سبک زندگی

10 راه موثر خانگی برای درمان استرس و اضطراب

خلاصه نوشته
  • راه های درمان استرس بسیار زیاد است، اما اینکه تمامی این روش ها پاسخگوی اضطراب شما باشند نه! شما باید در وهله اول بدانید که استرس تان از چه مسئله ای نشات می گیرد و بعد به فکر درمان باشید.    

برای درمان استرس و اضطراب چه باید کرد؟

استرس واژه ای که امروزه بسیار شنیده می شود و به معنی تغییرات بیولوژیکی در بدن انسان است و فرد زمانی دچار آن می شود که با یک چالش یا تهدید در زندگی مواجه شده باشد.

به این صورت که بعضی از مواد شیمایی و هورمون ها در بدن انسان افزایش پیدا می کند و بدن ما از خود واکنش نشان می دهد.

زندگی در دنیای جدید بسیار پر استرس است و هر چقدر مسئولیت بیشتری داشته باشیم در نتیجه استرس مان بیشتر خواهد بود.

بنابر این همگی سعی در این داریم که استرس را کنترل کرده و در نهایت آن را از بین ببریم. بسیار جالب خواهد بود که بدانید با روش های خانگی می توان به نتیجه ای مطلوب دست پیدا کرد.

به طور کلی اضراب آسیب های جدی به روح و روان انسان وارد می کند. استرس می تواند باعث درد قفسه سینه، خستگی، ناراحتی معده و بسیاری از درد های دیگر شود و با علائمی مثل بی قراری، فقدان انگیزه ،خشم غیر ضروری و غم واندوه در انسان بروز کند و باعث می شود فرد از جامعه منزوی شده و در نهایت دچار افسردگی شود.

وقتی استرس و اضطراب به صورت حاد در انسان بروز کند با عوارضی مانند فشار خون بالا، چاقی، بیماری های قلبی بروز پیدا کرده و حتی می تواند باعث شود شما لذت چندانی از زندگی خو نبرید. در ادامه ما را همراهی کنید تا به شما روش های بسیار ساده اما کاربردی برای درمان استرس و اضطراب معرفی کنیم.

بهترین درمان استرس و اضطراب,درمان استرس و اضطراب,راه های درمان استرس و اضطراب,

10. تحرک داشتن

این موضوع که ورزش کردن چه به صورت حرفه ای و یا حتی آماتور انجام شود می تواند برای درمان و کاهش استرس مفید باشد را می دانیم.

به این صورت که هورمون های استرس را کاهش می دهد و باعث حس خوب در انسان می شوند. در نتیجه بهتر است تنبلی را کنار گذاشته و به سراغ ورزش بروید کارسختی نخواهد بود کافیست اراده کنید و در روز حداقل بیست دقیقه را به ورزش کردن اختصاص دهید.

می توانید از یک پیاده روی ساده شروع کنید وبه مرور به سراغ ورزش مورد علاقه خود بروید.

در این میان یوگا بسیار می تواند کمک کننده باشد برای شما و برای آراش ذهنی و فیزیکی ارزش انجام دادن دارد و حتی می تواند باعث خونسردی و آرامش شما شود. پس تاثیر معجزه آسای یوگا را در زندگی فراموش نکنید.

9. استفاده از ویتامین B

زمانی که ویتامین B بدن انسان کاهش پیدا کند اختلالاتی همچون افسردگی و حساسیت به موضوعات و حتی بی تفاوتی در انسان زیاد می شود.

پس در نتیجه وقتی دچار استرس و اضطراب می شوید از غذاهایی استفاده کنید که دارای ویتامین B باشد.

غذاهایی مانند نخود، لوبیا، بادام زمینی، سیب زمینی، موز، تخم مرغ و محصولات لبنی سرشار از ویتامین ب هستند.

البته در بسیاری از موارد استفاده از مکمل های ویتامین B در کنار مواد غذایی بسیار مفید خواهد بود. در نتیجه پیشنهاد می کنیم که از هر 8 نوع ویتامین “ب” استفاده کنید.

این مطلب را از دست ندهید
10 تمرین روانشناسی برای بالا بردن خلاقیت

مصرف این ویتامین به شما کمک کند تا عملکرد مغز و سیستم عصبی تان بهبود یابد و در نهایت باعث آرامش شما شود.

راههای درمان استرس و اضطراب شدید,کاهش استرس,بهترین درمان استرس و اضطراب,

8. استفاده از دمنوش گل ساعتی

یکی از مواردی که به کاهش استرس کمک می کند استفاده از دمنوش است. در این میان گل ساعتی بسیار کمک کننده خواهد بود.

به این صورت که یک قاشق غذاخوری پودر گل ساعتی رابه یک فنجان آب داغ اضافه کنید وده دقیقه بگذارید دم بکشد.

حالاشما یک دم نوش طبیعی دارید که بسیار مفید خواهد بود در این میان زنان باردار وبچه های کوچک نباید این گیاه را مصرف کنند.

اگر حتی وقت و حوصله دمنوش درست کردن ندارید می توانید مکمل آن را که به صورت عصاره مایع و قرص تهیه و مصرف کنید.

7. دمنوش بسیار ساده ای به نام چای سبز

بایک سرچ کوتاه در گوگل متوجه این موضوع می شوید که چای سبز حاوی آمینواسید ال تیانین است که امواج مغزی افراد را افزایش می دهد و در نهایت این امواج خودشان باعث کاهش استرس می شوند و یک حس آرامش را در بدن به وجود می آورد.

طرز تهیه آن ساده و راحت خواهد بود به این صورت که یه قاشق چای خوری چای سبز را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و بعد از پنج دقیقه به آن آبلیمو وعسل اضافه کرده و مصرف کنید، تا تثیر آن را در خود مشاهده کنید.

درمان استرس و اضطراب,راه های درمان استرس و اضطراب,راههای درمان استرس و اضطراب شدید,

6. گیاه ضد استرس به نام ریحان مقدس

شاید جالب باشد که بدانید گیاهی به نام ریحان مقدس وجود دارد که یکی از خواص آن ایجاد آرامش است.

این گیاه به صورت کاملا طبیعی عمل کرده و به بدن انسان کمک می کند تا عملکرد درستی در برابر استرس از خود نشان دهد.

بنابراین اگر می خواهید استرس را از خود دور کنید روزی دوبار 10 الی 12 برگ ریحان مقدس را بجوید.

به شما توصیه می شود که حتما دمنوش آن را نیز امتحان کنید که مانند سایر دمنوش ها خیلی راحت تهیه می شود و سریع در دسترس شماست برای این کار یک قاشق چای خوری برگ تازه ریحان مقدس را در یک فنجان آب جوش بریزید و پنج دقیقه بگذارید تا دم بکشد  و با عسل طعم آن را لذیذ تر کنید و در نهایت میل نمایید.

5. جیسینگ هندی

در هندوستان مطالعات ارزشمندی روی این گیاه انجام شد که به این نتیجه رسیدند که میزان استرس را با کاهش هورمون کورتیزول، بسیار عالی در انسان کنترل می کند.

جالب تر از آن این است که این گیاه آستانه تحمل در انسان را افزایش می دهد و در نتیجه آرامشی عالی برای انسان به ارمغان می آورد.

جیسینگ همچنین باعث تقویت سیستم عصبی و کاهش خستگی می شود پس می توان این دمنوش را به کسانی که شغل خسته کننده و پر از چالشی دارند توصیه کرد.

این گیاه هندی به صورت ریشه خشک در عطاری ها به فروش می رسد که می توان به آسانی تهیه کرد و دمنوش آن را با یک فنجان شیر یا حتی آب درست کرده و سه بار در روز مصرف کنید.

این مطلب را از دست ندهید
10 راهکار طلایی برای حفظ رابطه دوستی

کاهش استرس,بهترین درمان استرس و اضطراب,درمان استرس و اضطراب,

4. ماساژ را جدی تر دنبال کنید

یکی از آسان ترین راههای درمان استرس و اضطراب شدید ماساژ است. راه حلی که شاید در نگاه اول خیلی ساده  به نظر برسد اما تاثیرات فوق العاده آن بر آرامش انسان غیر قابل انکار است.

برای این کار از روغن کنجد، زیتون یا روغن نارگیل استفاده کنید و قسمت هایی که ماساژ دادن آن ها بسیار کمک کننده است عبارتند از، دست ها، پاها، پشت و سر. بعد از ماساژ حتما دوش آب گرم بگیرید تا آرامش بیشتری را تجربه کنید.

3. چای بابونه و تاثیر آن در کاهش استرس

بابونه در ماهیت خود خاصیت تسکین دهندگی دارد و از آن می توان به عنوان یک آرامبخش و راه های درمان استرس و اضطراب استفاده کرد. بابونه باعث رفع اضطراب شده و به بهتر شدن خواب کمک می کند.

این دمنوش را می توان خیلی ساده تهیه کرد بنابراین دو قاشق چای خوری بابونه خشک را به یک فنجان آب گرم اضافه کرده و به آن اجازه دهید تا دم بکشد و با عسل میل نمایید.

این گیاه به صورت اسانس نیز در دسترس است و حتی به صورت مکمل نیز سال هاست که تجویز می شود و به عنوان مسکن استرس به افراد توصیه می شود.

راه های درمان استرس و اضطراب,راههای درمان استرس و اضطراب شدید,کاهش استرس,

2. نفس عمیق بکشید تا آرامش را تجربه کنید

یک توصیه خیلی ساده به هر فردی این است که وقتی دچار اضطراب شد ، چشمانش را ببندد و نفس عمیق بکشد.

علت این کار هم خیلی واضح است چون وقتی که اکسیژن وارد بدن انسان می شود، ذهن آرامش را دوباره حس می کند.

این تمرین را در برنامه روزانه خود قرار دهید براساس انگیزه ای که برای تجربه آرامش دارید حداقل در روز پانزده دقیقه در جایی آرام نشسته چشمان خود را ببندید ونفس عمیق بکشید تا به مرور تبدیل به یک عادت شود.

حتما توجه کنید بیشتر از پنج ثانیه نفس خود را نگه ندارید چون ممکن است به شما آسیب بزند. بارها این کار راتکرار کنید تا آرام شوید.

1. اثر بخشی سولفات منیزیم در آرامش

وقتی انسان دچار استرس می شود در بدن او منیزیم کاهش پیدا می کند پس این نیاز به وجود می آید که سطح آن دوباره افزایش پیدا کند.

برای انجام این کار کافی است که یک فنجان نمک فرنگی و چند قطره اسانسی که برای شما لذت بیشتری دارد داخل وان حمام بریزید و صبر کنید تا کامل باهم حل شود و بعد تقریبا بیست دقیقه در آن دراز بکشید.

برای اینکه آرامش بیشتری را تجربه کنید دو یا سه بار در هفته این کار را تکرار کنید به نحوی که متوجه خواهید شد سولفات منیزیم به  آسانی به شما آرامش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا