مشهورترین ها

10 تا از مشهورترین و زیباترین ایستگاه های قطار جهان

افزایش بازدید در گوگل

لیست ایستگاه های زیبای جهای

با ظهور لوکوموتیو در قرن نوزدهم، شهرهای سراسر جهان شروع به ساخت ایستگاه های با شکوه برای استقبال از مسافران جهانی کردند و آنها را تحت تأثیر قرار دادند. معماران و مهندسان برجسته مأمور شدند آثار هنری سه بعدی را اغلب به سبک Beaux Arts یا سبک گوتیک ایجاد کنند.

در حالی که بسیاری از این سازه های تاریخی هنوز پابرجا هستند و به مسافران سرویس می دهند، تعدادی ایستگاه جدیدتر احداث شده اند که میراث ماندگاری از ایستگاه قطار را برای آیندگان بجا می گذارند.

برخی از این ایستگاه ها ارزش بازدید را دارند، خواه بلیطی برای سفر بخرید یا نخرید. دقیقاً مانند موزه ها و کلیساها، بسیاری از ایستگاه های قطار در سراسر جهان دارای طبیعتی بی انتها هستند و این توانایی را دارند که از طریق طراحی و معماری، سرگذشت شهر را تعریف کنند.

این ساختمان های شگفت انگیز و طبقه بندی شده سالانه میلیون ها مسافر را از سالن های خود عبور می دهند. طراحی چشمگیر در این مراکز حمل و نقل، سفر با قطار را به تجربه ای تحسین برانگیز تبدیل می کند.

با ما همراه باشید تا زیباترین ایستگاه های قطار در جهان را به شما معرفی کنیم.

ایستگاه زیبای جهای,زیباترین ایستگاه های قطار جهان,ایستگاه زیبای جهای

۱۰. ایستگاه دیویسادرو بارانکاس، مکزیک | Divisadero Barrancas

یکی از زیباترین ایستگاه های قطار در جهان که از یک منظره طبیعی برخوردار است، ایستگاه دیویسادرو بارانکاس می باشد. مسافرانی که از این ایستگاه عبور می کنند این فرصت را دارند که عمیق ترین دره موجود در دنیا را ببینند.

طبیعتاً هر مسافری از تاخیر در حرکت وسیله نقلیه عمومی ناراضی خواهد بود؛ اما شاید مسافران ایستگاه دیویسادرو بارانکاس تنها افرادی هستند که از این اتفاق نه تنها شکایتی ندارند بلکه خشنود هم می شوند تا با این بهانه بیشتر از منظره پیش رو لذت ببرند.

افراد بومی در اینجا شیرینی های خوشمزه ای درست می کنند که چشیدن قدری از آنها خالی از لطف نخواهد بود و حتی می توانید آنها را به عنوان سوغاتی به همراه ببرید.

ایستگاه زیبای جهای,زیباترین ایستگاه های قطار جهان,ایستگاه زیبای جهای

۹. ایستگاه حیدرپاشا، استانبول، ترکیه  | Haydarpasa

حیدرپاشا بزرگترین و باشکوه ترین ایستگاه راه آهن ترکیه در اوایل قرن ۲۰ توسط معماران آلمانی Otto Ritter و Helmuth Cuno ساخته شد.

این ایستگاه که بنای یادبود روابط نزدیک ترکیه و آلمان در آن زمان بشمار می رود، به سبک نوزایی (نئوکلاسیک) با یک طرح U مانند ساخته شده است. نمای اصلی ایستگاه مشرف به خلیج کادیکوی بوده و ایستگاه بر روی ۱۱۰۰ پایه چوبی در اعماق دریا قرار دارد.

ایستگاه قطار Haydarpasa از نظر حجم جابه جایی مسافر، تا سال های اخیر شلوغ ترین ایستگاه قطار ترکیه محسوب می شد؛ اما در حال حاضر به دلیل ساخت و ساز بین خطوط راه آهن، خدمات خود را به حالت تعلیق درآورده است.

در اصل این بنا زمان عثمانی در سال ۱۸۷۲ به بهره برداری رسید و به همین ترتیب دارای یک ساختار نئوکلاسیک می باشد و با عناصر شبه قلعه توسط سنگ تراشان تکمیل شد. ساختمان پر زرق و برق ایستگاه از کسانی که با قطار از آناتولی به استانبول می رسند، استقبال می کند.

ایستگاه زیبای جهای,زیباترین ایستگاه های قطار جهان,ایستگاه زیبای جهای

۸. ایستگاه بروکن هیل، استرالیا | Broken Hill

ایستگاه راه آهن بروکن هیل یک ایستگاه راه آهن در فهرست میراث فرهنگی بوده که در خط Broken Hill، نیو ساوت ولز، استرالیا واقع شده است. این ایستگاه در ۱۵ ژوئیه ۱۹۱۹ با باز شدن خط به Menindee افتتاح شد.

خود ساختمان ایستگاه اصلی از آجر، فولاد و شیشه با برج ساعت در سال ۱۹۵۷ ساخته شده است. ایستگاه اصلی در فاصله کمی دور از دسترس، استفاده نشده و متروکه باقی مانده و اکنون از ایستگاه جدید برای جابجایی مسافران استفاده می شود.

ایستگاه جدید Broken Hill نمونه ای عالی از کاربرد “سبک مدرن” در معماری راه آهن است. در این زمان سایت های بسیار کمی از این مقیاس ساخته شده اند، بنابراین، این نمونه در نوع خود نادر می باشد.

ایستگاه راه آهن بروکن هیل با در نظر گرفتن ضوابط خاصی در ۲ آوریل ۱۹۹۹ در فهرست میراث ایالتی New South Wales ثبت شد. نقاشی هایی که بر روی دیوار ایستگاه  کشیده شده اند نظر هر شخصی را به خود جلب می کنند.

در این نقاشی ها گویی قطار دیوار را برای خروج شکافته است.

ایستگاه زیبای جهای,زیباترین ایستگاه های قطار جهان,ایستگاه زیبای جهای

۷. ایستگاه کوه تانگولا، تبت | Tanggula Mountain

ایستگاه راه آهن کوه تانگولا در فلات وسیع تبت واقع شده، منظره ای با ارتفاع زیاد که توسط یخ زدگی فراگیر احاطه شده است. این ایستگاه راه آهن بدون کارمند، علی رغم انزوای تاریک، ادعای اعتباری بزرگی دارد، با ۱۶،۶۲۷ فوت بالاتر از سطح دریا، بالاترین ایستگاه راه آهن در جهان می باشد.

زمانی که برخی از قطارها مدت کوتاهی در اینجا متوقف می شوند، مسافران معمولاً پیاده نمی شوند. قطارها اغلب از ایستگاه تانگولا به عنوان توقفگاه برای تعمیرات یا موارد اضطراری استفاده می کنند.

تنها در صورتی که تعدادی از مسافران بخواهند در Tanggula پیاده شوند، قطار در اینجا متوقف می شود. منظره ایستگاه در زمان توقف یا عبور بسیار چشمگیر است.

جالب اینکه تنفس در این ارتفاع برای افراد غیر بومی سخت خواهد بود از این رو برای مسافران مسیر راه آهن سینو. تبتان، واگن های اختصاصی تعبیه شده که مجهز به سیستم تأمین اکسیژن می باشند.

ایستگاه زیبای جهای,زیباترین ایستگاه های قطار جهان,ایستگاه زیبای جهای

۶. ایستگاه گار دی نور، پاریس، فرانسه | Gare du Nord

گار دی نور در پاریس یکی از شش مرکز اصلی حمل و نقل در پایتخت فرانسه است. این ایستگاه قطار قابل توجه و با  قدمت، پاریس را به شمال فرانسه و مقاصد بین المللی مانند بلژیک، آلمان، هلند و انگلستان متصل می کند.

این پایانه طبقه بندی شده توسط معمار فرانسوی ژاک ایگناس هیتورف طراحی شده و طی سال ها در بسیاری از فیلم ها و نمایش های تلویزیونی به نمایش در آمده است.

گفته می شود این ایستگاه، قبل از بازی های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ دستخوش تغییرات قرار می گیرد و به همین ترتیب، به بزرگترین ایستگاه راه آهن اروپا تبدیل خواهد شد.

ایستگاه زیبای جهای,زیباترین ایستگاه های قطار جهان,ایستگاه زیبای جهای

۵. ایستگاه یوشوآیا، تیه را دل فوئگو، آرژانتین | Ushuaia

در دامنه تپه کوه سوزانا، در دره رودخانه پیپوم، منظره زیگزاگی وارد پارک ملی Tierra del Fuego می شود. در آنجا ایستگاه یوشوآیا به عنوان یک خط حمل بار برای خدمت به زندانیان اوشویا و به ویژه برای حمل و نقل الوار ساخته شده است.

این ایستگاه جنوبی ترین راه آهن در جهان محسوب می شود و ملقب به”آخر دنیا” می باشد. قطار ایستگاه یوشوآیا به “قطار زندانیان(Tren de los Presos)  نیز شهرت دارد. با گذر زمان راه آهن به جنگل و مناطق دورتر گسترش یافت.

در سال ۱۹۴۷ زندان بسته و پایگاه دریایی جایگزین آن شد. دو سال بعد زمین لرزه در تیه را دل فوئگو قسمت اعظم خط را مسدود کرد. با این حال، دولت تلاش کرد خط را پاکسازی و قطار را با وجود غیبت زندانیان دوباره به کار بیندازد.

از این رو خدمات قابل اجرا نبود و در سال ۱۹۵۲ بسته شد و در سال ۱۹۹۴ مجددا این مسیر ریلی شروع به خدمات رسانی کرد. مسافران در قطار می توانند از مناظر با شکوه متشکل از رودخانه پیپوم، آبشار ماکارنا، قبرستان درختان و جنگل باشکوه لنگا لذت ببرند.

به این ترتیب شما بخش غیرقابل دسترسی از پارک ملی Tierra del Fuego را بازدید خواهید کرد.

ایستگاه زیبای جهای,زیباترین ایستگاه های قطار جهان,ایستگاه زیبای جهای

۴. ایستگاه پیکرینگ، یورک شایر، بریتانیا | Pickering

نکته برجسته ایستگاه پیکرینگ، ساختار با شکوه سقف آن است که به تازگی با همان طراحی اولیه که در سال ۱۸۴۷ توسط GT Andrews ساخته شده، دوباره احداث شد. دکوراسیون داخلی ایستگاه مورد نظر، مطابق با قرن معاصر بوده و جذابیت آن نگاه  مسافران را به خود جلب می کند.

ضمناً شهر تاریخی پیکرینگ هنوز هم هر دوشنبه بازار سنتی خود را برگزار می کند. در گوشه ای از NYMR موزه جزیره بک قرار دارد که می توانید میراث، تاریخ و فرهنگ زندگی در پیکرینگ را کشف کنید.

از قلعه قرن سیزدهم پیکرینگ که در ابتدا توسط ویلیام فاتح ساخته شده است دیدن کرده و فراموش نکنید که برای گشت و گذار در بسیاری از مغازه های مستقل به بازار بروید.

ایستگاه زیبای جهای,زیباترین ایستگاه های قطار جهان,ایستگاه زیبای جهای

۳. ایستگاه یونیون، شیکاگو، آمریکا | Union

ایستگاه یونیون شیکاگو که در سال ۲۰۰۲ به عنوان یک نقطه عطف شیکاگو نامگذاری شد، در سال ۲۰۱۲ توسط انجمن برنامه ریزی آمریکا، یکی از “مکان های عالی آمریکا” شناخته شد و اکنون یکی از اصلی ترین معماری های شاخص این شهر است.

یونیون استیشن با هزینه ای بالغ بر ۷۵ میلیون دلار در دهه ۱۹۲۰ ساخته شد (بیش از ۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷). امروزه این ایستگاه بیشتر به خاطر سبک کلاسیک و Beaux.Arts خود معروف بوده و در حال حاضر تحت عنوان Union Station Redevelopment Corporation حفظ و مرمت می شود.

ایستگاه یونیون شیکاگو توسط کنسرسیومی متشکل از چهار راه آهن ساخته شده است. این ایستگاه سومین ایستگاه شلوغ کشور و چهارمین ایستگاه شلوغ آمتراک بشمار می رود.

سالانه بیش از ۳ میلیون مسافر آمتراک و ۳۵ میلیون مسافر Metra از این ایستگاه استفاده می کنند. جاذبه اصلی بنا، تالار بزرگ آن است، با طاق های بشکه ای به طول ۲۱۹ فوت که ۱۱۵ فوت بالاتر از سطح زمین قرار دارد.

از دیگر عناصر اصلی ایستگاه که هنوز هم وجود دارد، می توان به نیمکت های بلوطی طولانی، همراه با وسایل روشنایی و لوسترهای تزئین شده اشاره کرد.

ایستگاه زیبای جهای,زیباترین ایستگاه های قطار جهان,ایستگاه زیبای جهای

۲. ایستگاه چاتراپاتی شیواجی، مومبای، هند | Chhatrapati Shivaji Terminus

ایستگاه چاتراپاتی شیواجی (CST)، که پیش تر با عنوان Victoria Terminus (VT)  شناخته می شد، یک میراث جهانی یونسکو و یک ایستگاه راه آهن تاریخی می باشد که در قلب بمبئی واقع شده است.

این ایستگاه در سال ۱۸۸۸ ساخته شده و یادآور بزرگترین راج انگلیس در هند است و هنوز هم یکی از تاریخی ترین مکان های دیدنی در منطقه تجاری مرکزی بمبئی بشمار می رود.

CST توسط معمار انگلیسی FW Stevens طراحی شد و نمونه برجسته ای از معماری احیا گوتیک ویکتوریا در هند محسوب می شود که با مضامین ناشی از معماری سنتی هند ترکیب شده است.

این سازه قلب نمای تجاری شهر را نشان می دهد و همچنین نماد مشترک المنافع انگلیس محسوب می شود. CST از زمان بسیار قدیم با بمبئی در ارتباط بوده و یکی از شاهدان اصلی شکوفایی شهر و مشاغل و حتی رشد صنعت فیلم هند بوده است.

ایستگاه زیبای جهای,زیباترین ایستگاه های قطار جهان,ایستگاه زیبای جهای

۱. ایستگاه آتوکا، مادرید، اسپانیا | Atocha

ایستگاه آتوچا بزرگترین ایستگاه قطار اسپانیا بشمار می رود. برجسته ترین ویژگی آن، سقف بخش مرکزی می باشد که از آهن و شیشه ساخته شده است.

این طراحی توسط مهندس سنت جیمز و با ابعاد ۱۵۲ متر طول در ۴۸ متر عرض و ارتفاع ۲۷ متر ارتقا یافت و به یکی از مشهورترین نشانه های شهر تبدیل شد. از زمان بازسازی توسط رافائل مونئو بین سال های ۱۹۸۴ و ۱۹۹۲، اتوچا مجموعه ای متشکل از دو ایستگاه قدیمی و جدید بوده است.

ایستگاه جدید برای ترافیک ریلی، ترمینال راه آهن سریع السیر، قطارهای بین شهری و خدمات محلی استفاده می شود، در حالی که ایستگاه قدیمی به دفاتر RENFE و یک مجتمع تفریحی اختصاص داده شده است. این مجتمع دربرگیرنده یک باغ گرمسیری شامل ۴۰۰ گونه مختلف با مجموع بیش از ۷۰۰۰ گیاه می باشد. این ایستگاه در حال حاضر با ظرفیت ۸۰ درصد کار می کند.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا