آشپزی

10 خواص ادویه و سبزیجات خوشمزه

افزایش بازدید در گوگل

معرفی ادویه جات و سبزیجات خوشمزه به همراه خواص آنها

ادویه جات همیشه جزء اصلی ترین ترکیبات برای پخت یک غذای لذید و خوش طعم هستند، به طوریکه اگر فراموش کنید در غذای تان ادویه بریزید قطعا یک غذای بی رنگ و رو و بی طعم خواهید داشت!

اما ادویه فقط به خاطر طعم و رنگ و بوی غذا نیست و تنها در غذاها کاربرد ندارد. برخی از آن ها دارای خاصیت دارویی هستند و جالب است بدانید که در طب سنتی هم کاربردهای فراوانی دارند. ایران جز  آن دسته از کشورهایی است که کامل ترین پوشش گیاهی را داشته و همین سبب می شود تا طیف ادویه جاتش تکمیل باشد.

خواص ادویه ها,خواص ادویه,خواص ادویه ها

ممکن است بسیاری از شما ها فکر کنید که خوش طعم شدن غذاها تنها بخاطر نمک است اما نمک، تنها قسمتی از طعم دهندگی به غذا را به عهده دارد و بر اساس تحقیقات پزشکان مشخص شده است که مصرف بیش از اندازه روزانه نمک بسیار مضر بوده و هر فرد مجاز است تنها ۶ گرم نمک در طول روز مصرف کند و کسانی که به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا هستند این مقدار به روزانه ۴ گرم کاهش پیدا می کند. به طور کلی هیچ چیز مهم تر از سلامتی نیست، این موضوع را تنها زمانی درک خواهید کرد که سلامتی تان به خطر می افتد! ما در این مقاله قصد داریم بهترین ادویه ها که خاصیت مفیدی برای سلامتی بدن دارند را به شما معرفی کنیم.

خواص ادویه ها در طب سنتی,خواص ادویه های مختلف,خواص ادویه ها

۱۰. دارچین محرکی عالی برای فشار خون و مشکلات دیابتی

به جرعت می توان گفت که دارچین یکی از محبوب ترین ادویه جاتی است که طعم هر غذایی را بی نظیر می کند. در دنیای آشپزی، دارچین مقام پنجم را دارد و جزءکاربردی ترین ادویه هاست.

این ماده قهوه ای رنگ پر از آنتی اکسیدان است. دارچین جزء موادی است که طبع گرم دارد و برای التهاب و کاهش کلسترول بسیار موثر است و باعث از بین بردن چربی های مضر خون می شود.

غذاهای اصیل ایرانی مانند قرمه سبزی، قیمه و بریانی همگی با دارچین خوشمزع تر می شوند و می توان گفت یکی از مهم ترین فوت و فن های لذیذ شدن شان همین دارچینی است که نیم ساعت پیش از سرو غذا به آن می افزایند.

اما مهم ترین خاصیتی که دارچین دارد، تنظیم قند خون است. دارچین تمامی مولکول های کربوهیدرات را شکسته و ترشح انسولین را بهبود می بخشد. بر اساس تحقیقات محققین بهتر است کسانی که مبتلا به دیابت هستند، هر روز صبح حدود ۱۶ گرم دارچین مصرف کنند تا نتیجه آن را به مرور زمان ببینند.

خواص ادویه ها,خواص ادویه,خواص ادویه ها

۹. مریم گلی برای آلزایمر

در سال های گذشته در کشور اروپا که طاعون به شدت اوج گرفت و بسیاری از پزشکان برای درمان این بیماری، مریم گلی را تجویز می کردند. بر اساس تحقیقات مشخص شده است که مریم گلی یک داروی بسیار موثر در بیماری آلزایمر است.

در واقع با استفاده طولانی مدت از این گیاه، مغز عملکرد بهتری از خود نشان خواهد داد. جالب است بدانید که آلزایمر زمانی تشدید می شود که یک ماده شیمیایی در مغز که نامش acetylcholine است کاهش پیدا می کند، این ماده به رساندن پیام ها به مغز کمک می کند و اگر ترشح آن کم شود عواقبش فراموشی خواهد بود.

زمانی که فرد آلزایمری به صورت طولانی مدت از گیاه مریم گلی استفاده می کند، فرایند مغزش تغییر کرده و مریم گلی باعث ترشح بیشتر ماده در مغز می شود و در نهایت از تشدید آلزایمر جلوگیری می کند.

بهتر است که مریم گلی را به صورت دمنوش استفاده کنید چراکه دمنوش های آن در دسترس تر بوده و راحت تر مصرف می شوند.

خواص ادویه ها,خواص ادویه,خواص ادویه ها

۸. نعنا برای روده های حساس و تحریک پذیر

نعنا یکی از محبوب ترین گیاهان و ادویه جاتی است که در آشپزخانه هر خانم خانه داری پیدا می شود. نعنا را هم به صورت تر در سبزی خوردن و هم به صورت سبزی خشک مصرف می کنند.

این گیاه خوش عطر و بو بسیار کاربرد داشته و دانشمندان به تازگی کشف کرده اند که روغن نعنا قادر به کنترل درد روده است. نعنا در ابتدا به طراغ ماهیچه های روده بزرگ رفته و سعی در آرام کردن درد آن ها دارد.

اگر بخواهیم یکی دیگر از موثر ترین خواص ادویه نعنا را بگوییم، کاهش نفخ شکم است. اگر به هر دلیلی دچار مسمویت غذایی شدید، کافیست تا مقداری جوشانده نعنا بنوشید تا حالت تهو و درد و التهاب معده تان کاهش یابد.

خواص ادویه ها,خواص ادویه,خواص ادویه ها

۷. زردچوبه دارای خاصیت ضد سرطان

فهرست خواص درمانی و طبیعی زردچوبه، کم از طوماری بلند و بالا ندارد! این پودر زرد رنگ دارای ترکیبات با خاصیت های درمانی می باشد مانند کورکومین که یک آنتی اکسیدان بسیار قوی می باشد.

کار کورکومین حفاظت از بدن در برابر آتتی اکسیدان های قوی می باشد. این ماده تمامی آنزیم های آنتی اکسیدان داخل بدن را افزایش می دهد و همین موضوع سبب می شود تا بدانید که اگر آنتی اکسیدان های بدن تان به هر دلیلی کاهش یابد، چه خطراتی در کمین سلامتی شماست!

به طور کلی با مصرف زردچوبه و دریافت کورکومین باعث می شوید که نه تنها میزان احتمال سرطان در شما کاهش یابد، بلکه از حمله قلبی در امان بمانید و همچین عملکرد مغزتان هم بهتر شود. زردچوبه یک ماده قوی برای جلوگیری از ورم مفاصل است.

خواص ادویه ها,خواص ادویه,خواص ادویه ها

۶. ریحان موثر در کاهش قندخون

ریحان یکی از مهم ترین گیاهانی است که در مقابل کپک، قارچ و باکتری جلوگیری می کند. با مصرف روزانه این سبزی خوش عطر و بو باعث بالا برد ایمنی بدن خود می شوید، چراکه ریحان سلول های خونی بدن را افزایش می دهد و در نهایت موجب افزایش سیستم ایمنی بدن می شود.

اگر مبتلا به دیابت هستید، پیشنهاد می کنیم که این گیاه را به صورت روزانه و ناشتا مصرف کنید تا سطح قند خون تان را کاهش دهد. دمنوش ریحان بسیار موثر در درمان حالت تهو، افسردگی و عصبانیت است و اگر به صورت طولانی مدت از آن استفاده کنید، تاثیرش را در روح و روان خود خواهید دید.

ریحان هم جزء آن دسته از ادویه جاتی است که در هر خانه ای پیدا می شود و طعم بی نظیری به غذاهایی همچون کتلت و کوفته می دهد. برای استفاده از این سبزی خوشمزه و خوش عطر می توانید به صورت خشک هم از آن استفاده کنید و یا اینکه آن را از بازار تهیه کرده و در یک گلدان آب سرد قرار دهید تا تازه بماند و روزانه از آن مصرف کنید.

خواص ادویه ها,خواص ادویه,خواص ادویه ها

۵. فلفل قرمز برای کاهش وزن

حتی اگر از طعم های تند هم بی زار باشید، مصلما نمی توانید از قرمه سبزی که کمی در آن فلفل قرمز ریخته شده و طعمی بی نظیر گرفته است بگذرید! فلفل قرمز هم جزء ادویه جات محبوبی است که نه تنها خاصیت های درمانی دارد بلکه طعم هر غذایی را لذیذ تر می کند.

در این پودر قرمز رنگ ماده ای به نام کاپسایسین وجود دارد که همانند مسکن برای درد عمل کرده و بی نهایت برای چربی سوزی و کاهش وزن موثر است، چراکه کاپسایسین یکی از مهم ترین عناصر در مکمل های لاغری محسوب می شود.

بر اساس تحقیقات مشخص شده است که اگر روزانه تنها یک گرم فلفل قرمز مصرف کنید روند چربی سوزی تان بهتر خواهد بود. جدا از این فلفل قرمز به خاطر وجود همان عنصر کاپسایسین بسیار به پروستات کمک کرده و مانع از مبتلا شدن به سرطان های مختلف می گردد.

پس پیشنهاد می کنیم که به جای ریختن نمک در غذای تان که به شدت هم مضر است، از فلفل قرمز استفاده کنید و طعم بی نظیر آن را بچشید.

خواص ادویه ها,خواص ادویه,خواص ادویه ها

۴. زنجبیل یک مسکن قوی برای دردها

زنجبیل هم یکی دیگر از ادویه های تند و خوش بویی است که به خوش طعم شدن غذاها کمک می کند. از این ادویه در شیرینی پزی و ساخت آبنبات هم استفاده می کنند، چراکه طعم آن بی نظیر است.

برای کسانی که مدام حالت تهو دارند، زنجفیل بسیار مناسب است، کافیست تا صبح ها یک گرم از پودر آن را در چای حل کرده و میل کنید. این پودر سفید رنگ و خوش عطر به شما کمک می کند تا درد های تان تسکین پیدا کند و به همین خاطر می تواند یک جایگزین مناسب برای قرص های مسکن شیمیایی باشد.

اگر روزانه ۲ گرم زنجفیل مصرف کنید، التهابات روده ای شما کاهش می یابد. اگر مدام از درد و ورم مفاصل رنج می کشید هم می توانید از ترکیب زنجبیل، دارچین، روغن کنجد و کندر استفاده کنید که این ترکیب دست کمی از قرص های مسکنی مانند ایپروفن ندارد!

خواص ادویه ها,خواص ادویه,خواص ادویه ها

۳. شنبلیله موثر در کنترل قند خون

شنبلیله در طب سنتی هندوستان که ” آیوردا” نام دارد، کاربرد های ویژه ای داشته و در بسیاری از ترکیبات داروی گیاهی از آن استفاده می کنند. در طب سنتی ایرانی هم از این گیاه برای تستسترون های بدن استفاده می کردند و پس از تحقیقات مختلف بر روی آن، متوجه شدند که تاثیر بسزایی هم بر روی کاهش قند خون دارد.

مبتلایان به دیابت با مصرف شنبلیله به عملکرد انسولین خود کمک می کنند و آن را بهبود می بخشند. این افراد برای تنظیم قند خون شان می توانند روزانه ۱ گرم شنبلیله مصرف کنند.

خواص ادویه ها,خواص ادویه,خواص ادویه ها

۲. رزماری برای از بین برد آلرژی

رزماری که با نام اکلیل کوهی هم شهرت دارد، یکی دیگر از کاربردی ترین گیاهانی است که نه تنها در دنیای آشپزی بلکه در پزشکی و درمانی هم تاثیر فوق العاده ای داشته است.

در برخی از شهرهای ایران به این گیاه “فلفلک” هم می گویند و از آن در ترکیبات سبزی خوردن هم استفاده می کنند. در رزماری ماده ای به نام رزماری اسید وجود دارد که تاثیر آن بر روی کاهش حساسیت های آلرژیک می باشد.

زرماری یک دمنوش عالی برای تسکین اعصاب، لاغری، بی خوابی و رماتیسم است و همچین جزء یکی ازسبزیجات معطر برای طبخ غذاست که البته چون به صورت فصلی مصرف می شود، آن را خشک کرده و استفاده می کنند. این سبزی طعم خارق العاده ای به خوراک گوشت، کتلت و کوفته می بخشد.

خواص ادویه ها,خواص ادویه,خواص ادویه ها

۱. سیر و هزاران خاصیت

سیر از سال ها پیش تا به اکنون مورد توجه در علم پزشکی و درمانی قرار گرفته و ارزش غذایی آن هم بسیار بالاست. در سیر ماده ای به نام آلیسین قرار دارد که بوی شدید و تقریبا ماندگارش هم به خاطر همین ماده است.

سیر برای سرماخوردگی بسیار مفید است و تاثیر خوبی بر روی قلب و عروق دارد. اگر سطح کلسترول تان بالاست، می توانید با مصرف سیر آن را تا حدود۱۵ درصد کاهش دهید.

بهتر است در مصرف سیر زیاده روی نکنید زیرا این ماده فشار خون را کاهش می دهد و ممکن است در اثر مصرف بیش از حد دچار سر گیجه با حالت تهو بشوید.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام خرید فالوور ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا