تکنولوژیرپورتاژ

دیجیتال مارکتینگ چیست و از چه بخش‌ هایی تشکیل شده است؟

خلاصه نوشته

  • اگر بخواهم دیجیتال مارکتینگ را خیلی خلاصه برای شما دوستان بیان کنم، یعنی استفاده از ابزارهای دیجیتال برای رسیدن به اهداف بازاریابی در فضای دیجیتال.

وقتی صحبت از دیجیتال مارکتینگ می‌ شود، با یک پازل طرف حساب هستیم که این پازل در فضای اینترنتی، قطعه هایی دارد که هر کدام نیاز به یک تخصص خاصّی دارد که ما در مجموعه آموزش دیجیتال مارکتینگ مارکترها، با کمک یک تیم بسیار حرفه‌ ای و متخصص در حوزه اموزش و ارائه دانش کاربردی در حوزه بازاریابی دیجیتال، مشغول فعّالیت هستیم.

اما بدون فوت وقت بریم سراغ مهم‌ ترین بخش‌ های دیجیتال مارکتینگ و اینکه از چه بخش‌ هایی تشکیل شده است و با کمک قطعه‌ های مختلف پازل بازاریابی در فضای دیجیتال می‌ توانیم به کسب و کار خود رونق دهیم.

سئو و بهینه‌ سازی وب‌ سایت | Search Engine Optimization

سئو یکی از با صرفه‌ ترین و پایدارترین روش‌ ها در میان قطعات مختلف پازل دیجیتال مارکتینگ به حساب می‌ آید. اینکه کاری کنیم تا بر اساس عبارت کلیدی پرسرچ و کم رقابت، در جایگاه و رتبه مناسب قرار بگیریم، برای کسب و کارهای اینترنتی امری ضروری است.

علّت اصلی اینکه می‌ گوییم سئو یکی از بهترین ابزارها برای رسیدن به اهداف بازاریابی است، این است که، روزانه میلیون‌ ها نفر برای برطرف کردن نیاز‌ها و هدف‌ های خودشان در گوگل جست و جو می‌ کنند و چون میل خودشان به صفحات وب حرکت می‌ کنند، فرصت بسیار خوبی را برای صاحبان کار ایجاد می‌ کند تا با ورود به صفحات ارائه خدمات و محصولات، احتمال خرید محصولات مرتبط با جست و جو را فرآهم آورد.

آموزش بازاریابی محتوایی,آموزش دیجیتال مارکتینگ,آموزش سئو,

سئو از 3 بخش اصلی تشکیل شده است:

  • تکنیکال سئو
  • On Page SEO
  • Off Page SEO

به هر آن چیزی که سبب بهبود سایت از نظر نکات فنّی می‌ شود، تکنیکال سئو گفته می‌ شود و آنچه که مربوط به بهینه سازی داخلی صفحات وب‌ سایت شما می‌ شود، On Page SEO نام دارد و البتّه هر آنچه که به جایی خارج از وب‌ سایت شما مربوط می‌ گردد، Off Page SEO گفته می‌ شود.

ما در بخش آموزش سئو مارکترها، در خدمت دوستان هستیم تا با ارائه تجربیّات خودمان در حوزه سئو و بهینه ‌سازی وب سایت، به رشد و توسعه کسب و کار شما در فضای دیجیتال کمک کنیم.

بازاریابی محتوایی | Content Marketing

بگذارید مفهوم بازاریابی محتوایی را در قدیم اینطور مثال بزنم.

در زمان‌ های قبل از قدرت گرفتن اینترنت در ایران و جهان، روزنامه ها و مجلّات زیادی وجود داشت که هر کدام از ما به دلیل علاقه‌ مند بودن به یک بخش خاص، اقدام به تهیه مجلّه ای مرتبط با علاقه‌ مندی خود می کردیم.

مثلاً علاقه ما به انواع ماشین‌ های روز دنیا باعث می‌ شد که به سراغ خرید انواع مجلّه های اتومبیل برویم و انباره‌ای از این مجلّات را برای خودمان جمع آوری کنیم.

حال گر در میان صفحات این مجلّات، اشاره هایی به خرید قطعات خوردو می‌ شد، و به نوعی ما را برای خرید محصولات و لوازم جانبی اتومبیل ترغیب می‌ کرد، دقیقاً از بازاریابی محتوایی استفاده می‌ شد.

با توسعه اینترنت، همین داستان، به فضای دیجیتال منتقل شد و افراد با جست و جو، برای رفع مشکلات و دردهای خودشان، اقدام به خواندن مطالبی می‌ کردند که در میانه آن مطالب برای خرید محصولات و خدمات کاملاً مرتبط با آن موضوع اقدام می‌ کردند.

دیجیتال مارکتینگ چیست,آموزش بازاریابی محتوایی,آموزش دیجیتال مارکتینگ,

انتشار محتوا می‌تواند از طریق کانال‌های زیر اتّفاق بیافتد:

  • کتاب‌ ها و روزنامه‌ ها
  • وبلاگ
  • بخش بلاگ وب‌ سایت شما
  • بروشورها و کتاب های آنلاین
  • کاتالوگ و مجلّه‌ های آنلاین
  • وب سایت یا وبلاگ دیگران
  • شبکه‌ های اجتماعی
  •  و…

بازاریابی محتوایی، دقیقاً شبیه به یک آهنربای قوی عمل می کند که قدرت جذب این آهنربا، دقیقا به قدرت محتوای شما بر می‌ گردد. بنابراین دانستن این نکته که ما چگونه باید از ابزار بازاریابی محتوا برای رشد کسب و کار خودمان استفاده کنیم، امری ضروری و مهم است که سعی شده در بخش آموزش بازاریابی محتوایی وب‌ سایت مارکترها این نیاز را برطرف کنیم.

این مطلب را از دست ندهید
10 نرم افزار برتر موزیک

بازاریابی با استفاده از شبکه‌ های اجتماعی

با ظهور شبکه‌ های اجتماعی در جهان و افزایش تعداد کاربران این شبکه‌ های آنلاین، استفاده از این ابزارهای برای امور تجاری هم آغاز شد. به هر حال، این فضاها سبب حضور عدّه بسیار زیادی از افراد دنیا می‌ شد که هر کدام هم بر اساس یک الگوریتم خاص عمل می‌ کردند و افرادی که با این الگوریتم‌ ها آگاه باشند قطعاً می توانند در جهت برآورده کردن اهداف تجاری خود، از شبکه‌ های اجتماعی استفاده نمایند.

امّا در ایران شبکه اجتماعی اینستاگرام در حال حاضر، محبوب‌ ترین شبکه‌ ایست که مورد استفاده قرار می گیرد و چون این شبکه محدودیّت آیپی ایران را ندارد، یکی از اصلی‌ ترین دلایل جمع شدن 50 میلیون کاربران ایرانی در این شبکه شده است.

پرداخت به ازای کلیک | Pay Per Click

یکی از پرطرفدارترین روش‌ های بازاریابی آنلاین، استفاده از روش تبلیغاتی پرداخت به ازای کلیک است. معمولاً در این روش، کاربرِ تبلیغ دهنده یک مبلغی را در برابر کلیک کاربران بر روی لینک یا بنر یا … پرداخت خواهد کرد. یکی از هدفمند‌ترین و پرسودترین روش‌ های تبلیغات کلیکی (Google Adwords) یا تبلیغ در گوگل است، چرا می‌ گویم هدفمند، به دلیل اینکه این نوع تبلیغات بر پایه جست‌ و جوی مردم اتفاق می‌ افتد یعنی در واقع مردم خودشان با جست‌ و جو در گوگل و مشاهده لینک تبلیغ شما، به سمت شما می‌ آیند و همین مسئله خودش باعث می‌ شود تا میزان فروشِ شما نسبت به دیگر روش‌ های تبلیغاتی، کمی مفیدتر باشد. البته روش‌ های دیگرِ تبلیغات دیجیتال نظیر تبلیغات بنری، تبلیغات همسان (Native) و… می‌ تواند بسیار مفید باشد و این کاملاً بستگی به کسب‌ و کارِ آنلاین شما دارد.

همکاری در فروش | Affiliate Marketing

یکی از روش‌ های جذّاب بازاریابی آنلاین، استفاده از همکاری در فروش است، بنده خودم چند سال در کنار تحصیلات آکادمیک، این کار رو تست کردم، البته اگر با انرژی و تمرکز انجام شود، سود خوبی در آن وجود دارد ولی من از دیدگاه کسب‌ درآمد به قضیه نگاه می‌ کنم.

برای اینکه بتوانید از سیستم همکاری در فروش برای افزایش فروش محصولات و خدمات خودتان استفاده کنید، باید چنین سیستمی‌ را بر روی وب‌ سایت و کسب و کار اینترنتی خود راه اندازی کنید که البتّه اگر از سیستم وردپرس استفاده می‌ کنید، افزونه‌ هایی وجود دارد که به سادگی امکان همکاری در فروش را برای شما فرآهم می کند.

آموزش سئو,دیجیتال مارکتینگ چیست,آموزش بازاریابی محتوایی,

در این سیستم، یک طرف قضیه رسانه‌های پربازدید همکاران در فروش قرار دارد که موتور اصلی افزایش فروش محصولات و خدمات شما محسوب می‌ گردد و در یک طرف دیگر قضیه، محصولات شما، که با قرار گرفتن در این رسانه‌ ها در برابر هر فروش، درصدی برای فردی که صاحب ان رسانه است در نظر گرفته می‌ شود و به صورت کاملاً خودکار توسّط سیستم محاسبه می گردد.

تبلیغات همسان | Native Adword

تبلیغات همسان یکی از پربازده‌ ترین روش ها در میان روش‌ های تبلیغات اینترنتی به حساب می‌ آید.

اگر بخواهم این موضوع را خیلی ساده و سریع برای شما بیان کنم آن را با یک مثال توضیح خواهم داد.

فرض کنید، شما وارد یکی از صفحات وب‌ سایتی خواهید شد که در مورد 12 روش کاهش وزن نکات و راهکارهایی را بیان می کند و شما با جست و جوی عبارت “چگونه وزن خود را کاهش دهیم؟” به این صفحه هدایت شده ‌اید. حال اگر در میانه این مقاله یک بنر دمنوش گیاهی کاهش وزن به شما پیشنهاد شود، احتمال خرید این دمنوش گیاهی بسیار بالا خواهد رفت.

اینجا، یک تبلیغات همسان، یا مرتبط با محتوا به شما نمایش داده شده است که نمایش این تبلیغات در هر صفحه با محتوای آن ارتباط بالایی دارد و این دسته از تبلیغات، یک تبلیغ هوشمند است.

این مطلب را از دست ندهید
رازهای نوازندگی و آموزش گیتار

سیستم‌های بازاریابی اتوماتیک

شاید این موضوع، کمی برای شما ناشناخته باشد ولی بگذارید این روش دیجیتال مارکتینگ را با یک مثال توضیح دهم. تا پاسخی دیگر برای سوال دیجیتال مارکتینگ چیست بیان کنیم.

در این روش معمولاً از نرم افزار‌های اتوماتیکِ ارسال پیام‌ های بازاریابی برای اجرای یک کمپین استفاده می‌ شود. به عنوان مثال در سیستم‌ های ارائه دهنده خدمات ایمیل (ESP)، امکانی وجود دارد که بوسیله آن می توانید یک Work Flow (جریان کار) تعریف کنید.

Work Flow در واقع به یک فرآیند کاملاً اتوماتیک گفته می‌ شود که در برابر واکنش‌ کاربران، یک اقدامی انجام می‌ دهد. مثلا برای سیستم نرم افزاری، تعریف می‌ شود که اگر کاربر این پیامک یا این ایمیل را مشاهده کرد، حال برایش مرحله بعدی را اجرا کن و اگر مشاهده نکرد، یک پیام دیگر ارسال کن و تمام این احتمالات توسّط اینگونه نرم افزارها قابل پیاده‌ سازی می‌ باشد.

ایمیل مارکتینگ | Email Marketing

بازاریابی با ایمیل برای خودش دنیای دارد، بسیاری از کاربران در طول روز حتّی بیش از 10 بار ایمیل خود را بررسی می کنند و خود بنده از ان دسته از افرادی هستم که شاید در طول روز به همین تعداد ایمیل خود را بررسی می‌کنم .

امّا چند نکته بسیار مهم در خصوص استفاده از ابزار ایمیل برای رشد کسب و کار ما وجود دارد:

  • شناخت دقیق مخاطب
  • دسته بندی کردن ایمیل‌ها
  • انتخاب عناوین جذّاب برای کلیک
  • بیان اصل ارزش در قالب یک ایمیل کوتاه
  • قرار دادن یک Call To Action برای ترغیب به کلیک

اگر بخواهم از موارد بالا، مهم‌ ترین عامل را بگویم، به دسته بندی کردن ایمیل‌ ها اشاره خواهم کرد. این موضوع که ما بدانیم به چه گروهی از مخاطبان خود ایمیل ارسال می‌کنیم شاید مهم‌ ترین عامل برای افزایش راندمان و بازدهی در فرآیند ایمیل مارکتینگ به حساب می‌ آید.

تبلیغات بنری

تبلیغات موثّر همیشه راهی برای رشد و شناخته شدنِ یک برند در فضای دیجیتال مارکتینگ بوده و هست. بنر‌های دیجیتال، یکی از روش‌ های مرسوم در دیده شدن محصولات و خدمات برند‌ها می‌ باشد. این روش قدمت زیادی دارد و سال‌ هاست که وب‌ سایت‌ های بسیاری در فضای وب ایران و جهان، از این روش به واسطه بازدیدکنندگان بالا، کسب درآمد می‌ کنند. امّا باید این نکته را فراموش نکنیم که مکان تبلیغ بسیار مهم است. اینکه ما در کجای این فضای دیجیتال، بنر تبلیغاتی خود را قرار می‌ دهیم، خود مسئله‌ ای بسیار مهم و ارزشمند است. بنابراین قبل از اینکه در مسیر کمپین تبلیغات بنری قرار بگیرید، حتماً حتماً نوع مخاطب وب‌ سایت مقصد را برای ارائه تبلیغات در نظر بگیرید و سپس اقدام به درج تبلیغات بنری خود نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا
بستن