سبک زندگی

10 راهکار کاربردی برای تنظیم خواب نوزاد

خلاصه نوشته

  • راهکارهای مختلفی برای تنظیم خواب نوزاد وجود دارد که والدین می توانند با استفاده از آن کودک را به موقع بخوابانند. بی خوابی و کم خوابی در کودکان نه تنها باعث بدخلقی و تغییر حالات روحی آنها خواهد شد بلکه بر روی شما هم تاثیرات مخربی خواهد گذاشت، چراکه وقتی کودکان شب زنده داری می کند شما هم به ناچار مجبورید با او بیدار بمانید!

چگونگی تنظیم خواب نوزاد

کودکان از همان مراحل ابتدایی تولد یعنی 6 ماهگی به بعد با کمک حواس پنج گانه متوجه محیط و تغییر تحول در اطراف خود می شوند و این زمان بسیار برای تنظیم خواب شان مناسب است. بد خوابی کودک از معضلات و دغدغه هایی سرسام آور است که مادران همیشه با آن درگیر هستند. اولین راهکاری که مادر باید در پیش بگیرد، این است که به دکتر متخصص اطفال مرااجعه کند و مشکل را با آن در میان گذارد. زیرا مواردی مثل رفلاکس معده می تواند تاثیر به سزایی روی بی خوابی نوزاد بگذارد. چون دستگاه گوارشی نوزادان شما کامل نیست آن ها در برخی از ساعات شبانه روز یا در خواب دچار سوزش معده «رفلاکس معده» می شوند. مادران اغلب نگران خواب کودک هستند و دائما نگرانند که مبادا دلبندشان خواب کافی نداشته باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا کلیدی ترین نکات را در خصوص روش تنظیم خواب نوزاد را برای تان شرح دهیم.

تنظیم خواب کودک,روش تنظیم خواب نوزاد,زمان تنظیم خواب نوزاد

10. قلق نوزاد خود را به دست بیاورید

کودکان در سنین نوزادی قادر به حرف زدن نیستند و به همین خاطر به سختی می شود متوجه نیازهای آنان شد. مادر یا والد باید با توجه به علائم و رفتارهای ناشی از خواب آلودگی در کودک این نکته را بفهمد و هر چه سریع تر اقدام به خواباندن او کند. از جمله علائم نوزاد در هنگام خواب آلودگی می توان به این موارد اشاره کرد: مدام با گوش هایش ور می رود، در حال ساییدن چشم ها با دست، افتادگی پلک ها یا پف کردن دور چشم. بهتر است پس از دیدن این علائم، کودک تان را به اتاق خواب برده و او را در آرامش بخوابانید.

9. فضاسازی برای خواب

سعی کنید با صبر و شکیبایی تفاوت های شب و روز را برای زمان تنظیم خواب نوزاد بدست آورید. برای مثال او را اکثر اوقات هم شب هم روز به خارج از منزل یا آپارتمان ببرید یا فضایی درست کنید که او را بیشتر به خواب ترغیب کند. با کارهایی مثل پخش موسیقی ملایم و آرام، کم کردن نور اتاق خواب یا با آماده سازی جای خواب کودک می توانید او را به خوابیدن تشویق کنید.

نحوه تنظیم خواب نوزاد,چگونگی تنظیم خواب نوزاد,تنظیم خواب کودک

8. از تغییرات ناگهانی در عادت های روتین او خود داری کنید

سعی کنید تغییراتی ناگهانی در فضای خواب کودک، که به آن عادت کرده  ایجاد نکنید. با این کار حس امنیت را از کودک می گیرید و درون او را مشوش می سازید. سعی کنید کودک را در اتاق خواب ساکن بخوابانید و جای او را بصورت دائم عوض نکنید. باید بگوییم حتی عوض کردن پتو، بالش، یا ملحفه همیشگی کودک در صورت جا به جا شدن باز هم به او حس ناامنی و بدی متتقل خواهید کرد. کودکان در سنین پایین خیلی سریع به همه چیز عادت می کنند و این موضوع باعث می شود که اگر عادت های روتین یا فضای زندگی شان تغییر کند بد خلف شوند و یا مشکلاتی مانند بی خوابی برای شان به وجود بیاید! پس حد المکان بالشت و پتویی را که کودک دوست دارد را در اختیارش قرار دهید، طوریکه اگر به فرض مثال مجبور شدید تا یک شب را در خانه اقوام بمانید بالش و پتوی مخصوص خودش را به همراه ببرید.

7. دلایل بیدار ماندن نوزاد را برسی کنید

این موضوع را یادتان باشد که دلبند شما برای بیدار شدن یا پریدن از خواب شبانه دلایلی دارد و غیر ممکن است که بی دلیل از خواب بیدار شود و مدام بهانه بگیرد! پس پیش از آنکه از دست او و بهانه گیری ها و شب زنده داری هایش کلافه شوید، تمامی عواملی که باعث بیدار شدن و بی خوابی اش شده را بررسی کنید. ممکن است سر و صدای بیش از حد خانه او را اذیت و خواب زده کند. توصیه می کنیم که پیش از خواب حتما پوشک او را عوض کنید و از سیر بودنش مطمعن شوید.

این مطلب را از دست ندهید
10 نکته طلایی برای ثروتمند شدن

تنظیم خواب کودک,روش تنظیم خواب نوزاد,زمان تنظیم خواب نوزاد

6. یک برنامه روتین برای خواب او تنظیم کنید

 نحوه تنظیم خواب نوزاد هم مانند برنامه غذایی و یا هر برنامه ای دیگر باید زمان بندی مشخص داشته باشد. مثلا به هنگام خوابیدن برایش لالایی بخوانید و یا برایش چند صدای ملایم لالایی از اینترنت دانلود کرده و با استفاده گوشی یا ضبط صوت بگذازید. دوش آب گرم در تایم و مدت زمانی کوتاه که به خواب او بسیار کمک می کند و همچنین خواندن قصه های کوتاه و مناسب سن دلبندتان هم در این موارد بسیار تاثیر گذار است.

5. روزی بدون تنش برایش رقم بزنید

این تفکر قدیمی را  از سر خود بیرون کنید :« اگر کودک را خسته کنیم  زودتر خوابش می برد »! اتفاقا با این کار نه تنها خواب را از سرش می پرانید بلکه او را عصبی هم می کنید. بهتر است به عنوان یک والد خوب، در طول  روز کنارش باشید و جَوی آرام را برایش محیا سازید. وقتی کودک در شب قبل اصلا نخوابیده، شما با بردباری  پذیرای تمام غر غر ها و نق زدن های او باشید. می دانیم که این کار بسیار دشوار است اما ارزشش را دارد، چراکه وقتی شب برسد کودک تان با آرامش می خوابد.

تنظیم خواب کودک,روش تنظیم خواب نوزاد,زمان تنظیم خواب نوزاد

4. پدر را وارد ماجرا کنید

نگه داری یک نوزاد تازه به دنیا آمده  فوق العاده سخت و دشوار است و همواره با مشکلاتی روبروست. مدیریت و نگه داری فرزند خانواده تنها بر دوش مادر نیست و همسرتان هم باید کمک حال شما باشد و باید به شما در این امور خصوصا پرورش کودک کمک کند. شما به عنوان مادر باید از افرادی دیگری هم کمک بگیرید، مانند پدر یا مادر بزرگ کودک که قطعا در چنین اموری بسیار با تجربه است. اگر پدر و مادر هر دو شاغل اند بهتر است قبل به دنیا آمدن نوزاد یا در زمانی مناسب بنشینند و باهم در مورد این مسئله صحبت کنند و تایم نگه داری از نوزاد را با یکدیگر تقسیم کنند.

3. کودک را در یک تایم مشخص از صبح بیدار کنید

یک راه برای تنظیم خواب کودک این است که شما با صبح زود بیدار کردن نوزاد به او عملا می فهمانید که صبح شده و زمان بیدار شدن است. یادتان باشد که صبح زود بیدار کردن کودک برابر با شب زودتر خوابیدن کودک تان است. اگر کودک را به حال خود بگذارید تا خودش خود به خود بیدار شود خواب بعد از ظهر او به عقب می افتد و در نتیجه شب دیر تر می خوابد. اگر این روند هر روز و هر شب به طور مرتب اتفاق افتد و مادر به این چرخه پایان ندهد، عواقبی بد در زمینه رشد کودک چه از نظر جسمی چه از نظر هوشی او به وجود خواهد آمد.

تنظیم خواب کودک,روش تنظیم خواب نوزاد,زمان تنظیم خواب نوزاد

2. فعالیت های شبانه را تکرار کنید

فرزند شما هنوز درکی کامل از زمان و ساعت و مکان ندارد، پس شما با انجام برخی از کار و ترفند ها به طور مداوم می توانید در ناخوداگاه کودک تاثیر بگذارید و زمان خواب را به او بیاموزید. مسواک زدن، قصه یا لالایی، بستن پوشک تمیز، خاموش کردن چراغ ها و روشن کردن شب خواب، آماده کردن محیط  خواب از جمله کارهای روتینی هستند که می توانید هر شب برای کودک خود انجام دهید.

1. دوری از خوراکی های انرژی زا قبل خواب

شکلات و کاکائو به علت داشتن درصدی کافئین در خود باعث چند برابر شدن انرژی در کودکان می شوند. کافئین برابر با بی خوابیست و محرکی بیار قوی برای اعصاب می باشد. اما مواد انرژی زا تنها شامل کاکائو و شکلات نمی شود و مقداری از آن را می توانید در بستنی و بسیاری از خوراکی هایی که درصد قندشان زیاد است پیدا کنید. به طور کلی مصرف این دست از مواد غذایی باعث چندین برار شدن انرژی کودک تان شده و خواب را از آنان می گیرد.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا
بستن