتی و شناختی را کاهش دهند. استفاده بیشتر از میوه سبزی به علت آنتی اکسیدان موجود در آن ها باعث می شود فرد سطح استرس اکسیداتیو کمتر و مهارت های شناختی بهتری داشته باشد.

تقویت هوش و حافظه,تقویت هوش و حافظه,تقویت هوش و حافظه کودکان

6. با استفاده از تخم مرغ به تقویت هوش خود کمک کنید!

با مصرف سفیده تخم مرغ، پروتئین مورد نیاز بدن و با مصرف زرده آن سلامت مغز تان را تامین کنید! کولین موجود در تخم مرغ، عملکرد مغز را بهبود می بخشد و استیل کولین (یک انتقال دهنده عصبی) تولید می کند. تحقیقات صورت گرفته توسط محققان، حکایت از کاهش مشکلات شناختی در اثر مصرف زیاد کولین دارند. استفاده روزانه تخم مرغ می تواند باعث تقویت هوش و حافظه کودکان شود.

تقویت هوش و حافظه,تقویت هوش و حافظه,تقویت هوش و حافظه کودکان

5. لبنیات برای تقویت هوش و افزایش کلیسیم بدن

بعضی افراد از لبنیات به طور منظم استفاده می کنند و برخی دیگر هم، با وجود علاقه به آن، به دلیل مواجه شدن با مشکلاتی پس از مصرف آن، به ناچار از استفاده مجدد از لبنیات خودداری می کنند. اگر فردی به پروتئین لبنیات که با عنوان کازئین شناخته می شود، قند لبنیات یا همان لاکتوز، حساسیت داشته باشد و یا پس از استفاده از لبنیات، به اظطراب، دل درد یا اسهال مبتلا شود، باید مصرف این مواد ارزشمند و مفید را قطع کند. البته با مراجعه به یک متخصص تغذیه خوب و گرفتن یک برنامه غذایی، می توانید جایگزینی برای لبنیات، متناسب با بدن خود پیدا کنید.

تقویت هوش و حافظه,تقویت هوش و حافظه,تقویت هوش و حافظه کودکان

4. در فصل های برداشت انبه، از این میوه لذید استفاده کنید!

انبه با وجود بافت های چربی که دارد، گردش خون را سرعت می بخشد و خون بیشتری را به مغز می رساند که در نتیجه منجر به تقویت هوش و حافظه می شود.

تقویت هوش و حافظه,تقویت هوش و حافظه,تقویت هوش و حافظه کودکان

3. ماهی و سلامت و عملکرد حافظه

ماهی از بهترین مواد غذایی برای افزایش هوش بوده و به علت داشتن مقدار زیاد امگا 3، از کاهش فعالیت مغز و کم شدن حافظه جلوگیری می کند. مصرف ماهی و یا غذاهای سرشار از امگا 3 مانند گردو و دانه چیا، هوش را افزایش می دهد و به مغز تاثیر مثبت می گذارد.

تقویت هوش و حافظه,تقویت هوش و حافظه,تقویت هوش و حافظه کودکان

2. استفاده از سیب زمینی به روش های مختلف

محققان استرالیایی پس از سال ها تلاش و تحقیق، سرانجام به این نتیجه رسیدند که، کربوهیدرات های موجود در سیب زمینی، نقش بسزایی در عملکرد درست اندام های بدن و تقویت هوش و حافظه دارند.

تقویت هوش و حافظه,تقویت هوش و حافظه,تقویت هوش و حافظه کودکان

1. در حد امکان از شکلات تلخ استفاده کنید!

جالب است بدانید، شکلات تلخ حاوی مقدار زیادی آهن و آنتی اکسیدان است که به تقویت هوش و حافظه کمک می کند. استفاده منظم از شکلات، از آسیب های احتمالی مغز جلوگیری کرده و منجر به بهبود یافتن فرایند های حیاتی تفکر می شود. بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط ولنتینا سوسی و میشل فرارا
( Valentina Socci & Michele Ferrara )،استفاده منظم از شکلات، تاثیرات مثبتی بر عملکرد شناختی انسان دارد. نتایج تحقیق آن ها که در Frontiers in Nutrition  منتشر شد، بیانگر این است که سالمندانی که با خطر کاهش حافظه و یا حتی از دست دادن آن مواجه هستند، با مصرف شکلات می توانند مانع این مشکل شوند. شکلات تلخ، علاوه بر فواید زیادی که دارد، از طعم و مزه بی نهایت خوبی هم برخوردار است، البته ممکن است بعضی افراد طعم آن را دوست نداشته باشند ولی بهتر است شکلات تلخ را مصرف کنید حتی اگر مزه آن را دوست ندارید!

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا
بستن