کسب و کار

 هوش مالی و تاثیر آن در ثروتمند شدن

افزایش بازدید در گوگل

آشنایی با هوش مالی

از نظر کیوساکی می‌ توان هوش بالا و مهارت در مسائل اقتصادی را یاد گرفت. هنگامی که ما به زندگی پولدارترین افراد در دنیا نگاه می‌ کنیم، متوجه می‌ شویم که آنها برای رسیدن به این موقعیت یک مدل و برنامه‌ ریزی خاصی را انجام دادند که مخصوص خودشان است و طبق آن برنامه و طرح به یک نتیجه مطلوب رسیده اند.

کیوساکی می‌ گوید وقتی می خواهید پولدار شوید، باید رفتارهای خاصی را با پول انجام دهید و باید بدانید که آن رفتار ها کدامند. کیوساکی پول را با یک سگ دست آموز یکسان می‌ داند. از این رو که وقتی یک تکه چوب را برای سگ پرتاب می کنید، سگ آن را دوباره برای شما می آورد. در واقع پول هم باید همین طور باشد و نیازها و انتظارات شما را تامین کند. حال وقت آن رسیده که هوش مالی را توضیح دهیم.

تقویت هوش مالی,راههای افزایش هوش مالی,راههای تقویت هوش مالی

هوش مالی چیست؟

منظور از هوش مالی چیست؟ به رویکردها و استراتژی های ذهنی که توسط آن می توان منابع مالی را مدیریت کرد، هوش مالی می گویند. به راهکارهایی که به نوعی پای ثروت را به زندگی شما باز می کند، نیز می توان هوش مالی گفت. بسیاری از افراد چه در نسل‌ های قدیم و چه در نسل‌ های امروزی داشتن سهام، مستغلات، و زمین را سرمایه می دانند، در صورتی که امروزه داشتن هوش مالی یکی از بزرگترین سرمایه های انسانیست.

به عبارت دیگر تقویت هوش مالی قدرت شما در حل کردن مسائل مالی و به وجود آوردن سود بیشتر خواهد کرد. سه رکن اصلی هوش مالی سرمایه، بدهی و جریان مالی نام دارد.

نقش سرمایه در هوش مالی

سرمایه فقط شامل خانه، زمین، مستغلات و سهام نمی‌ شود. گاهی هنر یا مهارت فردی سرمایه ی او به حساب می‌ آید. به طور کلی هر چیزی که با گذشت زمان از ارزش آن کم نشود را میتوان سرمایه شمرد.

نقش بدهی در هوش مالی

چیزی که باعث می شود مقدار زیاد یا کمی از پول شما کم شود بدهی می باشد. حتی خانه و ماشین هم میتواند بدهی محسوب شود زیرا هزینه ی تعمیر و  بیمه دارند.

نقش جریان مالی در هوش مالی

رابطه ی بین بدهی و سرمایه جریان مالی نام دارد. زمانی که جریان مالی شما منفی باشد، یعنی بدهی شما در حال افزایش است و زمانی که جریان مالی مثبتی داشته باشید، یعنی سرمایه ی شما درحال افزایش می باشد.

افرادی که هوش مالی بالایی دارند چگونه هستند؟

افرادی که هوش مالی بالایی دارند، می‌ دانند که در کجا و چه زمانی باید سرمایه گذاری کنند. آنها به خوبی سرمایه‌ گذاری با ریسک بالا را می شناسد. آنها همیشه در حال یادگیری هستند و اجازه نمی دهند که پول راکد شود، یعنی کسری بودجه ندارند.

کسری بودجه زمانی اتفاق می افتد که هزینه با درآمد برابری نکند. بر این اساس کسانی که دارای هوش مالی پایین‌ تری هستند، راحت تر خرج می‌ کنند و خرج آنها بیشتر از درآمدشان می باشد. افراد با هوش مالی بالا تمایل دارند که درآمدهای مساوی را انجام دهند و منابع کسب پول را گسترش دهند اما افراد دیگر بودجه بندی را شروع می کنند.

روشهای افزایش هوش مالی,منظور از هوش مالی چیست,هوش مالی

چه راهکارهایی در تقویت هوش مالی کاربرد دارد؟

۱۰. برای سروتمند شدن باید خرج کنید

کسانی که با بحران مالی روبرو می‌ شوند، هزینه‌ های جاری را کم می کنند. یعنی به رستوران نمی روند و سفرهای خارج از کشور را کنسل می کنند. این افراد کمتر خرج کرده و گردش پول را متوقف می‌ کنند. کیوساکی می‌ گوید مدیران در زمان بحران مالی هزینه ها را کاهش می‌ دهند و این امر باعث می شود که منابع جدیدی به شرکت وارد نشود و منجر به ورشکستگی شرکت شود.

یکی از ویژگی های داشتن هوش مالی این است که بدانید چه موقع باید خرج کنید. کیوساکی می گوید زمان رکود یک فرصت است. بودجه بندی از مهارت های اصلی افراد با هوش مالی بالاست. بودجه بندی عبارت از طرحی است که هماهنگی بین منابع و هزینه ها را برقرار می کند. افرادی که بتوانند تهدیدها را به فرصت های مناسب تبدیل کنند، یعنی از هوش مالی بالایی برخوردار هستند.

۹. داشتن بدهی خوب است یا بد؟

دو نوع بدهی داریم: بدهی نوع اول که دیگران پولی به ما می پردازند و ما ثروتمند می شویم. بدهی نوع دوم که ما پولی را پرداخت می کنیم و برای به دست آوردن آن مقدار پول باید تلاش فراوانی بکنیم. در این بدهی به این دلیل که باید برای به دست آوردن آن مقدار پول تلاش فراوانی کرد، فرد بسیاری از فرصت ها را از دست می دهد.

۸. بروز کردن اطلاعات

کتاب های زیادی درباره هوش مالی در بازار وجود دارد. باید این کتاب‌ ها را جهت روشهای افزایش هوش مالی تهیه کنید و آن را بخوانید. زیرا این کتاب ها در مسیریابی و جهت یابی ذهن به شما کمک می کند.

در کتاب لطفاً دایناسور نباشید، می گوید افرادی که دارای هوش مالی معمولی هستند، مانند دایناسورها منقرض می شوند و کسانی که دارای هوش مالی بالا هستند در کنار تغییرات دوران خودشان به زندگی ادامه می دهند.

زمانی فقط سواد خواندن و نوشتن برای زندگی کردن لازم بود، اما امروزه اگر نتوانید با دنیای اطراف خود ارتباط برقرار کنید خیلی زود حذف می شوید. یکی از راه موفقیت این است که با تغییرات دنیای پیرامون هماهنگ باشیم و بتوانیم با آنها قدم برداریم و جلو برویم. موفقیت در دویدن این است که راه رفتن را به خوبی یاد بگیریم.

۷. اهداف مالی خود را مشخص کنید

قانون پارکینسون می گوید: ما زمانی را برای انجام کارها در نظر می گیریم. از این رو وقتی برای تایپ کردن یک نامه یک ساعت در نظر می گیریم، ذهنمان مکلف است که در همان یک ساعت کار را انجام دهد و اگر ۲۰ دقیقه در نظر بگیریم به همین میزان ذهن ما مسئول می‌ شود که در ۲۰ دقیقه این کار را انجام بدهد.

تعیین اهداف مالی هم همین طور است. وقتی معین می‌ کنیم که در یک ماه چقدر درآمد ثابت داشته باشیم، به آن خواهیم رسید اما اگر تلاش کنیم می‌ توانیم این درآمد را افزایش دهیم. مشخص کردن استاندارد های مالی هر فرد با میزان رشد آن فرد ارتباطی مستقیم دارد.

۶. درآمد را از هزینه ها بیشتر کنید

زمانی که درآمد از هزینه بیشتر شود و بین درآمد و هزینه فاصله ی زیادی ایجاد شود، شما به راحتی می توانید خرج کنید و می‌ توان گفت که مازاد بودجه ایجاد کرده‌ اید. وقتی درآمدهای فرد افزایش پیدا می‌ کند سه راه وجود دارد که می تواند درباره ی مازاد بودجه خود تصمیم بگیرد.

راه اول این است که وام بگیرد و قسط های وام را زیاد کند. راه دوم اینکه می تواند هزینه های خود را افزایش دهد و از مازاد بودجه خرج کند. راه آخر این است که می‌ تواند برای مازاد بودجه خود سرمایه گذاری کند. افرادی که دارای هوش مالی پایین هستند این ویژگی را دارند که به جای تمرکز بر روی مازاد بودجه به کسری آن فکر می کنند.

۵. مطابق توانایی هایتان گام بردارید

هر شخصی باید طبق توان خود کاری انجام دهد نه فراتر از آن، در غیر این صورت شکست خواهد خورد. برای رسیدن به ثروت سعی کنید قدرت مالی خود را افزایش دهید.

افرادی که دارای هوش مالی پایینی هستند و قدم های بزرگی برای ثروتمند شدن بر می دارند با شکست های عظیمی مواجه می شوند چه بسا ثروتمندانی که یک شبه تمام دارایی خود را از دست داده اند که این شکست ناشی از نداشتن هوش اقتصادی بوده است. برای نمونه: کسی که می خواهد وارد بازار بورس شود اگر هوش مالی لازم را نداشته باشد و فقط فکر خود را محدود به سود پایان کار کند، مسلما موفق نخواهد شد.

اگر فردی وارد سیستمی شود که توسط دیگری وضع شده باشد و نتواند آن را کنترل کند، در این میان هم سود زیادی برایش نخواهد داشت. پس این را بدانید لازمه کسب ثروت تقویت هوش مالی می باشد. به طور خلاصه یا تمکن مالی و ذهن اقتصادی خود را افزایش دهید و یا لقمه گنده تر از دهان بر ندارید.

۴. بهره بردن از عادت های ثروتمندان

یک امر بدیهی است که افراد ثروتمند با به کار گیری شیوه های عاقلانه توانسته اند عادت های ثروتمند شدن را در وجود خود تقویت کنند. هیچ ثروتمند بی هدفی در کره خاکی وجود ندارد پس یکی از عادت های افزایش ثروت که از اهمیت بالایی برخورد دار است هدف گذاری می باشد. هدف گذاری یکی از عادت هایی است که باعث می شود قبل از اینکه ثروت را لمس کنید، پول خود را ببینید.

اگر در پی تمرین عادت های افزایش ثروت هستید باید بگوییم: تمرکز روی هدفتان یکی از همین عادت هاست. شرکت های که دارای سرمایه های عظیم هستند و سرمایه گذاری های زیادی می کنند بر روی هدف خود پافشاری و فوکوس کرده اند.

پس در زندگی ثروتمندی باید هدفگرا و متمرکز بر روی اهدافتان باشید. از عادت های دیگر افزایش ثروت می توان به کنترل زمان اشاره کرد. برایان تریسی می گوید: افراد ثروتمند به جای اینکه به در آمد ماهیانه خود فکر کنند بیشتر تمرکزشان بر روی درآمد ساعتی خود می باشد. ثروتمندان به کار کردن بی وقفه و تلاش های پی در پی عادت کرده اند و هیچ یک از ساعات روز خود را به بیهودگی سپری نمی کنند.

۳. استدلال و مدل ذهنی افراد موفق

استدلال و مدل ذهنی یک فرد موفق تفاوت زیادی با یک فرد معمولی دارد. برای دست یابی به الگو های ذهنی افراد موفق نیاز به تمرین زیادی می باشد که بهره گیری از استدلال آن ها در روند سرمایه گزاری و ثروتمند شدن موفقیت را افزایش می دهد. انسان های موفق می تواندد به راحتی به افزایش و تقویت پول خود بپردازند زیرا ذهن و فکرآن ها پرورش یافته است.

یاد تان باشد افراد موفق پایبند به یک الگوی مشخص هستند ودارای  طرز فکر و ذهن متغییری نیستند . برای اینکه مانند افراد موفق فکر کنید کافیست طرز و شیوه فکر کردن و استدلال خود را نسبت به محیط پیرامون تغییر دهید.

ماکس پلانک می گوید: هروقت نحوه نگاه شما به دنیای پیرامونتان تغییر کرد، دنیای پیرامون شما هم مطابق فکرتان تغییر خواهد کرد. افراد ثروتمند نگاهشان به پول و ثروتمندی کاملا متمایز از دیگر افراد می باشد و به طور کاملا خوشبینانه استدلال می کنند.

مدیران شرکت های موفق برای توسعه ثروت خود از افرادی که هوش مالی بالایی برخوردار بوده اند، مشاوره و راهنمایی گرفته اند که این یک قدم بزرگ برای جلوگیری از شکست در حیطه سرمایه گذاری خود بوده است.

۲. تنبلی را کنار بگذارید

برای رسیدن به ثروت عظیم کافیست هوش مالی خود را به کار بگیرید و دست از تلاش برندارید. هیچگاه به دنبال روش های زود بازده و پیش پا افتاده نباشید حتی اگر این روش ها شما را به ثروت برساند، خیلی زودگذر خواهند بود.

اگر خواهان دست یابی به ثروت های ماندگار و زیادی هستید روند سرمایه گذاری را به خوبی یاد بگیرید که این روند شامل شناخت درست سرمایه گذاری + انعطاف پذیر بودن در برابر شکست های احتمالی + ریسک پذیر بودن می باشد و در پایان صبر و حوصله را چاشنی کار خود کنید.

سرانجام با توجه به کارها و تلاش هایی که در راه سرمایه گذاری کرده اید، نتیجه اش را خواهید دید و به سرمایه پایدار خود خواهید رسید.

۱. پدر فقیر یا پدر ثروتمند؟

بیشتر افکار و دیدگاه ما در مورد ثروت و راه های پولدار شدن ناشی از نوع دیگاه والدین ما به این موضوع می باشد این نکته بیانگر این است که والدین در رشد و طرز فکر ما تاثیر بسزایی داشته اند و حس خوب و بد آن ها در مورد پول و روش های کسب آن به ما انتقال یافته است.

در این مطلب ما به ثروتی اشاره می کنیم که نشات گرفته از وجود خود آدمی است که توانسته با تقویت ذهن اقتصادی این طرز فکر را به نسل بعدی خود انتقال دهد. ثروت خود ساخته ریشه در گذشته آدمی دارد و به پدری اشاره می کند که راه و روش ثروتمندی را به فرزند خود آموزش داده و خود نیز دارای ذهن ثروتمندی بوده است.

رابرت کیوساکی در کتاب پدر پولدار پدر بی پول به این نکته اشاره دارد که: اگر دو کودک با شرایط یکسان بزرگ شوند، پدری که دارای هوش مالی بوده و آن را در فرزند خود تقویت کره است که فرزندش را مستقل بار بیاورد، فرزند موفق تری خواهد داشت. و اما اگر پدری دارای هوش مالی و اقتصادی نباشد در آینده نمی تواند فرزندانی مستقل را پرورش دهد. هر فردی با پرورش و تقویت ذهن مالی خود می تواند به آینده جامعه کمک کرده و افراد موفقی را نیز به وجود بیاورد.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا