عجیب ترین ها

10 واقعیت عجیب درباره مغز که باید بدانید

افزایش بازدید در گوگل

اطلاعاتی درباره مغز انسان

بدن انسان از اعضا و اندام های مختلف و متنوعی تشکیل شده است اما در میان همه اندام، مغز یکی از مهمترین و در عین حال خارق العاده ترین و ناشناخته ترین اعضای بدن انسان به شمار می آید.

تحقیقات دانشمندان به صورت مداوم درحال آشکار کردن ویژگی ها و توانایی هایی در مغز است که نه تنها تا پیش ازاین شناخته شده نبودند، بلکه باعث شگفتی هر شنونده ای هم می شوند.

در این مقاله قصد داریم تا با معرفی بعضی از این موارد، خوانندگان را با ده مورد از واقعیت های عجیب درباره مغز آشنا کنیم.

اطلاعاتی درباره مغز انسان,معلومات درباره مغز انسان,اطلاعاتی درباره مغز انسان

۱۰. مصرف اکسیژن

با وجودی که مغز تنها دو درصد از حجم کلی بدن را به خود اختصاص داده است اما در حدود ۲۰ درصد از همه اکسیژن جذب شده در بدن توسط این اندام مصرف می شود. به همین دلیل است که در شرایط کمبود اکسیژن، مغز در مقایسه با سایر اندام ها، صدمه بیشتری متحمل شود.

۹. عدم احساس درد

یکی از واقعیت های عجیب درباره مغز عدم توانایی این اندام برای احساس درد است. به بیان دیگر اگرچه مغز خود اندامی است که وظیفه پردازش احساس درد در تمام بدن را بر عهده دارد، اما خود فاقد اعصاب حس کننده درد است.

شایان ذکر است که احساس درد حس شده در ناحیه سر، نه از طرف مغز بلکه از سمت پوست و جمجمه و همچنین رگ های خونی و لایه های عصبی است که در این بخش از بدن قرار دارند.

اطلاعاتی درباره مغز انسان,معلومات درباره مغز انسان,اطلاعاتی درباره مغز انسان

۸. سرعت بالای پیام های مغز

یکی از شگفت آورترین و غیرقابل باورترین موضوعات مرتبط با مغز، سرعت ارسال پیام از مغز یا به سمت آن است که باعث بروز عکس العمل های سریع در بدن می شود.

برآوردهای دانشمندان نشان می دهد که سرعت پیام های ورودی و خروجی ب مغز چیزی در حدود ۲۷۳ کیلومتر، یعنی چیزی در حدود سرعت ماشین های اسپرت است.

۷. زمان فعالیت

یکی از ویژگی های عجیب مغز، زمان فعالیت آن است. بر خلاف باور عمومی میزان فعالیت مغز در زمان بیداری و انجام امور مختلف روزانه، کمتر از میزان فعالیت مغز در شب و هنگام خواب است.

به عبارت دیگر با خوابیدن و به اصطلاح خاموش شدن فعالیت بیشتر اندام ها، معز تازه کار خود را آغاز می کند. در حقیقت بیشتر فعالیت های مغز در زمان خواب انجام می شوند. دانشمندان هنوز توضیح اثبات شده ای برای این موضوع نیافته اند.

اطلاعاتی درباره مغز انسان,معلومات درباره مغز انسان,اطلاعاتی درباره مغز انسان

۶. رشد نورون ها

موضوع رشد نورون ها در مغز از دیگر مواردی است که در این فهرست باید به آن اشاره کنیم. تا پیش از این دانشمندان گمان می کردند که نورون ها رشد نمی کنند، اما مطالعات اخیر نشان داده است که مغز و نورون ها در طول زمان رشد می کنند.

۵. انرژی مصرف مغز

یکی از واقعیت های عجیب درباره مغز، میزان انرژی مصرف شده توسط این اندام است که بر اساس برآوردها چیزی در حدود ۱۰ وات است. به این ترتیب می توان مشاهده کرد که تصویر معروف لامپ بر فراز مغز (به نشانه تفکر) چندان هم به دور از واقعیت نیست.

اطلاعاتی درباره مغز انسان,معلومات درباره مغز انسان,اطلاعاتی درباره مغز انسان

۴. رابطه ضریب هوشی و خواب

بررسی ها و مطالعات دانشمندان نشان داده است که رابطه مستقیمی میان میزان خواب و ضریب هوشی وجود دارد. به عبارت دیگر هرچه ضریب هوشی فرد بالاتر باشد، میزان خواب دیدن او هم افزایش می یابد.

البته عکس این موضوع صحت ندارد و به یاد نداشتن خواب های شبانه دلیلی بر پایین بودن بهره هوش نیست.

۳. رابطه آب و مغز

یکی از ویژگی های عجیب مغز، موضوع ارتباط این اندام با آب است. مطالعات نشان می دهد که درحدود ۸۰ درصد از حجم مغز از آب تشکیل شده است.

به عبارت دیگر و بر خلاف کلیشه مرسوم موجود در ذهن افراد، شکل ظاهری مغز به صورت یک بافت ژله مانند پر پیچ و تاب و صورتی است که آب و خون زیادی در آن جریان دارد. به این ترتیب جای تعجب نیست که مغز یکی از اولین اندام های آسیب دیده در زمان بی آبی باشد.

اطلاعاتی درباره مغز انسان,معلومات درباره مغز انسان,اطلاعاتی درباره مغز انسان

۲. قدرت نگهداری مغز

دانشمندان معتقدند که هر سلول موجود در مغز می تواند حجمی از اطلاعات در حدود ۵ برابر اطلاعات موجود در دائره المعارف بریتانیکا را در خود ذخیره کند.

اگرچه هنوز دلیل این توانایی خارق العاده کشف نشده است، اما با توجه به تعداد سلول های موجود در مغز می توان برآورد کرد که ظرفیت کلی مغز چیزی در حدود ۳ تا ۱۰۰ ترا بایت است.

به خاطر داشته باشیم که حجم اطلاعات ذخیره شده در آرشیو ملی انگلیس درطول ۹۰۰ سال گذشته، تنها ۷۰ ترا بایت است.

۱. سرعت های مختلف

سرعت متفاوت انتقال اطلاعات مختلف در نورون ها، یکی از واقعیت های عجیب درباره مغز به شمار می آید. به بیان دیگر تمام نورون ها از نظر سرعت انتقال اطلاعات، عملکرد مشابهی ندارند.

بر اساس بررسی ها، سرعت انتقال اطلاعات در نورون های مختلف می تواند بین ۰.۵ متر بر ثانیه تا ۱۲۰ متر بر ثانیه، متغیر باشد.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا