سبک زندگی

10 راهکار مقابله با افکار منفی

خلاصه نوشته

  • منظور از افکار منفی تصورات ذهنی است که افراد را دچار یاس و نا امیدی می کند نه افکاری که به گمراهی و خلاف ختم شود. بنابراین زمانی که میگوییم هرگز افکار منفی و مسیر های اشتباه را در ذهن خود تداعی نکنید، برای این است که این دو موضوع با یک دیگر کاملاً متفاوت هستند.

راههای مقابله با افکار منفی

ترس، استرس، دلشوره، مشکلات روحی و… از مهم ترین عواملی هستند که باعث ایجاد افکار منفی می شوند. وقتی که شما در زمینه اتفاقی استرس دارید این موجب می شود که افکار منفی به ذهنتان راه پیدا کند و تمامی تمرکز شما را برای حل مشکل از بین ببرد.

این موضوع کاملاً طبیعی است اما نمی توان از آن به عنوان یک اتفاق خوب یاد کرد زیرا هر موضوع طبیعی که رخ دهد دلیل بر صحیح بودن آن نمی باشد؛ در نتیجه توصیه می شود که مانع ایجاد افکار منفی شوید اما چگونه؟ با ما همراه باشید تا در زمینه رفع مشکل 10 راهکار مقابله با افکار منفی را به شما آموزش دهیم.

افکار منفی,راه مقابله با افکار منفی,راهای مقابله با افکار منفی

10. شناسایی افکار منفی

اکثر انسان ها عادت دارند در مواقع ناراحتی تمام مشکلات و تصورات غلط خود را به خاطر آورند و این موضوع موجب می شود که مشکلات او دست به دست هم دهند و مشکلات و افکار منفی جدید تری را برای شخص ایجاد کنند. به همین دلیل شناسایی افکار منفی از طریق نوشتن بر روی کاغذ می تواند بهترین روش مقابله با افکار منفی باشد.

برای مثال هنگامی که یک مشکل برایتان رخ می دهد همان لحظه و یا مدتی پس از به دست آوردن آرامش روانی با نوشتن تمامی دلایل ایجاد مشکل و عوارض آن می توانید با صبر و حوصله به شرایط موجود رسیدگی کرده و در صدد رفع مشکلات، اقدامات مفیدی انجام دهید. به این شکل شما می توانید عواملی که باعث ایجاد افکار منفی و نادرست  می شوند را بشناسید و از رخ دادن مجدد آن جلوگیری نمایید.

9. بررسی دلایل تفکر

همه ی ما در دوران گذشته یک اولین بار داشته ایم که باعث شکست عاطفی و یا ایجاد مشکل های روانی برایمان شده است؛ اما هرگز نباید پس از این اولین بار ها نا امید شده و شکست را بپذیریم بلکه باید با انرژی بیشتر دوباره در مسیر قدم برداریم که تنها راه دریافت این انرژی مقابله با افکار منفی و یا انرژی های منفی می باشد. برای این کار پس از آن که با روش پیشین نسبت به شناسایی افکار منفی اقدام کردید حال لازم است دلایلی که موجب بروز افکار منفی شده اند را بررسی کنید. به همین منظور از سوالات استفاده نمایید؛ یعنی از خود بپرسید چرا این تصور غلط در ذهنم ایجاد شده و سپس به دنبال پاسخی برای آن باشید. پس از آن که به سوالات ارائه شده پاسخ دقیقی دادید می توانید نسبت به پیشگیری از ایجاد تصورات منفی با دراختیار داشتن اطلاعات بیشتری اقدام نمایید.

راههای مقابله با افکار منفی,راهکار مقابله با افکار منفی,روش مقابله با افکار منفی

8. نسبت دادن مشکل به اطرافیان

ما انسان ها در زمانی که یکی از آشنایانمان با مشکلی مواجه می شود با بیان سخنانی انگیزشی و امیدوار کننده سعی در ایجاد آرامش روانی در او داریم. اما زمانی که خودمان با مشکلی مواجه می شویم مسئله را به خود سخت گرفته و نمی توانیم به راحتی از پس حل مشکل برآییم به همین علت روانشناسان یکی از راهکار های رفع افکار منفی را نسبت دادن مشکلات شخصی به اطرافیان شناخته اند؛ زیرا با این کار راحت تر می توان برای مشکلات خود راهکاری پیدا کنید و افکار منفی را از خود دور نگهدارید. تنها کافیست در ذهن خود تصور داشته باشید که اگر این اتفاق دامن دوستانتان را گرفته بود چگونه به او کمک می کردید؟ سپس روش های موجود را برای خود اعمال کنید.

7. به کار گیری تجربه

یکی دیگر از راهای مقابله با افکار منفی استفاده از تجربه شخصی می باشد. برای این کار لازم است شما به عنوان یک شخص آسیب دیده از لحاظ روحی افکاری را که ذهنتان ایجاد شده تجربه کنید تا بتوانید در عمل زیان و یا نفع آن را درک کنید و دفعات بعدی دیگر آن افکار تکراری به سراغتان نیاید.

این مطلب را از دست ندهید
10 نمونه از خصوصیات رفتاری افراد باهوش

مبارزه با افکار منفی,مقابله با افکار منفی,افکار منفی

6. کمک از افکار خاکستری

برخلاف افکار سیاه و سفید مطلق که باعث ایجاد تفکرات منفی می شوند این افکار خاکستری است که به کمک فرد آسیب دیده می آید. بیشتر آسیب های روحی افراد نشات گرفته از تفکراتی می باشد که باعث می شود افراد فکر کنند حادثه رخ داده کاملاً مثبت است و یا کاملاً منفی و این اتفاقات پایانی برای آن وجود ندارد. در چنین شرایطی بایستی شخص از تصورات خاکستری کمک بگیرد یعنی چیزی میان افکار سیاه و سفید. برای مثال آن ها تصور کنند که در پایان یک حادثه تلخ یک اتفاق خوشایند در انتظار است و نا امید نشوند و یا بدانند که در پایان هر اتفاق خوبی ممکن است یک حادثه ناگوار باشد و آمادگی کافی برای مقابله با آن را داشته باشند. به این شکل مسیر ذهن بر روی افکار منفی بسته شده و افراد به درک کاملی از این که تصورات بیهوده دائمی نیستند می رسند.

5. بررسی حاشیه مشکل

زمانی که افکار منفی به سراغ انسان می آید آن ها می توانند با پرس وجو از اطرافیان ببینند که آیا در شرایط مشابه آن ها نیز چنین رفتاری از خود بروز می دادند یا خیر؟ اگر پاسخ مثبت بیشتری جمع آوری شد دیگر نیازی به وجود افکار منفی نیست اما اگر پاسخ اکثر دوستان منفی بود آن زمان لازم است اتفاقات را به خاطر بسپارید تا در شرایطی دیگر آن را بروز ندهید و یا پیش از انجام آن حرکات بیشتر فکر کنید. برای مثال زن و شوهری که با یک دیگر دعوا می کنند پس از آن ممکن است زن با این که بی تقصیر است ابراز ندامت کند و عذاب وجدان باعث ایجاد افکار منفی شود. این شخص می تواند با پرس و جو درک کند که آیا در زندگی تمامی زن و شوهر ها دعوا وجود دارد و یا خیر همه خوشبخت و بدون مشکل هستند. در نهایت آن شخصی می فهمد که دعوا و جدال در میان زوجین معمولی است و به زودی حل می شود و این بهترین راه مقابله با افکار منفی می باشد.

راه مقابله با افکار منفی,راهای مقابله با افکار منفی,راههای مقابله با افکار منفی

4. تصور شخصی از معنی کلمات

کلمات در لغت معنای متفاوتی دارند همچنین تصورات افراد از معنای واقعی یک لغت مختلف است. در مواقع مشکلات خاص برخی از مردم عادت دارند که به خود نسبت بی عرضه، احمق و یا نادان بدهند. به همین علت توصیه روانشناسان این است که پیش از بیان هر صفت مثبت و یا منفی به خود لغت آن را در ذهن معنا کنند شاید به راستی معنای آن لغت با خصوصیت واقعی شخص همخوانی نداشته باشد و او به اشتباه افتاده باشد. با این کار می توان در مواقع ضروری افکار منفی را دور نگهدارید.

3. نادیده گرفتن باید ها و نباید ها

هر شخصی برای رسیدن به هدفی خاص آفریده شده است و بایستی برای رسیدن به اهداف خود برنامه ای مملوء از وظایف را برای خود در نظر گرفته باشد. این وظایف شاید برای رسیدن به اهداف مهم باشند اما اگر خیلی به آن ها توجه شود و حریم خاصی برای آن درنظر گرفته شود در آینده مشکلات روحی بسیاری را ایجاد می کند. مثلاً شما برای خود زمانی را تعیین می کنید که حتما کار ها را سر آن ساعت به پایان برسانید حال اگر موفق به انجام کار نشوید تفکرات منفی در ذهن شما فعال شده و هر لحظه به این فکر می کنید تاوان آن بی مسئولیتی چه می شود. یا اگر برای خود یک کاری را ممنوع کنید در نظر داشته باشید نباید آن را انجام دهید ممکن است روزی به صورت ناخواسته دست به عمل کار ممنوعه بزنید که در نهایت ندامت و پشیمانی را به دنبال دارد.

این مطلب را از دست ندهید
آشنایی با قانون جذب

راهکار مقابله با افکار منفی,روش مقابله با افکار منفی,مبارزه با افکار منفی

2. سرزنش مداوم

اتفاقات رخ می دهند تا انسان ها را پخته تر کنند؛ چه بسا اتفاقات خوشایند باشند و روز افراد را پر از انرژی مثبت کنند و یا اتفاقات ناراحت کننده باشند و فرد را دچار افسردگی کوتاه مدت کند. تمامی این حوادث برای انسان ها درسی از زندگی هستند که افراد را یاد می دهد کاری را مجدد تکرار کند و یا هرگز دست به اعمال کاری که نادرست بوده نزند.

این را به خاطر داشته باشید که برای هر اتفاقی اگر مقصر هستید مسئولیت را بپذیرید اما خود را سرزنش نکنید بلکه از حوادث رخ داده برای دریافت درس هایی از زندگی استفاده کنید و به آن ها از جنبه های مثبت نگاه کنید.

1. تحلیل افکار منفی

قطعاً همه ی ما می دانیم افکار منفی بجز بر هم زدن آرامش ذهن هیچ مزیت دیگری ندارد ولی باز هم لازم است برای آن که بتوانید به مبارزه با افکار منفی بپردازید و آن را از خود دور نگهدارید مدتی در روز را به فکر کردن اختصاص دهید. در طی این مدت کوتاه فضایی آرام را انتخاب کنید و به عوارضی که افکار منفی به دنبال دارند فکر کنید؛ زمانی که به کاملاً به این نتیجه رسیدید این افکار هیچ سودی برای شما به دنبال ندارند راحت تر می توانید با آن ها مقابله کنید.

مقابله با افکار منفی,افکار منفی,راه مقابله با افکار منفی

مواردی که موجب می شوند افکار منفی بوجود آیند

  • در زمان تفکر به هیچ موضوعی در حد وسط نگاه نمی کنید و تمامی اتفاقات رخ داده را یا کاملاً مثبت درک می کنید و یا کاملاً منفی در صورتی که ممکن است یک اتفاق بد زمینه ساز آینده ای روشن تر باشد.
  • اتفاقات مثبت را نادیده می گیرید اما یک اتفاق منفی تا هفته ها ذهن شمارا درگیر می کند.
  • موفقیت های شغلی، درسی و… را بی اهمیت قلمداد می کنید اما برخلاف آن شکست ها با اهمیت جلوه می کنند.
  • به انتقادات و نظرات دیگران سریع واکنش می دهید و آن را به یک اعراض و یا نارضایتی تشبیه می کنید.
  • رویداد های روزانه را چه منفی باشند و چه مثبت چیزی بزرگ تر از حد معمول تصور می کنید. به زبان عامیانه تر روداد ها را بزرگنمایی می کنید.
  • به خود برچسب اشتباه می زند و در مورد خود تصورات غلطی دارید. برای مثال نمی توانید خود را در زمینه ای که تخصص دارید موفق نشان دهید و همیشه فکر می کنید از رقبا شکست می خورید.

ما در این مقاله 10 راهکار مقابله با افکار منفی ارائه دادیم؛ حال نظر شما در این مورد چیست؟ اگر راهی دیگر به ذهنتان می رسد خوشحال می شویم که آن را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا
بستن