برترین برندهای دنیا ۲۰۲۰ واقعاً چقدر ارزش دارند؟
به دلیل ماهیت نامشهود، میزان قدرت یک برند در ترازنامه دشوار است. همانطور که گفته شد، برندی که واقعاً با مصرف کنندگان ارتباط برقرار می کند و آزمایش زمان را اجرا کرده، می تواند ارزش مالی فوق العاده ای داشته باشد.
نمودار امروز داده های مربوط به گزارش سالانه Global 500 Global Brand Brand را که با استفاده از یک فرمول چند بعدی، برترین برند های جهان را رتبه بندی می کند، نمایش می دهد.
با تعیین مقدار واقعی ارزش یک برند، سرمایه گذاران و تصمیم گیرندگان اصلی می توانند ارزشی را شناسایی کنند که فراتر از گزارش های سه ماهه سود باشد.
نگاهی دقیق تر به جدول امتیازات
با ۱۸ درصد رشد در سال گذشته و ارزش تجاری ۲۲۰ میلیارد دلاری چشم نواز، آمازون به عنوان ارزشمندترین برند جهان – بیش از ارزیابی های برند های گوگل و اپل – شناخته شده است. آمازون به عنوان بزرگترین بازار آنلاین کره زمین، برای ایجاد یک اکوسیستم خرده فروشی متنوع، به فناوری های نوآورانه و سرمایه گذاری در بخش هایی با رشد سریع مانند مراقبت های بهداشتی متکی است.
اگرچه شرکت های فناوری پنج رتبه از ۱۰ مکان برتر رتبه بندی را در اختیار دارند، اما برندهای صنایع سنتی بیشتر هستند.
در اینجا ۱۰ مارک ارزشمند برتر بر اساس این گزارش وجود دارد:
-
برند آمازون به ارزش ۲۲۰ میلیارد دلار ۵/۱۷% مربوط به کشور ایالات متحده بخش خرده فروشی
-
برند گوگل به ارزش ۱۶۰ میلیارد دلار ۱۱.۹٪ مربوط به کشور ایالات متحده بخش فن آوری
-
برند اپل به ارزش ۱۴۰ میلیارد دلار -۸.۵٪ مربوط به کشور ایالات متحده بخش فن آوری
-
برند مایکروسافت به ارزش ۱۱۷ میلیارد دلار -۲.۱٪ مربوط به کشور ایالات متحده بخش فن آوری
-
برند سامسونگ به ارزش ۹۴ میلیارد دلار ۳.۵٪ مربوط به کشور کره جنوبی بخش فن آوری
-
برند به ارزش ICBC هشتاد میلیارد دلار ۱.۲٪ مربوط به کشور چین بخش بانکی
-
برند به ارزش فیس بوک ۷۹ میلیارد دلار -۴.۱ مربوط به کشور ایالات متحده بخش رسانه ها
-
برند به ارزش والمارت ۷۷ میلیارد دلار ۱۴.۲٪ مربوط به کشور ایالات متحده بخش خرده فروشی
-
برند به ارزش پینگ آن ۶۹ میلیارد دلار ۱۹.۸٪ مربوط به کشور چین بخش بیمه
-
برند به ارزش هواوی ۶۵ میلیارد دلار ۴.۵٪ مربوط به کشور چین بخش فن آوری
غول خرده فروشی آمریکایی Walmart با افزایش چشمگیر ارزش نام تجاری ۱۴٪ به ۷۷.۵ میلیارد دلار، وارد ۱۰ تا از با ارزش ترین برندهای دنیا ۲۰۲۰ می شود. موفقیت اخیر خرده فروش را می توان تا حدی ناشی از رشد همکاری استراتژیک آن با مایکروسافت دانست – که در حال حاضر در مکان ششم قرار دارد. با استفاده از سرویس های ابری مایکروسافت، والمارت اکنون می تواند اولین تجربه خرده فروشی دیجیتال را برای مشتریان خود فراهم کند.
مارک دیگری که رشد چشمگیری را تجربه کرده است شرکت پیشتاز بیمه چین، پینگ آن است. با رشد ۱۹.۸ درصدی، و در نتیجه ارزش تجاری ۶۹ میلیارد دلار، تمرکز تهاجمی مجامع مالی بر تحقیق و توسعه fintech 200 میلیون مشتری خرده فروشی و ۵۰۰ میلیون کاربر اینترنت را به شرکت جلب کرده است – و این یکی از بزرگترین شرکت های خدمات مالی در جهان است.
در حالی که اکثر با ارزش ترین مارک های جهان از ایالات متحده یا چین استقبال می باشند، کدام برند ها بر اساس منطقه رهبری می شوند؟
با ارزش ترین برندهای دنیا ۲۰۲۰ براساس منطقه
جای تعجب نیست که آمازون به عنوان با ارزش ترین مارک B2C در سراسر قاره آمریکا، به استثنای آمریکای لاتین، پیشرو است. مارک آبجو با نام تجاری Corona، با داشتن ارزش تجاری ۸.۱ میلیارد دلار، به عنوان رهبر این منطقه تاجگذاری کرده است.
در اروپا، شرکت های آلمانی عملکرد بهتری نسبت به سایر کشورها داشتند، با نام تجاری اتومبیل مرسدس بنز که عنوان ارزشمندترین مارک B2C را برای آن قاره در اختیار داشت – علی رغم اینکه چین بزرگترین بازار محصولات خودرویی است.
در آن سوی دنیا، سامسونگ به عنوان ارزشمندترین مارک B2C آسیا سلطنت می کند. این شرکت ۵۴ درصد از بازار نوپای ۵G را در سطح جهان در اختیار دارد، تنها در سال گذشته ۶.۷ میلیون تلفن ۵G به بازار عرضه کرده است.
صعود برندها
تسلا با افزایش ۶۵ درصدی به ۱۲.۴ میلیارد دلار رسما سریعترین رشد در جهان را به خود اختصاص داده است. علیرغم نگرانی در مورد عدم توانایی برای تأمین تقاضا، انتظار می رود شرکت خودروی الکتریکی بیش از ۵۰۰۰۰۰ تحویل خودرو را در سال ۲۰۲۰ انجام دهد. با کسب بیش از ۷ میلیارد دلار درآمد در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۹، موفقیت مدل های نوآورانه تسلا مطمئناً در رتبه بندی برند های خودرو سر و صدا فراوانی میکند.
با این حال، همه چیز به نوآوری خلاصه نمی شود. خرده فروشان اروپایی Lidl و Aldi به ترتیب ۴۰ و ۳۷ درصد رشد داشته اند و فقط شروع به کار کرده اند.
پس از برهم زدن کل صنعت سوپرمارکتهای اروپا با ارائه محصولات با کیفیت با قیمتهای به مراتب پایین تر، اکنون زنجیره های بازار آمریکا را هدف خود قرار داده اند و انتظار می رود آلدی در فروش از کروگر پیشی بگیرد.
نزول برندها
موتور جستجوی چینی Baidu – همچنین به عنوان Google of China شناخته می شود – بیشترین افت ارزش نام تجاری را ثبت کرد، با کاهش ۵۴ درصدی به ۸.۹ میلیارد دلار. این برند با شهرت ضعیف و تشدید رقابت در بازار دست و پنجه نرم کرده است. در نتیجه، درآمد برند و متعاقباً ارزش برند آن به شدت تحت تأثیر قرار گرفت.
بوئینگ نمونه بارز غیر قابل پیش بینی بودن ارزش برند است. به عنوان شرکتی که زمانی اعتماد و استانداردهای ایمنی بسیار خوبی داشت، به دلیل گزارش های اخیر در مورد تصادفاتی که باعث اعتبار شهرت آن شده است، ارزش برند ۲۹٪ کاهش یافته است.
مشکلات اخیر بوئینگ بیانگر ماهیت ناپایدار ارزش برند است. در حالی که ۲۴۴ برند در کل رتبه بندی ارزش نام تجاری خود را سال به سال افزایش داده اند، ۲۱۲ برند دیگر مورد رو به پایین بوده اند.
بخشی از هدف یک برند مدیریت شهرت، حفظ مشتریان وفادار و ایجاد آگاهی است. با توجه به اینکه یک برند مجموع اجزای آن است، این رتبه بندی ثابت می کند که وجود هر یک از این موارد می تواند باعث ایجاد واکنش زنجیره ای شود و تأثیر منفی بر روی خط تولید آن داشته باشد.
بنابراین آیا ارزش این را دارد که شرکت ها در برند خود سرمایه گذاری کنند؟ همه علائم نشان می دهد که در حال حاضر، بله.
مشهور ترین برندهای دنیا در سال ۲۰۲۰ کدامند؟
برند و مارک های معتبر دنیا همگی از یک ایده خام و سرمایه گذاری کوچک شروع به کار کرده اند، و با پشتکار، تلاش، صبر و هوش به شهرت جهانی رسیده اند. انسان ذاتا به دنبال زیبا بودن و شیک پوش به نظر رسیدن می باشد، که با ظهور فعالان صنعت مد و همچنین نشریات، صفحات اجتماعی و شبکه های اینترنتی مقوله جذابیت، شکل جدی تری به خود گرفت. امروزه بازیگران، خوانندگان، ورزشکاران و چهره های مشهور جهان به دنبال خرید بهترین اجناس از برترین برندها بوده، و با این کارزندگی اشرافی خود را به معرض نمایش می گذارند. تعامل چهره های شناخته شده و محبوب با برندهای صاحب نام، موجب افزایش شهرت برای طرفین می شود.
در گذشته برند تنها شامل موارد خاصی همچون اتومبیل یا لوازم الکترونیکی می شد، اما در ۷۰ سال اخیرتولید برترین ها با انحصار یک شخص یا شرکت خاص، به صورت حرفه ای دنبال و به صنعت تبدیل گردید. امروزه شرکت های تجاری و برخی از بانک های صنعتی نیز به عرصه رقابت ها گام نهاده اند و توانسته اند، نام خود را درفهرست ارزشمندترین برندها ثبت نمایند. شاید شما نیز برای خرید خیلی چیزها مانند لباس، کیف و کفش، ادکلن، لوازم آرایشی، تلفن همراه، خودرو، لوازم الکترونیکی و سایر موارد در پی یک نام معتبر و مشهور باشید، که خیال تان را بابت هزینه هایی که پرداخت می کنید، راحت می نماید.
۱۰. هوآوی | Huawei
شرکت فناوری هوآوی یکی از بزرگترین شرکت های جهان در حوزه شبکه های ارتباطی کامپیوتری در شهر شنژن چین، در سال ۱۹۸۰ براساس یک طرح امنیتی ارتش شکل گرفت و با ربودن گوی سبقت از سونی اریکسون در سال ۲۰۱۲ نام خود را در سطح جهانی مطرح نمود. طبق اعلام سازمان توسعه تجارت جهانی در سال ۲۰۲۰هوآوی موفق شد رتبه دهم از ۱۰۰ برند برتر جهان را به خود اختصاص دهد و به شهرتش بیافزاید.
۹. پینگ ان | PING AN
شرکت هلدینگ خدمات مالی چین با نام پینگ ان، ارائه دهنده خدمات بیمه ای، مدیریت دارایی و بیمه عمر، در سال ۱۹۸۸ تاسیس گردید. هم اکنون این شرکت در دو شهر شنژن و گوانگ دونگ به فعالیت مشغول می باشد و عنوان گسترده ترین شرکت بیمه جمهوری خلق چین را به خود اختصاص داده است. پینگ ان در لیست اعلامی سازمان توسعه جهانی (۲۰۲۰) رده نهم جهان را کسب نمود.
۸. وال مارت | Walmart
شرکت وال مارت بزرگترین فروشگاه زنجیره ای جهان با هزاران سوپرمارکت و هایپرمارکت که به عنوان زیر مجموعه ها فعالیت می کنند، چند سالی است که به سرعت پله های شهرت و سودآوری را طی می نماید. وال مارت در سال ۲۰۱۹ پردرآمدترین شرکت جهانی شناخته شد و در ارزشیابی سال ۲۰۲۰ رتبه هشتم را از میان ۱۰۰ برند برتر دنیا به خود اختصاص داد. شعبه های این شرکت در بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی نیز با موفقیت به فعالیت مشغولند.
۷. فیس بوک | Face Book
فیس بوک یکی از بزرگترین شبکه های اجتماعی و با ارزش ترین برندهای جهان می باشد، که در سال ۲۰۰۴ توسط مارک زاکربرگ، ادواردو ساورین، اندرو مک کالم و کریس هیوز طراحی و اجرا گردید. این شبکه در حال حاضر با بیشترین کاربر عنوان هفتم مشهور ترین برندهای دنیا رادر سال ۲۰۲۰ به دست آورده است.
۶. بانک صنعتی و بازرگانی چین | ICBC
بزرگترین بانک جهان با بالاترین میزان سود و ارزش مالی، در سال ۱۹۸۴ به عنوان یک شرکت صنعتی شروع به فعالیت کرد. این بانک از سال ۲۰۱۸ همچنان در صدر جدول ثروتمندترین بانک های دنیا قرار گرفته و در سال ۲۰۲۰ نیز رده ششم مشهور ترین برندهای جهان را کسب نمود.
۵. سامسونگ | Samsung Group
دفتر مرکزی شرکت سامسونگ در سئول، کره جنوبی در واقع یک برند چندملیتی می باشد، که با زیر مجموعه هایی همچون ساسونگ لایف، سامسونگ سی اند تی، صنایع سنگین سامسونگ و سامسونگ فایر در جهان به فعالیت مشغول است. شرکت سامسونگ در سال ۱۹۳۸ توسط بیونگ چول و به عنوان مجموعه بازرگانی تاسیس گردید. اکنون این شرکت با بیشترین ارائه محصولات متفاوت به رتبه پنجم با ارزش ترین برندهای دنیا ۲۰۲۰ دست یافته.
۴. مایکروسافت | Microsoft
مایکروسافت به عنوان ابر شرکت فناوری . نرم افزاری در ایالت متحده آمریکا سال هاست که با قدرت در عرصه جهانی می تازد و همواره جزو پرسودترین شرکت ها به شمار می رود. ارزش سهام این برند در سال ۲۰۱۹ از ۱ تریلیون دلار فراتر رفت و نام خود را در لیست برترین های دنیا ثبت نمود. شهرت و موفقیت های مایکروسافت با به دست آوردن رده چهارم ارزشمندترین برند های جهان در سال ۲۰۲۰ تکمیل شد.
۳. اپل | Apple
شرکت معروف اپل در زمینه فناوری و نرم افزاری ، طی سال های اخیر با تولید برترین مارک های تلفن همراه، شهرتی فراتر از تصور را برای خود کسب نموده است. اپل موفق شدتا سال ۲۰۱۷ به مدت ۱۰ سال پیاپی عنوان بهترین شرکت تولید فناوری اطلاعات را به خود اختصاص دهد. بسیاری از برند های مشهور جهان تمام تلاش خود را برای ربودن گوی سبقت موفقیت از این شرکت به کار گرفته اند، اما همچنان سکوهای نخست در اختیار اپل قرار گرفته است. مارک اپل در سال ۲۰۲۰ توانست رتبه سوم برترین برندهای دنیا ۲۰۲۰ را از آن خود نماید.
۲. گوگل | Google
جایگاه دوم برترین و مشهورترین برندهای جهان در سال ۲۰۲۰ را شرکت آمریکایی گوگل با تخصص در حوزه فناوری و اطلاعات اینترنتی کسب نموده است. گوگل امروزه با بیشترین زیرمجموعه شبکه های اجتماعی موفقیت های چشمگیری را به دست آورده. تمام کاربران اینترنتی گوگل را به عنوان بهترین و معتبرترین شبکه کسب اطلاعات قبول دارند.
۱. آمازون | Amazon
شرکت تجارت جهانی الکترونیکی در ایالت متحده آمریکا سال ۱۹۹۴ توط فردی به نام ” جف بیزوس” تاسیس گردید. نخستین فعالیت های شرکت آمازون در زمینه فروشگاه آنلاین کتاب بود و هم اکنون در حوزه تجیزات الکترونیکی ، با راه اندازی بزرگترین فروشگاه های خرید و فروش انواع ملزومات بشری، شهرت و ثروتی غیر قابل تصور را کسب نموده است. آمازون در سال ۲۰۲۰ عنوان پر افتخار ارزشمند ترین برند جهان را از آن خود کرد.