سلامت

10 عادت مخرب روزانه که سلامت بدن شما را تهدید می کند

عادت های بد روزانه که سلامتی را از شما دور می کند

رفتارهای مخرب و کوچکی که معمولا توجه ای به آن ها نمی کنیم، در طول زمان اثرات نامطلوبی بر روی سلامت جسم و روح ما می گذارند.

ترک عادت های بد گاهی بسیار دشوار می باشد زیرا در قدم اول اطلاعی ازینکه چقدر سلامت ما را به خطر می اندازند نداریم و در قدم بعدی ترک عادت های مخرب که به روتین زندگی ما تبدیل شده اند از دیگر دشواری های این مسیر است.

بهتر است یک بار برای همیشه اول با این عادت های مضر و مخرب آشنا شویم و سپس تلاش خود را به کار گیریم تا بیشتر به سلامت جسم و روح مان اهمیت دهیم و تمامی این عادت های غلط را ترک کنیم.

ترک عادت های بد,عادت های بد روزانه,عادت های مضر روزانه,

10. اهمیت ندادن به اتفاقات گذشته

یکی از عادت های بد روزانه که سلامت ما را به خطر می اندازد این است که بیشتر از حد معمول درگیر اتفاقات و موقعیت های استرس آور گذشته شویم.

اینکه روزانه اکثر افکار ما را رویدادهایی از گذشته در بر بگیرند و باعث شود که ما خود را سرزنش کنیم و آنقدر این موضوع را تکرار کنیم تا به نشخوار ذهنی تبدیل شود.

نشخوار ذهنی اول با مکالمات درونی شکل می گیرد. فرد راجب اتفاقات گذشته خودش را مورد بازخواست قرار می دهد و این درگیری فکری و جنگ با خود در درونش هر لحظه بیشتر می شود تا باعث افسردگی در وجود او شود.

فعالیت ها و رفتارهای ما تحت تاثیر افکار درونی ما می باشند. اگر ما روزانه بخش عظیمی از ذهن خود را با موضوعات ناراحت کننده گذشته مشغول کنیم و این انرژی منفی را در طول روز با خود داشته باشیم علاوه بر اینکه مستعد افسردگی شدید می شویم امید و انگیزه خود را نسبت به آینده از دست می دهیم.

نکته قابل اهمیت این است که نباید اجازه دهیم این افکار و انرژی های منفی و مریض راجب اتفاقاتی که دیگر نمیتوانیم آن هارا تغییر دهیم ما را نسبت به آینده دلسرد کنند.

باید به جای این نشخوار های ذهنی راجب گذشته به فردا های بهتر و روشن تر فکر کنیم و برای آن ها تلاش کنیم.

9. حرف زدن راجب مشکلات با دیگران

همه ما انسان ها نیازمند حرف زدن و ارتباط داشتن با دیگران هستیم. نیازمند داشتن دوستانی که بعد از گذراندن یک روز خسته کننده راجب اتفاقات ناگوار با او صحبت کنیم.

ولی آیا همیشه این حرف زدن باعث بهتر شدن حال ما می شود؟ آیا واقعا درد دل کردن باعث سبک شدن ما می شود؟

روانشناسان بر این باورند که حرف زدن از ناراحتی و اندوه بر تشدید آن دامن می زند و گاها باعث می شود دلیل ناراحتی در ذهن ما بیشتر از قبل پر رنگ شود و ناراحتی را بسیار بزرگتر از واقعیت نشان دهد.

افراد زیادی فکر می کنند گله و شکایت یا به اصطلاح درد دل کردن باعث می شود احساس بهتری پیدا کنند.

ولی ممکن است این گله و شکایت کردن به عادت تبدیل شود و قسمتی از شخصیت ما را شکل دهد که آنگونه ما تبدیل به آدم همیشه ناراضی می شویم که حتی در شرایط خوب هم راضی نیستیم و دائما شکایت می کنیم.

مطلبی که در مجله روانشناسی بالینی کودکان و نوجوانان در سال 2011 نوشته شد بر این موضوع تاکید داشت که رفتاری در هم سالان بر گفتگوهای منفی دلالت دارد بیشتر باعث زمینه ایجاد افسردگی در آن ها می شود.

در تحقیقات دیگر نشان داده شد که حرف زدن با دوستان در رابطه با مشکلات باعث افزایش ترشح هورمون استرس در زنان می شود.

پس اگر شما هم به اشتباه فکر می کردید که حرف زدن در باره مشکلاتتان باعث کمتر شدن اضطراب و ناراحتی تان می شود بهتر است جای این عادت های بد به فکر راه حل و غلبه بر آن موقعیت باشید.

ترک عادت های بد,عادت های بد روزانه,عادت های مضر روزانه,

8. با خودتان مهربان تر باشید

شکست و ناکامی عضو جدا نشدنی از زندگی هر فردی می باشد. چیزی که افراد را از هم  متمایز می کند نحوه برخورد با این شکست ها و ناکامی ها است.

اگر برای هر اتفاق و موضوعی با خودتان بد برخورد کنید و حس بی ارزش بودن را به خود القا کنید باعث ایجاد حس افسردگی در شما و تضعیف اعتماد به نفس تان می شود.

این مطلب را از دست ندهید
10 خاصیت شگفت انگیز موز برای سلامتی

کم کم این باور در شما به وجود می آید که واقعا آدم به درد نخوری هستید و برای کاری ساخته نشده اید. در این شرایط حتی اگر در کاری مهارت داشته باشید به دلیل کمبود اعتماد به نفس نمی توانید به خوبی انجامش دهید.

سرزنش نکردن خود به این معنا نیست که از زیر بار مسولیت شانه خالی کنید بلکه به این معناست شما مسولیت کار خود را بپذیرید و از روش درست برای حل آن تلاش کنید. با خودتان مهربان تر رفتار کنید تا به آدمی که شخصیت ضعیفی دارد تبدیل نشوید.

7. استفاده درست از فضای مجازی

وقتی وارد دنیای پهناور مجازی می شویم صد ها و هزاران دیتا وارد مغز ما می شود که به صورت غیر ارادی ما را تحت تاثیر خود قرار می دهند.

خبرها و اتفاقاتی که به ما و زندگی شخصی ما ربطی ندارند ولی ناخودآگاه با اثر منفی آسایش روانی ما را مختل می کنند و کم کم باعث ایجاد حس افسردگی و انزوا در زندگی ما می گردد.

یکی دیگر از ضررهایی که شبکه های اجتماعی به روح ما وارد می کند این است که ما با دیدن عکس ها و کپشن های پست دیگران و مقایسه کردن زندگی آن ها با خود دچار حس پوچی می شویم که زندگی دیگران بسیار شاد تر و زیبا تر از زندگی ما می باشد.

ولی آیا واقعا می توان قضاوت کرد که پشت هر عکس منتشر شده در فضای مجازی چه اتفاقاتی افتاده است؟

تحقیقات نشان داده اند کسانی که به فضای مجازی اعتیاد دارند دچار کمبود اعتماد به نفس و افسردگی هستند .

ضعف های اعصاب، پرخاشگری و دوری از اجتماع و حس انزوا از دیگر مواردی است که افرادی که استفاده درست از فضای مجای ندارند درگیر آن هستند.

می توان به جای این استفاده بی حد مرز از فضای اجتماعی تعاملات اجتماعی خود را بالا ببریم و وقت خود را با دیدن بیشتر دوستان و اعضای خانواده مان اختصاص دهیم تا زندگی آرام تر و شادتری داشته باشیم.

ترک عادت های بد,عادت های بد روزانه,عادت های مضر روزانه,

6. تنظیم ساعت خواب

این روزها معمولا در نوجوانان و جوانان شایع شده است تا دیر وقت بیدار بمانند تا به کار ها و فعالیت های بیشتری برسند.

ولی یکی از مهم ترین نکات در یادگیری کیفیت و مقدار خواب شب می باشد زیرا زمانی که فرد در طول شب به اندازه کافی نخوابیده باشد ذهن او در روز بعد بازدهی کافی و مناسب را ندارد و نمی تواند اطلاعات را به خوبی پردازش و در حافظه ذخیره کند.

طبق نشریه ای که سال2007 در مجله sleep منتشر شد محققان متوجه شده اند که کم خوابی باعث می شود انسان به درستی نتواند اطلاعات را دریافت و برسی کند و به همین خاطر قضاوت های اخلاقی نا مناسبی را انجام می دهد.

علاوه بر مشکلات روحی و اخلاقی کم شدن خواب شب باعث به وجود آمدن بسیاری از مشکلات جسمی نیز می شود. به عنوان مثال انواع بیماری های قلبی، چاقی، سکته، فشار خون و..اشاره کرد.

پس از موارد بسیار مهم کیفیت و کمیت خواب شب برای سلامت و تصمیمات ما می باشد.

5. عدم برنامه ریزی

یکی از راه هایی که باعث می شود ما به تصمیمات زندگی مان پای بند باشیم برنامه ریزی درست با در نظر گرفتن توانایی ها و علاقه مندی های خود می باشد.

به عنوان مثال ما تصمیم داریم از فردا ورزش کنیم مراقبت های پوستی و مو انجام دهیم با دوستان مان بیشتر وقت بگذرانیم روزی دو صفحه کتاب بخوانیم.

وقتی ساعت دو ظهر از خواب بیدار شویم آیا می توانیم به برنامه ریزی خود عمل کنیم؟  پس باید با برنامه ریزی و مشخص کردن اهداف و تصمیمات به زندگی خود نظم دهیم و بتوانیم تمام کارهای خود را در مدت زمان مشخص انجام دهیم.

نداشتن هدف در زندگی و بی انگیزه بودن یکی از عادت های مضر روزانه و یکی از مهم ترین دلایل فکر کردن به خودکشی و حس افسردگی می باشد که تمام این موارد ممکن است از بی برنامه بودن ما نشات بگیرد.

اینکه دائما در برنامه ریزی های خود شکست بخوریم و نتوانیم برای زندگی مان نظم و روتین مشخص معین کنیم باعث حس شکست و کم شدن اعتماد به نفس ما نیز می شود.

ترک عادت های بد,عادت های بد روزانه,عادت های مضر روزانه,

4. نداشتن رژیم درست غذایی

داشتن اندامی متناسب یکی از خواسته های هر فردی می باشد. ولی امروزه افراد با داشتن رژیم های غذایی نادرست و اشتباه برای رسیدن به اندام خوب از این هدف خود دورتر می شوند.

این مطلب را از دست ندهید
10 عادت سالم که می توانند بدن شما را متحول کنند

کار هایی از قبیل حذف وعده های غذایی مانند شام تاثیرات بسیار مخرب بر روی سلامت جسم ما می گذارد.

از تاثیرات  مخرب این کار می توان به افزایش وزن اشاره کرد افراد خیال می کنند با حذف وعده غذایی سریع تر به وزن ایده آل خود می رسند ولی حقیقت این است در وعده غذایی بعدی با پر خوری جبران حذف وعده قبلی را می کنند.

زمانی وعده غذایی را حذف می کنیم هورمون سرتونین هورمون تنظیم رفتار در بدن ما به دلیل گرسنگی کمتر ترشح می شود و باعث بد اخلاقی و رفتار نا مناسب ما می شود.

پس بهتر است برای داشتن اندام خوب از رژیم مناسب استفاده کنیم تا سلامتی مان به خطر نیوفتد.

3. اعتیاد به تماشای تلویزیون

اعتیاد به تماشای تلویزیون باعث ایجاد مشکلات قلبی و تنبلی، چاقی می شود. تحقیقات نشان داده افرادی که در طول 25 سال بیش از 3 ساعت تلویزیون دیده اند به نسبت بقیه افراد عملکرد مغزی ضعیف تری دارند و همچنین این افراد سه برابر سایرین در معرض خطر مرگ زود رس می باشند.

همچنین وقتی جلوی تلویزیون نشسته ایم بیش از حد خوراکی و تنقلات مصرف می کنیم که باعث چاقی و اضافه وزن می شود.

برنامه های تلویزیونی معمولا تفکری به همراه ندارند و مغز و ذهن ما را با چیز هایی که خود می خواهند پر می کنند و ما با تماشای این برنامه ها استفاده ای از مغز خود نمی کنیم.

پس جای تلویزیون دیدن می توان بازی های فکری با اعضای خانواده خود انجام داد .بیشتر ورزش کرد و یا کتاب خواند تا اینگونه فعالیت مغزی را افزایش دهیم.

ترک عادت های بد,عادت های بد روزانه,عادت های مضر روزانه,

2. عوارض زیاد نشستن و دراز کشیدن

اغلب متوجه نمی باشیم چه ساعت طولانی را به حالت نشسته بوده ایم و این نشستن زیاد چه بلایی بر سر ما می آورد.

برخی کارشناسان متعقدند نشستن برای بدن انسان مضر است و ساختار بدنی ما برای نشستن های طولانی مدت تکامل نیافته است.

از عوارض زیاد نشستن می توان به تغییر ساختار ستون مهره ها اشاره کرد ستون مهره های انسان به شکل s انگلیسی می باشد ولی حالت نشسته بیشتر شبیه c  انگلیسی می باشد که به تدریج باعث تغییر شکل ستون مهره های افراد شده و مشکلات زیادی از جمله دیسک گردن را به وجود می آورد.

از دیگر مشکلات نشستن و خوابیدن طولانی مدت می توان به کاهش قدرت بدنی و کم شدن حجم استخوان ها اشاره کرد.

با نشستن طولانی مدت استخوان ها به مرور زمان استحکام خود را از دست می دهند و شکننده و منفذ دار می شوند که موجب پوکی استخوان می شود.

پس یکی از عادت هایی که سلامتی ما را بسیار به خطر می اندازد نشستن و یا حالت دراز کش بودن برای مدت طولانی است.

می توان آلارم گوشی خود را دو ساعت دو ساعت تنظیم کرد تا بعد از هر دو ساعت نشستن 20 دقیقه راه برویم و فعالیت داشته باشیم.

1. غذاهای و تنقلات مضر

فست فود و مواد غذایی دیگری از این دسته بسیار پر طرفدار هستند که متاسفانه این غذاها شکر، مواد نگه دارنده و چربی بالایی نسبت به سایر غذاها دارند.

مصرف بیش از حد این غذاها باعث بالا رفتن خطر سکته فشار خون و انواع دیابت می شود. کالری حاصل از مصرف فست فود ها باعث بالا رفتن وزن شده و چاقی نیز از عوامل ایجاد آسم و نفس تنگی است.

مایو کلینیک (یکی از مراکز مهم علوم پزشکی جهان) اعلام کرده است عامل جوش های پوستی کربوهیدرات ها می باشند.

کربوهیدرات ها باعث بالارفتن ناگهانی قند خون می شوند و پوست را مستعد جوش زدن می کند.پس برای داشتن بدنی سالم باید خوردن غذاهای نا سالم را متوقف کنید.

کلام آخر

باید حواس خود را جمع همین عادت های کوچکی کنیم که فکر می کنیم تاثیری در روند سلامتی ما ندارند اما با برسی هر یک از آن ها متوجه می شویم همین عادت های بد و فعالیت های مضر چقدر سلامت ما را به خطر انداخته و توان جسمی ما را پایین می آورند.

اولین گام برای ترک عادت های بد آشنایی با آن هاست که امیدواریم این مقاله به شما و سلامتی تان کمک کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا