خبری های شگفت انگیز

۱۰ کشور برتر در تولید ناخالص داخلی

افزایش بازدید در گوگل

کدام کشورها در سال  ۲۰۲۳ بیشترین تولید ناخالص داخلی را داشتند

سادگی این آزمایش باعث می ‌شود که سیاست ‌گذاران و اقتصاددانان به‌ راحتی بتواند سطح رفاه اقتصادی را به مردم هم انتقال دهند. در اینفوگرافیکی که در زیر مشاهده خواهید کرد داده‌ های صندوق بین ‌المللی پول را مورد استفاده قرار داده‌ اند تا بتوانند با تعیین تولید ناخالص داخلی کشورها برترین کشورهای اقتصادی را مشخص نمایند.

کشورها بر اساس تولید ناخالص داخلی

در ادامه رتبه بندی تولید ناخالص داخلی کشورها را مشاهده خواهید کرد که بالاترین تولید ناخالص داخلی را در سال ۲۰۲۳ با دلار آمریکا داشته ‌اند که لوکزامبورگ در صدر جدول قرار دارد و بعد از آن ایرلند و نروژ با بیش ‌از ۱۰۰ هزار دلار تولید ناخالص داخلی در ردیف‌ نای بعدی قرارگرفته‌ اند.

لوکزامبورگ به‌ عنوان مرکز کلیدی خدمات مالی اروپا معرفی می ‌شود که رتبه ۱ کشورها را به خود اختصاص داده است و ایرلند هم بسیاری از شرکت‌ های چند ملیتی را در خود جای داده، از طرفی نروژ به ‌عنوان بزرگ‌ ترین صادر کننده انرژی در منطقه در رتبه سوم قرار دارد.

کشورهای ثروتمندی که از جمعیت کمی برخوردار هستند به عنوان ثروتمند ترین کشورها معرفی می شوند. طبق گزارشی که از صندوق بین ‌المللی پول وجود دارد لوکزامبورگ حدود ۶۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که در مقابل کشورهای پر جمعیت  شهری کوچک می‌ باشد، دقت داشته باشید که از میان ۱۰ کشور برتر تنها استرالیا و ایالات‌ متحده بیشتر از ۱۰ میلیون نفر را در خود جای داده اند.

تولید ناخالص داخلی کشورها,لیست تولید ناخالص داخلی کشورها,کشورها بر اساس تولید ناخالص داخلی

برابری قدرت خرید کشورها

یکی از اشکالاتی که در استفاده از شاخص تولید ناخالص داخلی وجود دارد این می ‌باشد که قدرت پول هر کشور را در برابر نرخ مبادله آن‌ ها در نظر نخواهد گرفت و در جریان‌ های سرمایه‌ گذاری تقاضا برای پول ملی تحت تأثیر قرار می‌ گیرد که برای حل آن هم اقتصاددانان معمولا از شاخص برابری قدرت خرید استفاده خواهند کرد که یکی از مهم ترین عناصر آن تفاوت ‌های قیمتی و تبدیل آن به ارز هر کشور می ‌باشد تا رونق اقتصادی نسبی را نشان دهد.

هنگام بررسی کشورها با توجه به شاخص برابری قدرت خرید در کشوری که از لحاظ تولید ناخالص داخلی در لیست برترین‌ ها قرار داشته‌ تفاوت هایی قابل ‌توجه از خود نشان داده اند، به‌ عنوان مثال ارزش اقتصادی تمامی کشورها به غیر از ایالات ‌متحده افزایش پیدا می ‌کند.

رتبه بسیاری از کشورهایی چون لوگزامبورگ و ایرلند دچار تغییراتی خواهد شد، از طرفی کشورهایی چون دانمارک، استرالیا و ایسلند هم از رتبه ۱۰ نفری خارج می‌ شوند و جای خود را به کشورهایی چون ماکائو، ایالات متحده‌ عربی و سان مارینو می‌ دهند. در ادامه مطالب محاسبات مختلفی را در مورد تولید ناخالص داخلی با توجه به رتبه‌ بندی در مناطق دیگر مشاهده خواهید نمود.

قاره آسیا

در قاره آسیا کشورهایی چون سنگاپور، قطر، کویت، امارات متحده عربی که ثروتمندترین کشورهای آسیایی معرفی می‌ شوند در ۲ فهرست مورد نظر از جایگاه ویژه‌ ای برخوردار هستند، از طرفی امارات و قطر نفت را به‌ عنوان صادرات خود در نظر می ‌گیرد که سود زیادی از آن خواهد بود و سنگاپور به‌ عنوان بزرگ ‌ترین مراکز مالی قاره آسیا معرفی می‌ شود و ماکائو به دلیل قمار قانونی از طریق گردشگری سود زیادی بدست می‌آورد.

قاره آمریکا و اروپا

ایالات از لحاظ تولید ناخالص داخلی و برابری قدرت خرید در این قاره صدر لیست تولید ناخالص داخلی کشورها را از آن خود کرده و کانادا ‌هم با توجه به معیارهای جدیدی که در نظر می‌ گیرند به رتبه سوم انتقال پیدا می کند، همچنین گویان در آمریکای جنوبی از کانادا سبقت خواهد گرفت.

آندورا در قاره اروپا در رتبه دهم به عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای اروپا معرفی می ‌شود که با توجه به موقعیتی که به‌ عنوان یک منطقه آزاد اقتصادی دارد از مالیات‌ های بسیار کمی برخوردار است و ۸۰ درصد از سهم گردشگری را به خود اختصاص داده که می ‌تواند از آن سود زیادی ببرد.

قاره آفریقا و اقیانوسیه

در قاره آفریقا کشورهایی چون سیشل و موریس با توجه به این‌ که گردشگران زیادی دارد در جایگاه بالایی در هر ۲ دسته‌ بندی قرار گرفته‌ اند، از طرفی آفریقای جنوبی به‌ عنوان یکی از کشورهای ثروتمند آفریقا معرفی می ‌شود، اما کشور مصر در بین ۱۰ کشور برتر از لحاظ تولید ناخالص داخلی به عنوان کشوری ثروتمند معرفی می شود.

در اقیانوسیه از لحاظ تولید ناخالص داخلی برای قدرت خرید تاثیر زیاد و قابل‌ توجه ای بین کشورهای استرالیا و نیوزلند همسایه‌ های جزیره آن ندارد، اما تعدادی از اقتصادهای محلی زمان بررسی تولید ناخالص داخلی قوی‌ تر می ‌باشند.

معایب بررسی کشورها با توجه به تولید ناخالص داخلی

بررسی تولید ناخالص داخلی کشورها معیار مناسبی برای سنجش و اندازه‌ گیری اقتصادی تمامی کشورهای جهان می ‌باشد، اما معایبی هم در این بررسی وجود دارد. به‌ عنوان مثال این نوع اندازه‌ گیری به‌ ازای هر فرد می‌ باشد نه درآمد آن‌ ها یا پس اندازی که خانواده‌ ها می توانند انجام دهند.

از طرفی کشورهایی که جمعیت کمتری دارند در لیست ۱۰ کشور جهان از لحاظ اقتصادهای بزرگ قرار نخواهند گرفت و معیارهای استاندارد دیگری چون حقوق بشر، آزادی بیان و … در این بررسی در نظر گرفته نشده است.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا