سبک زندگی

10 راهکار برای افزایش بهره وری مغز

افزایش بازدید در گوگل

بهترین راه های افزایش بهره وری مغز

همه ما در طول زندگی مان با افراد موفق زیادی رو به رو شده ایم و همیشه از خودمان پرسیده ایم که راز موفقیت آن ها چیست؟ و حتی گاهی از آن ها به عنوان افراد خوش شانس یاد کرده ایم.

اما حقیقت این است که آن ها هم افرادی عادی مثل ما هستند که گاهی خسته می شوند و همیشه در بهترین وضعیت شان قرار ندارند. اما فاکتوری که متمایزشان کرده است این می باشد که آن ها از ذهن شان بهترین استفاده را می کنند و روی آن تسلط دارند.

اگر شما هم دوست دارید که فرد موفقی باشید اما نمی دانید که باید از کجا برای آماده کردن ذهن تان شروع کنید، نگران نباشید زیرا ما کمک تان خواهیم کرد.

با ما همراه باشید تا شما را با ۱۰ راهبرد برای افزایش بهره وری مغز آشنا کنیم.

افزایش بهره وری مغز,افزایش کارایی مغز,افزایش بهره وری مغز

۱۰. استفاده از ریتم های مغزی با شناخت خودتان

یکی از راهکار های موثری که می توانید از آن برای افزایش بهره وری مغز استفاده کنید این است که ریتم های ویژه مغزتان را دنبال کنید. به طور مثال با کمی بررسی متوجه خواهید شد که در چه مواقعی از طول روز انرژی بیشتری دارید؟

چه چیزهایی به شما کمک می کنند که سرحال تر شوید؟ آیا بعد از ورزش بهتر به وظایف تان عمل می کنید یا اول صبح پر انرژی هستید؟

پرسیدن این قبیل سوال ها باعث می شود تا با کمک شناختی که از خودتان دارید، بهترین زمان را با توجه به عملکرد مغزی تان برای انجام هر کاری در نظر بگیرید و در نهایت نتیجه های فوق العاده ای بگیرید.

۹. مدیتیشن و کسب آگاهی

همه ما بارها درباره فواید مدیتیشن شنیده ایم، اما یکی از کاربردی ترین راه ها استفاده از مدیتیشن های مربوط به آگاهی هستند. شما با دنبال کردن و انجام دادن این دسته از تمرینات با بالا بردن آگاهی تان باعث بهبود تمرکز و عملکرد مغز می شوید.

جالب است بدانید که انجام مداوم این تمرینات در طول زمان، ساختار مغز را تغییر می دهد. بنابراین از آن استفاده کنید تا بتوانید بهبود یافته تر در امور ذهنی عمل کنید.

افزایش بهره وری مغز,افزایش کارایی مغز,افزایش بهره وری مغز

۸. حواس پرتی ممنوع!

برای آن که بتوانید تمرکز کنید باید هرگونه عامل مزاحم که باعث حواس پرتی تان می شود را از بین ببرید.

هنگامی که می خواهید کار مهمی انجام دهید یا بر روی چیزی تمرکز کنید آلارم ها و نوتیفیکیشن های موبایل تان را کاملا قطع کنید و تا حد امکان گوشی را از خودتان دور کنید تا در طول این مدت وسوسه نشوید تا از آن استفاده کنید.

سعی کنید در محیط آرامی قرار بگیرید که سر و صداهای مزاحم به کمترین مقدار ممکن برسد، تلوزیون را خاموش کنید و یا اگر از اینترنت استفاده می کنید، پنجره های اضافی مرورگرتان را ببندید تا حواس تان را پرت نکنند.

۷. قدم های کوچک بردارید و گاهی بین کارها توقف کنید

همه ما می دانیم که ذهن افراد معمولا بین ۶۰ تا ۹۰ دقیقه می تواند تمرکز کند و پس از آن کم کم سطح تمرکز و آگاهی افراد از موضوع مربوطه پایین می آید.

یکی از راهکار هایی که می توانید از آن کمک بگیرید، استفاده از استراحت کوتاه می باشد، با اینکار نه تنها از نشستن های طولانی خسته نمی شوید، بلکه می توانید بهتر تمرکز کنید.

سعی کنید وظایف مهم و کارهای بزرگ را به اجزا و قدم های کوچک تری تبدیل کنید، این کار به شما کمک می کند که با اگاهی بیشتری در مسیر قدم بردارید و بهتر عمل کنید.

افزایش بهره وری مغز,افزایش کارایی مغز,افزایش بهره وری مغز

۶. به خودتان تکانی بدهید!

یکی از بهترین روش ها در این زمینه تحرک و ورزش کردن است که نه تنها برای افزایش بهره وری مغزتان مفید است، بلکه برای سلامت جسمی تان هم بسیار مهم می باشد.

تحقیقات نشان می دهد که تمریناتی مانند ایروبیک باعث می شود تا خون بیشتری به مغزتان برسد و در نتیجه این امر، سلول های مغزی اکسیژن و گلوکز بیشتری دریافت می کند که باعث می شود در سطح پایدارتری قرار بگیرند.

لازم نیست حتما ورزشکار حرفه ای باشید یا ورزش های سنگین انجام دهید، بلکه ساده ترین فعالیت ها هم مانند پیاده روی در ساعات اولیه صبح یا هنگام ناهار می تواند کمک بزرگی در جهت افزایش بازدهی مغز شما در طول روز و بعدازظهر داشته باشد.

اگر محیط کارتان به گونه ای است که امکان دسترسی به این گونه فعالیت ها را ندارید کافی است از جای تان بلند شوید و چرخ کوتاهی در محیط ساختمان بزنید تا سرحال تر شوید.

در صورتی که بیشتر روز را در حالت نشسته و یا پشت میز سپری می کنید حتما گاهی از جای تان بلند شوید و کش و قوسی به بدن تان بدهید و کمی فعالیت کنید تا هم خستگی را کاهش دهید و هم عملکرد بهتری از خودتان نشان دهید.

۵. اهمیت خواب راحت و کافی

باید بدانید که اگر خواستار تمرکز بیشتر و بهبود عملکرد مغزی تان هستید، باید خواب با کیفیت را در اولویت قرار دهید. کمبود خواب از بزرگترین دلایلی است که می تواند باعث کاهش سطح هوشیاری و تمرکز شما شود.

بنابراین برای اینکه مغزتان بهتر کار کند باید خوب بخوابید. فراموش نکنید که اینکار نه تنها به تمرکز شما کمک می کند، بلکه استرس شما را هم کاهش می دهد و باعث می شود که در کارهای تان خلاق تر عمل کنید. پس از اهمیت آن غافل نشوید!

افزایش بهره وری مغز,افزایش کارایی مغز,افزایش بهره وری مغز

۴. مصرف نوشیدنی های مناسب

یکی از مواردی که شاید کمتر به آن توجه کرد باشید اهمیت نوشیدنی هایی است که در طول روز مصرف می کنید.

اگر از دسته افرادی هستید که کافئین بالایی مصرف می کنید و برای بیدار و سرپا نگه داشتن خودتان از قهوه استفاده می کنید، در قدم اول باید مصرف این گونه نوشیدنی ها راکاهش دهید.

مطمئن شوید که به میزان کافی آب مصرف می کنید و بدن تان را هیدراته نگه می دارید، زیرا برای آن که بدن تان به بهترین شکل عمل کند و سطح انرژی و هوشیاری بالایی داشته باشد، باید آب کافی به آن برسانید.

مصرف نوشیدنی هایی با شیرین کننده های مصنوعی و قند بالا را کنار بگذارید، زیرا نه تنها به شما کمکی نمی کنند بلکه سلامتی تان را هم به خطر می اندازند.

علاوه بر آن نوشیدنی های حاوی الکل را هم ترک کنید، زیرا همه ما به خوبی از تاثیرات شان بر روی عملکرد مغز و سطح هوشیاری آگاه هستیم.

بنابراین اگر می خواهید عملکرد مغزی بهتری داشته باشید حتما به نوشیدنی هایی که مصرف می کنید توجه کافی را داشته باشید و تاثیر آن ها را دست کم نگیرید.

۳. چربی های سالم مصرف کنید

در ابتدا باید بدانید که بافت مغزی شما از مقدار زیادی چربی تشکیل شده است، بنابراین طبیعی است که برای بهبود عملکرد آن باید در تغذیه و رژیم غذایی تان چربی مصرف کنید، اما نه هر چربی!

شما باید چربی های سالم و مفید را انتخاب کنید تا بتوانید نتیجه بگیرید و از طرف دیگر سلامتی تان را هم حفظ کنید.

استفاده از ماهی هایی که چربی مفید دارند مانند سالمون، شاه ماهی و یا ماهی خالمخالی می تواند سطح خوبی از چربی مورد نیاز را به بدن تان برساند. بنابراین مصرف آن ها را در برنامه غذایی هفتگی تان بگنجانید و از آن ها استفاده کنید.

علاوه بر آن برای استفاده از فواید چربی ها می توانید از انواع مکمل های تغذیه ای استفاده کنید که دارای مواد مغزی و مفیدی مانند اسیدهای چرب امگا ۳ هستند و برای سلامتی تان بسیار مفید خواهند بود.

البته فراموش نکنید که پیش از مصرف هر گونه مکمل غذایی با پزشک مشورت کنید.

افزایش بهره وری مغز,افزایش کارایی مغز,افزایش بهره وری مغز

۲. به واکنش های بدن تان اعتماد کنید

یکی از بهترین راه هایی که می توانید از آن در جهت افزایش بهره وری مغز و سلامتی تان استفاده کنید شناختن بدن و واکنش های آن به انواع غذاهایی است که مصرف می کنید.

به طور مثال اگر پس از گذشت مدت کوتاهی از خوردن دسر و یا شیرینی احساس گرسنگی می کنید باید متوجه باشید که این دسته خوراکی ها میان وعده های مناسبی نیستند و بهتر است که برای عملکرد بهتر از میوه ها به جای آن ها استفاده کنید.

اگر با مصرف غذاهای فست فودی احساس سنگینی می کنید و حال خوبی ندارید باید به واکنش بدن تان اعتماد کنید و یاد بگیرید که این گروه از غذاها زیاد مناسب شما نیستند و مصرف آن ها باید به حداقل برسد.

تغذیه یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده در سطح تمرکز و هوشیاری شماست که علاوه بر آن برای سلامت جسمی و روحی تان هم فاکتور مهمی به شمار می رود.

بنابراین به واکنش های بدن تان توجه کنید و آن ها را بشناسید، علاوه بر آن با انتخاب غذاهای سالم و پیروی از رژیم مناسب و حاوی مواد مغذی کافی می توانید بهتر عمل کنید و بهره وری مغزتان را افزایش دهید.

۱. سوخت رسانی به مغز و اهمیت آن

یکی از اولین و ابتدایی ترین نکته هایی که باید در مورد افزایش بهره وری مغز بدانید این است که مغز شما از گلوکز به عنوان سوخت استفاده می کند، بنابراین پایدار نگه داشتن سطح قند خون تان می تواند کمک بزرگی در جهت بهبود عملکرد آن باشد.

برای رسیدن به این هدف باید برنامه غذایی کاملی داشته باشید. وعده های غذایی تان را حذف نکنید و در کنار سه وعده اصلی حتما دو میان وعده سالم و مناسب را هم جای دهید.

فراموش نکنید که مواد غذایی و خوراکی هایی که مصرف می کنید باید دارای پروتئین و کربوهیدرات های پیچیده برای تامین انرژی تان باشند.

غلات کامل، میوه ها و سبزیجات دارای کربوهیدرات های پیچیده هستند که کلید برتری آن ها نسبت به فرآورده های پالایشی و غذاهایی متشکل از قند و آرد در این است که آن ها گلوکز موجود را به آهستگی در بدن شما آزاد می کنند، به این ترتیب سوخت مورد نیاز مغز شما در طول روز و به طور مداوم و کافی به مغز می رسد.

این امر باعث می شود سطح قند خون تان در حالت مناسب حفظ شود و ذهن تان به بهترین شکل ممکن عمل کند. بنابراین اهمیت تغذیه را فراموش نکنید.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا