اینستاگرام

7 روش آموزش ساخت تقویم محتوایی اینستاگرام

آموزش ساخت تقویم محتوایی اینستاگرام

یکی از ویژگی های اینستاگرام که می تواند نقش تعیین کننده در موفقیت کسب و کارهای استفاده کننده از این اپلیکیشن داشته باشد، تقویم محتوایی برای اینستاگرام است.

صاحبان و گردانندگان پیج ها و کسب و کارها با هدف دستیابی به یک برنامه ریزی کامل و دقیق و پرهیز از سردرگمی از این تقویم محتوایی استفاده می کنند.

در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات مفید و موجزی را درباره ماهیت، نحوه تهیه، مزایا و سایر نکات مرتبط با این تقویم در اختیار خوانندگان قرار دهیم.

تقویم محتوایی چیست؟

اولین موضوعی که در این مقاله به آن می پردازیم، ماهیت دقیق تقویم محتوایی و ارائه تعریفی برای این تقویم است.

زمانیکه صحبت از تقویم محتوایی اینستا به میان می آید، منظور نوعی تقویم است که ادمین ها از آن برای نظم و ترتیب دادن به اموری مانند زمان و نوع پست ها و استوری ها یا تهیه محتوای مناسبتی با موارد مشابه استفاده می کنند.

به عبارت دیگر تقویم محتوایی، تقویمی است که از آن برای تنظیم زمانبندی کار تولید محتوا استفاده می شود. به اعتقاد متخصصان، این تقویم یک نقشه راهبردی بسیار موثر برای دستیابی به سود حداکثری است.

تقویم محتوایی اینستاگرام و تقویم سوشال مدیا: تفاوت ها

قبل از اینکه به سایر نکات مربوط به تقویم محتوایی بپردازیم، ابتدا باید یکی از موضوعات گیچ کننده اصلی برای بسیاری از کاربران یعنی تفاوت تقویم محتوایی و تقویم سوشال مدیا را روشن کنیم.

به صورت کلی منظور از تقویم سوشال مدیا یا همان تقویم رسانه های اجتماعی، یک تقویم گسترده تر و کامل تر است که فرایند به اشتراک گذاری محتوا در تمام شبکه های اجتماعی را مدیریت می کند.

به این ترتیب می توان گفت که تقویم محتوایی اینستاگرام، بخشی از تقویم رسانه های اجتماعی به شمار می آید.

به عبارت دیگر تقویم محتوایی اینستاگرام نوعی تقویم سوشال مدیای محدود به اپلیکیشن اینستاگرام است که از آن برای مدیریت محتواهای اختصاصی این اپلیکیشن استفاده می شود و قابلیت استفاده برای سایر رسانه های اجتماعی را ندارد.

آموزش ساخت تقویم محتوایی اینستاگرام,تقویم محتوایی اینستاگرام,تقویم محتوایی برای اینستاگرام

تقویم محتوایی و بخش های مختلف آن

اکنون که با تعریف تقویم محتوایی و تفاوت آن با تقویم سوشال مدیا آشنا شدیم به سراغ موضوع مهم بعدی، یعنی بخش های مختلف این تقویم می رویم.

۱. امکان تعیین مسئول برای هر بخش

یکی دیگر از امکانات تقویم های محتوایی، امکان مشخص کردن نام نویسنده یا ویراستاریا تهیه کننده یا سایر مسئولین برای وظایف مختلف است.

این امکان نه تنها باعث مشخص شدن مسئولیت های افراد مختلف تیم تولید محتوا می شود، بلکه میزان شفافیت کلی در روند تهیه و انتشار محتوا را هم افزایش می دهد.

۲. امکان تعیین موضوع و عنوان برای محتوا

استفاده از تقویم محتوایی این امکان را به ادمین های صفحات می دهد تا عنوان محتوای مدنظر خود را انتخاب کنند.

این کار نه تنها باعث بالا رفتن میزان نظم و ترتیب امور می شود، بلکه به ادمین ها کمک می کند تا بتوانند فهرستی از محتواهای تولید شده، محتواهای نیازمند بررسی و محتواهای کارنشده ایجاد کنند.

۳. امکان مشخص کردن تاریخ

شاید اصلی ترین بخش تقویم محتوایی، قابلیت مشخص کردن تاریخ در این تقویم است که باعث می شود تا ادمین ها بتوانند مشکل فراموش کردن تاریخ انجام یک کار خاص را نداشته باشند.

به یاد داشته باشیم که یک صفحه موفق، صفحه ای است که گردانندگان آن به صورت دقیق تاریخ انتشار یا ادیت یک محتوا را بدانند.

۴. امکان مشخص کردن محیط انتشار

تقویم محتوایی این امکان را به ادمین ها می دهد تا قبل از تهیه یک پست، رسانه اجتماعی میزبان آن را مشخص کنند تا به این ترتیب بتوانند در تولید آن محتوا از ابزارهای متناسب با شبکه اجتماعی مربوط استفاده کنند.

۵. امکان اولویت بندی

الویت بندی زمان انتشار محتواها، یکی دیگر از امکاناتی است که در اختیار استفاده کنندگان از تقویم محتوایی قرار می گیرد.

این الویت بندی اثرات مثبت زیادی در روند تولید محتوا دارد. کاهش کلافگی و سردرگمی تیم تولید محتوا، کاهش استرس فضای کاری و کاهش حجم کاری از نمونه های این مزایای مثبت است که می توان به آنها اشاره کرد.

۶. امکان تعیین کلمات کلیدی یا هشتگ ها

از امکانات دیگری که تقویم محتوایی در اختیار ادمین ها قرار می دهد می توان به قابلیت مشخص کردن کلمات کلیدی و هشتگ ها اشاره کرد.

به یاد داشته باشیم که با توجه به میزان تاثیرگذاری این موارد در شناخته شدن محتوا در فضای مجازی، این هشتگ ها و کلمات کلیدی در زمره موارد بسیار مهم در پست گذاری به شمار می آیند

نحوه ساخت تقویم محتوایی

در این بخش از این مقاله به سراغ موضوع مهم بعدی، یعنی آموزش نحوه ساخت یک تقویم محتوایی اینستا می رویم.

۱. مشخص کردن مخاطب

مشخص کردن مخاطبان هدف اولین موضوعی است که گردانندگان پیج ها در زمان تهیه تقویم محتوایی باید به آن توجه کنند.

مشخص کردن ماهیت مخاطبان هدف و موضوعاتی مانند جنسیت یا طیف سنی یا زمان فعالیت این مخاطبان در اینستا، همگی از جمله مواردی هستند که باعث بالا رفتن کیفیت و جذابیت محتوا از نگاه بینندگان می شود.

۲. مشخص کردن بستر انتشار

تعیین بستر مورد نظر برای انتشار محتوا و تهیه محتوا بر اساس آن بستر هم یکی دیگر از موضوعاتی است که باعث بالا رفتن کیفیت محتوا می شود

۳. مشخص کردن هدف

با توجه به اینکه لازمه موفقیت هر پروژه ای تعیین اهداف آن پروژه به صورت دقیق است، قدم بعدی در استفاده از تقویم محتوایی هم تعیین هدف برای این استفاده است.

افرادی که قصد استفاده از این تقویم را دارند قبل از شروع به استفاده، باید به سوال هایی مانند اینکه استفاده از این تقویم پاسخگوی کدام نیاز است و یا اینکه استفاده از تقویم چه ترتیبی به امور خواهد داد، پاسخ دهند.

۴. مشخص کردن موارد لازم برای تعیین در تقویم

گام چهارم استفاده از تقویم محتوایی اینستا، دسته بندی موضوعات نیازمند به ثبت در تقویم از سایر موضوعات است.

از جمله مواردی که حتما باید در تقویم محتوایی به آنها اشاره کرد، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تاریخ انتشار محتوا با ذکر دقیق روز و ساعت
  • نام نویسنده، ویراستار، ادیتور و سایر مناصب مرتبط با محتوا
  • موضوعات نیازمند تولید محتوا
  • بستر انتخابی برای به اشتراک گذاری محتوا
  • مشخص کردن کلمات کلیدی و هشتگ های مرتبط

مواردی مانند نیاز به نیروی اضافه برای تولید یک محتوای خاص، هزینه های پرداخت شده یا نشده مرتبط با محتوا و یا فایل های مورد نیاز هم از جمله سایر مواردی هستند که می توان در تقویم به آنها اشاره کرد.

۵. تعیین بستر نگهداری محتوا و داده های خام

گام پنجم در چگونکی استفاده از تقویم محتوایی، تهیه یک فایل نگهدارنده به عنوان محلی برای نگهداری محتواها و داده های خامی است که می توان از آنها در تولید محتواهای مختلف استفاده کرد.

از جمله بسترهای پراستفاده در این زمینه می توان به گوگل درایو یا دراپ باکس اشاره کرد.

۶. هماهنگ کردن اعضای تیم تولید محتوا

در این بخش و تنها یک قدم مانده به شروع تولید محتوا موضوع مهم دیگری، یعنی ایجاد هماهنگی میان اعضای مختلف تیم تولید محتوا در پیش روی گردانندگان و مدیران قرار می گیرد.

مدیران می توانند این کار را به کمک تقویم محتوایی انجام دهند.

۷. تولید و انتشار محتوا

ادمین ها در این مرحله و بعد از مشخص کردن تمام موارد مشخص شده در بالا، می توانند کار تولید و انتشار منظم و مرتب محتوا را آغاز کنند.

تقویم محتوایی و مزایای استفاده از آن

استفاده از تقویم محتوایی اینستا مزایای زیادی برای کاربران خود دارد که در ادامه به چند مورد از مهمترین های آن می پردازیم.

بهبود کیفیت و بهره وری محتوا

برنامه ریزی دقیق و مدون تولید محتوا که از اثرات استفاده ازتقویم محتوایی به شمار می آید، یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در بالا رفتن کیفیت محتوا و در نتیجه افزایش میزان بهره وری پست ها می شود.

بالا رفتن میزان اعتماد کاربران و موتورهای جستجو نسبت به صفحه

استفاده از تقویم محتوایی و در نتیجه دستیابی به برنامه دقیق و منظم پست گذاری باعث می شود تا میزان اعتماد موتورهای جستجو نسبت به تعهد کاری گردانندگان یک صفحه بالا رفته و در نتیجه چایگاه صفحه در نتایج به دست آمده از موتورها هم بهبود یابد.

علاوه بر این یکی از اثرات مستقیم و بسیار مفید دستیابی به نتایج بهتر در موتورهای جستجو، بالا رفتن میزان اعتماد کاربران به صفحه اینستا است.

آموزش ساخت تقویم محتوایی اینستاگرام,تقویم محتوایی اینستاگرام,تقویم محتوایی برای اینستاگرام

صرفه جویی در مصرف زمان و انرژی

استفاده از تقویم محتوایی با ایجاد برنامه کاری منظم و دقیق در روند فعالیت های دست اندرکاران تولید محتوا باعث جلوگیری از ایجاد هرج و مرج و درنتیجه کاهش انرژی و زمان مصرفی برای تولید محتوا می شود.

برنامه ریزی دقیق در قبال آینده

یکی از نتایج استفاده ازتقویم محتوایی و در نتیجه در اختیار داشتن برنامه کاری دقیق، امکان سنجش ظریف میزان پیشرفت در حوزه های مختلف کاری و طرح ریزی امور اینده بر اساس این پیشرفت ها است.

زیان های ناشی از عدم استفاده از تقویم محتوایی

در بخش قبل به تعدادی از مزایای بالقوه اشاره کردیم که استفاده از تقویم محتوایی می تواند باعث دسترسی به آنها شود.

در این بخش قصد داریم تا خوانندگان را با معایب استفاده نکردن از این تقویم آشنا کنیم.

از جمله ضررها و معایب احتمالی و بالقوه عدم استفاده از تقویم محتوایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت پیشرفت کندتر در مقایسه با رقبا
  • عدم تحلیل و بررسی اصولی و نظان مند برای شناسایی نقاط ضعف و ایرادات
  • تاخیر در تولید و آماده ساز ی محتواها
  • از دست دادن فرصت انتشار محتواهای خاص به مناسب تاریخ ها و مناسبت های خاص

ترفندهایی برای استفاده موثر از تقویم محتوا اینستاگرام

در این بخش از این مقاله قصد داریم تعدادی از ترفندها و روش های موجود برای استفاده بهینه تر از تقویم محتوایی را با خوانندگان به اشترا ک بگذاریم.

آماده سازی هر محتوا با توجه به بستر انتخابی برای انتشار

یکی از ترفندهای بسیار موثر برای استفاده بهینه از تقویم محتوایی، مشخص کردن مناسبت های مختلف محلی و بین المللی در تقویم است.

این کار به ادمین ها این امکان را می دهد تا متناسب با مناسبت های خاص محتوای مناسب را تولید کرده و به اشتراک بگذارند یا در صورت تمایل کمپین های مختلفی مانند مسابقات را در آن مناسبت ها برگزار کنند.

نشر دوباره محتواهای گذشته

یکی از ترفندهای موثر در استفاده از تقویم محتوایی، به روزرسانی محتواهای قبلی و انتشار دوباره این محتواها است.

این موضوع به خصوص در مورد محتواهایی که توانسته اند بازخوردهای مثبت خوبی به دست بیاورند اهمیت بیشتری دارد.

مشخص کردن تاریخ ها و مناسبت های خاص

با توجه به اینکه پلتفرم های اجتماعی مختلف بر اساس قواعد و اصول مختلفی تهیه شده اند، امکان انتشار یک پست مشترک در تمام پلتفرم ها وجود ندارد.

برای مثال در حالیکه توییتر به دلیل ماهیت خود نیازمند جملات کوتاه است، ادمین ها می توانند در کپشن های اینستا از متن های طولانی استفاده کنند.

این موضوع باعث می شود که توجه به بستر انتخابی برای به اشتراک گذاری پست و تهیه پست بر اساس ویژگی های آن بستر، اهمیت و تاثیر فراوانی در موقفیت پست ها داشته باشد.

ابزارهای اصلی مورد استفاده در تقویم محتوایی

ابزارهایی وجود دارند که استفاده از آنها باعث می شود تا میزان کارایی تقویم محتوایی به شکل قابل توجه ای افزایش یابد.

در ادامه فهرستی از این ابزارها را در اختیار خوانندگان قرار می دهیم.

SmarterQueue

برنامه SmarterQueue  یکی از برنامه های نرم افزاری که می تواند جایگزین استفاده از ادمین برای پیج ها باشد.

این برنامه که ماهیتی کاملا رایگان دارد، با برعهده گرفتن وظیفه مدیریت انتشار محتواها جایگزین مناسبی برای ادمین ها به شمار می آید.

آموزش ساخت تقویم محتوایی اینستاگرام,تقویم محتوایی اینستاگرام,تقویم محتوایی برای اینستاگرام

نرم افزار Trello

یکی از موثرترین برنامه های نرم افزاری در کمک به مدیریت تولید محتوا، برنامه نرم افزاری ترلو است.

این برنامه با توجه به مزیت گرافیکی و کاربری در مقایسه با گوگل داکز، یک گزینه مناسب برای استفاده در کنار تقویم محتوایی است.

علاوه بر این، اپلیکیشن ترلو که قابلیت نصب بر هر دو سیستم عامل اندروید و ios را دارد امکان زمانبندی فرایندی انتشار محتوا یا فرستادن اعلن قبل از انتشار را به استفاده کنندگان می دهد.

نرم افزار asana

نرم افزار آسانا هم از دیگر اپ های مورد استفاده در زمینه مدیریت و اداره کسب و کارها است.

این نرم افزار علاوه بر در اختیار داشتن قابلیت های مشابه ترلو، یک مزیت دیگر هم دارد. این مزیت عبارت است از قالب های از پیش آماده شده و خالی این برنامه که قابلیت استفاده در امورد مختلفی مانند بازاریابی یا تولید محتوا یا موارد مشابه را دارند.

نرم افزار airtable

نرم افزار ایر تیبل هم از دیگر نرم افزارهایی است که می توان در کنار تقویم محتوایی از آن استفاده کرد.

البته در مورد این نرم افزار باید به این نکته توجه داشت که بر خلاف ترلو و آسانا، این نرم افزار محیط چندان کاربردوستی ندارد و بنابراین تسلط به استفاده از آن زمان بر خواهد بود.

برنامه اکسل

اکسل یکی از قدیمی ترین و درعین حال ساده ترین برنامه های مورداستفاده در کنار تقویم محتوایی است.

البته افرادی که قصد استفاده از تقویم محتوایی را دارند باید توجه داشته باشند که با توجه به ارائه نرم افزارهای جدیدتر (مانند مواردی که در بالا به آنها اشاره شد) این برنامه در حال از دست دادن محبوبیت خود است.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام خرید فالوور ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا